Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro eller Fuel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro eller Fuel?

    Jeg har holdt på med fuel-modeller en del år, men lurer på om jeg skal konvertere. Ser for meg at det er mye enklere med elektro slik at man slipper motortrøbbel, søl, ekstra utstyr og bråk.

    Jeg har imidlertid inntrykk av at elektro ikke tar helt av. Det tilbys få modeller og det går mye i smått samt fly som ikke likner på fly.

    - Finnes det noen skikkelig byggesett til elektro? F.eks noe rundt 1:6 skala? Ser bare fly med rundt 1 m vingespenn eller små profiler.

    - Hvordan er det å ha et fly med flaps og opptrekkbart understell i elektro versjon? For eksempel et WW2 fly i skala 1:6?

    - Er elektro eller fuel rimeligst (fuelmotor vs el-motor + batteri + fartsregulator + evt. annet man trenger)?

    - Hvor finner jeg bra nettbutikker med godt utvalg til elektrofly?

    Marius
    Marius

  • #2
    Markedet er vel preget av at større elektrofly med tilhørende utstyr og 2-3-4 batteripakker langt overstiger en gjenomsnittlig månedslønning... Tipper det er det som holder en de fleste unna større elektroprosjekter. Men nå er jeg ganske fersk så jeg vet ikke riktig hva som surrer rundt i hodet til de av dere som har drevet lenge med dette. Jeg har også hørt utsagn som dreier i den retting at en kun får noen få turer pr. flydag fordi masse tid går med til lading og venting, med mindre en som sagt kjøper masse batteripakker (som er dyre).

    Var det ikke en artikkel i MI i fjor høst som tok for seg flyene til Aviator(den fly-filmen)? Det ene flyet var det vel montert 4 stk. elektromotorer i og det var da ganske så stort... Så det er jo tydelig at det fungerer om pengestrømmen er uendelig.

    Når det gjelder større fly, er det ikke mest vanlig å lette og modifisere fuel-utgaver? Det finnes vel ikke så mye større som er laget spesifikt til elektro? Fliton Extra'n (152cm vs) er vel et ganske greit eksempel på fuelfly som blir konvertert til elektro da det er laget veldig lett i utgangspunktet. Finnes sikkert en del andre eksempler også i tilsvarende størrelse og oppover.

    (elektro har vel blitt ganske så populært men kun opp til den størrelsen hvor en må investere i avanserte ladere, UBEC ol. og batteripakker som hver koster 1000kr eller mer osv osv.)
    Last edited by esmel; 14-01-06, 15:05.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Driver å skal prøve meg på litt større elektro nå og det er batteri prisen og venting på lading jeg ser som problemet. å finne store nok motorer er ikke noe problem men koster litt. men det gjør det jo om man skal ha en YS for eksempel også. Det flyet i aviator folmen er vel den herkules en den hadde 8 stk AXI 4120/18 og nimh batterier. Jeg har en slik motor liggende nå og den egner seg vel opp til ca 60 size tror jeg. den yter vel fint 800W noe som da vil holde til en warbied på 5 kilo hvis jeg har skjønt det rett. men som sakt må man da ha 6S batterier som kan levere 40-50A og en tilhørende ESC.
      Last edited by tyor; 14-01-06, 16:45.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        -et skikkelig elektrofly må jo være adrian page super cub:

        index

        -et WW2 fly f.eks hyperion mustang men den kommer ikke før om en liten stund. kommer med retract som standard:

        http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3813

        -elektro trenger ikke alltid å være dyrere en fuel. en kanne fuel koster jo ganske mye. greit nokk at elektro er dyrt i innkjøp, men gjevn over tror jeg fuel er dyrest. strømmenn for å lade opp et batteri koster jo ikke mye i forhold.

        -gode nettbutikker er f.eks
        Elefun radiostyrt, hobby & fritid
        http://mosshobby.no/
        Hjem - Norwegian Modellers
        MFTŽs blogg (sverige, men fantastisk utvalg innen elektro)
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          sitat William123 :-elektro trenger ikke alltid å være dyrere en fuel. en kanne fuel koster jo ganske mye. greit nokk at elektro er dyrt i innkjøp, men gjevn over tror jeg fuel er dyrest. strømmenn for å lade opp et batteri koster jo ikke mye i forhold

          Er ikke helt enig. Jeg har jo en cub 40size. tenkte å putte axi 4120/18 i den. prisene blir da axi ca 1000kr esc 800-900kr batteri 700-800kr da havner man på 2600kr en 46 motor koster fra 700kr. for 1900kr så har jeg fuel til mange års forbru i hvertfall også skal man helst ha 3-4 batterier og en ordentlig lader så man ikke svir ned skiten under lading.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            jeg har investert i elektroutstyr nå. 2 små motorer, 6 batterier, lader, og 2 små kontrollere kom på over 11000 kr.
            Jeg kunne fått et par gromme glowmotorer for den prisen.................

