Unconfigured Ad

Collapse

lipo sender batteri jr 3810

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

lipo sender batteri jr 3810

hei.
    kan noen linke til ett rimelig lipo batteri som passer i min x3810 jr radio.
    orginal nimh pakka er sliten å får ikke mer en 300 mah innpå den og den varer lite før radioen begynner og pipe.

kunne tenkt meg ett 11,1 lipo pakke som varer lenger
    er redd for å brenne elektronikken i radioen, men er vell noen som har prøvd dette før ?
    mvh marius
    MvH Marius Leirdal
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

ja da har jeg bestilt meg nytt batteri fra hobbycity
    blei ett rhino 11.1v transmitter pack.. kosta 18 dollar eller noe

den skulle vist passe.
    håper på det. er det ingen her som har lipo i sine radioer ?
    MvH Marius Leirdal

Comment

• jeeeeeeright
      • Mar 2008
      • 1052

Kjører selv den rhino-pakken i min dx7. funker fint som fy... Lader ca hver 20. flytur uansett hvor lenge det er mellom dem.
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Margarus
        • Aug 2008
        • 322

leste på bruker erfaringene på hobby city
        mange skriver at pluss og minus på batteriet ikke er likt noen radioer.
        kan eg risikere at det er feil på min radio ? og at jeg brenner den ?

når batteriet er ferdig opplada så ligger jo spenningen på endel over 11.1v er det noe å tenke på ?
        MvH Marius Leirdal

Comment

• jeeeeeeright
          • Mar 2008
          • 1052

Vet det er en del folk som lodder på en motstand for å senke spenningen (da fungerer også varsel om lav spenning i radioen)... Aner ikke om det er nødvendig for din radio.
          Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• mmx
            • Nov 2005
            • 32

Jeg bruker et slikt batteri i min dx7. Har koblet 2 dioder i serie med plussledningen. Dette senker spenningen ca 1,2 volt noe som gir en spenning veldig likt en NiCa-pakke... Går sikkert bra uten, men jeg synes dette ble en bra løsning.

Lader via balanseringskontakten, så diodene har ingen innvirkning ved lading...

mmx
            mmx

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Det fine med HC pakkene er at de har 2 uttak, et for JR og et for Futaba
              Stikk innom ditt lokale Radio/TV verksted eller hvis du har noen kjente som driver på med elektronikk å få dem til å lodde et par dioder av typen 1N4001 eller tilsvarende i serie med den røde kabelen som går ut til JR pluggen
              Grunnen til at dette gjøres er for å unngå den raske utladningkurven LiPo batterier har mot slutten (noe som kan gi deg en ubehagelig overraskelse). Videre vil diodene redusere spenningen ut i fra LiPo batteriet slik at det er i mer i.h.t. til de originale NiCd batteriene
              Dette har vært diskutert tidligere i denne tråden

Sammenlikn den nye og gamle batteriet med et voltmeter slik at +/- er på riktige pinner.

Du har da muligheter til å lade gjennom Futaba pluggen.

EDIT:
              Bruk 1 diode isteden for 2, diode typen bør være 1N4007eller tilsvarende (1N4002 og 1N4001 funker også) og kan kjøpes hos ELFA eller hos ditt nærmeste Radio&TV service verksted
              Attached Files
              Last edited by Quadrocopter; 04-01-10, 13:24.

Comment

• Seiler`n
                • Mar 2005
                • 821

Originally posted by Quadrocopter
                Grunnen til at dette gjøres er for å unngå den raske utladningkurven LiPo batterier har mot slutten (noe som kan gi deg en ubehagelig overraskelse).
                Hvordan kan dette endre utlade kurven ? Senderen trekker like mye og batteriet varer like lenge.....

