Announcement

Collapse
No announcement yet.

ArduPilot Mega 2.5 vs DJI Naza med GPS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ArduPilot Mega 2.5 vs DJI Naza med GPS

    Er litt i tenkegropa for å kitte ut KK2.0 og kjøpe en "skikkelig" kontroller. Er det noen som har noe erfaring med ArduPilot Mega og Naza med GPS? Virker som ArduPilot har veldig bra software, men er litt redd for å gå på en "eksperimentiell" kontroller som jeg kanskje ikke blir fornøyd med.

    Dette skal forøvrig brukes på en TBS Discovery.
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

  • #2
    Jeg lurer på akkurat samme spørsmål. Har Naza i dag men den er dyr og mangler feks waypoints og støtte for oktokopter. Den er dog kurant i forhold til hva man får.

    Comment


    • #3
      Re: ArduPilot Mega 2.5 vs DJI Naza med GPS

      Jeg kjøpte apm2.5 sammen med min første quad for noen måneder siden. Jeg er svært fornøyd, det er en flott plattform for å lære og tukle. Stor frihet, og passe brukervennlig, men sikkert ikke like strømlinjeformet som naza.

      Pluss for veldig aktivt utviklingsmiljø.

      Comment


      • #4
        Jeg hadde ArduCopter tidligere og bruker DJI Naza nå. Det er to forskjellige verdener! ArduCopter var full av bugs, krevde masse lodding og masse tid til fikling, justering av parametere etc. Det er imidlertid to år siden, og det har visst skjedd mye siden da.

        Jeg tror likevel det er et stykke igjen å gå når det gjelder brukervennlighet. Hvis man vil ha et system som er oppe og flyr raskt, så er nok DJI et av de beste valgene. Hvis man liker å fikle og tukle, så er ArduCopter et greit valg. Det har jo større muligheter enn Naza, med ubegrensede waypoints, ground station, ultralydbasert høydemåling etc etc.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Originally posted by jotto View Post
          Jeg hadde ArduCopter tidligere og bruker DJI Naza nå. Det er to forskjellige verdener! ArduCopter var full av bugs, krevde masse lodding og masse tid til fikling, justering av parametere etc. Det er imidlertid to år siden, og det har visst skjedd mye siden da.

          Jeg tror likevel det er et stykke igjen å gå når det gjelder brukervennlighet. Hvis man vil ha et system som er oppe og flyr raskt, så er nok DJI et av de beste valgene. Hvis man liker å fikle og tukle, så er ArduCopter et greit valg. Det har jo større muligheter enn Naza, med ubegrensede waypoints, ground station, ultralydbasert høydemåling etc etc.


          Naza er veldig bra, ingen tvil. Problemet er mangel på utganger til feks oktokopter. Da må man over på Wookong og den koster en arm + litt til. I tillegg må man betale en haug med cash for å få skikkelig waypoints. Jeg har lest litt om denne APM2.5 og det virker faktisk veldig lovende!


          Men ja, ingen tvil om at Naza er veldig bra!

          Comment


          • #6
            Vel, for meg så er det quad og manuell flyving som gjelder - vanlig FPV-kamera og GoPro for å ta opp. Trur derfor jeg satser på Naza siden det er såpass plug and play.

            Trulsen; er det vanlig Futaba 2.4 FASST på 10C'en du selger?
            Propellen skal være på toppen!
            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

            Comment


            • #7
              Re: ArduPilot Mega 2.5 vs DJI Naza med GPS

              Originally posted by bjornal View Post
              Vel, for meg så er det quad og manuell flyving som gjelder - vanlig FPV-kamera og GoPro for å ta opp. Trur derfor jeg satser på Naza siden det er såpass plug and play.

              Trulsen; er det vanlig Futaba 2.4 FASST på 10C'en du selger?
              Det er en 10C CAP med 2,4 modul. Den er solgt og levert til en happy eier nå


              Skal jeg ta maiden på 700 DFC i morgen da tro???

              Comment


              • #8
                Helomvending i siste lita, fikk kikka litt på en quad med ArduPilot Mega, og det er jo for bra til å være sant til den prisen. Nå må jeg bare få tak i en ny radio, har lyst på en Futaba 9c eller 10c om noen andre evt. har en pent brukt en for salg... Planlegger å fly med 35MHz radio og 1.3 eller 2.4 video. Virker som dette fungerer ihht den store vide verden. Flopper det radiomessig så blir det Immersion UHF-system.
                Propellen skal være på toppen!
                Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Trulsen View Post
                  Det er en 10C CAP med 2,4 modul. Den er solgt og levert til en happy eier nå


                  Skal jeg ta maiden på 700 DFC i morgen da tro???
                  Det var'a som fillern, da! Kjør på med maiden, men sørg for video!!!!
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ArduPilot Mega 2.5 vs DJI Naza med GPS

                    Originally posted by bjornal View Post
                    Helomvending i siste lita, fikk kikka litt på en quad med ArduPilot Mega, og det er jo for bra til å være sant til den prisen. Nå må jeg bare få tak i en ny radio, har lyst på en Futaba 9c eller 10c om noen andre evt. har en pent brukt en for salg... Planlegger å fly med 35MHz radio og 1.3 eller 2.4 video. Virker som dette fungerer ihht den store vide verden. Flopper det radiomessig så blir det Immersion UHF-system.
                    Høres ut som et veldig bra valg. Jeg synes også det var mye funksjonalitet for pengene. Og ang loddingen så er det mye lettere å reparere noe man har satt sammen selv

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bjornal View Post
                      Det var'a som fillern, da! Kjør på med maiden, men sørg for video!!!!

                      Jeg posta den der i feil i tråd! Trodde jeg svarte i "hva gjorde du for heliet ditt tråden" :P Men ja, skal få video!

                      Comment

                      Working...
                      X