Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mine fly, deler og reperasjoner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mine fly, deler og reperasjoner

    Tenkte å opprette en egen tråd for mine modellfly og hva jeg gjør med de. Dersom dette er feil sted å gjøre det på er det bare å gi beskjed.


    Jeg heter Christian, er 33 år, bor i Dagali og har derfor ubegrenset tilgang til norges største modellflyplass. 1,8km lang og 50m bred.
    Da jeg var 12 fikk jeg min første trainer til jul. Husker ikke merket, men det var en standard høyvinget sak, med en brukt 0.25 motor. Hadde noen fly de neste årene, men økonomien gjorde at interessen dabbet kraftig av.

    I mars 2011 kjøpte jeg og en kompis hver vår lille motoriserte glider på impuls, og dermed var det gjort. Det siste året har vi handlet vår dose med nye og brukte modeller. Mine blir listet opp fortløpende nedover.
    -En Multiplex Mentor (EPO) med el-oppsett ble innkjøpt, sammen med en Hitec Optic Sport 6 kanals radio. Denne ble flydd i fillebiter, limt sammen igjen og herjet videre med neste kveld. Drev på slik i flere måneder.
    -Etter en stund ble en Kyosho Edge 540 (EL- Red Bull EPO) innkjøpt, en flott liten modell som fungerte veldig bra når det ikke blåste noe særlig.
    -Neste handel ble en Multiplex Funjet (EPO) med anbefalt motorpakke. Denne gikk noe helt vilt for en nybegynner og endte etter noen dagers bruk tilslutt i bakken. Har fikset den igjen, men har ikke flydd den senere.
    -Så ble første glow modellen innkjøpt, det ble en 60size lavinget Calmato med en OS .07 4takt. Denne var latterlig lettflydd og fungerte i mange timer, før det ble kjedelig. Modellen ble satt i garasjen.
    -Ny modell ble innkjøpt, denne gangen en Great Planes Revolver, 50 size tror jeg det var. 0.72 motoren ble satt inn i denne og fungerte helt kanon.
    -Handlet også en Multiplexs Acromaster (EPO) for acro/3D trening, samt for enkelt å kunne fly hjemme, men jeg blir ikke helt fortrolig med det flyet...
    -Nå begynte lysten på større fly og melde seg, og en brukt 2m ESM Katana komplett med OS 200FS og servoer ble innkjøpt. Det var vel ikke den beste handelen, sett i ettertid. 200 motoren ble montert i Calmatoen og fungerte forsåvidt greit. Med 0.72 motoren måtte jeg inn med 700gram lodd, så 200'n passet perfekt. (Noe rart med den motoren, får ikke full effekt)
    -En ny 30cc bensin ble montert i Katana'en og alt skulle bli bra. Etter masse liming og plager ble hele flyet kassert.
    -Så ble en ny, brukt Katana 2,2 med en 50cc ble kjøpt brukt. Heller ikke det beste kjøpet, da motor trengte nye stell for å gå skikkelig, samt at flyet mer eller mindre ristet i filler pga alder og dårlige løsninger. Den var også fryktelig tung og oppførte seg som en murstein i lufta.
    -Begge Katane'ene ble derfor ribbet for utstyr og motorene plukket i fra hverandre og fikset. De er nå i full stand og fungerer greit. (30cc Turnigy og 50cc GRpro)
    -Ny Aurora 9 radio ble innkjøpt, nå med skikkelig koffert så den forhåpentligvis varer lengre enn den forrige sendren som alltid lå og slang i bilen.
    -I mellomtiden var jeg på besøk hos min bror som også er kraftig bitt av flysyken, og siden jeg var midlertidig flyløs (orker ikke mer glowsøl og styr med startere og batterier og andre ting, kun bensin heretter) endte jeg opp med å kjøpe en CMPro 330L Ekstra i glassfiber med en Turnigy 50cc motor, fikk den meget billig. Et greit fly, men ingen acrokjerre. Etter noen turer med dette ble det en litt hard landing og glassfiberen rundt understellet røk. Med Extra'n inne for nødreperasjon ble Revolveren hentet frem igjen. Alt fungerte helt topp, men etter mye leking og etterhvert ren idioti endte det i bakken på full gass. Kompisen min (som handler enda mer impusivt enn meg), hadde boden full av gamle fly som han har kjøpt brukt og aldri flydd. Disse var stort sett komplette med servoer, så det var bare å sette inn mottager og motor. Jeg gikk for en 40size Extra som fikk OS 72 motoren. Noe fremtung, men ingen krise. Dagen etter var det full fart på stripa, men flyet fløy så dårlig at seriøsitets-nivået sank dramatisk. Ikke overaskende endte også dette flyet i asfalten, denne gangen så brutalt at motoren også gikk heden. Vrakdeler i en sirkel på 25m. Da er jeg ferdig med glow.
    330Extra'n har blitt flydd mye i det siste, men i går hadde jeg en ny hard landing som tok glassfiberen på nytt. Skal fikse den opp igjen, men er redd den ikke varer mye lengre... Det er ett pent fly og se på, men ikke solid i forhold til vekten, noe som igjen går ut over flyegenskapene. Og når glassfiberen først begynner så går det gjerne bare en vei.

