Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bulkete lipoer kan ta fyr etter laaaang tid.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bulkete lipoer kan ta fyr etter laaaang tid.

    Jeg hadde en krasj, høsten 2008 med heliet, der jeg fikk en bulk, ca 5 mm inn i batteriet, i front. Jeg tok en risiko vurdering der og da, og fant ut at det var best å kassere batteriet.

    Når jeg kom hjem, la jeg battereit oppi en asjett på verandaen, og der har det siden ligget.

    Tok en tur ut på verandaen idag, og så at ene batteri cellen hadde tatt fyr. Var aske i batteriet, pluss endel mørke områder.

    Så ca 1 år, liggende rolig, med skade, kan det ta før ett lipo batteri tar fyr.

    Noe å tenke på.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Det er derfor alle anbefaler og KASTE batterier som har vert med i et krasj!

    Hadde ladet opp/ut batteriet så hadde du garantert oppdaget at det var noe feil med den cella som har gått varm.
    Regner med at cella har poppet en god del under varmgangen noe som kanskje ikke merkes nå men som du ville ha oppdaget ved en inspeksjon.

    En annen ting - lå batteriet som hadde bulken med ladning eller var det ladet ut til 3,8V/Celle?
    Last edited by Quadrocopter; 16-04-10, 12:56.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Det er derfor alle anbefaler og KASTE batterier som har vert med i et krasj!

      Hadde ladet opp/ut batteriet så hadde du garantert oppdaget at det var noe feil med den cella som har gått varm.
      Regner med at cella har poppet en god del under varmgangen noe som kanskje ikke merkes nå men som du ville ha oppdaget ved en inspeksjon.

      En annen ting - lå batteriet som hadde bulken med ladning eller var det ladet ut til 3,8V/Celle?
      Jeg tipper at det var omtrent halv fullt, eller litt under. Batteriet var ikke varmere enn normalt når jeg håndterte det
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Batterier med tydelige synlige skader kastes. Men eg har et batteri som eg får en "connection break" feil på hver gang eg prøver å lade det etter en litt større kollisjon. Kanskje eg bør kaste det...
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          Hva gjør dere med batteriene før de kastes, og hvor kaster man dem? Det er vel lite lurt å kaste batteriet i søppelkassa med fare for at hele greia tar fyr...?
          Lars Henrik Kjølberg

          http://www.flickr.com/photos/larshkj/

          Klubber:
          Jets of Norway
          Nittedal modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Dette er i hovedtrekk metodene jeg bruker - fant infoen en eller annen gang hos en produsent - den er på engelsk så er det noen som føler behov for å oversette så er det bare å sette i gang...
            Unlike NiCd batteries, lithium-polymer batteries are environmentally friendly. For safety reasons, it’s best that LiPo cells be fully discharged before disposal (however, if physically damaged it is NOT recommended to discharge LiPo cells before disposal – see below for details). The batteries must also be cool before proceeding with disposal instructions.

            To dispose of LiPo cells and packs:
            1. If any LiPo cell in the pack has been physically damaged, resulting in a swollen cell or a split or tear in a cell’s foil covering, do NOT discharge the battery. Jump to step 5.
            2. Place the LiPo battery in a fireproof container or bucket of sand.
            3. Connect the battery to a LiPo discharger. Set the discharge cutoff voltage to the lowest possible value. Set the discharge current to a C/10 value, with “C” being the capacity rating of the pack. For example, the “1C” rating for a 1200mAh battery is 1.2A, and that battery’s C/10 current value is (1.2A / 10) can be used, such as a power resistor or set of light bulbs as long as the discharge current doesn’t exceed the C/10 value and cause an overheating condition. For LiPo packs rated at 7.4V and 11.1V , connect a 150 ohm resistor with a power rating of 2 watts (commonly found at Radio Shack)to the pack’s positive and negative terminals to safely discharge connecting it to an ESC/ motor system and allowing the motor to run indefinitely until no power remains to further cause the system to function.
            4. Discharge the battery until its voltage reaches 1.0V per cell or lower. For resistive load type discharges, discharge the battery for up to 24 hours.
            5. Submerse the battery into bucket or tub of salt water. This container should have a lid, but it should not need to be air-tight. Prepare a plastic container (do not use metal) of cold water. And mix in 1/2 cup of salt per gallon of water. Drop the battery into the salt water. Allow the battery to remain in the tub of salt water for at least 2 weeks.
            6. Remove the LiPo battery from the salt water, wrap it in newspaper or paper towels and place it in the normal trash. They are landfill safe.
            Finnes sikkert mengder av andre sikre metoder å gjøre det på.
            Last edited by Quadrocopter; 16-04-10, 14:02.

