Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan bytte til glatt throttle på en Futaba 8U?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan bytte til glatt throttle på en Futaba 8U?

    Jeg bruker for tiden en gammel Futaba 8U til å styre mine quadcopter. Har satt inn FrSky 2.4 GHz-modul i den og er meget fornøyd. Men throttle-stikken har små "hakk" når jeg justerer. Og så vidt jeg har skjønt er dette en greie som er fin når man styrer alt annet enn helikopter og multikopter. Da vil man ha en "glatt" throttle-stikke.

    Er det noen som vet om en enkel guide for å bygge om en gammel 8U til glatt throttle?

    Oppdatering:
    Ser at det selges noe som heter "Futaba Smooth Ratchet Y-S01675"

    Model Shop Leeds

    Men vet ikke om den passer til 8U? Noen som har efraring med dette? Er det eventuelt enkelt å mekke det til selv uten å kjøpe ekstradeler?
    Last edited by eirikso; 05-12-11, 11:17.

  • #2
    Det er vel så enklet som å bare skru av bakdekslet og finne throttle stikka. Der er det som oftetst en bladfjær som er fetset med en strammeskrue. Denne gjør at hakken som er på den kakkete kurva som er på motsatt ende av throttle stikka. Skrur du av den og du vil få en glatt bevgelse på stikka. ( kan eventuelt løsne den bare også slik at det blir mindre motstand). Håperdet gikk ann å forstå!
    Mvh Andreas (PedAnd)


    ST- model Cessna 182
    Quadcopter

    HPI- Trophy Truck nitrobil

    Comment


    • #3
      Du kan prøve å slakke fjæra litt ved å dra litt i den, tar du bort fjæra blir stikka helt løs. På min 8up jeg hadde, slipte jeg også litt på taggene for å bli helt fornøyd.
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        Vet noen har satt på en fuelslange på den metallbøyla.
        Svein Roe
        ----------------
        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
        Boomerang Sprint - Simjet 2250
        Starfire II P-60
        C-arf Extra 2,3 - DA 50
        EF Extra 91" - DA 60
        EF Edge 48"
        Ventus 4m
        Mini Nyx

        Comment


        • #5
          Takk for svar. Tilsammen gjorde de at jeg tok sjansen på å prøve å fikse dette selv. Åpnet Futaba'n og fant throttle-fjæren. Den har en liten bue i enden som presser mot små tenner på stikke-delen. Jeg så på dingsen som jeg linket til over (smooth ratchet) og fant en bit fjærmetall jeg hadde liggende. Den klippet jeg til og satte den i. Litt finjustering og jeg har nydelig "smooth throttle" med akkurat passe motstand på min gamle 8U.

          Original fjær:
          Click image for larger version

Name:	DSCF6626.jpg
Views:	1
Size:	48.5 KB
ID:	583519

          Hjemmelaget "smooth ratchet":
          Click image for larger version

Name:	DSCF6631.jpg
Views:	1
Size:	56.9 KB
ID:	583520

          Comment


          • #6
            Dette så ut som en god løsning! Brukt, hva en nå kan kalle det, "batteri polfjær" en finner i batteriholdere ol.?
            Mvh Andreas (PedAnd)


            ST- model Cessna 182
            Quadcopter

            HPI- Trophy Truck nitrobil

            Comment


            • #7
              Jeg brukte metallet fra en "morse-knapp" i et gammelt elektronikksett.

              Men en eller annen form for batterifjær ville sikkert også gjort nytten. Hovedpoenget er å få en flate som presser på taggene i stedet for en liten bøy eller tapp.

              Comment

              Working...
              X