    Vel, det oppsummerer min foreløpige flykarriere, ikke så værst på 12 månder... Det går med endel modeller og penger, men vi har det morro og lærer veldig mye. Nå er det nye tider, blir kun å fly benmsinmodeller videre. I tillegg til Extra'n har jeg en ny 30% Pilot-RC Yak54 alu som er under montering. Det er en flott modell som jeg håper kan bruke i lang tid.

    Oppdateringer kommer litt sånn i rykk og napp.
    Attached Files

  • #2
    Jeg er veldig usikker på om jeg skal sette inn GRpro motoren i Yak'en, eller om jeg skal kjøpe en ny motor. Tenker da på en DLE55 eller lignende. Det er jo masse meninger om motorer, men jeg setter pris på tilbakemeldinger dersom dere har noen å dele.

    Comment


    • #3
      Hei
      Den yaken flyr veldig bra og jeg ville kjøpt en DLE-55 til den. Da får du en motor med masse effekt og som er meget trofast.
      Kommer til å følge med her da det virker som dere har det gøy samtidig som dere prøver å være seriøse. Kjenner meg igjen

      Comment


      • #4
        Dle55 går fint inn i Yaken. Har selv hatt dette flyet dog da med en rcgf55 motor.. flyet er lettflydd. flyter godt og flyr som en trainer..Men ville byttet alu understellet til carbon fort.. alu flexer fort mye og gir etter mye ved hard landing
        syntes det er like gøy å se på som det er å fly
        carl goldberg ultimate
        DJI S900
        piper pawnie el kjærre


        Futaba 14SG
        diverse epp tjafs
        Per-Egil Furuseth

        Comment


        • #5
          Artig å lese, sprer seg som sykdom denne hobbyen hvis man er den rette personen.

          Lykke til!
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • #6
            Takk for motortips.
            Når det gjelder understellet er jeg nok enig i at ett karbon understell er bedre. Spørs om jeg ikke må dra kortet igjen

            Jeg ga RCpro motoren en siste mulighet til å overbevise meg om at den dugde i dag, men det gikk ikke gitt... Etter masse styr i går kveld fant jeg tilslutt ut at i tillegg til å ha en full bensin-sil i forgasseren og feil tenning, hadde den også en lekkasje mellom forgasser og blokken. Åpnet opp, fjernet gammel pakning og silliconerte før jeg satte den sammen igjen. Da greide jeg selvfølgelig å ta gjengene i den ene bolten inn mot blokka. Virket som om det ble tett likevel, så jeg prøvestartet motoren igjen. Noe tungstartet, men kom seg ganske fort. Kvikk respons og veldig fin tomgang på 1400rpm, men noe treg opp til fullgass, særlig om den sto lenge på tomgang. Med 20x8 propell greide den 8300rpm, og virket veldig bra. Jeg var derfor overbevist om at motoren var ok.
            Satte derfor på en 22x8 propell som en siste test, og turtallet datt rett ned på 5900rpm. Prøvde ett par ganger med litt justering, men ingen forbedring... den er vel rett og slett ikke sterk nok? Jeg trodde denne skulle være en av de bedre kopi-motorene...?

