Announcement

Collapse
No announcement yet.

Død (?) haleservo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Død (?) haleservo

    Noe veldig rart skjedde i går kveld:

    Jeg var ferdig med å gjøre de siste justeringene og feste ledninger, bokser og stæsj på T-rex 550. For å se om alt fungerte, koblet jeg på batteriet. Men haleservoen var død! Det er snakk om en Futaba BLS-251.

    Jeg oppdaget at jeg hadde satt kabelen opp ned i v-baren, men servoen virket fortssatt ikke da jeg snudde kabelen.

    Jeg koblet opp PCen, og V-baren har signal på rudder-kanalen. Jeg prøvde til og med å putte inn en gammel møkkaservo, og den fikk signal og strøm. Men Futubaen reagerer ikke.

    To teorier:

    1. Jeg har klart å knekke en kabel i ledningen da jeg strippet fast. En av stripsene var i hardeste laget, og jeg ser at ledningen har fått seg en knekk/bøy. Dette kan se ut som en sannsynlig forklaring, ettersom test-servoen fikk strøm og signal.

    2. Et eller annet har skjedd mens servo-ledningen har vært plassert opp i ned i v-baren.

    Av de to heller jeg mest til nummer en, men jeg ikke sikker på det. Jeg tenkte litt på å klippe av ledningen og lodde på en ny og frisk en, men usikker på det gitt.

    Den kan umulig være brent - det er bare ikke mulig. Rett og slett.

    Hadde jo vært artig å få servoen til å virke igjen. Den er ikke akkurat gratis...

    PS. Jeg fløy maskinen i går ettermiddag. Da fungerte alt bra. Det var etter den lette servicen i går kveld at dette skjedde.

    Any tips.......?
    Last edited by kristianwest; 07-10-11, 10:39.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Klipp og lodd. Ser ingen grunn til å ikke gjøre det. Bruk krympestrømpe, så blir det så fint atte
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      hei. samme problemet jeg hadde, klarte å sette ledningen feil vel her også. steindau servo, kjenner ikke noe motstand når den er satt rett vei inn,. så det er vel bare å kaste den desverre :/
      trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
      trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
      arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
      PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
      homemade quad med diverse elektronikk.
      noen depronkjerrer.
      futaba10c 2.4ghz.
      radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

      Comment


      • #4
        Originally posted by lillejon78 View Post
        hei. samme problemet jeg hadde, klarte å sette ledningen feil vel her også. steindau servo, kjenner ikke noe motstand når den er satt rett vei inn,. så det er vel bare å kaste den desverre :/
        Jeg klør meg sakte midt i hodet med en finger om en servo til over 1000 kroner pajer fordi du setter den inn feil vei i fbl'en.

        Men ja - tanken slo meg og. Hvorfor det eventuelt er sånn kan ikke jeg forklare.
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          Ikke glem at Futaba BLS251 skal ha et 760uSec signal og ikke 1520uSec som er vanlig.
          Dette må settes opp i V-bar før haleservoen kobles til.
          Har du gjort dette?
          Trex 450 blandingsrase 4S
          Logo 500
          Blade mCPX

          Comment


          • #6
            Originally posted by perpyro View Post
            Ikke glem at Futaba BLS251 skal ha et 760uSec signal og ikke 1520uSec som er vanlig.
            Dette må settes opp i V-bar før haleservoen kobles til.
            Har du gjort dette?
            Ja. Har gjort det.
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #7
              hadde det vært en billig drittservo hadde den tålt det, men en servo til 1200.- tåler det ikke, drit ja.
              trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
              trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
              arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
              PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
              homemade quad med diverse elektronikk.
              noen depronkjerrer.
              futaba10c 2.4ghz.
              radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

              Comment


              • #8
                Originally posted by lillejon78 View Post
                hadde det vært en billig drittservo hadde den tålt det, men en servo til 1200.- tåler det ikke, drit ja.
                Men jeg klarer fortsatt ikke å tro at servoen la seg i penalet fordi kontakten ble satt inn feil vei.
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #9
                  Kan jo se ut som det er en grunn til at Futaba har valgt tappen som alle med andre systemer må file vekk for å få pluggene i mottakeren.
                  Trex 450 blandingsrase 4S
                  Logo 500
                  Blade mCPX

                  Comment


                  • #10
                    Et tips fra meg:
                    Jeg bruker denne servo testeren fra Hitech
                    Hitec HPP-21 Servo Tester all servo brands USB - elefun.no - Radiostyrt hobby

