Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cessna EPO. Trenger bittelitt hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cessna EPO. Trenger bittelitt hjelp

    plukka opp denne saken fra finn. Et par ting jeg lurer på som fersk fly eier. ( Den hadde ikke manualen) Håper noen som har eid, eller har den kan steppe inn med et par tips.

    hvordan skal man feste ski til understellet, med de medfølgende fjærene? Regner med det er en form for universelt system. Til mini skia foran, tilpasset jeg hjul kåpa.

    Understellet bak, skal det bare presses ned i sporet, eller skal det limes .

    Motorbukken ser ikke helt rett ut. Hva tror dere.

    Oppsett av esc, noen som har fremgangs måte på det.

    se bilder

    takk takk
    Attached Files
    Drammen rock city

  • #2
    Hei!

    Først og fremst grattis. Flyet flyr veldig bra, så det er bare å glede seg.


    Fjærene skal passe på at skia peker oppover, slik at når du lander, så retter de seg ut.
    (Alternativet er at de "stuper", og da vil du få VELDIG korte landinger.)

    Understellet bak skal i utgangspunktet bare presses på plass, men du kan
    med fordel sette inn en liten skrue for å holde det på plass.

    Motorbukken SKAL være skev!
    Dette er for å kompansere for torque når du gir gass etc.
    Ikke rør mao


    Husker jammen ikke kalibrering av ESC på denne. Men TA AV PROPELLEN før du prøver deg frem.
    Du kan prøve følgende:
    skru av propell.
    Skru på radio og sett throttle til max
    Sett i strøm på fly. Da vil det antagelig pipe.
    Trekk throttle helt ned. piper?
    Så throttle til fullt igjen.
    Ta ut batteri
    Throttle tilbake og sett inn batteri på flyet.
    Last edited by xilian; 22-01-14, 21:43.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Herlig kjapt svar

      Ang esc så starter motor på mitt stikk, litt usikker på om det er rett, dessuten føles den litt av og på , ikke så smooth fra 0-100 om man kan si det slik, som jeg trodde.
      har hatt heli før( ga meg når jeg klarte lett 8 tall med trex 500) og flere båter, så oppsette høres kjent ut, ville bare høre før jeg prøvde selv

      ang ski. Seff, it all makes sense når du sier det . Da bør jeg vel finne på noe lurt, for nå henger de ikke helt på greip. Den bøylen skal vel helst da inn på selve bøylen, så da må jeg kanskje trimme den litt .

      Får man andre 'metall armer' i fronten, så det blir lettere å feste skia der uten å måtte bruke hjul kåpa? altså en som ikke er rett.

      Og lim. Ser ut som elefun er tom for uhu for isopor og depron lim, mens modellflybutikken har kun for plast. Regner med at 2 komp epoxy er greit på epo fly ?

      takk igjen
      Attached Files
      Drammen rock city

      Comment


      • #4
        Epoxy fungerer utmerket på denne
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          Ta av hjulkåpa på forhjulet og "leggskinnene" på bakhjulene så blir det nok enklere å feste fjærene til skiene. Epoxy funker greit, det samme gjør CA lynlim, og også trelim men sistnevnte krever lang herde tid. Hva som er best avhenger litt av hva du skal lime.

          Comment


          • #6
            takk for det folkens.

            Plukka opp et par props i dag, den samme som ble nevnt i testen for mange år siden, men det jeg ikke tenkte på var tykkelsen på proppen og lengden på motor Axel. Så det ble crash med passformen der . Bytter i morgen. Dessuten undrer jeg litt på om alt som skal feste proppen er med her .

            På bildene fra testen noen år tilbake er det en mutter på bildet ser jeg og det jeg kan tyde fra manualen er den også med der ( 2 første bildene) . Den har ikke jeg, og om jeg bruker mutter er det nok ikke nok gjenger til propp skruen.

            kjære vene, føler meg som en 12 åring som aldri har holdt på med rc før.Takk for hjelpen...
            Attached Files
            Last edited by sollie; 23-01-14, 20:57.
            Drammen rock city

            Comment


            • #7
              Fulgte det ikke med noen ringer slik som på bildet med propellene du kjøpte? De vil sørge for at du kan bruke dem på akslingen selvom diameteren på hullet i propellen er for stort.

