Unconfigured Ad

Collapse

Unique. Noen som har testet denne?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Edvin
    • Nov 2005
    • 134

Unique. Noen som har testet denne?

Hei.
    Har stadig sett litt på denne på nettet.

Er det noen som har testet denne? er på utkikk etter et lite elektrofly til utebruk som har gode 3d muligheter, og som tåler en del.
    Har flydd en del med depronkjerre (ekstra330 fra ultramicro), men de tåler ingenting. Er denne "Unique" grei for en relativt nybegynner på 3d???
    Eller er det andre fly jeg heller børgå for.(den lave prisen er også en stor grunn til at jeg har sett på denne.)
    Edvin
    ------
    http://home.no.net/hansenmh
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Utrolig hva man kan få til med 3D grafikk....
    Burde være mer solid enn de som er laget av depron/isopor.
    Fred Larssen

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Vi holder nå på å sette sammen to av disse. Virker veldig solid. Unntaket er muligens halepartiet som er laget av depron. Det er imidlertid enkelt å reparere/skifte ut ved behov. Det er brukt en del spesielle løsninger. Bl.a. skal kropp og vinge avstives/forsterkes med hyssing! Prinsippet er enkelt. Det skjæres et ca. 2mm dypt spor i EPP'en på hver side. Så dyttes hyssingen ned i sporene og limes med CA. Det blir nesten usynlig og veldig stivt. Det følger med plastrammer til å skru fast servoene i (servo+lim=vandalisme!). Understellet stikkes inn i en plastforsterkning som limes i kroppen og kan enkelt demonteres.
      Fred Larssen

Comment

• TFlight
        • Sep 2006
        • 156

Originally posted by flarssen
        Virker veldig solid. Unntaket er muligens halepartiet som er laget av depron.
        Hittil har vi ikke hørt om problemer.....

Bl.a. skal kropp og vinge avstives/forsterkes med hyssing! Prinsippet er enkelt. Det skjæres et ca. 2mm dypt spor i EPP'en på hver side. Så dyttes hyssingen ned i sporene og limes med CA. Det blir nesten usynlig og veldig stivt.
        Ja, mange har stusset over hyssing-kveilen i monterings-kit'et til MS sine EPP-modeller, men løsningen er like enkel som den er effektiv. Og som du påpeker Fred - nærmest usynlig.

...servo+lim=vandalisme!...
        Helt enig, og jeg tillater meg å tilføye:
        Rammene limes, og servoene skrus fast i rammene, som har en åpning på 23 x 12 mm (med et par millimeter "ekstra" å gå på dersom man trenger å frese litt ekstra åpning).

mvh
        Jørgen Dahl
        TechnoFlight
        Jørgen Dahl
        Innehaver av www.technoflight.no
        fra 2006 til 2008...

Comment

• flarssen
          • Jan 2005
          • 1842

Da er begge flyene allerede(!) klar for testing.
          Inspirert av hyssingmetoden for forsterking, laget jeg slisser i EPP'en og stappet alt av ledninger bak tyngdepunktet inn i disse. Laget også rom til mottageren i kroppen med luke på hver side.
          Valgte å bruke små hengsler med pinne i stedet for tape på høyde- og sideror. Koblingen mellom høyderorene ble forsterket med 1 mm kryssfiner.
          Motorspanten hadde to 3mm hull, så jeg limte to karbonstenger gjennom disse og et stykke inn i kroppen.
          Fremdriften besørges av en 2510 motor med GWS 0804HD, 20A regulator fra Apache og Vislero 3S 1000 Lipo. Trekker ca. 13A statisk.
          Totalvekten ble 444 gram.
          Attached Files
          Fred Larssen

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Originally posted by Edvin
            Hei.
            Har stadig sett litt på denne på nettet.

Er det noen som har testet denne? er på utkikk etter et lite elektrofly til utebruk som har gode 3d muligheter, og som tåler en del.
            Ja, nå har vi testet disse. 3D egenskaper har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om, men det flyr helt nydelig, nesten unikt.
            Meget stødig, selv i de kastevindene vi hadde hele helga. Med et motoroppsett som trekker 130W statisk, rakk en 1000 mAh 3S pakke til ca. 8 minutter variert flyging. Anbefales!
            Attached Files
            Fred Larssen

Comment

• primera
              • Feb 2006
              • 100

unique bygging

ROBBE SPEED Foam, 20g (R5069)
              Cyano-acrylate (CA) hurtig-lim spesielt for isopor, depron og liknende skumplast-typer. Limet avgir ikke gass som vanlig CA, noe som forhindrer etsing i plasten. Flaske med 20 gram.

Hei
              Dette er sp.m. i begynneklassen. Håper du gidder å svare.

