Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLG Konkurranse - F3K

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DLG Konkurranse - F3K

    I Gullknapp Modellflyklubb har vi i vinter fått opp en god og stabil interresse for DLG-flyving. Vi er en gjeng på 4-7 piloter med modeller som spenner seg fra 2 kanals MiniFireworks til mer avanserte Fireworks, Sirius og Osiris. Nesten uten værforbehold har vi klart å møtes så å si hver søndag siden november. Så langt har vi arrangert ett klubbmesterskap og en vinter-Cup.

    For å holde konkurransen på ett enkelt nivå har vi så langt konkurrert etter prinsippet "samtidig opp-sist ned". Nå har vi gjort dette såpass mange ganger at vi nå ønsker å gå videre,- helst vil vi strekke oss mot reglene for F3K. Altså ønsker vi å gjøre konkurransen litt mer utfordrende, men det må ikke bli slik at vi må ha mange hjelpere for å få dette til.

    Hvilken erfaringer har dere med F3K og hvilken av oppgavene passer for en typisk klubbkonkurranse som der her er snakk om?




    Klikk her for å finne flere referater og bilder fra våre sammenkomster!
    Attached Files
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

  • #2
    Her er link til F3K-reglene:
    Sorry, we could not find that!
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      Slik jeg har forstått F3K reglene så trengs det 1 hjelper/tidtaker pr. pilot for å fly alle oppgavene. Har prøvd å dra i gang noe DLG flyging i ForusRc, men interressen er laber for å si det mildt.
      Jan Eric Klausen
      Forus RC Klubb

      Comment


      • #4
        Hei. for å begynne er det greit å fly en modifisert task c. dvs at alle kaster flyet samtidig opp og man skal da fly så lenge som mulig. så får man poeng i den rekkefølgen man lander. der man får 1poeng for å lande først, 2poeng for å lande som nr2 og så videre. man flyr da et på forhånd annonsert antall omganger og den med flest poeng til slutt vinner. da trenger man kun EN person som dommer. til å se hvem som er først nede om det er gjevnt.
        Dette er en veldig fin måte å komme igang på. enkelt slik at alle skjønner og får det til, samtidig som det er utfordrene å prøve å være den siste igjen i lufta.

        men når man da har drevet med dette en stund vil man gjerne ha noen nye utfordringer. da kan man gjøre slik vi i gmfk gjorde i dag. man deler deltagerne opp i to grupper. gruppe en flyr først, mens grupper to (en for hver pilot) er dommere. da har alltså de i gruppe to, en pilot hver å ta tiden på/dømme. (har man mobil har man stoppeklokke, og det er alt som trengs for å dømme.). så flyr man den tasken man vil. vi fløy i dag task D, dvs at man har 10 min arbeids tid. dvs at fra hoveddommer starter tiden, til hele konkuransen er avsluttet tar 10min. på den tiden kan man kaste så mange ganger man vil. men første tellende kast må flyet fly 30 sek. derretter må man fly 45 sek. og så økes det hele tiden med 15 sek til maks120 sek. da tar den personen som dømmer å starter klokken hver gang piloten kaster, og stopper hver gang piloten lander, og ser om piloen klarte å fly så lenge han skulle(30sek i første runde, når det er oppnådd er det x-antall forsøk på å fly 45 sek. når så det er oppnådd er det60 sek. osv) er tiden nådd roper han til piloten at grensen er nådd slik at piloten vet at nå må han fly 15 sek lenger en foriige gang. når så de 10 min er gått, roper den som følger med på denne klokken at konkuransen er over. og alle lander. Da legger man sammen alle de "tellene" tidene, dvs 30+45+60 og opp til det som denne personen klarte å fly.(reglene ser dere i et svar over. det er sikkert litt klønete forklart av meg her.), den som da har lengst total godkjent tid vinner.

        På denne måten kan man fly alle task-ene. man får da fly i 10min, så er det 10min hvor man dømmer en anne pilot. så flyr man igjen. osv. osv. Dette er en meget enkel og grei måte å drive klubbkonkuranser på for å få opp aktiviteten på dlg/f3k flygning.

        Er dette en modell flere kan tenke seg å bruke for å få flydd mere f3k? DEt funker i allefall veldig greit. til NM/VM og slikt må man nok ha dedikerte tidtakere som ikke flyr selv, men på klubbnivå skal denne modellen funke fint for å få flydd f3k og trenet på konkuranse.

        hva mener resten der ute?
        Last edited by ChristianAustenå; 08-02-09, 22:01.

        Comment


        • #5
          her var det ikke mye liv!
          Kunne vært interessant å høre hvor mange some evetuelt er innteressert i å delta i konkuranser i f3k om det blir arrangert her på sørlandet. Har lekt litt med tanken, så hvor mange har lyst til å delta om vi drar igang noen konkuranser her i agder?

