Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olje til innkjøring.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olje til innkjøring.

    Skal kjøre inn to motorer. DA100 og DZY48. Det er viktig å bruke riktig olje
    til innkjøringen, for få best mulig ytelse av. motoren
    Spørsmålet er: Er det noen som vet hvor i Norges land det er mulig å få Kjøpt Lawn Boy Ashless?

    Karl H.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

  • #2
    hei hei..jeg brukte bel rey på min DA.den er anbefalt i manualen
    Lars Petter Nesse

    Votec 322 40% 3W170cs
    Extra 330 40% 3W212cs

    Comment


    • #3
      Originally posted by Karl H.
      Skal kjøre inn to motorer. DA100 og DZY48. Det er viktig å bruke riktig olje
      til innkjøringen, for få best mulig ytelse av. motoren
      Spørsmålet er: Er det noen som vet hvor i Norges land det er mulig å få Kjøpt Lawn Boy Ashless?

      Karl H.
      Hei, jeg betviler ikke din kunskap når det gjelder motorer Karl, og ettersom jeg har hørt har du mange års erfaring med 2 taktere. Men jeg er nødt til å nevne et par ting

      Statoil sin miljøbensin er det bare å holde seg unna har jeg hørt, derimot Aspen sin miljøbensin er det mange som bruker med godt resultat.
      Dette har nok noe med hva slags olje dem bruker vil jeg tro.

      Jeg bruker ingen av delene nettopp fordi jeg vil bruke den oljen jeg synes er bra.

      Fram til topic, den oljen du nevner Karl er sikkert veldig bra i likhet med mange andre oljer på markedet. Jeg har kjempe gode erfaringer med Penzoil sin racing 2T olje og den er lett å få tak i.

      Etter min mening er det litt viktig å kjøre inn motoren med samme olje som du skal bruke etter at den er innkjørt.

      Det viktigeste er å ha i ca 1% mere olje i bensinen og fly 10 liter med den blandingen uten å belaste motoren nevneverdig.

      Håper jeg ikke blei altfor off-topic her

      Comment


      • #4
        Ikke at jeg er noen ekspert på flymotorer men om dere bruker "vanlig" 2 takts olje så er kanskje Valvoline sine vel så bra som Penzoil. Outboardoljen skal være en slik ashless type....

        Comment


        • #5
          Originally posted by lpriis
          hei hei..jeg brukte bel rey på min DA.den er anbefalt i manualen
          I følge manualen (404 Not Found om du føler for å dobbelsjekke meg), er Lawn Boy Ashless / Pennzoil Air Cooled anbefalt som innkjøringsolje, Bel-Rey anbefalt ETTER innkjøringsprosessen.

          Comment


          • #6
            Aspen er helt konge, meget høy kvalitet og det bruker jeg på min DA 50 , den motoren går helt perfekt på alle turtallsområder takket være en 10 liters innkjøringsperiode med Aspen 2 takts 2% syntetic ferdigblanda bensin med et tillegg på 1% helsyntetic Castrol racing oil. Man skal heller ikke presse motoren dvs fly meget pent, da får motoren fin luftkjøling på anbefalt fabrikksetting.
            Kjøring av motoren i benk har ikke jeg brydd meg om....
            Øyvind

            www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

            Comment


            • #7
              Hvis du ikke får tak i Aspen er Stihl miljøbensin minst like bra. Potta på min DA 50 ble iallefall helt blank og ren inni etter at jeg begynte med Stihl bensin.
              Mvh
              Gunnar Børseth

              I might not be very good, but I'm fun to watch.

              Comment


              • #8
                Ser ut til at det blir Pennzoil til innkjøring da det er den som er tilgjenglig.
                Tester har vist at petroleumsbaserte oljer er gunstig ved innkjøring av
                totaktere. Det er for at stempelringene da tilpasser seg fortere og reduserer faren for sylinderlekkasje ( dårlig kompresjon ). Det oppnåes også bedre
                kjøling enn med syntetiske oljer, som er gunstig ved innkjøring.

                "Christen" Ferdigblandet bensin kommer ikke på tale for min del, da oljeblandet bensin er ( ferskvare ), og smøreeffekten forringes ved lagring.
                Har parkert etpar påhengsmotorer i år, på grunn av dette.
                Kommer til å blande 5 eller 10 liter ved behov. Men bevares, Aspen er jo mye
                mer behagelig å ha i bilen, og til motorsager og gresstrimmere og slikt, er den
                helt suveren mhht skadelige utslipp. Skal kjøre flyet(flyene) i tilhenger, så
                det spiller det ingen rolle med lukt.

                Kommer til å bruke Silkolene Comp 2 Plus SX. Dette er olje for motorer som
                stresses optimalt. Burde være bra for modellflymotorer.
                "Outboardolje" er designet for motorer med betydlig lavere temperatur enn
                luftkjølte motorer. Kan brukes, men er ikke optimal. Det er jo utviklet oljer
                som tilfredsstiller de forskjellige krav. Før var det vanlig med 4% olje og mer,
                mens det nå er vanlig med 1%. Men før kunne man både se og lukte at en
                totakter for forbi.

                Karl H.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment

                Working...
                X