Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
bare lurer litt på hva forskjellen på alle disse lipo batteriene som finnes.
det er jo 3 betegnelser på disse
mAh
Volt
og C
noen som kan forklare disse litt bedre ?
hva er feks forskjellen på 10C og 20C ?
1. mAh = kapasiteten på batteriet. kapasiteten på batteriet oppgis i mA og ikke mAh. betegnelsen står for milli Apmere. h-en på slutten er "hour" eller på nors blir det milli Ampere timer. 1 mA er det samme som 1 tusendels A. 1000 mA = 1A
2. Volt forkortes V. dette er spenningen på batteriet. f. eks et 3S lipo batteri er på 11,1 V. vær obs på at spennignen på et batteri synker betraktelig under last.
3. C er egentlig også kapasitet (capasity) men i denne sammenhengen er det en forkortelse for hvor mye batteriet tåler. du spør også om 10-20 C. det vil si at en pakke på 1200 mA som tåler 10C klarer å levere 12A, og en samme pakke i 20C "version" klarer 24 A. oppsummert er C*kapasitet= hvor mange A batteriet klarer å levere.
håper at dette klarnet opp litt. spør hvis det er noe mere du lurer på
William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...
akkuratt volt og mA er jo ganske greit. men det var den C greia jeg lurte mest på. men det er sikkert flere som kansje lurer som ikke tør og spørre. så derfor tok jeg med alt men bra svar
akkuratt volt og mA er jo ganske greit. men det var den C greia jeg lurte mest på. men det er sikkert flere som kansje lurer som ikke tør og spørre. så derfor tok jeg med alt men bra svar
C verdien er rimelig enkel.
Sett at batteriet er på 2000 mah og det er på 20 C. Da vil den kunne pumpe ut 40 000 mah (2000X20) eller 40 amp i hele 3 minutter (siden 1c er en time, så er 20 c 3 min. eller andre veien 0,5 c i 2 timer)
C verdien har også innvirkning på hvor fort volten i batteriet faller ved belastning. Kjøper man 10 c batteri kontra 20 c, vil batteriet kun yte maks i par minutter før det begynner å falle, et 20 c batteri holder bedre på volten.
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Er det bare jeg som synes du sier det motsatte av det du mener?
Strømstyrke måles i mA.
Kapasitetet måles i mAh.
Eksempler: Et 1000 mAh batteri kan lades ut med en strømstyrke på 1000 mA i en time før det er utladet. Det samme batteriet kan lades ut med 2000 mA i en halvtime eller 4000 mA i et kvarter. Alternativt 500 mA i to timer eller 100mA i ti timer. Skjønner tegningen?
Et fulladet batteri varer:
t=C/A hvor C er kapasiteten (i mAh) og A er strømstyrken (i mA).
Jeg synes ikke det jeg
I alle fall fristes jeg til å presisere hva den egentlig betyr. La meg først prøve å oppklare hva den ikke er:
Når det står 20C så er det ikke et mål for kapasitet (som vi forøvrig måler i mAh). Det er heller ikke mål for hvor mye strøm man maks kan trekke ut av batteriet. Det siste er teoretisk begrenset av den indre motstanden i batteriet. Den strømstyrken er mye mer enn 20C og ødeleggende for batteriet for ikke å glemme brannfarlig.
20C i eksempelet sier mer om hvor stor strømstyrke det maksimalt er tilrådelig å trekke fra batteriet, uttrykt i forhold til kapasiteten. Tallet sier at du kan regne med å trekke en strøm målt i mA som er 20 ganger kapasiteten målt i mAh. Eksempel: et batteri på 1000mAh bør ikke belastes med en strøm sterkere enn 20000mA. Et 15C batteri på 2000mAh bør ikke belastes med mer enn 30000mA (30A).
Man bruker altså "C-tallet" for å oppgi en strømstyrke i stedet for å oppgi den i mA.
Mer detaljer:
Litt mer (men ikke helt) presist så uttrykker C-verdien hvor mye strøm det maksimalt er tilrådelig å trekke kontinuerlig fra batteriet uten at det gir uakseptabel levetid. Her er det flere ord som krever presisering uten at leverandørene vanligvis gjør det i reklamen. Hva mener vi med "kontinuerlig", "uakseptabel" og "levetid"? La meg begynne med det siste først.