              Click image for larger version

Name:	074000044(1).jpg
Views:	1
Size:	117.8 KB
ID:	606339

              Comment


              • #8
                den blanke skiven skal mellom mutter og prop. ikke bak propellen.. den lille blanke tuppen med gjenger trenger du ikke å bruke hvis du bruker mutter.. Ta også å flytt litt på cowling slik at aksel havner midt i.. blir penere og ser ikke så skjevt ut..
                syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                carl goldberg ultimate
                DJI S900
                piper pawnie el kjærre


                Futaba 14SG
                diverse epp tjafs
                Per-Egil Furuseth

                Comment


                • #9
                  allright. slik som dette

                  Så det holder bare med å skli den hvite plata, sette på propp, skive og skru til. Var redd det kom til å slurre på axelen uten noe for for feste av den hvite plata.

                  godset på proppene jeg kjøpte var for stort, ikke hullet til axelen, der var det med mange spacere, men det det ble ikke nok igjen til gjengene med den på dessverre.
                  Attached Files
                  Drammen rock city

                  Comment


                  • #10
                    Proppen jeg kjøpte var en apc 12 x 6 e. (305x152) orginal er en 11x4,7 (279.4x119,4)
                    Ikke sikker på 'affa' gjorde når han testet flyet , om det var en annen 12x6 elelr om det ble byttet Axel på motoren til litt lengere.

                    bytter til en slow flyer prop i morgen
                    Drammen rock city

                    Comment


                    • #11
                      Grattis med nytt fly!

                      Er det FMS sin i 1-versjon? MKII har ikke cowling i plast, eller er det Art-Tech sin kanskje?
                      Har en selv i kjelleren FMS sin MKII med 1400mm vsp. Ser at denne er litt annerledes både her og der.

                      For å besvare noe av det som ikke er besvart UHU-por selges på teknikmagasinet også, sjekket nå men de er på tur ut av sortimentet så de har den ikke overalt - og nå kun til 19 kr
                      Ellers så er det noen bokhandlere som selger UHU-por også... hva slags lim på EPO EPP osv. varierer etter hvor "feit" isoporen er og hva du skal lime sammen. Alt fra UHU-Por, Syrefri CA (gjerne med kicker for EPO), Smeltelim og epoxy kan være gangbart også.
                      Der det kan være kjekt med litt "flex" er UHU-por det lureste, da det er kontaktlim og blir ikke beinhardt.

                      Litt generelt med sånne, så er understellet litt crap og trenger ofte litt modding, hjulene er ofte for små og kåpene dekker såpass mye av hjulene at de ikke er så godt egnet på gress som ikke er temmelig kortklipt.

                      På den jeg har så er spesielt neseleggen jalla ut av esken, den har misspasning i designet, sånn at du kan vri hjulet litt til sidene uten at servo-armen beveger seg... . Det er også dårlig med fjæring på neseleggen, og den er i ett for tynt/mykt materiale.
                      Den kan byttes ut med en Dubro (mulig DB234) styrbar neselegg med fjæring, og det følger med et feste og link for tilkobling til siderors-servoen.

                      På gress (om denne lever til sommeren) skrot hjulkåpene og sett på større gummihjul, så er det null problem og ta av/lande trygt på litt ujevn eller ikke nyklipt gress. Er denne 14-1500 mm vsp, kan du fint ha 69 eller 75 mm hjul.

                      Hvis du ikke får kalibrert ESC så den blir noenlunde lineær, og om du bruker en computer-radio så kan du prøve å skru litt på throttle-curve.

                      Lykke til med Maiden!

                      Comment


                      • #12
                        Takk for info smurf. Fikk tak i uhu oppe hos rc service , kosta vel 29 for en tube. Skal opp igjen i dag å bytte proppen , så er vi good to go i helgen.

                        Som du beskriver kan jeg vri hjulet runst uten at servo stritter i mot, så gjengene ned i kåpa er rimlig dårlige. Er godt ski føre om dagen så jeg har trua på at skia holder. Slår dette an tror jeg at en den litt større cessna'n frister fort. den som heter 182 156. Den jeg har nå er modellen med 141 vinger. Modellen, som mye annet går sikkert under mange navn på nettshopper, men dette er den V2 som throttlestore hadde, med røde servoer og oppgradert motor/bukk.
                        Drammen rock city

                        Comment


                        • #13
                          Feil - Modellsalg.no
                          Tom I. Arntsen

                          Comment


                          • #14
                            man må være kjapp på labben ser jeg, allerede solgt.. eller den har jo vært ute noen dager, men det var en fin pris på en fin modell.
                            Drammen rock city

                            Comment


                            • #15
                              ah.. beklager.. litt dårlig opplegg av meg på merking av solgte ting. (kommer innen få dager)

                              Men ja.. en sånn modell, til lav pris er kjekt å ha. Alltid greit å ha 2 eller fler modeller.
                              Går den ene i torva, så kan du fly den andre mens den er under reparasjon og sånt
                              Tom I. Arntsen

                              Comment

                              Working...
                              X