Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tachometer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tachometer

    Har akkurat fått meg en Saito 4 takter FA 56 glow motor Ser i manualen at de bl.a anbefaler å bruke et tachometer når man justerer motoren. Dette er min første glowmotor og har derfor lite greie på glow-motorer, er det da lurt å kjøpe dette? Jeg tenkte eventuelt på denne: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...0&I=LXPT31&P=K Tror dere eventuelt denne er bra nok?
    En annen ting: er det noen som vet hvor det er billig å skaffe seg feltutstyr (field box, startpanel, gløder etc) på nettet? Har sjekket med Tower Hobbies, der er varene temmelig billige, men frakten var på over 50 dollar. Når det gjelder Esprit model så har de ikke alt det utstyret jeg trenger, men der er frakten billigere. Har lett mye på nettet i dag, men finner ikke det jeg leter etter....Har noen tips til hvor jeg kan handle slikt utstyr?
    Her er utstyret jeg skal handle: Gløder, startpanel, fieldbox, elektrisk fuel pumpe, slilkon fuel slange, tachameter (mulig), pluggnøkkel og mulig propellballanserer (stod noe om det i manualen også)??
    Last edited by ostahl; 12-03-08, 18:34.

  • #2
    Du har selvsagt sjekket her hjemme??? Ikke alltid det lønner seg å ta inn slike ting selv...
    Ellers får man fine fieldboxer både hos Clasern, Biltema og Maxbo som man kan tilpasse egne behov eksakt...

    Comment


    • #3
      Ja, har sjekket her hjemme Sjekket bl.a på Elfun, som virker som det billigste alternativet, det blir et par undrelapper dyrere på Elfun når jeg har tatt frakt og 25% mva inn til norge med i regnestykket. Så det er frakten som koster mye fra Tower Hobbies. Som sagt er frakten billigere i fra Esprit model ca. 20 dollar. Sparte ca. 8 - 900 kr. på å handle motoren i USA.

      Comment


      • #4
        Det er et fint verktøy for de som virkelig skal tynne\justere motoren til blods.
        (Og ja har slik sak selv)

        Men som du sier så er det første fuelmotor så jeg ser ingen ingen gevinst med å bruke turteller. Og antakelig (her kan jeg bomme grovt) Så hadde det vært nyttig for deg å ha med en erfaren Glow-kar på både innkjøring og innjustering etter innkjøring. Det er det ingen manual som kan lære deg, eller Tachometer vise deg. Men å være med en erfaren kar som man kan snakke med og lære av er gull hverdt !


        Bedre å lære basic først, for så og kjøpe gadgets som hjelper deg siden.
        Ønsker dere en god dag på feltet !
        Birger Mork

        Mine besittelser :
        Flygreier (Massevis)
        Heligreier (En Mini Titan)
        Bilgreier (Et par stk.)

        Comment


        • #5
          Originally posted by ostahl View Post
          Har akkurat fått meg en Saito 4 takter FA 56 glow motor Ser i manualen at de bl.a anbefaler å bruke et tachometer når man justerer motoren. Dette er min første glowmotor og har derfor lite greie på glow-motorer, er det da lurt å kjøpe dette? Jeg tenkte eventuelt på denne: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...0&I=LXPT31&P=K Tror dere eventuelt denne er bra nok?
          En annen ting: er det noen som vet hvor det er billig å skaffe seg feltutstyr (field box, startpanel, gløder etc) på nettet? Har sjekket med Tower Hobbies, der er varene temmelig billige, men frakten var på over 50 dollar. Når det gjelder Esprit model så har de ikke alt det utstyret jeg trenger, men der er frakten billigere. Har lett mye på nettet i dag, men finner ikke det jeg leter etter....Har noen tips til hvor jeg kan handle slikt utstyr?
          Her er utstyret jeg skal handle: Gløder, startpanel, fieldbox, elektrisk fuel pumpe, slilkon fuel slange, tachameter (mulig), pluggnøkkel og mulig propellballanserer (stod noe om det i manualen også)??

          Bruk du trygt manualen som følger med motoren du...Dem er tross alt ikke idioter hverken
          dem som har fabrikert motoren - eller manualen!

          Mvh Einar - "bokji" er best uansett hvor mange meninger det måtte være om den saken!!!

          Comment


          • #6
            En tach. er ett kjempegodt verktøy som jeg anbefaler på det varmeste. Spesielt på firetaktere er det en del enklere å justere motoren med en turteller.

            Det er dessuten mye enklere å velge seg en propell som passer motoren med en tach. det er slett ikke enkelt å proppe en saito til mellom 9 og 10 tusen rpm uten en turteller.

            Lars.

            Comment


            • #7
              Firetaktere er litt vanskeligere å justere på full gass fordi det er fint lite forskjell på lyden +/- 500 rpm. Sånn sett er jo tacho bra. Men det viktigste er at den går rik og at du får kjørt den inn ordentlig, det trenger du ikke tacho til. Selv har jeg bare brukt tacho til å sammenligne RPM på ulike propeller opp mot hva som er oppgitt i blader

              Kjøp fieldkassa mi da mann! Se annonse her: 404 - File or directory not found.
              Du får med batteri, fuelpumpe og powerpanel. Om du kommer og henter så skal vi se hva vi kan gjøre med å få med litt ekstra dippedutter som gløder osv.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Originally posted by ostahl View Post
                Har akkurat fått meg en Saito 4 takter FA 56 glow motor Ser i manualen at de bl.a anbefaler å bruke et tachometer når man justerer motoren. Dette er min første glowmotor og har derfor lite greie på glow-motorer, er det da lurt å kjøpe dette? Jeg tenkte eventuelt på denne: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...0&I=LXPT31&P=K Tror dere eventuelt denne er bra nok?
                En annen ting: er det noen som vet hvor det er billig å skaffe seg feltutstyr (field box, startpanel, gløder etc) på nettet? Har sjekket med Tower Hobbies, der er varene temmelig billige, men frakten var på over 50 dollar. Når det gjelder Esprit model så har de ikke alt det utstyret jeg trenger, men der er frakten billigere. Har lett mye på nettet i dag, men finner ikke det jeg leter etter....Har noen tips til hvor jeg kan handle slikt utstyr?
                Her er utstyret jeg skal handle: Gløder, startpanel, fieldbox, elektrisk fuel pumpe, slilkon fuel slange, tachameter (mulig), pluggnøkkel og mulig propellballanserer (stod noe om det i manualen også)??
                Grattis med motor
                Tach trenger du ikke til å kjøre inn motoren, følg instruksjonene om hvordan du skal justere
                den til å gå rikt. Og holder man seg innenfor anbefalt prop-range skal det vel strengt talt være unødvendig men det er sikkert en fin dings å ha til finjustering (må nok ha det selv etterhvert)

                Fieldbox kjøpte jeg på smartclub en black&dekker 2 etg. verktøykasse med hjul og trillemuligheter. Her har jeg Biltema 12V 9A, fuelpumpe, fuel og starter i nederste rommet og verktøy, propeller mm i toppetagen.

                Starter, gløder, pluggnøkkel, plugger, fuelpumpe kjøpte jeg hos esprit
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

                MFN @ Facebook - Like!

                Comment

                Working...
                X