Kapasiteten til batteriet faller med (bl.a.) bruken. Vi kan tenke oss at vi kaster (resirkulerer) batteriet når kapasiteten har falt til 80% av den opprinnelige. Hvis du er økonomisk vil du sikkert bruke batteriet lenger enn det. Har du store krav vil du kanskje kaste det allerede når det er 90% igjen av kapasiteten. Men for å kunne sette en C-verdi må vi/produsenten ta utgangspunkt i en definisjon av levetid. 80% kan være et eksempel.
Hva som er en "uakseptabel levetid" kommer også an på hvilke krav man har. Produsenten kan kanskje ta utgangspunkt i at akseptabel levetid er 50 sykluser (opp- og utladinger) og beregner da at du kan trekke maksimalt 20 ganger kapasiteten og stempler batteriet med 20C. Hvis du passer på å trekke maksimalt 10C fra dette batteriet kan det kanskje vare 200 sykluser i stedet.
Det har også mye å si hvor lenge du trekker mye strøm. Når produsenten sier 20C så mener de "kontinuerlig" eller gjennomsnittelig. I korte nok øyeblikk kan du trekke mer, kanskje 30-50C med beskjeden innvirkning på levetiden.
Husk at det er mange andre faktorer som også påvirker levetiden. Alder (Li-Po-batterier blir dårligere selv når de ikke brukes), temperatur (hold dem kalde, men ikke under frysepunktet), lading (kraftigere lading enn 1C forkorter levetiden, overlading må ikke forekomme) m.fl.
Oppsumering:
- C-tallet multiplisert med kapasiteten gir deg veiledende maksimal strømstyrke
- C-tallet har innebygget en del forutsetninger som gjør at du må ta det med
en klype salt. Produsentene kan fristes til å "overby" hverandre.
- Levetiden forlenges om du beregner deg god sikkerhetsmargin til den oppgitte verdien
- Det er mulig, spesielt kortvarig å trekke mer strøm enn den oppgitte verdien
Er det bare jeg som synes du sier det motsatte av det du mener?
Strømstyrke måles i mA.
Kapasitetet måles i mAh.
Eksempler: Et 1000 mAh batteri kan lades ut med en strømstyrke på 1000 mA i en time før det er utladet. Det samme batteriet kan lades ut med 2000 mA i en halvtime eller 4000 mA i et kvarter. Alternativt 500 mA i to timer eller 100mA i ti timer. Skjønner tegningen?
Et fulladet batteri varer:
t=C/A hvor C er kapasiteten (i mAh) og A er strømstyrken (i mA).
Strømstyrke måles ikke i mA. "Strømstyrken" betegnes i Volt på samme måte som man f.eks. måler trykk pr. overflate.
mA kan sammenlignes med en vannledning som fører f.eks. 5 liter/time. Dette sier ingenting om hvor høyt vanntrykket er.
Det er ikke lett å skille uttrykkene fra hverandre, det er derfor ting kan være forvirrende. Ønsket bare å klarlegge dette da det senere kan bety enda flere missforståelser.
Strømstyrke måles ikke i mA. "Strømstyrken" betegnes i Volt
Der er vi nok ikke enige. Jeg holder på at strømstyrke måles i mA (milliAmpere). Det er Spenning (også kalt elektrisk potensiale) som måles i V (Volt).
Spenning måles mellom to punkter (f.eks. de to polene på et batteri). Strømstyrke er mål for hvor mye lading som passerer et punkt per tidsenhet (f.eks. i tverrsnittet av en ledning koblet til det samme batteriet).
Originally posted by northwood
Ønsket bare å klarlegge dette da det senere kan bety enda flere missforståelser.
Strømstyrke måles ikke i mA. "Strømstyrken" betegnes i Volt på samme måte som man f.eks. måler trykk pr. overflate.
mA kan sammenlignes med en vannledning som fører f.eks. 5 liter/time. Dette sier ingenting om hvor høyt vanntrykket er.