                    Den koster 300,- og verifiserer på en enkel måte om servo fungerer:
                    • Mekanisk
                    • Elektrisk
                    • Styresignaler
                    • ...+du får et veldig godt inntrykk av mekanisk respondstid (som er overraskende treg)

                    Tips #2:
                    Skru opp servo og bruk et ohm-meter.Mål fra loddepunktet (på alle tre ledningene) til servo pluggen i andre enden

                    Så en fundering:
                    Receiver sender ut et sett med pulser (puls-bredde modulerte signaler) som forteller servo hva den skal gjøre.
                    Hva er spenningen på disse pulsene. Dersom de er det samme som Vcc (servo spenningen) så er det i utgangspunktet lite sannsynlig at en reversering av servo pluggen skulle ødlegge -kontroll signal- inngangen.
                    Dersom pulsene er er mye lavere enn Vcc, såå, umm, da spørs det om ikke inngangstrinnet på servo kontroll pinnen kan gå føyka ja.
                    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                    Realflight G45 simulator
                    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kesundt View Post
                      Et tips fra meg:
                      Jeg bruker denne servo testeren fra Hitech
                      Hitec HPP-21 Servo Tester all servo brands USB - elefun.no - Radiostyrt hobby

                      Den koster 300,- og verifiserer på en enkel måte om servo fungerer:
                      • Mekanisk
                      • Elektrisk
                      • Styresignaler
                      • ...+du får et veldig godt inntrykk av mekanisk respondstid (som er overraskende treg)

                      Tips #2:
                      Skru opp servo og bruk et ohm-meter.Mål fra loddepunktet (på alle tre ledningene) til servo pluggen i andre enden

                      Så en fundering:
                      Receiver sender ut et sett med pulser (puls-bredde modulerte signaler) som forteller servo hva den skal gjøre.
                      Hva er spenningen på disse pulsene. Dersom de er det samme som Vcc (servo spenningen) så er det i utgangspunktet lite sannsynlig at en reversering av servo pluggen skulle ødlegge -kontroll signal- inngangen.
                      Dersom pulsene er er mye lavere enn Vcc, såå, umm, da spørs det om ikke inngangstrinnet på servo kontroll pinnen kan gå føyka ja.
                      Godt innspill!

                      Servotester har jeg bestilt, men fra Kina - har ikke fått den ennå. I dette tilfellet er nok ditt forslag nr2 uansett det beste.

                      Jeg skal skru opp og måle - da finner jeg i alle fall ut om det er noe med ledningene. Selv om det og i så fall forekommer meg som ytterst merkelig.

                      Ellers høres signal-teorien interessant ut - jeg kan lite om slike ting, men det høres logisk ut.

                      Jeg putter inn en annen servo så lenge. Må fly!
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

                      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

                      Comment


                      • #12
                        Prøv å plugg den direkte i en ledig mottagerkanal, og beveg servokabelen, og se om det skjer noen bevegelse på servoen.
                        Bfight 210
                        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                        Phoenix RC Club

                        Comment


                        • #13
                          Har prøvd alt mulig. Den rører seg ikke.

                          Noen ganger kjenner jeg at følelsen av å gi helt opp kommer. Jeg prøvde å putte inn en billig-servo (PowerHD DS090M), men den står ikke i lista til v-bar - og den oppfører seg ikke bra. Så 550'n må stå til jeg punger ut med en 1000-lapp for ny servo.

                          Og bare fordi jeg puttet ledningen feil vei? Djezus!
                          Last edited by kristianwest; 07-10-11, 22:01.
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #14
                            Er det strengt tatt nødvendig med så dyr servo på en 550? Jeg og et par av de jeg flyr med har brukt utlukkende Align DS510, DS610 og DS650 uten problemer heliene våre de siste 3 årene uten problemer.. Og strengt tatt tror jeg det er bedre specs på DS650 enn Futaba BLS-251..
                            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                            Comment


                            • #15
                              men, jeg skjønner ikke hvordan en servo med signal-pluss og minus skal ryke fordi man setter den inn opp ned. det vil jo si at signal kommer på pluss eller minus polen, og en av pluss eller minus kommer på en pol. da vil det vle ikke gå strøm gjennom den?

                              jeg tipper bls'n er dritt fra fabrikk. kjiprtn uansett.

                              servotester er nice, får krysse fingra for atg hjelper!
                              dx7

                              Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                              Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                              Løten MFK
                              Stay Frosty

                              Comment

                              Working...
                              X