Unconfigured Ad

Collapse

Oppstart av F5B konk. i Norge og internasjonal deltagelse

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arcteryxxx
    • Nov 2010
    • 1070

F5B på Østlandet

Hei!
    Jeg har fattet interesse for denne typen fly. Foreløpig er jeg på 2kW nivå med en Hawk, men har planer om å avansere. Får ta det litt etterhvert.

Dessverre er jeg alene om denne interessen i min klubb, og vil derfor høre om det er noen som driver aktivt innenfor dette. Er eksempelvis Cirrus riktig klubb å lete i?
    Konkurranse innenfor F5B har en høy prislapp, men det er kanskje mulig å få til noe innenfor rammene av den foreslåtte (men ennå ikke vedtatte?) F5C-klassen? Jeg rekrutteres ihvertfall lett. New F5C class? - RC Groups

Her er en liten video av min Hawk. Seriøs sportsflyging og tonnevis av moro!!!!
    Last edited by Arcteryxxx; 29-07-11, 22:44.
    I hangaren:

SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

Comment

• Arcteryxxx
      • Nov 2010
      • 1070

En til i samme slengen
      I hangaren:

SpeedFire F5B
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

Comment

• jijohans
        • Dec 2005
        • 1169

Godt å se at det er flere som er interisert i dette...
        BTW, hva kommer en X-plane på?
        -Jim Johansen-
        Flyklart:
        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
        Under construction:
        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Arcteryxxx
          • Nov 2010
          • 1070

Originally posted by jijohans
          Godt å se at det er flere som er interisert i dette...
          BTW, hva kommer en X-plane på?
          500 dollar pluss ca 50 til frakt. Da er haleservo montert, men de 4 vingeservoene, linker og motorspant må gjøres selv. Ikke så ille med dagens dollarkurs.
          I hangaren:

SpeedFire F5B
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

Comment

• OTA
            • Nov 2009
            • 759

Hei

Hyggelig å se det er litt som skjer på hotliner siden.

Min Surprise 14 lever i beste velgående og jeg flyr den jevnlig når jeg trenger et adrenalinkick. Den er satt opp med et F5B "light" oppsett, rettere sagt en Neu 1512/1,5D/6,7, CC 180 med GM 18 x 21 og et utvalg 5 og 6S lipo (3300mah klassen) men uten limiter.
            Har ikke sjekket effekten på dette, men NEU calc antyder rundt 5KW på 6S. Det holder uansett lenge for meg og mitt bruk.
            Det er betydelig forskjell på både effekt (naturlig nok) på 5 og 6S oppsettet, men det som kanskje utmerker seg er at man må fly 6S oppsettet så mye fortere, da tyngden begynner å bli merkbar og den liker ikke for lite hastighet da.

Surprisen har også vist seg som en habil kjerre på hang når det blåser MYE (eller når de andre venter på vind). Gøy å slikke langs kanten og når de andre gutta tenker at det allerede går ganske fort, så drar man på litt motor på rett strekkene

Vil anbefale alle som tenker en rask modell i F5B kategorien til å ha flaps (crow brakes) da det er dag og natt å få satt ned en slik kjerre med og uten brems. Min Surprise hadde nok vært død for lenge siden uten flaps. Heldigvis har de fleste moderne modeller flaps.
            Øystein T.

EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• voltz
              • Feb 2006
              • 229

Hehe... etter min mening kan du trygt sløyfe betegnelsen "light" om dette oppsettet. I hvert fall med 6S ;- )

Det er nok enda litt å gå på opp til dagens aller ypperste F5B VM oppsett, men den kombinasjonen du nevner burde sparke godt unna skulle jeg mene...
              Legger forøvrig merke til at Steve Neu og enkelte andre tester ut 10S oppsett med gode resultater...

Hvilket fabrikat og type er dine 5S og 6S pakker forresten?

Mvh Thomas Lorentzen
              Hangar:
              Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

"In thrust I believe"

Comment

• hvala
                • Aug 2006
                • 91

Hei alle sammen.