Forklaring behøves....
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Kurven er den samme, men man når cutoff til radioen på et tidligere tidspunkt. Altså før strømstyrken i et lipobatteri faller for brått til at man klarer å få ned modellen på en trygg måte.
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

Grensen for hva cellene i et LiPo batteri ikke bør under er vel 3,3V.
                    Et 3S batteri vil holde 9,9V når alle celler er nede i 3,3V (nå er de antagelig ikke helt i balanse på det tidspunktet, men i prinsipp er det slik).
                    Dersom alarmgrensen på radioen er 9V vil ikke denne være til hjelp.

De to diodene reduserer spenningen med 1,2V. ): 9,9 - 1,2 = 8,7V.
                    Nå fungerer altså alarmen igjen.
                    Man endrer ikke kurven. Man legger bare inn en 1,2V offset.

Men dersom alarmgrensen på radioen kan justeres er det en enklere løsning.
                    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Sitter i Tyskland og har en laptop uten noen batteri utladning kurver på harddisken men det spiller ingen rolle....

Kommer til å gå litt i detaljer fordi dette er et problem flere kommer bort i når de bytter til LiPo batteri i senderen og alle sitter ikke med same elektro bakgrunns kunnskap.

Først - hvorfor bruke en diode og ikke en motstand - svaret er enkelt, dioder (halvledere) har den del egenskaper som er bedre en passive komponenter når det kommer til det å tåle strøm, stabilitet, varme håndtering, pris og størrelse.
                      Videre har en diode som f.eks 1N4001 en tilnærmet konstant spenningsfall over seg fra den miste til den høyeste strømstyrken den er designet for.

Hvis du ser på Bilde1 så ser du at batterispenningen er 12,6V, setter du inn en diode i serie så vil spenningen reduseres med 0,6V til 12,0V

(dette er en standard teknikk brukt fra f.eks Futaba som har en del utstyr som ikke tåler 6V - ved å sette sammen to dioder i serie og koble disse i mellom BEC og servo reduseres spenning ut til servoen med 1,2V - alså ned til 4,8V )

Så over til hvorfor det settes en (eller fler) diode(r) i serie med pluss ledingen fra batteriet.

I Bilde2 ser du en normal utladnings kurve for et LiPo batteri (sort linje), som du ser så har den en litt bratt kuve i starten hvor den derefter holder seg ganske konstant for så og fall hurtig mot slutten.
                      Det optimale området for et LiPo batteri er fra full spenning frem til slutten av den flate kurven.
                      Jeg har tegnet inn en stiplet sort linje mot slutten som gir en indikasjon på hvordan utladningkurven slutter på en tradisjonell NiCd (original batterier)

Som du ser så er utladnings kurven på slutten vesentlig slakere på et NiCd batteri sammenliknet med et LiPo batteri og det er dette som er det store utfordringen.

Har laget et virtuelt eksempel hvor batteri alarmen i senderen starter ved 10,6V - verdiene jeg operer med her i eksemplet er tenkte men vil ikke være så langt unna virkeligheten.

Hvis du bruker et LiPo batteri så vil du ha ca. 1 minutt fra alarmen går til du ikke har mer strøm i senderen. (et min er ikke mye tid å få ned en fugl som henger høyt der oppe).
                      Som du ser på den stiplete (NiCd) linja så hadde du hatt mye tid igjen hvis du hadde brukt original batteriet.

Ved og sette inn dioden(e) i serie med pluss ledningen (Bilde3) så ser du at den virkelige spenningen på batteriet er 0,6V høyere enn på pluggen inn i radioen (ref bilde 1), med andre ord når low voltage alarmen i radioen går så er du stadig oppe på det flate området på kurven og du har fått mye mer tid til å lande fuglen

Håper dette ga en forklaring på diode problematikken - send meg en PM hvis mer info ønskes.

"Selvfølgelig kan man lade batteriet ofte - men du vet hvordan det er - etter vet glemmer man det og en dag så sitter man i klisteret"
                      Attached Files
                      Last edited by Quadrocopter; 23-12-08, 22:37.

Comment

Working...