            Comment


            • #7
              Skjønner deg godt _marius... sølet er et av argumentene mange har for å konvertere. Så får dem som påstår at det MÅ bråke bare mene det, men gjerne la være å komme med innlegg om det...

              - Joda, elektro har "tatt av", men det er ufattelig mye snakk om små modeller på foraene. Til dels abnorme mengder innlegg f.eks på RCGroups om noe så banalt som SlowStick etc. Grunnen til at der er så mange modeller å velge mellom rundt meteren i VS er (mine meninger) : Man klarer seg med 3S Lipo-batterier i denne sizen. Med 3S LiPo klarer man seg med rimelige ladere. (Dyrere teknikk for å lade batterier med høyere spenning.) Og siden "alle" skal ha ARF pusher alle fabrikantene ut modeller i denne sizen der prislappen er rimelig for nybegynnere, og emballasje holder seg innenfor rimelighetens størrelse. Selv om der er mange fine lookalike skalasaker er det bare å innrømme at små modeller flyr som... små modeller!

              - Vel, ALT med fuelmotor i kan konverteres til elektro. Kjøper du et kit for en pattern-modell og skal kjøre elektro i den er det ikke noe problem for en dreven bygger å vite hvor man kan fjerne materialer for å få den lettere. Med elektro trengs ikke samme styrke som fuel-kjerrer, samtidig veier gjerne el-oppsett mer så det vil gå opp i opp vektmessig.

              - Rimeligst? Neppe rimeligere med elektro, men egentlig ikke så interessant tema syntes jeg så lenge forskjellene ikke er svære. Skal du spare penger? Ikke kjøp mer modellfly... Lei av fuel; konverter.

              - Er mange å se på stripene rundt om som enkelt og greit har kasta ut fuel-motorene og satt inn elektro. Ikke noe hokuspokus eller så mye oppstyr rundt det.

              - Fløy et av mine el-fly i .40-size i dag. En del vind i dag, men når vingespennet blir rundt 150 kan man fly i mye vind uansett om der er fuel eller elektro i nesa. Og flightene er på 18-24 minutter pr pakke så selv med bare to pakker med blir det en del airtime på bare den modellen uten å gidde å lade på stripa. Kan ikke si jeg kunne se noen grunn til å ha noe annet enn elektro i sakene. Fuel er fortid for meg Men litt 95oktan slipper jeg vel ikke unna...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Jeg er litt lei av isopormodellene det snakkes så mye om, så det hadde sikkert vært en fordel med to elektroforum. Foamies og isopormodeller i den ene kategorien og større balsa/tre-fly i den andre. Men fly er fly om det er fuel eller elektro så om man lurer på noe angående en 1,6m extra eller lignende så kan man vel poste "Fly generell diskusjon"?

                Jeg har planer om å kjøpe en Graupner extra eller en Fliton extra. Graupner'n er et billig og flott aerobatic-fly mens Fliton'en er litt dyrere (men veldig billig for det ) og har litt bedre 3D-egenskaper.

                - Hvor finner jeg bra nettbutikker med godt utvalg til elektrofly?
                Det er nok her problemet med 1m isoporflyene kommer. Skal du ha større behøver det ikke være spesielt for elektro. Skal du ha fly over 1,5 meter er det best å konvertere et glow-fly. Fliton's extra er opprinnelig et glow-fly men det er populært å konvertere til elektro.

                Motoroppsett bør man se litt på. Det kommer stadig nytt. Jeg så først på AXI-motorene. De virket billige, så oppdaget jeg HYPERION Z40-serien. Enda billigere. Nå tror jeg at jeg ender opp med en slik motor: 404 Not Found
                Himodel har lenge hatt en billig regulator også, som tar opp til 5S lipo. Nå nylig har de også lansert denne som tar 6S, hvilket er mer gunstig ved bruk av to batteripakker: 404 Not Found
                I tillegg til en 120Ampere utgave også.

                Det skal også komme større motorer enn den jeg nevnte over. 5330 og 4030 skal visstnok komme på markedet snart. Den største tar faktisk 12S lipo og tåler da over 100 Ampere! Da snakker vi om flere kilowatt for å si det sånn.

                Og jeg er enig med Jarle, glow kommer jeg neppe til å gå tilbake til, bensinmotorer derimot..

                Ops, glemte en ting.. Her er en side som viser hvor mye kraft det faktisk er i en stor børsteløs motor: Loading...
                Last edited by erlend; 14-01-06, 19:51.
                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                Erlend Larssen

                Comment


                • #9
                  Jeg har faktisk aldri flydd fuelfly. Jeg begynte med elektroseiler, deretter ombygd glow-modell og så hjemmelagede Speed-400 modeller i noen år. I gamle dager fløy jeg fem minutter, ladet tjue, og fløy i fem minutter igjen.

                  I dag trenger ikke elektrosystemer veie mer enn fuelsystemer. Et eksempel; Mitt 60-size akrofly gikk opp 1510 g fra tomt byggesett til ferdig modell, og havnet rett under minstevekten i spesifikasjonene. Og den oppgitte vekten på glowmodeller er vel uten fuel også (er det ikke?). Den har over 10 minutter flytid, som er akkurat passe og tilsvarer glow. Det er nok kraft til å akselerere rett opp.

                  Det dumme med elektro er at det koster mye å kjøpe inn utstyret første gang, men hvis man kjøper modeller senere som kan bruke samme batteri så har man plutselig halvert batteriprisen for hver modell, osv. Jeg pleier å si at det blir billigere og billigere for hver modell man kjøper når man flyr elektro.

                  Jeg har sluttet å se på fly som "fuelfly" og "elektrofly". Det er bare forskjellige modeller.

                  Comment


                  • #10


                    Comment


                    • #11
                      Jeg har planer om å kjøpe en Graupner extra eller en Fliton extra. Graupner'n er et billig og flott aerobatic-fly mens Fliton'en er litt dyrere (men veldig billig for det ) og har litt bedre 3D-egenskaper.
                      Blir antagelig jomfrutur med den sistnevnte extra'n for min del i morgen om været er slik passe og alt starter og går som det skal. Kan skrive noen ord i etterkant om alt går som det skal, ikke at jeg kan komme med den mest kvalifiserte uttalelsen, men noen subjektive formuleringer kan jeg alltids presse ned på tastaturet og ut på skjermen...

                      For å relatere dette til denne tråden så hadde jeg helt klart gått for elektro om ikke utstyret hadde kostet skjorta.

                      En ting er servoer, mottaker, bryter og mottakerbatteri.
                      Noe annet blir det om jeg skulle betale prisen for en rimelig 4-takter i batterier, prisen for mottaker og minst to servoer i en god lader samt prisen for to-tre servoer til for en ESC. Og enda til kommer det gjerne en dupp og en dings til før en er i mål. Og da står det jo fortsatt igjen å kjøpe servoer osv...

                      Når det er sagt så er jo elektro ganske billig i drift etter innkjøp. Men ei kanne fuel koster ca. 350kr. Ei kanne gir kanskje 15 turerpå i overkant 15-20 min avhengig av throttel-bruk. Så jeg får tross alt en del fuel for den prisen jeg må betale for batterier, lader og esc. Men om en får pakkene til å vare det antatt antallet ladinger en hører så jevner jo regnestykket seg ut litt. MEN for å få til det så må en jo passe på en rekke ulike ting som å ikke overbelaste og/eller overutlade batteriet, lade riktig, huske balansere osv osv. Så å si at større elektromodeller er enklere å ha med å gjøre enn fuel er vel kanskje å ta i litt. At du slipper uheldige motorstopp pga. feil justering på fuelmotoren er jo greit nok, men å drite seg ut med et batteri (det tar fyr eller blir ødelagt på annen måte) kan fort bli like dyrt som et utilsiktet motorhavari med påfølgende uheldig møte med moder jord.

                      Ja, jeg tror det er enklere for nybegynnere å starte med små elektro oppsett, men jeg tror ikke det samme gjelder større oppsett med bruk av flere batterier osv.

                      Når det gjelder de små modellene på rundt 1m vs så syntes jeg de flyr fint (og takler en del vind selv om de da ikke flyr spesielt rett og pent) og gjør nytta som avbrekk og øvingsmaskiner fordi kostnaden av en kræsj ikke akuratt er veldig stor.
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by william123

                        --et WW2 fly f.eks hyperion mustang men den kommer ikke før om en liten stund. kommer med retract som standard:

                        http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3813
                        A little correction here, the Hyperion Mustang is just around the corner here in Norway.

                        The thread concerned larger el-powered models, and there are quite a number available – just as a starter, here are a few that are available locally from stock…

                        Savex GFK Modell - ** Models - ** Prop driven aircrafts
                        Savex GFK Modell - ** Models - ** In prepare
                        Savex GFK Modell - ** Models - ** Prop driven aircrafts
                        404 Not Found
                        404 Not Found
                        404 Not Found

                        And if you like to build your own...

                        rbckits online shop - RBCkits Online Shop

                        the H75 Hawk must be especially interesting with its history in Royal Norwegian Air Force.
                        Last edited by Celtic-Griffin; 14-01-06, 22:34.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment


                        • #13
                          Her var det bra respons!

                          Når man konverterer et glow fly til å bli elektrisk, hvordan vet man hva slags motor og batterier man trenger? Ligger det kanskje en bruksanvisning på nettet et sted så jeg kan sette meg inn i de forskjellige begrepene.

                          - hva er det som kan fjernes av vekt fra et glow fly som man ikke trenger i et elektrisk?
                          Marius

                          Comment


                          • #14
                            Tja, _marius...
                            Konverteringer der man tar utgangspunkt i et byggesett er ikke så vanskelige å gjøre lettere. Spesielt er der litt å hente i nesene på flya. Fuelmotorer rister og banker mens elektromotorene er nesten vibrasjonsfrie sammenlignet. Dermed er det de framre spantene og grove finèrbiter som kan fjernes og erstattes med balsa i rett kvalitet til formålet, alternativt han man fjerne materialer i form av huller. På grunn av lite vibrasjoner kan man bruke mer CA og generelt mindre lim, og man slipper fuelproofing.
                            For ikke å snakke om at man kan bruke lettere betrekning hvis konstruksjonen er rigid nok. Blir fort 3-400 gram spart på en 2x2-modell.

                            Hvor mye motor trenger man? Vel, en av "tommelfingerreglene" sier at man trenger:
                            - 150 Watt/kilo for trainere og rolige seilfly.
                            - 200 Watt/kilo for å fly acro
                            - 300 Watt/kilo for å fly 3D

                            Mine erfaringer med disse tallene er at man gjerne skal ha noe mer effekt på tilførselsiden for acro og 3D. Flyr litt 3D nu med 1,6 kilo fly. Med 500 Watt inn gir det brukbare saker, men blir god å fly med 600 Watt tilført. Tar utgangspunkt i at de fleste børsteløse ikke er så forskjellige i effektivitet, og jeg driver ikke å beregner virkningsgrad i systemene. Strictly tilført effekt... KISS

                            Bruksanvisninger på nettet... tja, er så mye rart at man blir helt forvirra. På depron-derter snakkes mye om thrust (drakraft) mens man snakker mer effekt (watt) på større fly.
                            Og leverandørene oppgir ikke tall på motorene likt. Noen er flinke og oppgir max effekt og celleantall, mens andre bare roter seg bort i kV-benevnelser. Man må regne litt selv i blant, eller holde seg til motorer man forstår dataene på. Og så fins der en del gode reviews man kan ta utgangspunkt i for å velge motor/batterier.
                            Propell-valgene har mye å si for hvordan man tar ut effekten, her er det noen plasser å finne OK tabeller, og så får man interpolere, måle selv og som sagt lese om andres erfaringer.
                            Når det gjelder batterier har ting blitt litt enklere de siste månedene, man trenger bare holde seg til anerkjente batterier som FlightPower, PolyQuest og ThunderPower med 20C rating og beregne kapasiteten så man beholder litt margin til max-belastningene. Velg et merke, kjøp balanceren som tilbyes og bruk balanserings-mulighetene med jevne mellomrom.

                            Det er ikke bare renslig og lettvint med elektro, men har du lyst på fly med flere motorer kan jeg ikke forstå at noen i det hele tatt vurderer fuel... justere motorer til den ene tanken er tom og så begynne på nytt

                            Ellers: har du et konkret prosjekt er det bare å spørre om råd. Er mange rålekre motorer å fråtse i (ikke de billigste selvsagt) og husk at man blir skuffet hvis man velger for marginalt med effekt!
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Store elektromodeller er ikke billige, ihvertfall ikke første gangen. De blir ikke billige etterhvert heller, men det er tross alt endel å hente på å bygge modeller med omtrent samme krav til batteri. Dermed slipper du å kjøpe nye sett for hver modell.

                              Ellers koster store motorer endel, og man kjøper gjerne ny motor til ny modell med mindre det er erstatning for et havari. Men prisforskjellen er ikke nødvendigvis kjempestor når du tar bort batterikostnaden. Hvis budsjettet er trangt kan det likevel være en opsjon å flytte hardware mellom modeller, men det krever litt ekstra arbeide. Det kan dog gjøres enkelt med litt forarbeide.

                              Den udiskutable forskjellen er jo at elektro er driftsikkert og krever lite fikling for å optimalisere. For flermotorsmodeller er fordelene også åpenbare, ikke bare driftsikkerhet men også muligheten til å bruke billige børstemotorer med veldig godt resultat.

                              Og til sist, for skalamodeller så slipper man å fly med èn propell og skifte til noe annet for display. Jeg synes alltid det er en nedtur å se en skala spitfire med bitteliten propell i nesa, og glowpotta på siden.
                              Anders Valland
                              Trondheim

                              Comment

                              Working...
                              X