Announcement

Collapse
No announcement yet.

Holdninger innen hobbyen vår...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Holdninger innen hobbyen vår...

    De fleste av dere vet nok hvilken tråd jeg har hentet disse "utklippene" fra... Og min lille utklippssamling er IKKE ment som kritikk mot noens innlegg! Men jeg håper dere alle leser dem noen ganger og prøver å kjenne etter hva slags smak "utenforstående" med kontrollmyndighet ville sitte igjen med i munnen hvis dem hadde lest dette...

    - har gjort så idiotiske feil...
    - blitt noe slurvete her...
    - jeg hadde byttet servo på balanserorene og ikke tenkte på å sjekke om den måtte reverseres....
    - Slikt skjer alle, også de "beste"!
    - Jeg mistet en gang balanserorene pga veldig dårlig arbeid med å feste servoen
    - når det bare er materielle skader så har jeg ingen problemer med å se humoren idet
    - da skjønner jeg at det kan bli litt slurvet med preflight sjekk
    - Selvfølgelig var balanserorene feil vei
    - Det mest idiotiske jeg har gjort er og la en person koble til trainer-kabel i radioen min mens flyet var i luften
    - En ting som er siste sort ute på flyfeltet (og andre steder) er bedrevitere
    - Iveren tok overhånd og innstillingen av tomgangsdysen gikk litt fort.
    - Holdt på å treffe en bil som var parkert litt tett innpå stripen. Snakk om flaks.

    Selvsagt er der et utall historier som ikke er fortalt men som vi har i bakhodet etter noen år i hobbyen. Episoder med eller uten personskader, men der det takker være kun flaks ikke har gått verre.

    En del modellflygere er tydeligvis ikke klar over at et regelverk vil bli persentert for oss modellflygere ganske snart...? Dette er et faktum, ikke "noe" som kan skje en gang i tida. Og dere vet sannsynligvis heller ikke at en del ildsjeler innen hobbyen vår har tatt initiativet for å få en skikkelig dialog med tilsynsmyndighetene i denne saken...? Noe som gjør at vi sannsynligvis vil ende opp med fornuftige regler og ikke et trangt og rigid pålegg som dem f.eks. har opplevd i Danmark!

    Forbauset/forbannet/truffet? Vel, dette er ikke hverken kritikk av enkeltpersoner eller på noen måte en advarende pekefinger fra min side. Derimot har jeg lyst til å be dere alle sammen tenke litt på hva som kan skade hobbyen vår!
    Vi oppfattes her til lands som et gjeng forvokste unger som "leker". Og for mange av oss er det som en lek med alt det gode det medfører, nemlig glede, gøy og sosialt samvær rundt en felles interesse. Med andre ord en flott hobby!!! Noe det også er kjent som i store deler av verden, men i liten grad her i Norge som nevnt... Og selvsagt er håpet at vi skal ha det like gøy i åra framover med nettopp hobbyen vår, ikke sant? MEN: regler er som sagt på gang, og jeg tror vi skal klare å leve veldig bra med dem også. Det som imidlertid flere av dere bør begynne å la sive inn i hjernebarken er beskrevet med et/1/ETT ord:

    HOLDNING

    Jeg vil gjerne angripe et av utsagnene fra utklippstavla først: Slikt skjer alle, også de "beste"! når det snakkes om å ta av med rora gående feil veg og uten alle servoene koblet til. NEI, dette skjer IKKE de beste, nettopp på grunn av HOLDNINGEN. Så hva er egentlig dette med holdning...?

    En del ting som mange påstår "kan skje" er ting som slett ikke bør skje og som unngåes ved å ha bedre holdning. Og som ikke skjer dem som har nettopp denne holdningen jeg gnager om...

    Vel, hva er det egentlig jeg preiker om...? Jo; en del ting kan og skal unngåes, og i verste fall får dere gjerne ta å lage en lapp som dere klistrer på antenna og ser på FØR dere begynner å klargjøre flyet for flight. Minimumstekst på lappen er som følger:

    1: Frekvensklipe.
    2: Modell i memory.
    3: Batteristatus.
    4: ALLE ror går, rett veg og til fulle utslag og til nøytral igjen.

