Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sånn ser motoren min ut nå...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sånn ser motoren min ut nå...

    ...etter at lageret gikk i oppløsning:

    Click image for larger version

Name:	lager.jpg
Views:	1
Size:	98.3 KB
ID:	632033Click image for larger version

Name:	motorblokk.jpg
Views:	1
Size:	61.9 KB
ID:	632034Click image for larger version

Name:	veiv.jpg
Views:	1
Size:	61.3 KB
ID:	632036Click image for larger version

Name:	stempel.jpg
Views:	1
Size:	76.5 KB
ID:	632035

    Æsj æsj.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Ugg! Hvilken motor er det?
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Hmmm det der ser ikke helt bra ut.......
      Er det rust som syns på det ene bildet?

      Edit: ja det ser det ut til å være. Hva slags motor er dette og hva slags fuel og liv har denne levd?
      Last edited by anders e; 26-06-12, 21:43.

      Comment


      • #4
        Align 55HZ kjørt på Rapicon 30%. Motoren ble kjørt første gang i mars.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Auda, men synes jeg ser plenty med rust der. At lagere ryker i disse motorene er jo normalt, men fikk du ikke noe forhåndsvarsel før det ble så ille da, f.eks. plugger som ryker ofte og ujevn gange og lyd?
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #6
            Originally posted by troasb View Post
            Auda, men synes jeg ser plenty med rust der. At lagere ryker i disse motorene er jo normalt, men fikk du ikke noe forhåndsvarsel før det ble så ille da, f.eks. plugger som ryker ofte og ujevn gange og lyd?
            Jeg syntes det var en rar ringelyd, og det var vanskelig å tune motoren. Men nå skal det sies at jeg ALDRI har fått dreis på tuninga.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Riktig, rar ringelyd og vanskelig å tune = stopp og ta opp motor for sjekk før det raser helt! Men det er jo lett å være etterpåklok!
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #8
                Originally posted by troasb View Post
                Riktig, rar ringelyd og vanskelig å tune = stopp og ta opp motor for sjekk før det raser helt! Men det er jo lett å være etterpåklok!
                Next time!

                Jeg sitter og lurer på om jeg skal ditche hele nitrogreia eller om jeg skal shoppe ny motor.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jotto View Post
                  Next time!

                  Jeg sitter og lurer på om jeg skal ditche hele nitrogreia eller om jeg skal shoppe ny motor.
                  Ny motor! Den som gir seg er en dritt
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                  Comment


                  • #10
                    Nå er vel ikke Rapicon den beste fuelen. Synes det soter fort og mindre power. Har snakket med andre om det samme og de deler samme erfaring, selv om dette gjelder flymotorer.

                    Prøv Jero selv om den er dyrere.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Superstar40
                      Nå er vel ikke Rapicon den beste fuelen. Synes det soter fort og mindre power. Har snakket med andre om det samme og de deler samme erfaring, selv om dette gjelder flymotorer.

                      Prøv Jero selv om den er dyrere.
                      Det er jo like mange meninger om fuelmerker som det er modellflygere. Jeg søkte litt rundt for litt siden for å finne nettopp erfaringer, og ble ikke veldig mye klokere. Jero får tyn, Rapicon får tyn, Jero får skryt, Rapicon får skryt... Akkurat som vers og refreng i en låt man verken liker eller misliker.

                      Kjør på Jotto. Nitro har sine helt klare fordeler, spør du meg
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

                      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

                      Comment


                      • #12
                        Min erfaring er den at noen motorer fra OS (Align) kommer med dårlige/rustene lager. Om det er måten de blir produsert på eller om det er hvordan nye motorer blir lagret/konservert vet jeg ikke, men har sett flere tillfeller der helt nye motorer etter kun få turer får lager havari og dette er med forskjellige fuel typer.

                        Mvh
                        Lars Semb
                        Sebart Wind S Pro, Sebart Miss Wind, Stratair Viper, T-rex 550, Topline Standard, V-ultra ++

                        Comment


                        • #13
                          Ikke gi opp, nå vet du hvor du skal stoppe i tide! Så fort plugger begynner å ryke, ulyd eller vanskelig å tune - stopp og sjekk lageret!

                          Disse 55 helimotorene er tynt ganske så langt på lagerene. Det er egentlig blokk og lagere til en 40 motor som brukes, og da sier det seg selv at lagerene får kjørt seg - forbruksvare, dessverre. Men får man rust i motoren i tillegg, da ryker det jo enda fortere.

                          Når det gjelder fuel, så kan jeg anbefale MRF som har meget god olje og gode antirustegenskaper, dog noe dyr. Men dessverre, den garantert rustfrie fuelen finnes ikke. Man kan imidlertid ta forhåndsregler for å unngå rust. Det er mange måter, på Rc-bil pleide vi å kjøre gjennom motoren med WD-40 etter bruk, men det er jo ikke så lett på en helimotor. Noe som også endel Rc-bilfolk også gjorde, var å kjøre motoren litt på unitrert fuel etter bruk. Men den enkleste forhåndsregelen, er å kjøre motoren helt tom for drivstoff etter bruk.
                          Futaba T8FG-S
                          Noen planker og noen visper

                          Comment


                          • #14
                            Jeg ser at disse får mye skryt på Helifreak:

                            Magnum Center-Glide Bearing System

                            De er ganske dyre ($80), men de har visst rustfrie og har livstidsgaranti uansett hvilken fuel man bruker.
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                            Anything worth doing is worth overdoing!

                            Comment


                            • #15
                              Høres utrolig ut! Har ikke hørt om lagere med livstidsgaranti før! Tor nok ingen lagere er så bra, så dette må vel være for godt til å være sant! Fant heller ikke lagerene på linken din.

                              Uansett hvor bra lageret er, så vil det kunne blir rust fra andre deler i motoren, som igjen ødelegger lageret. Bombesikre lagere finnes ikke! Unngå rust, og lageret varer lenge, vel så lenge det kan i disse motorene da!
                              Futaba T8FG-S
                              Noen planker og noen visper

                              Comment

                              Working...
                              X