Unconfigured Ad

Collapse

Oppbevaring av LiPo-batterier

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • orjanp
    • Nov 2007
    • 726

Oppbevaring av LiPo-batterier

Noen som har tips til hvor man kan få kjøpt oppbevaringsboks til LiPo batterier, slik at man får en sikker oppbevaring av batteriene?

Ørjan...
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Lade bag fra Elefun : http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000

Vedlagt foto vise Graupner sin koffert med innebygget vifte. www.rc-seilfly.no skaffer!

Har ikke hørt om noen oppevarings koffert, men man kan jo sikkert bruke disse safety baggene!

Mvh OJ
    Attached Files
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• spewster
      MFN Skribent
      • Aug 2007
      • 1134

Originally posted by orjanp
      Noen som har tips til hvor man kan få kjøpt oppbevaringsboks til LiPo batterier, slik at man får en sikker oppbevaring av batteriene?

Ørjan...
      Hei,

Finnes mange brann dempende poser som feks den OJ nevner, putter man disse i en jernbøtte og setter de på et brannsikkert gulv (betong osv) så er man godt sikret.

Sjangsen for at noe skjer skal være minimal ved rett bruk. Man skal jo ikke trenge et brannsikkert rom.

Det jeg mener er det viktigste ved lagring er å ha rett spenning på batteriet. Rundt 3,8V pr celle.

Selv bruker jeg lipo poser på batterier som er i bruk (kortlagring av fulle celler) men batterier som ligger i lagringsmodus lar jeg bare ligge på hylla.

Sjekk alltid at det ikke er synlige skader/puffer på batteriene før du legger dem bort så går det meste bra.
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Det som er aller viktigst ved lagring er at det ikke oppstår kortslutning. Ved bruk av Deans er jo sjangsen liten men ved han/hunn gullplugger er sjangsen større. Mine batterier har alltid vært lagret i hylla uten noen form for poser er eller andre sikringstilltak,bortsett fra fuelslange over hannpluggen.

Sjangsjen for at Lipo skal selvantenne uten ytre forhold er vel lik stor som at vi skal vinne milioner i lotto.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

Jeg vil faktisk påstå at det er mye mer sannsynlig at du vinner noen millioner, det skjer jo faktisk hver uke
          Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Muligheten for selvantennelse ser jeg på som minimal så lenge batteriene er håndtert og brukt på en forsvarlig måte og det ikke finnes noen "halv isolerte" plugger.

For å få lengst mulig leve tid på batterier så er det ekstremt viktig hvilket miljø du lagrer batterier i, LiPo batterier er kjemi så vær derfor nøye med temperatur og restspenning på batteriet.

Postet følgende informasjon tidligere i en annen tråd men det trengs å repeteres

Tabellen viser hvor viktig det er å lagre batteriene med riktig spenning og temperatur.

Siden jeg er fri og Frank er det ingen som klager på at jeg fyller opp kjøleren men tror ikke fruen i huset blir fornøyd når grønnsak skuffene er full av lipoer
            Attached Files
            Last edited by Quadrocopter; 04-09-08, 00:23.

Comment

• orjanp
              • Nov 2007
              • 726

Får se om jeg kjøper et par LiPo poser til oppbevaring av batteriene.

Det er mest for sikkerhetsskyld.

Hva regnes som langtids oppbevaring?

Ørjan..
              Ørjan Pettersen
              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• lacappuchino
                • Oct 2007
                • 1342

Er litt usikker på det selv, men antar at er det sjeldnere enn hver tredje til fjerde uke du bruker lipoene.
                Honeybee CP 2

Comment

• bth
                  • Dec 2003
                  • 1638

Oppbevaring av Li-Po

Bare se hvordan de blir oppbevart i butikkene. Henger i brennbare plastposer på rekke og rad. Ser ikke ut til at selvantenning er noe problem.
                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

Comment

• nixxon
                    • Feb 2005
                    • 478

Her er det flere som hevder at langtidslagring bør skje med 100% ladet batteri.