    Dette var vel ikke uoverkommelig?
    Selvsagt sjekker du at klipa di er ledig før du tenker på å sjekke noe som helst med radioen på, ikke sant?
    Selvsagt ser du i displayet på computerradioen din at det faktisk er det aktuelle modellminnet som er aktivt. For HVER tur.
    Selvsagt har du voltspy eller egen batteritester med deg, og BRUKER den.
    Når motoren går og du er klar til å ta av koster det deg bare 5-6 sekunder å se på modellen og se at alle rorene går, og at dem går rett veg.

    Dette er ting som er selvsagte for meg, har jeg landet og tatt kaffe før ny tur gjør jeg automatisk sjekk av modellmemory og alle ror rett veg og batteristatus før neste flight. Det er ikke noe som plager meg, det bare har blitt sånn. Holdningen har blitt sånn, og jeg har det minst like moro som dem som tar av uten å koble på balanseror-kablene... Men muligheten for at et av mine fly skal treffe personer og skade dem som følge av en sånn feil er ikke "mindre" for meg, den er totalt FRAVÆRENDE. Og det samme gjelder en god del piloter som har samme HOLDNINGEN som meg. Så derfor skjer en del ting IKKE "selv den beste"...

    Noen som ble skremt?
    Eller noen som tror jeg aldri gjør feil?
    Ingen av delene var fasiten med innlegget mitt, derimot en liten anmodning til alle at man kan forbedre holdningen sin slik at unødvendige hendelser blir fraværende og dermed reduseres risikomomentet som er i hobbyen vår.
    Redusert risiko betyr mye mindre sjanse for uhell og dermed mindre sjanse for at ALLE modellflygere i Norge en dag vil straffes for en eller annen persons "idiotiske" tabbe som ble fatal...

    Hvis dere er så forbanna sikre på at dere er feilfrie kan dere gjerne begynne med "sidemannskontroll" på stripa. Se over kompisen sitt fly og la ham se over ditt før dere starter dagens kos. Hvorfor? For å lage kvalme tenker vel noen... NEI! En annen person kan se småplukk og fatale feil som DU kan ha oversett på din modell. Faktisk. Og omvendt. Og finner dere noe å påpeke kan dere klaske hverandre på skuldra og si: "I dag lærte vi noe igjen".

    Og husk: når disse elementene har blitt en del av den inngrodde HOLDNINGA deres har hverken DU eller kameratene mistet noe, derimot vil dere ha det tryggere på stripa, modellene vil vare lengre og hobbyen vår tar et steg oppover på status-stigen.

    Husk; dette er IKKE kritikk av noen jeg har stjålet klipp fra til tavla øverst, heller ikke ment som ei begrensning i utøvelsen av hobbyen vår, men derimot skrevet siden jeg er så glad i modellflyginga.

    Gakk så ut og fly, er det ikke modellflygere vi er alle sammen
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Bravo

    Hei joo

    Godt å se at vi er flere som har de samme holdningene. Du får jo skrevet det på en hyggelig måte også. Håper at vi alle lar disse ord synke litt inn uten at man skal ta det som kritikk.

    Comment


    • #3
      Nå er jo mindre enn 1 av 100 turer på stripa eller i nærheten av bebyggelse eller andre folk for min del. Dermed kan jeg ikke sjekke "klypa mi" når jeg sitter på trappa og slenger ut en formosa eller noe. Ei heller har jeg computer radio. Batteristatus, jaja, hvis batteriet er i nærheten av tapt rorkontroll så er det ikke sjangs for å få motoren til å gå i allefall. Eneste jeg får gjort er å sjekke at rorene går riktig vei, og selvfølgelig sjekke om det mangler en isopor bit her eller der. Har på følelsen at dette handler mye om "på stripa" og "fuel fly" Ellers stemmer vel det meste, nå skal jeg ut å slenge opp et isopor flak igjen :P
      Geir Amund Lindberget