            Pakket uansett ned testbenken, hev motoren bak i bilen, reiste hjem og bestilte en DLE55 fra RCpro i sted!

            Så da gjenstår vel egentlig bare eksosen, jeg har en billig 50cc DL cannister liggende, men vurderer å kjøpe en proflow fra xxlrc her på forumet. Ting begynner å koste såpass likevel nå, at prisforskjellen på de pottene egentlig ikke betyr særlig mye uansett. Som nevnt tidligere er jeg blitt litt gira på å få alt riktig fra starten av denne gangen. Finnes det noe ferdig til denne modellen, eller må jeg til med sølvlodding av eksosen?

            Comment


            • #7
              Jeg heiv inn ProFlow på en SD Yak og testa for første gang på søndagen.
              Det var svært merkbar forskjell. Pullout / vertikal var psykt, samt jevnere over hele registeret.
              Mindre støy var det i grunn også.

              Anbefales på det sterkeste.

              Ang. bend, kjøp flexi

              http://elefun.no/p/prod.aspx?v=17683
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Når du har muligheten som du sier så syns jeg du er på veldig rett spor nå Xxl er super å handle med og i tillegg selger han kun kvalitet som er utprøvd. Ang eksosbend vet jeg at Rcpro selger kina-flexbend som funker ok til DLE, men om de har på lager vet jeg ikke. Har vært tomme en stund sist jeg sjekket. Hør med Rcpro og Elefun (kan hende elefun har noe som passer), visst ikke må du lodde selv eller kjøpe utenlands.

                Du får stort pluss fra meg for at du kjøper av Norske forhandlere

                Xilian kom meg litt i forkjøpet der

                Comment


                • #9
                  Men vil ett flexirør være nok? Og hvilke flens passer på DLE55?

                  Comment


                  • #10
                    Proflow med bakutblås er bestillt fra Odd. Har noen headere med flexibend liggende fra de andre motorene, så jeg prøver de først

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Caasberg View Post
                      Men vil ett flexirør være nok? Og hvilke flens passer på DLE55?
                      Tror nok det xilian linket til passer. Du trenger jo teflonovergangen og klemmer også. Men det vet du sikkert. Jeg bruker vanlige slangeklemmer.

                      Comment


                      • #12
                        Det var flensen jeg var usikker på

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Caasberg View Post
                          Når det gjelder understellet er jeg nok enig i at ett karbon understell er bedre.
                          Jeg har ikke erfaring med akkurat den modellen, men synes at understelfestet er for svakt på de fleste ferdigmodeller og det er visst din erfaring også.

                          Click image for larger version

Name:	52654d1334521945t-2012-04-14-13.58.07.jpg
Views:	1
Size:	14.5 KB
ID:	587770

                          Når understellet blir for stivt overføres alle kreftene til selve festet. Se (MFN) ModellflyNytt.no

                          Aluminium som brukes til understell i mange ferdigfly er av alt for myk kvalitet og fjærer ikke, men bøyer seg.

                          I "gamle dager" brukte vi pianotråd til undertell, den fjærer i alle retninger, både opp - ned og bakover. Alu eller karbonfiber fjærer ikke bakover i det hele tatt og røskes lett løs når det er ujevnheter på rullebanen. (Det siste har vel ikke dere problemer med på Dagali.)
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #14
                            Da er Pro-Flowen i posten på vei oppover.
                            Yaken til Pilot er super stabil der har du et konge fly
                            BOOMA Intelliswitch

                            Odd A Eriksen

                            Comment


                            • #15
                              Festet på denne modellen er overraskende sterkt, faktisk mye bedre enn hva jeg hadde trodd. Det er satt inn alu-profiler som fortsterkning fra fabrikk. Legger ved ett bilde av disse.

                              Men jeg er helt enig i at understellene absorberer for lite energi, særlig med tanke på at mine landinger har en tendens til å være noe harde...
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X