            Comment


            • #7
              Så eg kan ikke kaste disse batteriene med elektronikkavfall?
              Thorbjørn Kirkeleit
              Haugaland Modellflyklubb

              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

              Comment


              • #8
                Originally posted by nomore View Post
                Så eg kan ikke kaste disse batteriene med elektronikkavfall?
                Når de er tomme så kan du det - hvis ikke så utgjør de en brannfare og da er kanskje mottak for spesialavfall stedet å henvende seg.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Dette er i hovedtrekk metodene jeg bruker - fant infoen en eller annen gang hos en produsent - den er på engelsk så er det noen som føler behov for å oversette så er det bare å sette i gang...


                  Finnes sikkert mengder av andre sikre metoder å gjøre det på.

                  Med utlading kan man vel strengt tatt bruke en pære til å gjøre jobben. Vanlig bilpære på noen få watt vil gjøre susen. og så ha den i noen dager.

                  Fordelen er jo at man slipper å bruke lader til å gjøre samme jobben
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Det er derfor alle anbefaler og KASTE batterier som har vert med i et krasj!?
                    Gjelder dette også batterier som ser helt fine ut etter en krasj?


                    Mvh
                    Mathias
                    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by spitmk16 View Post
                      Med utlading kan man vel strengt tatt bruke en pære til å gjøre jobben. Vanlig bilpære på noen få watt vil gjøre susen. og så ha den i noen dager. Fordelen er jo at man slipper å bruke lader til å gjøre samme jobben
                      Som nevnt i sitatet så kan du bruke hva du har, bare pass på at utladningen skjer sakte og ikke overstiger 1/10 av batteriets C-rating (en 150 ohms motsand på 2 Watt fungere utmerket som en utlader når den kobles mellom + og - kablene på et 2 eller 3 celle batteri)

                      Legg også merke til at du lader ut batteriet til langt under (ned til 1V) det som normalt er minimums spenningen pr celle (3.0V) for et LiPo batteri, og her vil de fleste ladere/utladere protestere høylytt og kanskje ikke tillate dette.

                      Originally posted by Mathias View Post
                      Gjelder dette også batterier som ser helt fine ut etter en krasj?
                      Det er en vanskelig vurdering - teoretisk (og sikkert praktisk også) kan batteriet se helt OK ut men allikevel fått noen interne strukturelle skader.
                      Normalt så vil et batteri som har havnet i nærkontakt med moder jord har tydelige visuelle skader og da er saken klar.
                      Har batteriet "overlevet" uten synlige skader (sjekk også om det er tvistet/vridd) så må du selv vurdere hvor hardt krasjet var og om du anser det som forsvarlig å beholde.

                      For min del har jeg flere batterier som har "landet" litt hardt og som stadig er i bruk!.
                      Last edited by Quadrocopter; 16-04-10, 14:31.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg avlivet et batteri som jeg klarte å punktere med kniv på en litt annen måte, veit ikke om det er gjengs praksis da... Jeg skøyt dritten ut av batteriet med luftgevær! Det var trygt plassert i snøen, utrolig hvor mange skudd som skulle til for at det skulle skje noe! Da det nådde en kritisk masse med bly og punkteringer så tok det fyr og la ut en røyksky som vulkanen på Island ville nikket anerkjennende til... Jeg gjorde dette av ren nysgjerrighet , er nok bedre å utlade ordentlig...
                        T-REX 600E
                        Thunder Tiger MiniTitan
                        HK-450
                        En kul Crawler
                        Hitec Aurora 9

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mathias View Post
                          Gjelder dette også batterier som ser helt fine ut etter en krasj?


                          Mvh
                          nei. hadde jeg byttet batteriet etter hver krasj, hadde jeg vært ruinert. Så lenge batteiet holder sin opprinnelige form, er det ingen grunn til å bytte det. Sikkert endel som er uenig, men jeg har ikke penger itl å bytte etter hver enda krasj.
                          Lipo tåler litt, men de tåler dårlig slag
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment


                          • #14
                            Det må være en vurderingssak vil eg påstå. Dryler man et 450-size helikopter ned i fotballbanen og ender opp med knekt hale og skjev halebom så tviler eg på at det er nødvendig å bytte batteriet. Men om det eneste hele igjen er swashplate og batteri så ville eg kastet det.

                            Mao, man trenger ikke å bytte etter hvert kræsj, men man må vurdere hvordan batteriet ble påvirket av uhellet før man vurderer å beholde det.
                            Thorbjørn Kirkeleit
                            Haugaland Modellflyklubb

                            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by nomore View Post
                              Det må være en vurderingssak vil eg påstå. Dryler man et 450-size helikopter ned i fotballbanen og ender opp med knekt hale og skjev halebom så tviler eg på at det er nødvendig å bytte batteriet. Men om det eneste hele igjen er swashplate og batteri så ville eg kastet det.

                              Mao, man trenger ikke å bytte etter hvert kræsj, men man må vurdere hvordan batteriet ble påvirket av uhellet før man vurderer å beholde det.
                              enig. Man kan ikke si at det er nødvendig å bytte batteri dersom man kjører helien litt på siden så rotorbladene ryker. Blir en vurdering.
                              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                              Comment

                              Working...
                              X