Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini-dreiebenk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mini-dreiebenk?

    Jeg har tidligere sett at det ble kjøpt inn flere mini-dreiebenker C2 av SIEG, importert til Oslo.
    Er det noen som vet om det finnes andre/tilsvarende merker til salgs i Norge? Har vært innom nettsiden til Gasolin, men synes prisen der er litt for høy...

  • #2
    Originally posted by aquarius
    Jeg har tidligere sett at det ble kjøpt inn flere mini-dreiebenker C2 av SIEG, importert til Oslo.
    Er det noen som vet om det finnes andre/tilsvarende merker til salgs i Norge? Har vært innom nettsiden til Gasolin, men synes prisen der er litt for høy...
    Prøv Moe & co, Tlf.nr 55236060. Der har de rimelig dreiebenk som koster ca 7900.-. , 2 alternativer dreielengder 400mm og 550 mm, max dreiediameter 250 mm.

    Comment


    • #3
      Hei

      http://shop.gasolin.no/ mye fint her.. se under Dreiing/Fresing

      http://www.slrudolfssonteknik.se/Coo...niturnmill.htm En fin en her og..
      Geir Bjelkarøy

      http://www.phoenix-rc.org

      "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

      Comment


      • #4
        Her er en Norsk forhandler


        Forseth Engineering - Mekanisk verksted og prosjektering.
        Mvh.
        H.S

        Comment


        • #5
          nå får jeg sikkert kjeft igjen
          men har brukt en metal dreibenk med fres som en nabo har. den kjøpte han fra en av de postordre katalogene som kommer jevnlig(tror det var select) der er det alltid to sider med en som selger verktøy. gul bakgrunn og svart skrift. han betalte bare 3000-4000kr for den og den virker veldig bra synes jeg. men jeg har ingen erfaring med hva som er bra og dårlig av slik utstyr. Tenkte bare jeg kunne nevne det.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by tyor
            nå får jeg sikkert kjeft igjen
            men har brukt en metal dreibenk med fres som en nabo har. den kjøpte han fra en av de postordre katalogene som kommer jevnlig(tror det var select) der er det alltid to sider med en som selger verktøy. gul bakgrunn og svart skrift. han betalte bare 3000-4000kr for den og den virker veldig bra synes jeg. men jeg har ingen erfaring med hva som er bra og dårlig av slik utstyr. Tenkte bare jeg kunne nevne det.
            Kjenner igjen denne, det er fra Moe & co som arrangerer annonsen. Hadde en slik 3 i 1 dreiebenken, men ikke fornøyd pga manglende gjengeskjæring og lengdemating. Begrenset fresemuligheter i 3 i 1 dreiebenk.

            Comment


            • #7
              Stemmer det motorboy det var ikke automatisk mating og gjengeskjæring på den. og det er vel kanskje der pris differansen kommer inn også.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Takker for alle gode innspill her, tror jeg starter med den svenske modellen (Trolig ligger den noe lavere i pris?). Skal sende en forespörsel, er rett som det er over grensa.. Om det er interesse, poster jeg litt om pris, forsendelse osv.

                Comment


                • #9
                  Er det gjenging det står på så får man vel gjengesnitt til en ikke allt for ille pris og kan gjenge selv.
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment


                  • #10
                    Den svenske modellen synes jeg blir fort for liten og bruke mere tid på å dreie en dreiemne siden grovdreiing blir ubrukelig pga regulerbar motor og myk remtrekk må gi seg for belastning pga manglende nedgiring som gir mere moment på lav turtall. Den passer best til smådeler som f.eks innen urmaker eller liknende som ikke krever mye av dreiebenken..

                    Grovdreiing er tidbesparende og tar vekk mye materiale før findreiing kan begynne.

                    Comment


                    • #11
                      Godt poeng Motorboy. Har du erfaring med Dreibenk.com sin TR-L1 25? Den kan være et alternativ, jeg er nesten avhengig av å kunne dreie emmner opp mot 25 cm samt å kunne bruke den til fresing.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by aquarius
                        Godt poeng Motorboy. Har du erfaring med Dreibenk.com sin TR-L1 25? Den kan være et alternativ, jeg er nesten avhengig av å kunne dreie emmner opp mot 25 cm samt å kunne bruke den til fresing.
                        Jeg har ikke hatt den.. den kan ha tannrem siden den har variabel turtall. Tannrem er bedre enn gummirem/O-ring. Det blir litt vanskelig for grovdreiing i 25 mm stål, aluminium/messing går bra.

                        Be om å få detaljert opplysning om denne TR-L1 25 f.eks katalog.

                        Comment


                        • #13
                          Den benken fra SIEG som det for noen år siden ble postet en tråd om og som ble bestilt, koster 350 USD i Shanghai.
                          Jeg har regnet ut at for C-2 / 300 mm det blir 3 000 med moms uten frakt, så i tillegg kommer frakt pluss moms på frakt. Tror ikke det skal komme så mye over 1000 kr.
                          Se Shanghai Sieg Machinery Co., Ltd. for flere detaljer om benken. Jeg har sett at de tilbakemeldingene som er gitt fra brukere på denne siden er bra.

                          Comment


                          • #14
                            Anbefaler denne C-2, og den dekker de fleste du kan bruke under dreiing osv og den er stor og sterk nok.

                            Mitt forslag:

                            I tillegg trenger du 4 bakk chuck og planskive + vinkeljern for planskive. Da har du alt du trenger til ditt formål.
                            Disse tilbehør kan du skaffe her: Tooling, parts, and accessories for bench top machinists

                            Det er 2 typer skjæreverktøy.

                            1. 3 kant eller 4 kant (eller annen form som du ønsker) hardmetallskjær kan du bruke til vanlige dreiing og ikke krever utforming av dreieemne. Skjæret kan vendes 3 ganger før den er utslitt og krever ikke sliping. Begrenset bruksområder i finmekanikk. Tåler ikke alltid slag fra dreieemnet og knekker lett. koster ganske mye.

                            2. Hurtigstål skjær er en 4 kantet i forskjellige størrelser og lang ca 5-7 cm avhengig av merke. Med den kan du slipe hvilket som helst som du ønsker å dreie avansert form. Bruker du flere sett med hurtigstål skjær i forskjellige former, så slipper du å slipe ofte for å endre form til et formål. Er den sløv, holdet det med å bryne til den er skarp igjen og forbruket av hurtigstål varer lenge, kan bli flere år hvis materialvalg og skjærehastighet er fulgt. De koster ikke mye.

                            Hold verktøyet skarpt og unngå samle sammen i samme plass, hold den adskild og i orden på plass.

                            I tillegg trenger du en magnetfot med måleur til sentering av dreieemnet før dreiing og får en god og nøyaktig produkt.

                            Comment


                            • #15
                              C2 300 mini lathe

                              Har maila litt att og fram, kommet til at en C 2 koster 350 USD, frakt sjøveien kommer på ca 80 USD. Tatt i betraktning dollarkurs er jeg oppe i 3990 kr ferdig tolla på kaia i Oslo.
                              Leter meg litt frem, trenger en bokchuck og litt annet i tillegg. Vet ikke helt hva som kommer med av utstyr (sannsynligvis ingenting..) men får nok svar på det også etterhvert.

                              Comment

                              Working...
                              X