Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjellen mellom V-hale, T-hale, X-hale?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjellen mellom V-hale, T-hale, X-hale?

    Hva er egentlig forskjellen på en V-hale og X-hale/T-hale?

    Merker meg at en del high-performance seilfly har V-hale og innbiller meg derfor at dette er bedre enn T og X-hale. Har søkt litt rundt på nett uten å finne så mye info om det, og merker at jeg er blitt litt sånn irriterende opptatt av dette spørsmålet.

    Min teori er at en V-hale bedre klarer å løfte rumpa på seilflyet når du mater sideror i sving, men må vel innrømme at jeg ikke har peiling på om dette stemmer. Trenger å få dette ut av hodet nå

    Noen som vet?
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

  • #2
    Her spiller flere momenter inn. V-hale har noe forskjellige egenskaper i forhold til t-hale og x-hale.

    T-hale er vel det som benyttes minst nå. Det er så og si kun skalaseilfly som produseres med det i dag. Egenskapene er nok veldig like x-hale, men konstruksjonen blir svakere og er mer utsatt. Går derfor lettere i stykker.

    Fordelen med v-hale kontra x-hale er et mindre totalt areal på halen. Halen blir lettere og en får mindre "drag". Fordel i stor fart, som feks ved hangflygning /speed F3B.

    I dag er det større og større andel x-hale. Spesielt ved termikflygning ser det ut til at disse halene fungerer best. Bedre byggeteknikker gjør nå at disse halene kan bygges meget lette, så vektfordelen til v-hale har blitt mindre. Dessuten trenger en ikke inngå noe kompromis mellom høyde og siderorsfunksjonene. Forskjellig profil kan velges på høyde og sideror. En får større rorflater som svinger flyet mer effektivt. Dessuten gir ett stort sideror større stabilitet i høystart.

    Når en mater sideror ønsker en i utgangspunktet at halen hverken skal gå opp eller ned. Dette skal en bestemmes av høyderoret.

    Comment


    • #3
      Tusen takk for fin oppklaring, og for å ha berget min mentale helse
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no



      Will fly for food

      Comment

      Working...
      X