Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eurocopter AS350 med hjemmesnekra mekanikk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Jeg er rimelig uenig i tankegangen din. Når karbon treffer bakken, så vil bakken sørge for å dele opp bladet i flere deler, og da blir det mindre masse som flyr rundt. Jeg vil mye heller bli truffet av en karbon stang på vidvanke enn enn alluminiums del som kommer flygenes.

    Vekten på karbon er vesentlig mindre og.

    Men uansett, så er jeg rimelig imponert over prosjektet ditt. Skal du lage enda større heli og?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

    Comment


    • #77
      Vekten på karbon er lavere, men karbonblader som snurrer på 10000 rpm veier ikke dobbelt så mye som om de snurre 5000 rpm, de veier faktisk 4 ganger så mye. Derfor er det mye lavere sentrifugalkraft fra disse aluminiumsbladene ved 5000 rpm selv om selve bladene veier mer enn karbonblader. De har tyngdepunktet nærmere akselen også enn karbonfiberblader på vanlig halerotorhub har, noe som gjør at kreftene blir enda lavere.

      Om et av disse aluminiumsbladene treffer bakken så flyr det sansynligvis ikke deler i øyet ditt slik et karbonfiberblad kan gjøre. Bladet vil bøye seg. Jeg har kræsjet 3D-heli med karbonfiberblader flere ganger hvor et halvt hovedrotorblad mangler fordi det har flydd avgårde. En gang jeg så på en annen som kræsja sto bladet i en jordvoll bak meg.

      Jeg er ferdig med å diskutere dette. Dette er ikke et 3D-helikopter som skal røskes rundt på høyt turtall.

      Comment


      • #78
        tahustvedt, dette var et tøft prosjekt med mye fin tegning og maskinering. Jeg er midt i noe greier selv nå, hvor jeg kanskje må lage min egen swashplate, og er litt nyskjerrig på hvor du fant lagre til din? Hadde forsåvidt vært artig å se/høre litt om hvordan du laget den også, men med litt forskning så finner jeg vel ut av det

        Terje
        Terje

        Comment

        Working...
        X