Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJI550 rett i havet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DJI550 rett i havet!





    Og nei, jeg skal IKKE fly nær sjøen igjen. På lenge...

  • #2
    i alle dager.. Hva skjedde? Og hvordan i heiteste fant du den igjen? Så dypt ut
    og hvordan gikk det med utstyret?
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      i alle dager.. Hva skjedde? Og hvordan i heiteste fant du den igjen? Så dypt ut
      og hvordan gikk det med utstyret?

      Jeg er ikke sikker på hva som skjedde. Mista kontrollen over den. Null respons what so ever. Prøvde å switche mellom alle flightmodes, av og på med dual rates og til slutt bare slo jeg av radioen i håp om at fail-safe skulle gjør nytten. Som du ser så "låser" den seg i samme posisjon og bare tok avgårde. Var nok litt kjapt ute med å tøffe meg over vann!

      Er ikke sikker på hvordan det gikk med utstyret, men Goproen redda jeg etter et døgn under vann. Ikke en dråpe inni undervannshuset. I krasjen fløy batteriet av som du ser i begynnelsen av videoen og kameraet fløy av. Har jeg flaks, har ikke noe kortsluttet så har spylt og skylt alt i ferskvann i kveld. Skal demontere alt nå og se hvordan elektronikken ser ut. Har sendt en PM til Doktor Q etter tips til hva jeg kan gjøre for å "redde" elektronikken om mulig.

      Måtte dykke etter den. Lå på ca 20 meter!

      Comment


      • #4
        Vask først alt grundig i varmt vann for og få vekk saltet. Deretter vasker du alt grundig i sprit for og få ut vannet. Hiv så alt i stekovnen på 100°C noen timer. Smør opp lagrene i motoren etter dette så berger du nokk utstyret.

        Comment


        • #5
          Det første jeg gjorde når jeg fikk den opp var å skylle den i vann og spraye alt med 5-56 siden det var det jeg hadde tilgjengelig. Har demontert alt og sprayet det så godt som mulig. Skal kjøpe slik elektrospray i morgen og dynke i det. Den tørker vell ut mener jeg? Så blir det å legge alt på tørk og kanskje teste med en ESC for å se om det er liv i den. Testa led-lysa i kveld og de funka, men LED tåler vell alt sånn sett.

          Comment


          • #6
            Var alle propellen ok da du fikk det opp. Viss ikke kan en propell ha røket. Hos meg røyk en propell og effekten av at 550'en driftet ganske kraftig i den retningen det manlget propell.
            Futaba 10C 2.4GHz, Align T-rex 500 3GX, Align T-rex 450 3GX, Align T-rex 250 3G, DJI F450 KK2.0, DJI F450 NAZA V2, DJI F550 Wookong, QAV500 Wookong, Gaui 330X KK2.0, Alexmos BGC, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal.

            Comment


            • #7
              Ikke godt å si. Jeg tror ikke propell har noen betydning i dette tilfellet. Om du ser når det begynner å drifte er det null vibrasjoner og det er i nøyaktig samme posisjon til det treffer sjøen. Det for omtrent 100 meter fra land. Men vanskelig å si hva det kunne ha vært.

              Comment


              • #8
                Det var det samme som skjedde for meg. Ingen vibrasjon da hele propellen var borte. Skjønte ikke bæret av hva som skjedde. Sendte et spørsmål til elefun og fikk til svar at mulig grunn var at jeg hadde skrudd propeller for hardt til slik at propell var svekket i hub. For meg var det nok dette som var grunnen og nå passer jeg meg for å gjøre samme tabben igjen.
                Futaba 10C 2.4GHz, Align T-rex 500 3GX, Align T-rex 450 3GX, Align T-rex 250 3G, DJI F450 KK2.0, DJI F450 NAZA V2, DJI F550 Wookong, QAV500 Wookong, Gaui 330X KK2.0, Alexmos BGC, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by oleG View Post
                  Det var det samme som skjedde for meg. Ingen vibrasjon da hele propellen var borte. Skjønte ikke bæret av hva som skjedde. Sendte et spørsmål til elefun og fikk til svar at mulig grunn var at jeg hadde skrudd propeller for hardt til slik at propell var svekket i hub. For meg var det nok dette som var grunnen og nå passer jeg meg for å gjøre samme tabben igjen.
                  Greit nok det, men ser ikke logikken i at ingenting skal virke fra radioen.

                  Her er forøvrig en film hvor den kaster fra seg ene propellbladet. Den går rett ned

                  DJI F550 prop failure and crash - YouTube!

                  Usikker på om jeg skal kjøpe en ny naza eller hva jeg skal gjøre...

                  Comment


                  • #10
                    Helt enig, når ingenting virker fra radio så er det nok ikke dette som er problemet.
                    Futaba 10C 2.4GHz, Align T-rex 500 3GX, Align T-rex 450 3GX, Align T-rex 250 3G, DJI F450 KK2.0, DJI F450 NAZA V2, DJI F550 Wookong, QAV500 Wookong, Gaui 330X KK2.0, Alexmos BGC, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal.

                    Comment


                    • #11
                      Høyrer på lyden at det skjer eit eller anna akkurat i det den legg seg utover, om enn kanskje berre lyden av alle propellar som brått endrar karakter. Når den dreg til havs, virkar det som om alle propellane går for fullt, eller i det minste likt (dvs at gyrofunksjonen kanskje er satt ut av spel).
                      Om det ikkje er propellbrudd, er det vel enten svikt i mottakar eller NAZA.
                      Du får poste videoen på HF eller noko, og sjå om nokon guruar der har ein teori.
                      Uansett; merkelege greier. Men rå video! Fant du igjen batteriet forresten, eller tok steinbiten den? (Eller kanskje ein sprengt torsk?)
                      Runar Sandnes
                      Medlem i Gloppen modellflyklubb

                      ------
                      Constantly fighting gravity

                      Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

                      Comment


                      • #12
                        salt er no dritt!
                        på motorene er nok lagrene ferdige men det er jo små lagre å koster nok ikke allverden men kommer jo litt an på hva nye motorer koster..elektronikken ..tja vi landa jo droner i saltvann drukna alt skylte i rent vann tørka på varmeovn etter en god dusj med 565 det funka jo etterpå noen ganger!!
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #13
                          Huffda..
                          Var vel mere action en du hadde håpet på dær.
                          Kanskje det var Jekketralla og BMW`en som blokkerte for radiosignalene...eller kanskje ikke

                          Får håpe du berget mesteparten av utstyret ditt fra saltvann døden.
                          Last edited by Blypropell; 04-07-12, 02:35.
                          I Hangaren:

                          Rotor:
                          Align-Trex 600GF * 3xAlign^DS610,Futaba^GY401,Futaba^S9254,AR7000
                          Align-Trex 450S V2 * 3xHitec^HS-65MG,CY^Mini G,Futaba^BLS257,AR6100e
                          "Jysk" Tricopter * Assan GA250
                          Bumblebee ST450 * KK2.0
                          Fly:
                          ST-Model Mandala-1300kv
                          ST-Model T3DII Wild Beast-700kv
                          STM Cessna
                          Spektrum DX7

                          Comment


                          • #14
                            Den var dramatisk, med undevannsbilder fra Vestlandet. Er det noe håp for den?
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ArneH View Post
                              Den var dramatisk, med undevannsbilder fra Vestlandet. Er det noe håp for den?

                              Håp er det alltids! Men jeg har mine tvil Blir vell å kjøpe en ny gyro. Nye motorer skulle jeg uansett ha så de tar jeg ikke så tungt at de gikk i sjøen..

                              Comment

                              Working...
                              X