Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moderatorene gjør en litt dårlig jobb

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Moderatorene gjør en litt dårlig jobb

    Jeg vil bare dele min mening om moderatorenes oppgave her på forumet.

    Jeg har i noen år vært medlem av forumet til HW.no og sett hvordan moderatorene jobber der. I dette tilfellet sikter jeg til en spesiell ting, og det er bruk av emnefeltet.
    På HW er moderatorene knallharde på riktig bruk av emnefeltet. De stenger stenger/redigerer tråder med dårlig emnefelt. Her på MFN er dette altfor sløvt.

    Jeg har ikke tenkt å sette meg ned her å gi noen direkte eksempel fordi det blir for meg som uthenging av personer, men jeg kan gjerne gi et fiktivt eksempel: "TRENGER HJELP!!!!!!!!!!!!!". Dette er et godt eksempel på et emnefelt som ikke gir deg snøring på hva tråden gjelder, vel OK, du skjønner at vedkommende trenger hjelp og du kan omtrent regne ut hva det er vedkommende trenger hjelp til ved å se hvor tråden er postet (merk også ekstrem bruk av tegn, som også etter min mening er helt unødvendig). En bedre tittel kan være "CC Phoenix 25: servoer og motor død". Lesere får da en pekepinn på hva tråden handler og forumet blir mye mer oversiktlig og lettere å finne fram på.

    Forumet er til for at man skal ha et samlingspunkt der folk kan diskutere problemstillinger og hjelpe hverandre. Hvis forumet florerer av bare tråder som nevnt i eksemplet skaper man en ond sirkel der re-posting av samme problem kommer om og om igjen fordi man må bla gjennom ørten poster med samme tittel uten å finne det man leter etter.


    Mens jeg er i gang kan jeg nevne en ting til og det er OT-snakk (off topic). Dette ser man ganske ofte i tråder og gjør at tråder blir full av snakk som ikke er i forbindelse med trådstarters post.

    Her kan jeg også gi et eksempel:
    - X trenger hjelp med at turbin-modellen ikke fungerer som den skal
    - Y svarer på problemet
    - Z kommer inn å sier: "Halloen Y, hører din 1:5 skala F-16 går så det griner"
    - Y svarer Z med "Ja, fy flate jeg var på bla bla bla"
    osv.

    Slike avsporinger gjør nok en gang forumet til en uoversiktlig plass. Vi har en del av forumet som heter "The Lounge" som er en tipp-topp plass for snakk som for eksempel dette.


    Denne tråden er ment som en plass hvor vi kan si det vi mener moderatorene bør gjøre bedre. Moderatorene kan selvsagt si hva vi brukere også bør gjøre (som f.eks. lese rettningslinjene)

    Er det noen på forumet som deler min frustrasjon eller har lyst og tilføye noe?


  • #2
    Litt enig, men også litt uenig. Det jeg liker med MFN's forumet er at det er en litt løsere holdning en på f.eks HW.no, hvor de etter min mening modererer alt for strengt.

    Her er det nesten som å sitte seg ned på bordet ved stripa, og diskutere problemer med flyet, nye produkter osv. uten å være redd for å få kjeft fordi man er off-topic. Derfor, moderatorer, ikke bli strengere enn dere er...
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Enig, og uenig.

      Jeg har også flere ganger reagert på dårlige emner. Dette er helt klart en uting. Her bør helt klart moderatorene gripe inn. På andre forum blir modererte poster merket med "nytt emne VAR: gammelt dårlig emne", for på den måten å vise mulighetene til å omskrive dårlige emner på en effektiv og informativ måte.

      Det forekommer også ganske ofte at en tråd sporer av, men som regel mot slutten av en problemstilling. Dette ser ikke jeg på som noe stort problem. I de værste tilfellene blir trådene delt opp og flyttet. Mener dette fungere rimelig greit.

      En annen ting er bruken av qoute. Den har i det siste tatt helt av. Det er altså ikke nødvendig å qoute hele den første posten hvis du kommer inn som første svarer (skrekkeksempel fra virkeligheten). Du trenger heller ikke qoute om det du referer til står som forrige innlegg i tråden. Det er min mening.

      Ellers mener jeg modellflynytt er i særklasse med godt humør og fin tone. Det er en lettelse at forumet ikke ødelegges av overarbeidsomme moderatorer og hissige veteranbrukere. Det perfekte forumet for nybegynnere såvell som erfarne.
      Last edited by JS-PER; 14-01-06, 15:57.
      Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
      Jesper Stærkær

      Comment


      • #4
        Psykolefse og JS-PER, jeg er enig med dere begge, om at moderatorene ikke bør være nazier på moderering av tråder og bruk av emnefelt er opp til brukerne også.

        Og som JS-PER sier, quoting av første post når du er den første til å svare er utrolig unødvendig.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Psyko-lefse
          Litt enig, men også litt uenig. Det jeg liker med MFN's forumet er at det er en litt løsere holdning en på f.eks HW.no, hvor de etter min mening modererer alt for strengt.

          Her er det nesten som å sitte seg ned på bordet ved stripa, og diskutere problemer med flyet, nye produkter osv. uten å være redd for å få kjeft fordi man er off-topic. Derfor, moderatorer, ikke bli strengere enn dere er...
          Synes forumet fungerer kjempebra jeg.

          Moderatorene fungerer bra synes jeg. Fortsett på den linjen dere er...
          Cessnaknuseren
          Bjørn Sandbæk

          Dæ går litt mindre lim nå.

          Comment


          • #6
            jeg liker at det er litt løse tøyler og ikke alftfor strengt slik at du blir skutt hvis man sier noe usaklig. enig i det med quoting, at man ikke trenger å quote hvis man er første som svarer.

            det at topic på tråd er HJELP!!!!!!!!??? er unødvendig ja.

            men gjevnt over synes jeg moderatorene gjør en god jobb, stå på!
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Enig og uenig...hehe

              Byggetråder etc. er fine å lese og ikke minst inspirerende, men når det er sagt så er det for utenforstående selve gyggingen som er interesant ikke så mye annet av mer sosial karakter. Å lese bortimot en side med poster som ikke inneholder noe om byggingen blir litt *kremt kjedelig eller off topic om dere vil. Jeg har selv sittet å prøvd å finne informasjon om noen modeller men når jeg må pløye igjennom nærmere 30 sider med poster (det er mange poster det) for å finne informasjon så oppleves det litt unødvendig når 50% av postene ikke inneholder noe relevant informasjon og mye av det som blir skrevet er f.eks en kort settning eller noe så enkelt som ett eneste ord...

              Når det er sagt er det sikkert fint for folk å kunne diskutere litt friere kall det gjerne chat... uten å bli moderert.

              Fortsett gjerne slik det er i dag, men prøv å ikke la det skli ut veldig mye mer Om det blir for mye av det gode er det ikke lenger godt...liksom.

              Syntes forøvrig dette forumet er av de bedre jeg er innom. Kommer kanskje av at gjennomsnittsalderen er noe høyere her enn andre steder.

              Og ja, jeg syntes også noen av emne-beskrivelsene er litt dårlige innimellom. Men det kan også vi som vanlige brukere påpeke overfor vedkommende som startet tråden... kanskje en liten forsiktig oppfordring om å trykke på edit knappen og endre den er på sin plass innimellom. Vi er da voksne mennesker...
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                synes moderatorene gjør en grei jobb. men vi brukere kan gjerne være litt flinkere til å gi en forklaring på det vi lurer på i emne feltet. ellers ett knall bra forum
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Enig i mye av det som er sagt her, men det jeg har blitt så forb... leia av er at det er så mye "diskutering" av alt unødvendige ting. Som for eksempel poster der noen spør etter råd og tips om å løse et problem. Så kan det komme flere forslag om hva en skal gjøre, etterfulgt av 150 poster der brukere krangler om de synes forslagene virker eller ikke. Dette er forb.. irriterende og det hjelper ikke trådstarter i det hele tatt. Her synes jeg moderatorer bør passe på litt mer. Mengden drittsnakk har blitt økende i mine øyne og det gjør at i allefall jeg ikke gidder å følge med poster lengre.
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

                  Comment


                  • #10
                    Det er en fordel om man blir flinkere til å bruke emne feltet enn nå. Imidlertid er dette ennå ikke noe stort problem da jeg for min del leser alt uansett.

                    Hvis mengden av innlegg derimot øker vesentlig er dette ett must.

                    Anders

                    Comment


                    • #11
                      Enig med Isak der. bør vel prøve å holde seg til temaet og heller starte en ny tråd i slike tilfeller
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Synes moderatorene gjør en god jobb jeg, sikkert uten betaling også.....
                        Vi brukere, meg inkludert, kan nok bli flinkere til å poste med fornuftige "emnetittler" og i rett forum.
                        Det jeg liker godt på dette forumet er den "gode stemningen" og mange fornuftige innlegg.
                        Greit og ikke bare avvise en ny bruker på forumet med "read the ****** FAQ" og "har vært oppe før, søk!!!".
                        Fortsett å poste spørsmål, leser ofte svar jeg lærer av uten å delta i tråden.
                        Keep up the good work admins
                        Last edited by Supra25; 15-01-06, 09:07.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Nitro
                          ..."read the fucking FAQ"...
                          Now that is the moderator's job to cut the offensive language...
                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

                          Comment


                          • #14
                            Litt synd at vi trenger moderatorer egentlig ? (Kanskje det har noe med oss brukere å gjøre )
                            De gjør det de kan , og bor ikke på nettet de heller.

                            Er det noe man finner feilaktig eller støtende så er det lov og tipse de også, er ingenting feil med det. Og da blir det tatt en vurdering og eventuell korrigering gjort.

                            Birger Mork
                            Ønsker dere en god dag på feltet !
                            Birger Mork

                            Mine besittelser :
                            Flygreier (Massevis)
                            Heligreier (En Mini Titan)
                            Bilgreier (Et par stk.)

                            Comment


                            • #15
                              Mye fornuftig her, ser ut som vi foreløpig er enig om bruk av emnefelt og OT-snakk.

                              Jeg synes heller ikke det bør bli et nazi-forum der alle regler følges til punkt og prikke, men litt orden skal vi kreve fra brukere og at moderatorer gjør jobben sin.

                              Som en TheBirg sa, det er litt synd at vi må ha moderatorer for å passe på oss brukere.

                              Comment

                              Working...
                              X