Har ikke bygget slike fly før, og har holdt meg til RC-fly laget av karbon tupperwareplast og supplert med balsa. Det limet som jeg nevner over limer ikke delene til Unique i det hele tatt. Det fester seg kun på fingrene mine etter hvert. Skal en bruke herder? Det er ikke nevnt noe sted. Får en like godt resultat med vanlig trelim dersom en gidder å vente på herdingen ? Antar kanskje at vekten øker litt ? Skal bli spennende å se.

mvh
              primera

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Mener det var nevnt noe om bruk av Kicker. Jeg har aldri brukt dette, men har heller aldri fått noe CA lim til å sitte på hverken EPP eller Depron.... EPP tåler vanlig CA (men husk at haleflatene er av depron!!) Brukte vanlig CA på tråden som brukes som avstiving. Ellers brukte jeg 5 min epoxy på resten.
                Trelim (hvitlim) fungerer utmerket på isopor ala GWS sin fly. Har ikke testet dette på EPP, men er i utgangspunktet skeptisk.

Måtte vikle om motoren min etter at den "brant" opp under statisk testing. Håper å få flydd den mere ila. uka. Begynner å bli lenge siden sist.....

Lykke til med bygginga!
                Fred Larssen

Comment

• primera
                  • Feb 2006
                  • 100

lim EPP

Ser at EPP tåler vanlig lynlim. Som Elaporen til Multiplex da. Får sjekke på en bit først for sikkerhets skyld he he . Takk for hjelpen. Vingen er nå limt med epxy og flyet blir prøvet etter hvert.Det flyr sikkert fint.

Jeg har holdt på å teste ut diverse prototyper basert på T-Hawk og WD Sportster og en dunge med motorer og batterier, så dette settet har bltt liggende. Men nå er jeg litt lei av at hardwaren er såpass utilgjengelig. Skal bli gøy å prøve dette flyet.

Så at en skrev at flyet fløy bra med litt tyngde. Jeg er ikke så opptatt av "hovring" så jeg satser på den ekstra vekt det medfører å lage det slik at vingen kan tas av. Håpet er at dette gjør at det vil tåle mer krasj.

Krasj skjer.
                  I dag fløy jeg med en T-Hawk med 24g outrunner i nesa, 2S og 9X/7 propell som jeg har kost meg med idet siste.Det var endel turbulent og motvind, og flyet måtte gi tapt et sted. Kreftene strakk ikke til. Krasj bang i ei steinur med full throttle ute av syne. DET viste på fly og motor, det skal jeg love deg. Det gav meg en anledning til å ta fram Unique he he Får unngå å utsette den for slike prøvelser som disse tupperwareflyene mine har fått, for det er IKKE LITE.

mvh
                  primera

Comment

• kherseth
                    • Nov 2004
                    • 38

Primera, jeg må si meg enig med at flyet blir mer stabilt med mer tyngde, har testet med 2 og 3 cellers 2100mah lipo og den føltes absolutt best med 3celler.

Ellers må jeg si det er ett koselig fly, og d tåler en hel del før det knekker.
                    Var litt plaget med at motoren falt av ved litt røff landing men det var bare å montere litt karbon så ble det problemet løst.

Kjørte det rett ned i bakken med full throttle, vingen traff en tykk stokk uten å ta nå særlig skader(gikk fint å fly uten å lime men vingen bøydes en del ved belastning).
                    Mistet også det ene hjulet etter en kontrollert nødlanding så kan nok lønne seg med bedre hjulstoppere.

Kim

Comment

• flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

En liten video fra idag: http://www.mmfk.net/div/UniqueTakeoff.wmv
                      Fred Larssen

Comment

• kherseth
                        • Nov 2004
                        • 38

Oi, den så ut som den har heftigere motor en min ja, og sikkert bedre bygd også.

Kim

Comment

• flarssen
                          • Jan 2005
                          • 1842

Originally posted by kherseth
                          Oi, den så ut som den har heftigere motor en min ja, og sikkert bedre bygd også.

Kim
                          Kommer jo an på hvilken motor du har... Jeg bruker en 2510 motor som trekker rundt 22A med Graupner 9x5 slowfly propell og Vislero 3S pakken. Det blir ca. 235W på 465 gram
                          Fred Larssen

Comment

• kherseth
                            • Nov 2004
                            • 38

Kommer jo an på hvilken motor du har... Jeg bruker en 2510 motor som trekker rundt 22A med Graupner 9x5 slowfly propell og Vislero 3S pakken. Det blir ca. 235W på 465 gram
                            WOW, jeg kjører en 2208 3S med 9x6, blir ikke helt det samme....
                            Går ut fra at det er fin underholdning med så mye motor.

Comment

• flarssen
                              • Jan 2005
                              • 1842

Originally posted by technoflight
                              Hittil har vi ikke hørt om problemer.....
                              Vel, en gang må være den første... Tok et slakt stup med full motor, og da jeg dro høyderor for å flate ut ble begge høyderorshalvdelene revet av i lufta.
                              Attached Files
                              Fred Larssen

Comment

Working...