      Comment


      • #4
        Veldig bra Joo !
        Jeg har ikke drevet med hobbyen mer enn et år, og har masse å lære. Dette mener jeg er bra skrevet og jeg oppfatter det ikke som kritikk, men lærdom.
        Jeg har gjort noen feil nå denne tiden, som helt klart hadde vært unngått med litt mer gjennomtenkt sjekkliste før take off. Jeg har siden barndommen flydd småfly med min far. Og hver gang vi satte oss inn gjorde han den samme utsjekken etter sjekklista som hadde sin faste lomme i flyet. Jeg lurte mange ganger på hvorfor han gjorde dette, da jeg mente at dette burde han jo kunne. Men fikk samme svaret hver gang, for å være 100% sikker på at ikke noe skal være galt FØR take off.
        Helt klart er det forskjell på konsekvensene av feil om man flyr på "stripa" eller på et jorde langt fra folk. Men uansett er det fornuftig å innarbeide faste rutiner/holdninger, slik at man er sikret å unngå uoppdagede feil FØR Take Off uansett hvor man befinner seg. Fornuftg det !

        Joo: Hvilke regler er det egentlig snakk om ? Vet du noe om det ?
        Last edited by Gisle; 17-04-06, 17:10.
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

        Comment


        • #5
          Jeg er helt enig med deg Jo.

          Jeg har også innebygget i meg at jeg sjekker utslag, retning, frekvens, og går over modellen før jeg flyr. Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke kan forstå hvordan man i det hele tatt klarer å ta av uten å ha "vippet på rorene" slik han jeg henviste til på Fagernes ikke har gjort. Det ligger helt instinktivt i meg. Gjerne en gang når jeg monterer modellen, en gang når jeg er klar i depot, og helt sikkert en gang til når det står klart til take-off før jeg drar på. Jeg sjekker også modellminnet på radioen, samt status på alle brytere (flightmodes, mixer, tenning, røyk). Jeg har også volt-spy til mottakerbatteriet i alle modellene mine. ALT for mange uhell skjer som følge av problemer med batterier i flyet.

          Utenom kommer selvsagt at man napper litt i rorene, drar i vingen, stab, ser over propellen, osv. Alt som kan bli slitt eller løsne må skjekkes med jevne mellomrom!

          Ser du har hengt deg opp i min lille kommentar: "Skjer selv den beste". Vel da får vi vel definere hvilke piloter som er de "beste" da kanskje? For jeg hadde virkelig trodd at en med såppass stor modell (fagernes) hadde slike rutiner!

          Selv har jeg hatt ekstremt få (om noen i det hele tatt) havarier de siste årene og det er kanskje pga gode rutiner, eller holdning om man vil.
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            Fint innlegg Joo.

            Siden jeg har mistanke om at du har et tosifret antall år mere innen hobbyen en jeg så har du nok fått godt øvd inn holdningen. Selvfølgelig har du rett her, alle bør vi være veldig nøye med sikkerheten. Det med regler hadde jeg overhode ingen anelse om.

            Nå er nok jeg et av de negative elementene her som du har hentet sitat fra. Jeg vet ikke hvordan det er med de andre utskuddene her, men jeg er alene om hobbyen min her. Andre har prøvd seg men falt fra like fort. Så jeg har fløyet så godt som alene hele tiden.
            Det jeg mener er at jeg har ikke fått rettledning eller holdningsskapende motivasjon. Så "manerene" mine er vel et resultat av min egen famlende opplæring av prøv og feil typen. Jeg har f.eks aldri i mitt liv sett en frekvensklype, heller ikke voltspy. Første gang jeg krasjet flyet trodde jeg oppriktig at rorene gikk rett vei, men dengang ei.

            Nå har jeg tilegnet meg ganske gode tekniske egenskaper, kan bli mye bedre innen flyegenskaper og veldig mye bedre innen oppførsel med andre innen min hobby.

            Dette var ingen kritikk eller unnskyldning for uttalelsene mine. Joo har skrevet et flott innlegg her. Har bare litt følelse av at det er to grupperinger innen hobbyen her: De etablerte/organiserte som har flere år på seg. Og de som står på hvert sitt nes og flyr et lite fly mutters alene og knapt har fløyet sammen med andre og ihvertfall aldri vært på et stevne.