Det er en ting jeg lurer på, har dere målt hastigheten på disse modellene? Om så er tilfelle, hvor fort går dette?
                Haagen Valanes

Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

Comment

• Arcteryxxx
                  • Nov 2010
                  • 1070

Så hvor er det dere flyr disse godsakene? Hadde vært hyggelig å samle noen til et uformelt Hotliner-treff, kanskje?
                  I hangaren:

SpeedFire F5B
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

Comment

• voltz
                    • Feb 2006
                    • 229

Originally posted by hvala
                    Hei alle sammen.

Det er en ting jeg lurer på, har dere målt hastigheten på disse modellene? Om så er tilfelle, hvor fort går dette?

Har ikke gjort målinger med akkurat denne type modell selv, men siden jeg har utstyret for dette liggende skal jeg
                    nok få gjort det snart..

Av en eller annen grunn er jeg selv mest fascinert av den vertikale hastighen under motorkjøring. Det er jo under denne
                    fasen disse modellen virkelig utmerker seg ;- )

Med de værste oppsettene som er å oppdrive i dag mener jeg det nærmer seg loddrette stig på 100 m/s og det er jo brukbart...
                    Hangar:
                    Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

"In thrust I believe"

Comment

• hangman
                      • Feb 2009
                      • 339

Originally posted by Arcteryxxx
                      Så hvor er det dere flyr disse godsakene?
                      Tjolahopp!

Æru medlem av Cirrus RCMK har vi stripa på Spydeberg å mose kompositt på, svære områder og likesinna folk, sjøl om det mest går i vinsjing og hlg der er det flere med motortrekk osv. Hadde IKKE fløyet noe så heftig på Ekebergsletta, fex.

Om så er tilfelle, hvor fort går dette?
                      ..er snakk om vertikalt stig på 80-90m/sek..
                      Last edited by hangman; 31-07-11, 16:13. Reason: for mye grønn brus..
                      Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Det er ikke så mange igjen på Spydeberg som flyr fullblod F5B modeller grunnet flere ønsker mer seilfly egenskaper enn motor drift.

Men vi har en "gammel" ringrev i Thorbjørn (T&K) som har noen modeller liggende - han er vel også den eneste her i landet som har flydd i et F5B VM...

De fleste som flyr motorisert seilfly i Cirrus har 2,5m ++ modeller med et rimelig heftig motor oppsett som gir noe av den samme effekten som å vinsje en modell opp men man slipper å rigge vinsj etc.

Når det gjelder å fly elektro modeller (det er total forbud mot forbrenningsmotor) på Cirrus sin stripe så er det ingen andre begrensninger enn støy - grunnen til dette er at vi deler fasilitetene med Østfold mikrofly klubb - mikrofly er en relativ støyete sak noe som har medført at enkelte bønder i området rundt har slått seg vrange og ønsker aktiviteten til en plass hvor det er "varmt"
                        Vi i Cirrus ønsker ikke å bidra til å øke denne misnøyen og har derfor satt begrensninger for bruk av "støyete" modeller!

Husk at når man fly på Spydeberg så krever det at man har en fly kommunikasjons radio slått på slik at man kan høre når et fly fra mikrofly klubben skal starte eller lande!!!
                        Dette er et sikkerhets tiltak som vi har blitt pålagt å gjennomføre etter krav fra Mikrofly gjengen

Ser man bort i fra dette så har vi vel Norges fineste ladingsstripe for seilfly
                        ca 400 og 300 meter med kort klippet gressplen
                        Last edited by Quadrocopter; 31-07-11, 17:34.

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Hei alle sammen.

En konkurranse F5B modell er ikke optimalisert for å fly raskt med motor, selve flyet er mer optimalisert som et seilfly med gode sving egenskaper.
                          Konkurranseformen går ut på å kunne fly et seilfly uten motorbruk raskest mulig legg mellom to rundingsmerker på en bane.
                          Her er det pilot skills som teller mye mer en motor oppsett ( det er også innført begrensninger på hvor mye effekt du kan buke i hver omgang)
                          Sjekk innlegg #1 for mer info

Motoren brukes kun i 2-3 sekunder (brukes den lenger enn dette så er det store sjanger for at den ødelegges) for å trekke modellen opp i en svake bue fra det siste legget og til "start høyden" som er ca 200m.

