Announcement

Collapse
No announcement yet.

Governor spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Governor spørsmål

    Jeg ønsker bedre kontroll på headspeed, og vil derfor bruke internal eller external governor.

    Jeg har forstått at internal blir da i ESC. Må jeg da sette opp GOV i Tx, og så er det den som styrer tre forskjellige rpm's?

    Og om jeg velger external (iKon): Da må vel ESC ha en speed sensor? Og headspeeds styres ikke fra Tx, men fra de tre flight bankene jeg har i iKon softwaren?

    Har jeg forstått dette rett?
    mSR, mSRX, Mini CP, mCPXv2, V120D02S, T-Rex250DFC/iKon, Forza450EX/iKon

  • #2
    Hvis du bruker ESC sin governor, så styres dette normalt fra throttle-kanalen på radioen. Du bruker ikke governor-funksjonen på radioen, for den brukes til nitro-governor. Hvilken ESC har du?

    Jeg kjenner ikke til Ikon sin governor, men noen som bruker Ikon kan sikkert fylle på med flere detaljer. På V-Bar styres den enten fra throttle-kanalen på samme måte som ESC sin governor, eller så kan man velge å bruke en egen kanal til det. Du trenger enten en ESC som har RPM-sensor, eller så kan du bruke en ekstern sensor som du kobler på en av motorkablene.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #3
      Mange takk! Det hjelper godt å få fastslått at jeg ikke trenger tenke på GOV i Tx. En faktor ute av verden. Jeg bruker JR sin 50A ESC på Forzaen, og der har jeg i dag enablet "Helicopter with governor". Så da kan jeg legge inn tre thottlekurver jeg fikk av en på Helifreak. Så da skal jeg til å begynne med prøve meg litt frem med det jeg har gjort så langt.

      iKon har inngang for governor. Men ESC har ikke sensor output. Jeg skal likevel etterhvert bytte til en HobbyWing 50A ESC, fordi jeg vet denne gir en langt penere softstart enn JR sin gjør. Skal da og sjekke opp om den har en output til FBL unit. iKon er kjekk på den måten at jeg kan legge inn en rpm for hver av de tre flight bankene, som jeg styrer med FMode bryteren.

      PS: Hadde første flight etter krasjet. Går så det griner.
      Last edited by Loke; 24-09-14, 18:28.
      mSR, mSRX, Mini CP, mCPXv2, V120D02S, T-Rex250DFC/iKon, Forza450EX/iKon

      Comment


      • #4
        både vbar og ikon gov virke veldigt bra , eg kør gov på dissa FBL og førnøjd , noe ESC har innebyggd phasesensor men før de som ikke har så har hobbywing en veldigt bra å billigt phasesensor som virke til de flesta ESC , detta
        kan ikke noe om JR ESC men HW esc , har två en gammal 80A HV på min 6HV med HW phasesensor og vbar gov helt perfect , så har eg HW100A v3 med innebyggd phasesensor og ikon gov også virker veldigt bra , kan anbefeles

        har veldigt lust å testa vortex FBL men tror skal vente til den før e-governor
        Goblin 700 : vbar 5,3 pro
        Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

        HD 500 Cell : brain2

        DX9

        Comment


        • #5
          Ja, mine erfaringer med to iKon helikoptre er meget positive, og mulighetene for governor styring er helt knall. Takker for linken til HW sensoren, verdt å merke seg. Jeg skal snart bestille noen Walkera deler fra Helipal, og da handler jeg samtidig HobbyWing 50A Platinum V3. Har ellers et øye på både Vbar og Spirit FBL systemer. Skal selge T-Rexen, så da har jeg en ledig iKon. Kan jo ikke la den ligge i en skuff, så da må jeg finne et heli å sette den på.

          Ut å fiske nytt heli!
          mSR, mSRX, Mini CP, mCPXv2, V120D02S, T-Rex250DFC/iKon, Forza450EX/iKon

          Comment


          • #6
            OK, et nytt spørsmål:

            Kjører med flate throttlekurver IU1 og IU2. Så hvor kommer governor inn i dette? Kan tenke meg det er slik: Om jeg drar på masse pitch med en flat kurve, kan rpm gå ned. Har jeg da governor, har jeg closed loop regulering med feedback om motorens rpm til FBL unit, og får bedre rpm regulering til ønsket turtall. Stemmer dette?
            mSR, mSRX, Mini CP, mCPXv2, V120D02S, T-Rex250DFC/iKon, Forza450EX/iKon

            Comment


            • #7
              Yepp. Det er beskrivelsen på en gov. Uten gov må du bruke v curve for å mixe gass på drag mot pitch, for å hindre bogging av turtall. Gov er mye enklere.
              ---------------------------------------------
              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
              Mikado logo 600 3D Vbar
              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

              Comment


              • #8
                Takk, det forklarer litt ja. Er jo godt kjent med governor systemer fra jobb, men var ikke sikker på hvordan de gjør det med helikoptre.
                mSR, mSRX, Mini CP, mCPXv2, V120D02S, T-Rex250DFC/iKon, Forza450EX/iKon

                Comment

                Working...
                X