            Som sagt flott innlegg. Håper vi får hevet holdningene her, har sikkert litt å gå på her jeg

            PS: Hadde vært interessant å høre litt mere om hva,hvor,hvem og hvordan ang. reglene som kommer.
            Morten Myklebust.
            Yrke Fisker.


            Sky Raider MachI K.I.A.
            PT-20 K.I.A.
            Pibros Mk I, II & III K.I.A.
            Corsair 60 Lever trygt uten motor.

            Comment


            • #7
              Fint å se

              Hei igjen

              Det er fint å se at de som skulle halshugge meg i den tråden alle sitater er hentet fra, egentlig er enig med meg om at vi bør tenke litt mer på sikkerheten.
              Dette er ting som må innprentes fra begynnelsen av, selv om man starter med små "harmløse" modeller. Det man ikke innarbeider som rutine fra første stund av, kommer sannsynligvis ikke av seg selv etterhvert.

              Comment


              • #8
                Generellt er det alt-for-mange som har "flaks". For å si det slik: Når foretok DU sist en rekkeviddetest av radioen din? (Og nei, rekkeviddetest er ikke at du har radioen innen rekkevidde når du starter motoren.)

                //Svein
                Med forbehold om dårlige dager:

                Svein Skogen

                Comment


                • #9
                  Hei.

                  Helt enig med Joo her. Jeg hadde aldri turt å ta en modell av fra bakken uten først å sjekke ror i alle flyfaser, frekvens klype skal være på antenna og se over at alt ser greit ut hvertfall. Er ikke morro å dra modeller til mange tusen kroner i bakken p.g.a slurve feil. F.eks at rorene går feil vei eller at frekvensen er opptatt....

                  Mvh OJ
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Olavjoergensen
                    Hei.

                    Helt enig med Joo her. Jeg hadde aldri turt å ta en modell av fra bakken uten først å sjekke ror i alle flyfaser, frekvens klype skal være på antenna og se over at alt ser greit ut hvertfall. Er ikke morro å dra modeller til mange tusen kroner i bakken p.g.a slurve feil. F.eks at rorene går feil vei eller at frekvensen er opptatt....

                    Mvh OJ
                    Det at en modell til flere tusen kroner går i bakken er ikke det som er problemet, verdien er helt irrelevant. Det at ett fly går ned på grunn av slurv og at det potensielt kan skade noen er det som er hovedsaken her. Det er viktig at det er sikkerheten som er i fokus og ikke hvor dyr krasjen blir.

                    Comment


                    • #11
                      Bra Joo!
                      Holdningsarbeid kan best drives på denne måten; at erfarne sjeler som deg deler vise ord med oss resten. Selv mener jeg at jeg er flink med tanke på sikkerhet, men du har jammen fått meg til å tenke tilbake til noen dumme situasjoner som helst ikke skulle funnet sted.

                      Samtidig synes jeg det er fint nestenuhell og tabber kan presenteres og diskuteres i et forum som dette. Også motorflygere (småfly) deler ekle situasjoner gjennom deres eget flytryggingsorgan GAP. Jeg mener det er viktigere at vi kan være åpne rundt risikoen som finnes, istedet for å prøve å gjemme oss unna myndighetene som står på sidelinja med en pekefinger på lur.
                      Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
                      Jesper Stærkær

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by pepsimannen
                        Det at en modell til flere tusen kroner går i bakken er ikke det som er problemet, verdien er helt irrelevant. Det at ett fly går ned på grunn av slurv og at det potensielt kan skade noen er det som er hovedsaken her. Det er viktig at det er sikkerheten som er i fokus og ikke hvor dyr krasjen blir.
                        Tenkte på verdien på mine egne modeller. Ser selvfølgelig poenget i innlegget her.

                        Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #13
                          Bra Joo!

                          Oddvar Kristiansen holdt et lite foredrag på vårt siste klubbmøte angående de nye reglene som er under utarbeidelse. Jeg syntes de hørtes veldig fornuftige ut, og jeg har jo bare flydd et års tid... Så for andre der ute som føler at det er snakk om to grupperinger osv så stemmer ikke dette med de nye reglene som kommer. I bunn og grunn handler det i all hovedsak om det joo skriver-> HOLDNINGER og rutiner. Det er ingen ting å frykte i de nye reglene, hverker for de som flyr store eller små fly så lenge en har noen holdninger i grunn.

