Announcement

Collapse
No announcement yet.

Første Hi-Tech byggeprosjekt i år

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Første Hi-Tech byggeprosjekt i år

    Da begynner delene å komme inn til NG-UAVP HW 0.24-mini kontrolleren.......

    Click image for larger version

Name:	1-IMGP3317-001.jpg
Views:	1
Size:	174.3 KB
ID:	634114 Click image for larger version

Name:	1-IMGP3318.jpg
Views:	1
Size:	149.2 KB
ID:	634115
    Last edited by Quadrocopter; 03-03-13, 13:17.

  • #2
    mere info takk.. skal dette bli en quad kontroller eller noe..
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

    Comment


    • #3
      Ja dette blir (etter hvert) en ny kontroller i NG-UAVP serien.
      I tillegg blir det en ny 4x ESC.
      Når alt er stacket (ESC, Kontroller og GPS) så bygger det ikke mer enn 5,5cm x 5,5cm x 3cm

      Etter denne teaseren kommer det en komplett bygge tråd når alt er ferdig.

      Click image for larger version

Name:	1-IMGP3332.jpg
Views:	1
Size:	180.0 KB
ID:	598598

      Click image for larger version

Name:	1-IMGP3335.jpg
Views:	1
Size:	118.7 KB
ID:	598599
      Last edited by Quadrocopter; 03-03-13, 13:05.

      Comment


      • #4
        Trur jeg hadde fått fullstendig fnatt om jeg skulle ha lodda noe så smått og så mye... Satser heller på at min neste kontroller blir en ArduPilot Mega 2.5 med GPS-modul...
        Propellen skal være på toppen!
        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

        Comment


        • #5
          Spennende Q. Deltar du i utviklingen av denne på noe vis?

          Comment


          • #6
            Originally posted by bjornal View Post
            Trur jeg hadde fått fullstendig fnatt om jeg skulle ha lodda noe så smått og så mye... Satser heller på at min neste kontroller blir en ArduPilot Mega 2.5 med GPS-modul...
            He he - byggingen er jo det som er moro, men det tar på å sitte et par timer å lodde under et mikroskop og dette er definitivt ikke noe man gjør dagen der på - ikke noe rom for skjelving her.

            NB! - kortene finnes ferdig produsert og testet men da hopper prisen opp til €529.- for kontrolleren (uten GPS) og €349.- for 4x ESC'en

            Originally posted by Trulsen View Post
            Spennende Q. Deltar du i utviklingen av denne på noe vis?
            Kun på det åndelige nivå. Har dessverre ikke tid til det som er moro og interessant på hobby nivå når man må ha hard cash for å leve (sukk - savner studietiden )
            Last edited by Quadrocopter; 03-03-13, 23:17.

            Comment


            • #7
              Hvor mye sparer du på å kjøpe deler å lodde selv ? Trodde det ble billigere å kjøpe ferdig ?
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • #8
                Spennende, Q!
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment


                • #9
                  kunne du mekket noe video av lodding osv? spent på hvordan så små ting tas for hånd, er det syltynn spiss da?

                  Comment


                  • #10
                    Det er en god idé, han lærte meg basic lodding og har hjulpet meg med de mer krevende SMD-loddingene. Jeg tar gjerne og filmer/redigerer dersom han gidder.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bth View Post
                      Hvor mye sparer du på å kjøpe deler å lodde selv ? Trodde det ble billigere å kjøpe ferdig ?
                      Pris når du gjør alt selv er ca €200 til 250.- for kontrolleren (det gir en 50-60% besparelse) på 4x ESC'en er nok gevinsten noe større (70-75%) men jobben er også vesentlig større.
                      Hvis man beregner en timelønn så blir det ikke store gevinsten ved å bygge selv, men for min del så er dette en del av hobbyen - det er hardware og software som er moro....

                      Byggingen gjør også at man kan ta seg råd til å ta i bruk det hotteste på markedet av kontrollere og komponenter og skifte dem ut hver 6 måned!

                      En ting som en bør være bevist på ved selvbygg er at man må vite hva man gjør og være i stand til å feilsøke på egen hånd i etterkant. (har du lite elektronikk kunnskap så er sannsynligheten for at det gjøre en feil veldig stor)
                      Last edited by Quadrocopter; 26-03-13, 14:05.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by andersand View Post
                        kunne du mekket noe video av lodding osv? spent på hvordan så små ting tas for hånd, er det syltynn spiss da?
                        All lodding skjer under mikroskop og det gjør det vanskelig å filme (Mikroskopet har mulighet til å koble til kamera men denne adapteren har jeg dessverre ikke)

                        SMD lodding er ikke så vanskelig men det er en egen teknikk og krever spesialutstyr og sist men ikke minst mye trening.

                        Jeg skal finne noen linker som beskriver bygge prosessen på HW 0.21 versjonen ( her benyttes det noe større komponenter, dermed er det enklere å vise hva som gjøres)

                        Det finnes også mengder av trenings videoer for lodding av overflatemonterte komponenter som viser de fleste teknikker og hva man skal/ikke skal gjøre.
                        Last edited by Quadrocopter; 04-03-13, 13:17.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by andersand View Post
                          ... er det syltynn spiss da?
                          Jeg bruker en Weller WSM 1



                          Click image for larger version

Name:	955013f.jpg
Views:	1
Size:	68.3 KB
ID:	598679Click image for larger version

Name:	124.jpg
Views:	1
Size:	24.7 KB
ID:	598678

                          med en 0.2mm RT1 spiss


                          Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	1
Size:	3.7 KB
ID:	598677

                          på det meste av komponenter når de er nede i en 0603 størrelse.

                          Ellers så går det mye i spisser fra 0,8 til 1,5 mm alt etter hva som skal loddes og hvordan dette loddes, på de groveste tingene (MOSFET, Regulatorer) som har en kraftig kjølekappe bruker jeg 3-4mm spiss
                          Last edited by Quadrocopter; 04-03-13, 14:41.

                          Comment

                          Working...
                          X