          Comment


          • #6
            Her var det stille... Er det ingen som flyr DLG/F3K i Norge utenom oss på sørlandet?

            GMFK arrangerer en liten F3K-konkurranse på Lunderød Stadioen kl. 13, søndag 15. mars! Dette ligger 10 min utenfor Arendal sentrum. Det flyes 3 omganger med hver sine oppgaver (Tasks), der den dårligste oppgaven strykes i sin helhet:

            1. OMGANG (Task J): "3 av 6":
            Alle deltagere har maks 6 kast (du kan gjerne fly færre), og når alle er unnagjort vraker man de 3 dårligste kastene og legger sammen de 3 beste. Vinneren er den som har lengst total tid på de 3 tellende kastene. MAKS flytid pr. kast er 180 sek (3 minutt), alt over dette telles ikke. Oppgaven skal gjennomføres innen en arbeidstid på 10 minutter. Det flyes 2 slike oppgaver.

            2. OMGANG (Task E): "Alle opp, sist ned":
            Alle kaster samtidig og flyr så lenge man klarer. Maks flytid er 180 sekunder (3 minutt). Det flyes 2 slike oppgaver.

            3. OMGANG (Task B): "Siste kastet teller":
            Her har man ubegrenset antall kast, innenfor en arbeidstid på 7 minutter. Dvs at man kan kaste fra startsignalet går, og til arbeidstiden er ute. Alt før og etter dette teller ikke. Det er kun det siste kastet som teller her, derfor bør du tenke på hvor lenge du har flydd i de foregående kastene. Maksimal flytid er 5 min. Det flyes 2 slike oppgaver.

            Evnt. 4. OMGANG: Ved poengdeling om førsteplassen så avgjøres dette med en finale som består av 2x Task B.

            Alle er herved invitert til å delta!

            - Tom Erik
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              F3K er nå en ofissiell FAI-klasse, og reglene ligger her: ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/...soaring_09.pdf

              Styret i Modellflyseksjonen har godkjent at det flys NM i F3K i år så sant reglene om minimum deltakelse tilfredstilles, og at også utlysningen er i henhold til reglene.
              Dette vil nok Tom Erik komme tilbake til!
              Last edited by tema95; 09-03-09, 11:03. Reason: skriveleifer
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment


              • #8
                Originally posted by tema95 View Post
                F3K er nå en ofissiell FAI-klasse, og reglene ligger her: ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/...soaring_09.pdf

                Styret i Modellflyseksjonen har godkjent at det flys NM i F3K i år så sant reglene om minimum deltakelse tilfredstilles, og at også utlysningen er i henhold til reglene.
                Dette vil nok Tom Erik komme tilbake til!
                Vi vil prøve å arrangere både NM og en NorgesCup her i Arendal. Vi jobber med å finne datoer som passer innimellom alle andre aktiviteter. Så langt ser det ut til at NorgesCup blir engang i slutten av April/begynnelsen av mai. NM en gang i September. Alt vil bli publisert i den offisielle terminlisten (http://www.modellfly.info/) og her på forumet!
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #9
                  Håper dette blir bra. Hvor mange kommer ned å flyr konkuranse hos oss til søndag?
                  Last edited by ChristianAustenå; 09-03-09, 21:44.

                  Comment


                  • #10
                    Dette hadde vært gøy å være med på!

                    Comment


                    • #11
                      Da er det bare å komme mann! Noen flere som føler for å hive seg på?

                      Comment


                      • #12
                        Tom Erik / Christian, sjekk pm,n deres.

                        Comment


                        • #13
                          Hei Kim!
                          Takk for PM, håper det går greit at jeg svarer deg her. Det hadde vært veldig hyggelig om du kom innom på søndag. Tønsberg er innen god rekkevidde for en søndag med god flyving. Jeg kan også friste med at vi tenner opp i grillen etter 2. omgang. Jeg regner med at vi blir ihvertfall 5-6 fra egen klubb, kanskje også flere om alle får ferdig modellene i tide.

                          Angående tilgang på brukte modeller så er den relativt dårlig da vi er fortsatt er nokså nye innen F3K og ikke har tatt oss råd/tid til å kjøpe eller bygge reservemodeller. Men, jeg skal alikevel forhøre meg med klubbens medlemmer.

                          Håper å se deg, gjerne flere på søndag!
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

                          Comment


                          • #14
                            Ja jeg stiller til start om utstyret holder! Aldri konkurrert innen modellfly før, så det blir spennende.

                            Comment


                            • #15
                              Synes godt dere kunne flyttet disse konkuransene til Stavanger , for det høres veldig gøy ut. Må nok gjør litt bedre innsats for å få igang noe her også.
                              Jan Eric Klausen
                              Forus RC Klubb

                              Comment

                              Working...
                              X