                          Det jeg ser på som veldig positivt er ordningen med opplæring av nye piloter.
                          For det første så får en lært nybegynnere å fly under sikre rammer, som en bieffekt sparer nybegynnere kanskje en modell eller to...

                          Noen korte spørsmål til de av OSS som flyr mindre (elektro)modeller:
                          - Kan det hende at du kjøper deg større fly etter hvert? I såfall tror du det er positivt eller negativt å ha innarbeidet gode rutiner?

                          - Hvorfor er det ikke så viktig med sjekk av elektromodeller? Er det fordi de ikke kan drepe noen? For alle andre skader som store modeller kan forårsake kan da sannelig mindre modeller lage også... Det være seg skader på biler, dyr eller mennesker.

                          - Når VI med små elektromodeller skrur på senderen vår på gårdsplassen/jordet/fotballbanen, tenker vi over hvor nærmeste modellflystripe ligger? Tenker vi på at VI kan forårsake kræsj et annet sted? Hva om det blir slik at all flyging må foregå på modellflystriper pga. en alvorlig skade midt i et byggefelt? Tenk om det blir forbudt å fly alle andre steder?

                          - Er det utenkelig at nettopp du opplever å få en glitch i et uheldig tidspunkt?

                          (Når det gjelder holdninger/rutiner, tar vi på oss sikkerhetsbeltet i bilen for å ikke få bot eller fordi det statistisk sett redder flere liv enn om en kjører uten?)
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Bravissimo

                            BRAVISSIMO JOO
                            Flott!
                            Alt sammen.

                            Jeg har lyst til å føye til:
                            Når motoren har startet og man er ferdig med prosedyren

                            SÅ GÅ BAK MODELLEN FØR RUN TEST !!

                            Altfor ofte ser jeg " av med glødebatteri/klype og full pinne" med hodet 30 cm over propellen.
                            Enda værre, om mulig, er alle de store motorene som ruses med pilot eller andre personer foran propellen i 1 meters avstand.

                            Man skal heller ikke kimse av elektro slik mange tror:
                            om noe kommer i veien og gir motoren motstand pøses det på mere effekt til motoren og innen propellen ryker er store skader skjedd.
                            Vær derfor ekstremt forsiktige med elektro også i hobbyrommet!

                            En løsnet propell, biter fra en propell som ryker eller et møte mellom pilot og propell, ja så har GILDE en kjøttdeig konkurrent mer, og kanskje en kjøttdeig spisende kunde mindre desverre.

                            Hvordan er det med tilgjengelighet av førstehjelpsutstyr/kunnskap "på stripa" forresten?
                            Dere som er henvist til å fly mye alene, kan være i faresonen fordi ingen kan hjelpe til hvis en fatal skade uheldigvis inntreffer.

                            Ikke ment som skremsel dette nei, men et supplement og utropstegn.

                            Vi bør huske at også slike hendelser kan bli svært alvorlige og påkalle interesse fra myndighet(er) som ikke er modellflygere akkurat for å si det slik.

                            Jeg vil også minne om NLF/modellflyseksjonens frivillige A lisens som er nyttig og verdifull lesning og repetisjon for oss alle.

                            Comment


                            • #15
                              Personlig så kjenner jeg ikke igjen "slurv" som et problem i miljøet mitt, men det har kanskje noe med at vi som flyr i min gjeng alle jobber innen luftfart. De jeg prater med utenom modellflymiljøet syns også det er kult og ser ikke på oss som barnslige, bortfra noen "fruer", da som sier "mannfolk".

                              Jeg stusser også litt når folk tar av med balanserorene feil veg, men kom til å tenke på at det går an å ta feil der også hvis man tenker feil når man tester. Det er en menneskelig feil som man aldri kommer bort fra at kan skje. I tillegg kan også ting feile mens man flyr akkurat som med ful size.

                              Er enig i at gode holdninger er viktig!

                              Comment

                              Working...
                              X