Prøver å lage en liten poll her på hvordan ståa er i Norge. I USA har langt på vei de fleste konvertert til 2,4.
Unconfigured Ad
Collapse
2,4 ghz - status?
Collapse
X
-
Skal komme med en påstand og det er at de som har fløyet lenge, og har mange modeller, vil være tregere med å gå over til 2,4 enn de som har akkurat startet og har få modeller. Selvfølgelig er det unntak, men jeg tror det er hovedregelen.Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen. -
En ting til - mengder av Fly Ut Av Boksen skrotet som selges i dag bundles med noen ukurante 2.4GHz radioer (Billigere for produsent - enklere for bruker) noe som drar opp volumet av nye brukereComment
-
Ja, hvorfor skal de bytte et hav av mottakere + sender når de sikkert er meget fornøyd med det de har?
En ting til - mengder av Fly Ut Av Boksen skrotet som selges i dag bundles med noen ukurante 2.4GHz radioer (Billigere for produsent - enklere for bruker) noe som drar opp volumet av nye brukere
skrotet som selges i dag" som kommer med ukurante sendere på 35 båndet. For en stund tilbake var det vel 28 båndet (correct me if I'm worong) skrapet kom med.
Kjenner flere med 35 bånds utstyr som ikke tørr å fly lengre pga. forstyrrelser.Comment
-
Hei alle sammen, tenkte jeg skulle dele min erfaring med 2.4 ghz !
Har flydd modellfly i ca 25 år og gikk fra futaba 9c 35 mhz til
Futaba 12FG 2,4GHz FASST her på mai/ juni i år.
Var meget spent på dette systemet pga det var ikke utprøvd ordtlig her
hjemme ,men leste en del på rc universe om att dette var både og…..
Men den ble bestilt og montert først i edgen min,der kom det første problemet.
Power boxen min fungerte ikke på dette systemet fant jeg ut etter mye om å men.
Boxen ble sendt til oppgradering.
Mens jeg ventet på boxen kjøpte jeg meg en 2 meter composite maskin for å teste
dette systemet,men ett nytt problem dukket opp.
Noen hitec servoer exs 5945 takler ikke dette systemet.
Men fant også ut att noen av utgangene i mottakeren var det sterkere signal,
der gikk det ann å bruke den nevte servoen. Det ble montert 5955tg og 5985mg
og det fungerte meget bra.
Etter litt om å men flyr jeg i dag en elektro jak 40 size og en 2,6 x-composite
med dette systemet i og det fungerer perfekt !!!
Og jeg synes det er mye kjappere reaksjon og presisjon med 2,4 enn med 35 bandet
Det blir i kveld montert 2,4 i jetten også !!!Mvh Geir Mogstad
---------------------------------------
slapp av det kommer helt sikkert ned!Comment
-
)
Vil gjerne høre hvordan erfaringen din blir med 2,4 og jetGeir
3D plane - 1D brainComment
-
Jeg ble skutt ned med 35 MHz og satte hele flåten min på bakken før jeg hadde fått FASST. Angrer ikke et sekund.Comment
-
Har konvertert helt til 2.4GHz systemet fra Assan (to moduler og fjorten mottagere). Alt har fungert feilfritt så langt. Eneste problemet har vært at mottagerene ikke sender signaler til servoene før det er opprettet link med senderen ved oppstart. Mange servoer slår ut til en side når de får strøm, men ikke signal. Noen servoer, som mine GWS Naro, slår ut ganske langt og kraftig. Dette gjelder også FASST og mange DSP mottagere for 35 MHz. JR/Spectrum sender failsafe posisjonene med en gang.
Har nå bestillt Corona sin løsning for uttesting (frekvenshopper som FASST).
Linking mellom Rx og modell (minne) gjelder ikke for de fleste (alle?) modulbaserte løsninger da modulen ikke har informasjon om hvilken modell som er valgt.
At 2.4 er raskere/presisere påstås å være en myte, i hvertfall sammenlignet med vanlig PPM.Fred LarssenComment
-
Hei
Tenkte jeg skulle dele en erfaring som kunne blitt fatal her på søndagen.
Var på stripa og flydde ,etter landing på 4 turen får jeg ikke kontakt med flyet. Edge 2,6 m med canistre inni flyet
Kjente att noe var galt med det samme jeg landet,flyet trillet av flystripa uten jeg fikk styrt noen ting.
Gikk da til modellen og ser att dioden på motakeren lyser rødt....triller flyet tilbake til start boxen og plutselig får jeg kontakt igjenn..Har en mistanke om att det er varmen inni flyet som er årsaken(leste en del om det på rc univers).Tar deretter en test,starter opp og ruser motoren mens jeg holder flyet i forskjellige rettninger.Holder på noen minutter uten resultat ,men når den da går på tomgang(taxing) så skjer det igjenn mister kontakten med flyet. Etter flyet har kjølt seg ned litt (ca 1 min) så får jeg kontakt med det igjenn.
Etter denne erfaringen finner jeg ut att lufting (GOD LUFTING) er meget viktig .
Har 8 luftehull under på ca 4,5x2 under pottene(fra før) ,har nå også tatt 4 hull 6x2 under flyet så langt bak som mulig+frest ut større klaring mellom(der di går igjennom) torpedovegg og manifoldene(ca 1,5cm)
Og ikke minst laget ett scoop på toppen (4,5x1,5cm åpning) og den luftstrømmen treffer motakeren.Vet ikke om motakeren har tatt skade av dette,er litt usikker men er det noen som vet så er jeg takknemelig for svarLast edited by extracap; 26-08-08, 15:43.Mvh Geir Mogstad
---------------------------------------
slapp av det kommer helt sikkert ned!Comment
-
Hei.
Var å konverterte min Futaba T12Fg til 2,4 GHz i helgen.
Jeg fikk vite følgende.
Angående Futabas R6014FS motaker må dere ikke koble inn Hitec sine digitale servoer på de tre første kanalene. Futabas digitale servon går bra. 2,4 GHz motakerne blir varmere enn 35 MHz, derfår må de ikke monterer på en plass der de ikke blir varmet av en motor/potter.
Mvh. Johnny.Comment
-
Hei.
Var å konverterte min Futaba T12Fg til 2,4 GHz i helgen.
Jeg fikk vite følgende.
Angående Futabas R6014FS motaker må dere ikke koble inn Hitec sine digitale servoer på de tre første kanalene. Futabas digitale servon går bra. 2,4 GHz motakerne blir varmere enn 35 MHz, derfår må de ikke monterer på en plass der de ikke blir varmet av en motor/potter.
Mvh. Johnny.
SteinComment
-
Korrigerer deg litt Arvika.
- 6014 har en signalspenning på 2,7V på kanal 3-14. Noen servoer vil ikke å fungere på en signalspenning under 3V (deriblant noen Hitec digitale servoer). Kanal 1 og 2 har 3,0V signalspenning så her vil de fungere fint.
Ref.: http://www.rcuniverse.com/forum/m_7365443/tm.htm
- Mottakeren blir ikke varmere enn andre mottakere, men den tåler ikke å bli varmet opp over ca. 60°. Da vil den gå i lock inntil temperaturen faller under denne grensen igjen.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment