Unconfigured Ad

Collapse

Byggeblogg ARC Cessna Cardinal / JBA 61 motor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

Byggeblogg ARC Cessna Cardinal / JBA 61 motor

Jeg har bygd broren Ready MKII, noe som var en grei skuring og det ante meg at dette skulle bli like greit. Uvant med plast, men det fungerer bra. Kan enten limes med CA eller epoxy. CA anbefales på enklere arbeider og epoxy for god sterk liming. Forutsetningen er at begge plastdeler pusses og mattes godt samt rengjøres med fettfri sprit.

Byggeveiledningen er ett stort ark med masse bilder og italiensk teks og med ett ekstra hefte med engelsk tekst og referanser til hvert bilde. Det er gode forklaringer og enkelt å følge manualen.

Pakker opp og sjekker for skader, men alt ser bra ut. Motoren er en JBA .61 ringmotor som er storebroren til JBA .56 som står i Readyen og som har fungert 100% fra første stund.
    Attached Files
    • 291

jeg har denne modellen selv.kjempefly som tåler en støyt.bygde den om med flottører sist sommer.Syns kansje min SC 61 bare akkurat er nok motor til flyet da det er ganske tungt.Merka det selvfølgelig ekstra godt etter montering av flottørene.Lykke til med bygginga
    Align T-Rex 700
    Align T-Rex 250
    Hangar 9 Sundowner
    Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
    Dynam Extra 330
    Vmar Easy 3d,TT pro 46
    ARC Cessna Cardinal
    Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
    CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
    GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)

ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

Comment

• BARDUBOY
      • Mar 2006
      • 249

Har denne typen eg også, utrolig flott fly!

Begynte med en asp91 to takt motor, som var overkill(uten flottører), og mye støy av propell.

Har no en os75 to takt, og er meget fornøyd.

Et fly eg vil ha lenge!!
      Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
      Optic6
      C17E
      Dassler
      T-Rex
      T-Rex 600 N Pro
      U-CAN-DO 46
      Cessna Cardinal
      Cessna 182 skyline
      cap 232 27% alitalia
      edge 540 vince

Comment

• Lille_Thomas
        • Sep 2008
        • 364

til dette flyet er det abslutt en anbefaling med .91 4 takter! har hatt 2 stk selv å syns det er ett kjempe fly! med .91 4 takter får du nydelig lyd å masser av krefter til å ha det skikkelig gøy.
        Ett must med dette flyet er å få på flottører å ta seg en tur ned til vannet på en solskinns dag
        Det er bare ett utrolig flott syn både i luften å på vannet å ikke minst utrolig stabil i vannflaten. Kan nesten brukes som radio styrt båt også
        Virkelig mye " Bang for the Buck"
        Thomas Rongve

Comment

• Tertitten
          • Dec 2007
          • 3014

Følger opp med noen bilder fra i sommer.
          Skal prøve på snø snart også, bare jeg får sammen motoren etter lager-bytte.
          Attached Files
          Terje Egeberg
          "Opp ska det og det får bare virke"

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
          3DHS slick 89" EME 60.
          3DHS Slick 71"

Comment

• affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5877

Det så lekkert ut ja. Har flydd min med hjul nå når all isen gikk, men skal ha den på floats på snøen og gleder meg til blankt vann til sommeren.

Comment

• affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

Starter byggingen av vingen. Den er noe annerledes enn Ready. I mitt sett lå den en karbonstang som kan kjøpes som opsjon og som bores inn i senter av vingen for å forsterke. Dette er anbefalt. Jeg fant frem ett langt elektrikerbor i tilnærmet størrelse og siktet det beste jeg kunne i midten på vingen og prøvde å unngå å komme ut på en av sidene. Dette fungerte godt, men boret på 30 cm var for kort. Derfor la jeg sandpapir på bordet, tok på meg masken og slipte den ene enden av røret slik at veggene der ble skarpe. Da var det ikke noe problem å vri og dytte røret inn. Nesten helt inn før jeg tok det ut og satt det inn med epoxy. Pass på å få det så langt inn at det ikke stikker ut og treffer den andre vingehalvdelen når alt skal limes sammen.

Når tilgjengeligheten til balanserorene var så god som nå limte jeg på plass plastikk trianglene som blir en del av linkingen til slutt. Disse tapes på plass mens de tørker.

Deretter slipte jeg begge vingehalvdelene i endespantet og også den plastbiten som gir vingen vinkel og som lime si en slott i vingen. Anbefalt er en lite trepinne som man legge runder midten av vingen slik at den bygger opp vingen en drøy cm og gir vingen litt dihedral.

Jeg blandet en god blanding med 30 minutters epoxy, satt alt på plass og tapet det før det fikk tørke i fred.

Når det hadde tørket godt skal en plastdel tres inn i bakkant og gi en muffe rundt begge vinger. Satt den på plass og merket av hvor denne ville treffe på vingen slik at jeg kunne matte og legge på epoxy før den ble tapet fast. Servoen/Servoene skal setts ned i en brønn og ett par tversgående plastskinner monteres etter lengden på servoene. Servoene skrues i skinnen og skinnen med servoer limes og skrus ned i vingen. Jeg valgte å installere to servoer slik at jeg kunne differensiere og i tillegg har flap.
              Attached Files

Comment

• cissaman
                • Feb 2008
                • 324

Herlig modell, flotte sommer bilder: )

Kan noen hjelpe med et passende elektro opsett til denne? Bør vel ha litt power siden den skal brukes med flottører..

Trenger hjelp til å finne en passende Turnigy motor fra Hobby-city...

Bare flygreier: )

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Vet ikke hvilke batterier du skal bruke, og hva du mener med nok power, men prøver likevel...
                  Alle disse burde funke, men de største krever mer enn 6 cellers lipo hvis du vil unngå monsterpropell:
                  http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._500Kv_/_1475W - driver en ready i klubben med overdreven kraft
                  http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._580Kv_/_1580w - Har en sånn i en Sebart Angel 50 med kraft til å hovre på ca 40% throttle
                  http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._380Kv_/_1820w - Denne driver en 2-meters isopordelta på 5 kg vertikalt!
                  http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._230Kv_/_3150W - Denne har vi i slepeflyet som drar opp 4-meters seilfly uten problemer...

Anbefaler å kjøpe SK-serien av turnigy pga bedre lagre og generelt bedre konstruksjon.
                  Last edited by jeeeeeeright; 21-01-09, 19:00.
                  Remi A. Sørensen - 94877903
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• affa
                    Administrator
                    • Jul 2002
                    • 5877

Neste steg er firewall, motor og neselegg. Firewall er tilpasset kroppen og tres på plass innenfra i kroppen. Ett lite klikk viser at den er på plass i riktig vinkel. Jeg merket både i forkant og bakkant av spantet med en blyant slik at det var lett å matte ned kun der det trengtes. Begge deler mattes, vaskes og limes inn med epoxy. Tanken og tilpasses og en krybbe til denne er klar og limes inni kroppen. Fuelslanger stikkes ut i cowlingen og er lett å få tak i når motoren er på plass. Motorbukken er tilpasset slik at den skrus rett i forewall med ferdige hull. Mutterne lime si bakkant av firewall og er helt klare. 61 motoren var litt bred for motorbukken så denne måtte modifiseres litt med cutter. Bare skrånet litt i godset så satt det som støpt. Motorbukk og motor stikke sinn i motorrommet slik at åpningen og avstanden frem til cowling kan justeres. Freste åpning til forgasseråpningen og satt merke på motorbukken der propelladapteret ga 2-3 mm klaring på cowling. Av med hele greia, og fikk boret opp og satt motorbukken på plass igjen. Den tres inn først før man stikker inn motor og finner frem skruer og silikonmuttere og skrur til.

Hullet til potta er utfrest, men denne måtte freses ut mer for å gi rom nok. Ett hull ble også boret oppe på cowlingen slik at jeg fikk inn unbrakotrekker og skrudd til potta.

Nesehjulsbraketten stikke soppunder cowlingen og inn på plass hvor den skrus i firewall med 4 selgjengende skruer. Nesehjulsgaffelen inkluderer styrearm for nesehjulet og det er lurt å stikke inn linken fra kroppen og ut til denne hvis du monterer denne nå. Jeg stakk opp nesehjulsgaffelen, fikk på linken og tredde den inn på pianotråden og sikret den med en hjulstopper som anvist. Bruk alltid Loctite på metall mot metall.
                    Attached Files

Comment

• okelbo
                      • Jan 2009
                      • 12

Hei du, setter stor pris på denne bygge loggen, har bestillt det samme flyet, og må gjøre den samme jobben som deg, takker og bukker
                      Erik. L.

Comment

• affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5877

Bare hyggelig det, er jo derfor disse monteringsbloggene er til.

Skal se om jeg ikke rekker å gjøre den ferdig i løpet av helgen. Dukker det opp noe du ikke skjønner så er det bare å spørre så skal jeg svare etter beste evne!

Den er forresten nyladet og skal ut å fly i dag, er jo bare -6.......

Comment

• affa
                          Administrator
                          • Jul 2002
                          • 5877

Da er egentlig snuta klar og jeg fortsetter med vingefeste og servobrett. Vingefestet må plasseres riktig vei og noen muttere må limes på plass for å kunne få festet vinge og hovedunderstellet. Når det er gjort setter jeg atter spantet på plass og merker av før det tas ut og plasten mattes og vaskes. Merker samtidig servobrettet slik at alt limes inn i en jafs

Bildene ligger på førstesiden for de som vil sjekke ut de......

Comment

• affa
                            Administrator
                            • Jul 2002
                            • 5877

Da er egentlig snuta klar og jeg fortsetter med vingefeste og servobrett. Vingefestet må plasseres riktig vei og noen muttere må limes på plass for å kunne få festet vinge og hovedunderstellet. Når det er gjort setter jeg atter spantet på plass og merker av før det tas ut og plasten mattes og vaskes. Merker samtidig servobrettet slik at alt limes inn i en jafs. Pusser alle limflater, vasker rent og limer det på plass. Stikker inne en lang skrutrekker der hjulleggene kommer ut slai at spantet står i riktig posisjon. Når det har tørket stikker jeg inn hjulleggene og skrur disse på plass før jeg limer servobrettet på plass. Kun stab og tank igjen så er modellen klar.
                            Attached Files

Comment

• affa
                              Administrator
                              • Jul 2002
                              • 5877

Halen er samme som på readyèn. to halvdeler som skal stives opp med en balsapinne inni. Først skar jeg av noe utstikkende plastknotter og pusset innsiden (limflaten) hvor høyderorshalvdelen skal limes. Pinnen merkes på midten og jeg legger på epoxy på den høykanten og trer denn inn i den ene staben. En isoporkloss som følger med brukes til å finne riktig plass på pinnen. Når dette tørket ferdig gjentas dette på andre siden. Da legges det også en epoxyblanding på innsiden av hver stabhalvdel. Jeg limer også inn skjøten som skal stå mellom selve høyderorene. Lar det tørke i fred mens jeg pusser inni kroppen bak der staben skal tres på plass. I tillegg Dremler jeg opp hullet til høyderorslinken og gjør klar sideroret med rorhorn for liming.

Prøver staben på plass og merker av på den når den er i senter. Legger på lim og setter den på plass, bruker en tvinge til å stramme til mens det får tørke. Venter med sideroret til staben er tørr. Men mens det tørker limer jeg på plass siderors-rorhorn og klemmer fast pull-pull linkene slik at de kan tres frem i kroppen og klemmes på plass med riktig lengde der. I mellomtiden limer jeg høyderorslinken klar. Det er en karbonstang med gjengestag som limes inn i røret. Pass på å merke av på staget slik at du får riktig lengde. Min måtte kortes ned litt. Gasslink og nesehjulslink tilpasses og kun å montere pull-pull linkene og høyderorslinken så er det meste klart.
                              Attached Files

Comment

Working...