Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schulze ISL6-300d, overlading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Schulze ISL6-300d, overlading

    Jeg har en lader av nevnte type som av og til ikke kutter ladingen. F.eks. inatt så satte jeg den på .25 A (250 mA altså) på mitt 2400mAh SANYO mottakerbatteri. Når jeg stod opp hadde den ladet over 11 timer, og hadde 2.6 A inne på batteriet. Jeg lot den stå litt til, men når den hadde passert 2.7A (og spenningen begynte å falle igjen, om dette bare var midlertidig eller om spenningen virkelig begynte å falle vet jeg dog ikke, ville ikke la det står lengre) så slo jeg den av.

    Er dette normalt ? Jeg har v7.11, men lurer på og kjøpe ny "chip" med nyeste, kanskje det løser "problemet" ? Virker som om det er mest gjeldende på lange ladinger (lav strøm).

    En annen "teit" ting er jo at maks ladetid på laderen er 3 timer, går den utover det avbryter den ladingen med feilmelding (bortsett ifra på .1 A og 0.25 A programmene). Og jeg synes det er litt i heftigste laget å lade 2400mAh pakken min på 1 A. Men hva tror dere ? Er det bedre å gjøre det enn å kjøre 0.25 A og risikere at den ikke kutter ladingen på rett tidspunkt ?

  • #2
    er det nimh eller nicd. nimh er jo kjent for ikke å ha så stort spenningstap når det er ferdig slik at laderene ofte har problemer med å detektere når det er fult. har hatt samme problem selv. og det virker som det er størst når man lader med lav strøm.

    Å lade ett 2600mah på 1A burde ikke være noe proble. lader ofte mottaker pakkene mine på 1c hvis jeg plutselig finner ut at nå skal jeg ut og fly og ikke har satt på lading dagen før. men hvis du prøver så følg med at dewt ikke blir varmt da må du gå ned på ladestrømmen.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Det er NICD.

      Alternativt må jeg lade litt først med 0,1A i noen timer, og deretter slå over på 0,8A. Regner med at den "3 timers timeren" da starter idet jeg slår over på 0,8A programmet ?

      Comment


      • #4
        Tyor har rett mht detektering av fullt batteri, spesielt på NiMh.
        Ikke farlig å lade på 1C, men kan du ikke sette "quant" på laderen? På 8.xx versjonene jeg har kan jeg sette dette (altså hvor mye mAh den skal stoppe på uansett). Altså: hvis batteriet er helt tomt setter du ladestrømmen på f.eks 2A og quant til 2500mAh. Er det "halvtomt" setter du quant til f.eks 1500mAh, og sannsynligvis vil det detektere fullt batteri likevel med den ladestrømmen.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Kan desverre ikke det, men spørs om jeg ikke skal få oppgradert programvaren nå, har vel skjedd endel endringer siden 7.11

          Comment


          • #6
            Vær obs på at ladekablene på denne laderen er viktig. De bør være så korte som mulig, samt at de også ikke bær være av den tynneste sorten. For at laderen skal få rett "informasjon" fra batteriet så skal det ikke gå noe "tap" i tynne lange ladeledninger. Dette er vel mest kritisk på høy ladestrøm men etter at joo og flere anbefalte meg å korte ned ladeledningene mine så har problemet med merkelige laderesultat forsvunnet. Lengste ladelednigen min er på 5 cm. Også selfølgelig aldri lad over en billig strømbryter osv...
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              Klar over det. Nå er riktignok ladekabelen på nevnte batteri LANG, den er rundt 50CM (5 cm høres VELDIG kort ut, blir det ikke svært tricky og få plassert laderen osv ?) Men den er tykk. klippte vekk den originale kabelen (som var svært tynn) og byttet ut med en tykkere type kabel, men der ser ikke ut til å ha hjelpt så mye. Spørs om jeg skal forsøke å halvere lengden på kabelen.

              Comment


              • #8
                Kan prøves det ja, vil tro at du vil få en bedre lading da.

                5cm er kort, men jeg bruker å plukke ut batteriet av alt utstyret jeg flyr for lading, så da er det mer en nok.
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by LN-TAL
                  Jeg har en lader av nevnte type som av og til ikke kutter ladingen. F.eks. inatt så satte jeg den på .25 A (250 mA altså) på mitt 2400mAh SANYO mottakerbatteri. Når jeg stod opp hadde den ladet over 11 timer, og hadde 2.6 A inne på batteriet. Jeg lot den stå litt til, men når den hadde passert 2.7A (og spenningen begynte å falle igjen, om dette bare var midlertidig eller om spenningen virkelig begynte å falle vet jeg dog ikke, ville ikke la det står lengre) så slo jeg den av.

                  Er dette normalt ?
                  Dette høres helt normalt ut for meg. For å lade et tomt NiCd batteri må det "puttes på" ca. 140% av kapasiteten.
                  Så et 2400mAh batteri må ha ca. 3300mAh inn.
                  Lade det med 250mA må det lades i ca. 13-14 timer.
                  Dette er hvis batteriet er tomt. Høres ut som laderen var like ved å kutte hvis spenningen begynte å falle.
                  Morten Myklebust.
                  Yrke Fisker.


                  Sky Raider MachI K.I.A.
                  PT-20 K.I.A.
                  Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                  Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                  Comment

                  Working...
                  X