Det er ikke lett å skille uttrykkene fra hverandre, det er derfor ting kan være forvirrende. Ønsket bare å klarlegge dette da det senere kan bety enda flere missforståelser.
FEIL: SPENNING måles i volt og STRØMSTYRKEN i A (mA) det er som du sier en måte å sammenligne med en vannslange der spenningen er trykket på vannet og strømmen er volumet på vannet som passerer. og betegnelsen mAh eller Ah er hvor mye strøm det går i løpet av en time.
Jeg skal selvfølgelig ikke holde for hardt på min påstand, men den står der enda. For hvordan har du tenkt å forklare at styrken har noe samhold med mengden som strømmer?
Jeg forklarer det sånn (på rimelig enkel måte): Strøm måles i A og betyr at en viss mengde elektroner passerer i øyeblikket. Styrken er forholdet mellom antallet som passerer (A) og "farten" disse har (V).
Jeg går tilbake til sammenligningen med vannet: slipper jeg 1 liter vann fra 1 meter får ikke dette samme kraften som 1 liter fra 10 meter.
Oversatt til: 1 Ampere og 1 Volt har ikke like mye energi som 1 Ampere og 10 volt.
Nå mener jeg ikke å flame slik at dere andre som kanskje har mye bedre peiling enn meg skal fli Amper(e), jeg kan like godt ta feil.
EDIT: leste over på nytt, og ser at jeg motsier meg selv litt. Og at eksempelet er litt dumt, da 10A 1V har like mye energi som 1A 10V. P=U*I.
Det er vel bare vrenging av termer men jeg er nå vant til at spenning måles i Volt og strøm måles i Ampere.
Volt eller forskjell i potensiale kan vel ikke betegnes som strømstyrke om man skal være pinlig korrekt. I så fall hadde man, om man tar vannslange analogien, samme strømstyrke uansett tykkelsen på slangen og det vet vi alle at ikke blir korrekt.
Strømstyrke er vel bare et legmannsuttrykk er det ikke?
hmm det du definerer her at strømstyrke er forholdet mellom strøm og spenning så havner du jo på en helt annen variabel P som er effekt og benevnes med Watt (W)
en ting er vi enige i at spenning benevnes med Volt og bokstaven V
strøm benevnes med Ampere og bokstaven A.
Strømstyrke må da bli styrken på strømmen er og da antallet ampere.
Husker det var mange som rotet med dette når vi gikk på elektro. de sa at atrømmen i kontakta var 220 volt for eks. i daglitale er jo det "ok" men utfra benevnelsene helt på jordet.
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
Jeg forklarer det sånn (på rimelig enkel måte): Strøm måles i A og betyr at en viss mengde elektroner passerer i øyeblikket. Styrken er forholdet mellom antallet som passerer (A) og "farten" disse har (V).
Greit for meg at vi sier at strøm måles i A. Personlig tenker jeg på strøm som fenomenet og strømstyrke som størrelsen av fenomenet. Vi kan godt la de to tingene bety det samme her uten at det bør skape forvirring.
Volt derimot vil jeg ikke blande sammen med strøm eller strømstyrke. Volt er målenhet for spenning, forskjellen i potensialet mellom to punkter. En slik forskjell kan drive en strøm hvis man plasserer en (god eller dårlig) leder mellom de to punktene.
Strømmen er ladning som forflyttes. Dersom denne forflyttingen av ladning (måles i Coulomb) skyldes elektroner som flyttes så går (av historiske årsaker) strømmen motsatt vei av elektronene. Det er antallet Coulomb som passerer som gir strømstyrken. Om ladningene/elektronene for en gitt strømstyrke går fort eller langsomt kommer an på tykkelsen av ledningen.
Liten v brukes i fysikken om fart, men stor V er for oss måleenheten for spenning og har ikke noe med fart å gjøre. I analogien din kan man tenke seg at spenningen er høydeforskjellen på vannet. Strøm blir det først når du lar vannet renne fra det høye punktet til det lave. Uten påfyll vil vannreservoaret ditt gå tomt slik et batteri går tomt for ladning. Lenger tør jeg ikke trekke analogien av fare for å begå bomerter.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment