Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balanse på formosa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balanse på formosa

    Jeg må ha litt oppror for at formosan skal fly level, men ifølge bruksanvisningen så er balansepunktet rett, hva kan være grunnen til dette?
    Geir Amund Lindberget

  • #2
    kanskje høyderoret er litt nedtrimmet, prøv å trimme høyderoret noen få mm opp
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Er det som er problemet, at høyderoret må være trimmet endel opp for at det skal fly level. Står vel kanskje 3mm opp fra normalpososjon, er vel egentlig meninga at det skal fly level med roret helt flatt hvis balansen er riktig.
      Last edited by galmania; 27-01-06, 15:06.
      Geir Amund Lindberget

      Comment


      • #4
        ja, i torien i hvertfall. det kan være mye nedtrekk i motoren som kan føre til at flyet går nedover...
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          Ja, tenkte på det jeg også, men motoren er faktisk stillt litt høyt opp, ikke nedtrekk i heletatt.
          Geir Amund Lindberget

          Comment


          • #6
            hvis jeg ikke husker feil var formosaen min slik også. ihvertfall etter en del liming så den ble tyngre
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Dette er en hyperlangserieprodusert superbillig billig og svært billig isopor-dert der det meste av vinkler kan bli nærmest hva som helst avhengig av luftfuktigheten og etternavnet til kapteinen på fraktskuta.
              Bagateller kalles dette på sånne fly...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                godt sagt Joo
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Hvis noe billig ikke flyr som det skal så kan det jo ikke være noen annen forklaring enn at det er billig. Billige fly kan som kjent ikke fly normalt Kan jo ha noe med at den ligger på 620 gram nå da. Selv om jeg mener at det meste av liminga er BAK tyngdepunktet.
                  Last edited by galmania; 27-01-06, 17:33.
                  Geir Amund Lindberget

                  Comment


                  • #10
                    men hvis den ligger på 650 gram så er den så tung i forhold til vingearealet at du må ha litt høyderor for å holde den oppe tenker jeg
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Tja, er meldt om en del Formosaer som er så skjeve at dem er uflybare... rimelig produksjon oppdager neppe alle skakk-leiker så ymse slipper ut på markedet dessverre. Men Formosaen er utrolig bra til å være det jeg sa i forrige posten min! Bare man har et OK sett i utgangspunktet.

                      Det enkleste er at man først av alt er skråsikker på at vinkler er rette/riktige. Med vinkler snakker vi spesielt om nullinje til stabben, angrepsvinkel til vingen og når der er sånn ca 0,5 - 1 grad større vinkel på vingen i forhold til stabben gakker vi videre og justerer motortrekket. En anelse nedtrekk (i forhold til nullinjen) til å begynne med, ca 1 grad kanskje.

                      Testfly med CG på anbefalt sted. Må du bruke særlig mye nedror når du flyr på rygg trekker du CG bakover, men ikke så langt at du blir ukomfortabel med høyderor-responsen.
                      Flyr den level på 1/3 gass men stiger på full gass må man begynne å justere motortrekket nedover.

                      Sannsynligvis er her en kombinasjon av framtung flyvemaskin og noen vinkler som ikke er ideelle. Skulle jeg orket å gjøre noe med en sånn maskin (uten å måle noe) hadde jeg både flyttet CG litt bakover (6-8mm) og økt hovedvingens angrepsvinkel en anelse, kanskje bare 1-2 mm ned i bakkanten.

                      Det er lett å sjekke vinkler, men man bør ha et incidence-meter. Vekta er ikke ille, flyr min med så mye motor/batteri at den har samme vekta uten reparasjoner... så langt.

                      Vel, la neste flyet bli en god 2x2-maskin, er lettere å få tredd incidence-meteret på flatene på dem enn på isoporen.
                      (Hmmm, kanskje jeg skal fly Formosa i morra???)
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        På rygg flyr den ganske så rett sånn som den er nå, trenger nesten ikke røre høyderor i heletatt. Og den flyr ganske rett frem på både høy og lav throttle. Har nå batteriet så langt bak det går, og en klase med "vekt greier" bakerst. Den flyr jo greit sånn, så er jo ikke stort å klage over. Bare stussa over at høyderoret må stå sånn. Flyr min med nippy 1812/100 og 2500mah batteri på ca 150 gram. Synes flytiden er grei i allefall, selv om jeg ikke har målt den, står da å flyr mye lenger enn jeg noen gang fløy e-starteren med 1600mah nimh batterier. Eneste irriterende med formosa er at høyderoret er "mykt" så det gir etter på ene siden, dette medfører at hvis man gir mye høyderor så vil flyet rolle til høyre.
                        Last edited by galmania; 27-01-06, 19:01.
                        Geir Amund Lindberget

                        Comment


                        • #13
                          Da er det sannsynligvis så enkelt at settet gir deg litt for lite angrepsvinkel på vingen, men siden hele saken fungerer bra er det ikke noe vits i å legge jobb i endringer.
                          Høyderoret kan stives av, noen striper av tynn (25g/m" ) duk på hver side festet med litt foam-friendly CA. Eller kutt av hengslene, fres noen 4mm spor over og under og smekk inn 4x4 balsalister. Hengsle på nytt og Viola.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Hadde samme problemet med min Formosa. Høyderor må være justert litt opp for at den skal fly beint. Sleit noe jævlig en gang da jeg hadde satt alle ror beint som bruksanvisningen tilsier. Den stupte noe forferdelig. Litt opp med høyderor er nok å anbefale, men det er kun min mening.
                            -----------------------------------------------
                            Tomas
                            Trondheim modellflyklubb
                            www.heltpropell.com

                            Comment


                            • #15
                              Bare for å være vanskelig, så må jeg meddele at min formosa, stiger som bare rakkeren og vrir seg mot venstre... Alt er rett og fint i forhold til mitt øye, Men angrepsvinkelen på motor/propell, er ganske rett på..

                              oppsettet er en AXi 2208/20, CC10, 2 Waypoint 84 og 1 GWS (fra J3 Cuben)
                              Hi-tech electron 6 mottaker. prop: Master Airscrew 0850S

                              batteriet er et 3s 1100 Li-ion evt e-tec 3s 700. har ikke vekten på modellen, men i forhold til hva andre har dyttet inn i sin bør jeg ligge langt innenfor. (den flyr jo).

                              CG ligger 8-9 cm bak forkant av vingen, og den balanserer fint.
                              Ved take-off ser alt pent og pyntelig ut. men når jeg skal gi litt sideror er det som om modellen staller, eller vil legge seg klar for en Knife-edge (noe jeg ikke kan ) uansett, en rask justering med balanseror retter opp modellen i øyeblikket, men GWS servoen stjeler så mye strøm at motor mister turtall..dette er også rart, for jeg har brukt samme oppsett i de andre modellene. (jeg håper for Hi-tech sin skyld at dette ikke skyldes Electron mottakeren)

                              Men modellen vrir seg hovedsakelig når jeg gir på.

                              løses det hele med nedtrekk? Skulle ikke tro det..
                              noe luringer her??
                              Last edited by Yul_brünner; 09-02-06, 19:44. Reason: ukonsentrert knasting på taster henført til skrive-leif
                              Joachim

                              Comment

                              Working...
                              X