Li-Po Batteries Prolonged Storage Guide - Electric RC Helicopter

"The best practice is to fully charge it and maintain it at 4.2 V per cell before storing the battery away for a long time. For example, if you bought a 3-Cell Li-Po battery rated at 11.1 V, when fully charged, the battery will hold 12.6 V. This will make it suitable to keep stored away for 3 to 6 months. However, after 6 months, the voltage will start to weaken. When this happens, fully charge it again, whereby giving another 6 months of storage time. While this procedure can be performed over and over, the battery shouldn't be kept without being used for more than 2 years".
                    (...)
                    "Comments:

Actually, I've also only hear and read that you're supposed to fully charge your battery before storing it away for a long time. Not just this particular article but other places as well.

In fact, after I read heliguy's comment I went to check my Quark's manual because I remember that it has specific instruction about how to store your battery for extended time. It turns out that Hirobo Quark's manual specifically tells you to fully charge the battery before storage. I've scanned the page:"

Hvorfor skriver folk slikt hvis det beste er å oppbevare batterier i 40-50% oppladet stand? Det visste man vel også i 2008 da den siterte artikkelen ble skrevet.

Comment

• xilian
                      Chief Executive Officer
                      • Feb 2009
                      • 6522

Jeg har et ønske om at en eller annen person med god teknisk innsikt,
                      og samtidig har gode forklaringsevner skriver guider for alle batterier vi bruker.

Tenker da NiCd, NiMH, LiPo, LiFe osv.

Artiklene burde være noe ala dette:
                      Først en meget kortfattet beskrivelse av lading/oppbevaring/bruk (max/min V osv)
                      for vanlig mannen i gata som ”bare bruker dem”. Fokus på sikkerhet og varighet.
                      Deretter en teknisk forklaring og dypere gjennomgang av hvem/hva/hvor.

Jeg hadde i alle fall satt VELDIG pris på en sånn sak.
                      Noen som melder seg frivillige?
                      Tom I. Arntsen

Comment

• kapia
                        • May 2005
                        • 1435

jeg har begynnt å tenke litt på oppbevaring selv, vanligvis har dem ligget i en eske med fullt i annna dritt!
                        jeg har dem i kaffi kopper jeg allt ettersom jeg glemmer å ta med koppene opp på kjøkkenet igjenn hehehhahahahahahha
                        ett alternativ må jo være keramikk potter for blomster, så får du også bunn til dem, det kan brukes som lokk, også kan en ha en slik potte til lading. bare en tanke. legger du dem på ei skifer helle, eller en flis og to, så har du eliminert det værste

Comment

• spitmk16
                          • Oct 2005
                          • 1367

Originally posted by orjanp

Ørjan...
                          I og med at gassen må være i kontakt med oksygen, og samtidig at lipo spyr ut masse gass før de antenner, så mener jeg at å ha i vanlig keramisk blomsterpotte med lokk på er rimelig sikkert. Gassen som kommer ut av denne blomsterotta med lokk på, tar ikke fyr. Derfor har jeg mine batterier i en diger blomsterpotte med lokk på. Fås på feks ikea for ca 100 kr.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• lupus49
                            • May 2008
                            • 647

Sikkert riktig alt som sies. Det kan vel bli litt knuffing under transport så jeg har uansett mine med et lag bobleplast rundt i et par militære ammunisjonskasser som vel rommer 3-4 liter. De skulle ikke være så vanskelig å få tak i.
                            Flisespikkeri er gøy!
                            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                            Dyrøy MFK
                            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                            http://rolv.info

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Originally posted by nixxon
                              Hvorfor skriver folk slikt hvis det beste er å oppbevare batterier i 40-50% oppladet stand? Det visste man vel også i 2008 da den siterte artikkelen ble skrevet.
                              På forskjellige forum så vil det ALLTID være noen som har noen egne sære meninger, disse kommer som regel i fra en eller annen "erfaring" denne personen har gjort.

For så si det rett ut så stoler jeg mer på de som produserer batteriene og hva de spesifiserer enn hva en eller annen dude har fått for seg av en fantastisk idé ...

Jeg finner ingen annen informasjon hos de store produsentene at batteriet skal lagres med en spenning rundt 3.8V/celle

Comment

Working...