Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av propell og motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av propell og motor

    Det finnes en skog av videoer og tips om hvordan man balanserer propell og motor på et multicopter. Er det noen metode som er opplest og vedtatt som den beste? Jeg har en propellbalanserer av magnettypen.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Speil og laser evt mobil med app for å måle vibrasjoner på rammen. Bruk et strips til du finner punktet som lager vibrasjoner og fest på tape til motoren er balansert. Propeller kan jeg lite om dessverre.

    Er vell en smakssak hvordan man vil balansere ting ut fra hva du tror på/får til og hvilket utstyr du har tilgjengelig.

    Comment


    • #3
      Jeg synes dette er den beste prop balanseverktøyet. Den er magnetisk og gir minst mulig friksjon som gjør at propellen spinner lettere rundt som igjen gjør at man lettere finner det riktige balanseringspunktet.
      Click image for larger version

Name:	topq5700.jpg
Views:	1
Size:	10.1 KB
ID:	598487

      Mange tror (jeg og trodde før) at når propellen ligger rett ut/i vater er den fint balansert, men den skal kunne stoppe i alle mulig retninger uten at begynner å spinne.
      Synes denne karen fra HorizonHobby forklarer veldig bra hvordan det bør gjøres.

      Comment


      • #4
        Takk takk! Den videoen ser jo ganske grundig og grei ut.

        Jeg tror jeg satser på denne metoden for balansering av motor:



        Det er jo noen mer eksotiske metoder der man bruker laser, men det så litt tungvindt ut.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Det må vel finnes en lettere måte å balansere motorer på?.... eller går det ann å kjøpe ferdig balanserte motorer?.. som passer til DJI 550?... i så fall noen tips til hvilke?...

          Comment


          • #6
            Videoen thomas.kjolstad refererer til er gjort med en Dubro-balanserer. Etter litt kvasi-research for noen år siden fant jeg at den var bedre enn de andre jeg visste om. Magnet-tøyset er bare ræl IMHO. Balanserte motorer finnes, de heter Plettenberg og er dyre. Til min siste kvadd kjøpte jeg Axi-motorer, de var ute av balanse, men lot seg temme og er greie mid-end-motorer.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Hvor kan jeg kjøpe plettenberg motorer?... og hvilke motorer passer til DJI 550?...

              Comment


              • #8
                Ta kontakt med RC-seilflysport (ring han, finner nr på siden). Det er mest sannsynlig det billigste og greieste alternativet. Men for å være ærlig, så ville jeg ikke satt i Plettenberg-motorer på DJI, det blir som å kaste diamanter til marsvin.
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • #9
                  Balansering av propell og motor

                  Det tar ikke så lang tid å balansere motorene med tape. Stort sett kjenner og hører du når de er ute av balanse. Vibrasjons appen så kjekk ut, tror den må testes på min.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bjeff View Post
                    Ta kontakt med RC-seilflysport (ring han, finner nr på siden). Det er mest sannsynlig det billigste og greieste alternativet. Men for å være ærlig, så ville jeg ikke satt i Plettenberg-motorer på DJI, det blir som å kaste diamanter til marsvin.
                    Hva ville du gjort da, hvis du skulle hatt mest mulig ut av en DJI 550?..

                    Comment


                    • #11
                      Gjort sånn som de fleste gjør, brukt rimelige motorer, balansert dem dersom nødvendig, og spesielt balansert propellene (som man må gjøre uansett). Den skal jo fly greit med ubalanserte motorer, vi snakker om bildekvaliteten her.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Hva heter appen?

                        Comment


                        • #13
                          Balansering av propell og motor

                          Iseismometer har jeg brukt
                          Min Hjemmeside..

                          http://sveininge.iflogg.com

                          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                          Comment


                          • #14
                            Balansering av propell og motor

                            Er "vibration" ganske lik.

                            Jeg synes det var veldig vanskelig å bruke de jeg da jeg ikke merket forskjell.
                            Flyttet tape biten rundt hele uten noe særlig forskjell på utslagene. Sunnysky motorer.

                            Comment

                            Working...
                            X