Skal du ha en modell som er mer optimalisert for rask flyving så sjekk ut F5D (Pylonracer) - disse modellene er optimalisert for motordrift og en konkurranse form som består i å fly raskest mulig rundt en bane bestående av 3 pyloner.

Comment

• OTA
                            • Nov 2009
                            • 759

Originally posted by voltz
                            Hehe... etter min mening kan du trygt sløyfe betegnelsen "light" om dette oppsettet. I hvert fall med 6S ;- )

Det er nok enda litt å gå på opp til dagens aller ypperste F5B VM oppsett, men den kombinasjonen du nevner burde sparke godt unna skulle jeg mene...
                            Legger forøvrig merke til at Steve Neu og enkelte andre tester ut 10S oppsett med gode resultater...

Hvilket fabrikat og type er dine 5S og 6S pakker forresten?

Mvh Thomas Lorentzen
                            Jeg bruker Hyperion G3 35C pakkene (3300mah) samt en FP EVO 50C (3600). 6S Hyperion er det største som det er mulig å få stappet inn og allikevel få skrudd på vingen. Hyperion pakken begynner å bule endel og har sett bedre dager.......

Jeg flyr litt på noen lokale jorder (relativt store) som også er relativt godt skjermet for publikum. Ikke det at det gjør noe om noen interesserte kommer, men av sikkerhetsgrunner ser jeg helst at det ikke mysser av folk.
                            Og så er kjerra selvsagt med til Hanstholm.

Synes det er utrolig praktisk å ta en tur ut og fly en times tid på et par-tre pakker (seiler også endel med bruk av litt camber) uten å være avhengig av hverken vinsj eller andre hjelpemidler.

Har ikke målt hastighet på min, men kalkulatorer (Neu) skulle tilsi rundt 250km/t i pitch speed på propellen, og de lærde sier at de går noe mer enn dette. Synes jeg har lest at de som flyr konkurranser har logget opp mot 350km/t på uniloggen.

Det er uansett mest imponerende hvordan det river vertikalt til værs fra stillestående (håndkast)
                            Øystein T.

EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• Arcteryxxx
                              • Nov 2010
                              • 1070

Originally posted by hangman
                              Tjolahopp!

Æru medlem av Cirrus RCMK har vi stripa på Spydeberg å mose kompositt på, svære områder og likesinna folk, sjøl om det mest går i vinsjing og hlg der er det flere med motortrekk osv. Hadde IKKE fløyet noe så heftig på Ekebergsletta, fex.
                              Er dessverre ikke medlem av Cirrus, men har NLF-medlemskap og bor bare 15 km unna stripa ved Lyseren. Hadde satt veldig pris på å få et lite tips hvis noen har planer om å fly hotliner der i nærmeste fremtid, for da kommer jeg så sant jeg har et snev av mulighet

-Peter (Askim)
                              I hangaren:

SpeedFire F5B
                              Hawk F5B
                              MiniHawk (2stk)
                              UM Stryker Q 180
                              FPV Raptor
                              EPO Cessna (156cm)

Comment

• OTA
                                • Nov 2009
                                • 759

Yes, kjenner tråden. Personlig tor jeg et av problemene er fokuset på FAI regel kompatibiliteten. Hvor mange har et F5B fly liggende som fullt ut tilfredstiller kravene uten noen modifikasjoner ? En håndfull ? Hvor mange har en hotliner liggende av et eller annet slag og kunne tenke seg å treffe noen likesinnede ? Langt flere tror jeg.

Kunne man klart å samle 10 mann +-for en treff dag, med en helt avslappet konkurranse (med høy gøy faktor) så hadde man kommet et stort steg i riktig retning ihvertfall.........
                                Øystein T.

EF Extra 300 70"
                                Speedfire F5B
                                Baudis Fosa F3B
                                Ascot F3B
                                Lynx Carbon
                                T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

Working...