Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken mottaker til .40 størrelse el fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken mottaker til .40 størrelse el fly

    Har bestilt meg .40 størrelse fly som skal utstyres med elektromotor, og har/har bestilt alt jeg trenger bortsett fra mottaker. Flyet er forøvrig dette: Page Not Found | 404
    Utstyr som skal inn er E-flite sin power 46 outrunner, CC Phoenix 60 etc.

    Etter at jeg begynte å fly på nytt flyfelt, feltet til Albatross R/C sør for Stavanger, har jeg brukt en hitec HFS05MS singel conversion mottaker som nesten var ubrukelig pga alt for mye glitch. Gikk over til hitec Electron 6 dual conversion som er mye bedre, men det er fortsatt for mye glitch til at jeg vil bruke den i et større og dyrere fly.

    Glitchene jeg opplever er både når flyet er nær meg og langt unna, uavhengig av hvordan flyet er i forhold til sender antennen. Jeg har inntrykk av at andre på flyfeltet og har endel radiostøy, årsak til dette er for meg ukjent.

    Nå ønsker jeg tips fra dere på hva som kan være en mottaker som er bedre enn de nevnt over mtp radiostøy. Mottakeren burde ikke koste stort mer enn kr 1000 med krystall. Radioen jeg flyr med er en Futaba 7C.

    Og by the way, Gratulerer med dagen godtfolk!
    Audun

  • #2
    hva med denne Siden finnes ikke
    har god erfaring med den i fly av alle størrelser. også har den failsafe også.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Kunne ha vært et alternativ, men bare 600 meter rekkevidde er vel en liten turn off?

      Specifications:

      Output Channels: 6 (fifth pin-out is programmable for either
      Channel 5 OR Channel 7) Narrow Band: 5 KHz or better
      Sensitivity: 2 uV
      Front End Filtering: Triple Tuned RF
      IF Filtering: Transformer + 6-Pole Ceramic Filter
      Decoder Filtering: DSP with Adaptive Algorithms based on S/N of Received Signal
      Modulation Shift Polarity: Auto-detect
      Operating Voltage: 4.8 ~ 6.0 Volt
      Operating Range: 600+ meters in normal RF conditions
      Weight (Receiver without Case): 10.0 grams
      Weight (Case): 3.5 grams
      Audun

      Comment


      • #4
        De jeg har vurdert selv er disse:

        http://www.mosshobby.no/pd1095842870.htm?categoryId=68

        Siden finnes ikke

        Webra Scan DS8 fra http://www.rs-hobbyimport.no/

        Erfaringer med disse?
        Audun

        Comment


        • #5
          Webra DS 8

          Har en, og skal bestille 2 til. Behøver vel ikke å si mere.
          Karl H.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            Jeg vil også anbefale den tyor nevnte - men trodde selv at dette var en full range mottaker. Jeg har i allefall brukt den i den tro Aldri opplevd tull med hyperion i allefall.

            Ellers så er vel Schulze og Webra scan vanvittig gode mottakere. Men hadde jeg valgt så hadde valget kommet på Webra, det ligger en stor test på nett en plass ( skal prøve å finne adressen ) der webra kom best ut. Den taklet støy og sendte sterkere signaler en de aller fleste. Schule og Mpx kom vel rett opp under mener jeg å huske.
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by AudunT
              Kunne ha vært et alternativ, men bare 600 meter rekkevidde er vel en liten turn off?

              Specifications:

              Output Channels: 6 (fifth pin-out is programmable for either
              Channel 5 OR Channel 7) Narrow Band: 5 KHz or better
              Sensitivity: 2 uV
              Front End Filtering: Triple Tuned RF
              IF Filtering: Transformer + 6-Pole Ceramic Filter
              Decoder Filtering: DSP with Adaptive Algorithms based on S/N of Received Signal
              Modulation Shift Polarity: Auto-detect
              Operating Voltage: 4.8 ~ 6.0 Volt
              Operating Range: 600+ meters in normal RF conditions
              Weight (Receiver without Case): 10.0 grams
              Weight (Case): 3.5 grams
              Flyr du noengang så langt som 600meter fra deg tror du? har selv hatt den i 40-6+size motorfly og i seilfly. og aldri opplevd noe tull med den jeg heller.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor
                Flyr du noengang så langt som 600meter fra deg tror du? har selv hatt den i 40-6+size motorfly og i seilfly. og aldri opplevd noe tull med den jeg heller.
                Nei, med .40 størrelse og parkflyers gjør jeg ikke det.

                Det jeg ikke har nevnt er at jeg driver og kjøper meg storseiler i tillegg. Jeg ønsker i størst mulig grad å kjøpe utstyr som jeg kan bruke mest mulig fleksibelt i fremtiden. Er helt enig i at i alt annet enn storseilere er vel 600m i praksis det samme som full rekkevidde.
                Audun

                Comment


                • #9
                  Hei Audun.

                  Jeg bruker primært JR/Graupner FM og PCM mottakere og er sjelden utsatt for støy. Siden jeg også flyr på Sviland / Albatross RC så har vi ett ok utgangspunkt der for sammenligning.

                  Har også en Schulze 835 som funker (ble brukt i en 240km/t EDF) flott samt ett par Jeti's - uten nevneverdige problemer. Den store Wilgaen har en MPX IPD9 synth men denne har ikke flydd særlig enda men har ikke gitt noe tull. Andre på feltet med IPD9 har derimot hatt diverse problemer men om det skyldes mottaker eller installasjon kan jeg ikke si noe om.

                  Du må i alle fall som du sier kjøpe en god fullrange mottaker hvis du skal fly seilfly senere, ingen probblem å overstige 600m da Noen har til og med slept til 900m og så har du distansekomponenten.

                  Normale fullrange mottakere fra JR/Graupner og MPX vet jeg funker godt så kjør for det, nå husker jeg ikke hvilke merke radio du har heller.

                  De gangene jeg har hatt forstyrrelser (spes. med elektro)har dette alltid blitt sporet tilbake til en eller annen komponent i installasjonen som enten ikke funket skikkelig eller hadde en dårlig layout inne i flyet (les dårlig plassering).
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har også lest den grundige RX-testen Isak, har også linken et eller annet sted i "favoritter"...
                    Som du sier er konklusjonen grei, mitt favorittmerke (Multiplex) blir bare nest best bak Webra sine synther. Så jeg fortsetter å bruke MPX, handler nok noen Webraer ganske snart og anbefaler i tillegg Schulse på det varmeste.

                    Jeg har vært på treff på Sviland med mange fly i lufta samtidig og ingen opplevde glitcher den helga såvidt jeg vet. Men det var ikke elektro vi fløy da...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Husket til slutt etter å postlagt siste innlegget mitt at det var du som henviste meg til den testen Joo, å takker for det. Da det virket svært så seriøst og saklig gjort. Gjerne post linken om du har den, jeg finner den ikke igjen.
                      Runar Isaksen
                      risaksen@bluezone.no

                      Comment


                      • #12
                        Lurer på hvor mange av de som "sliter" med glitching sjekker radioen sin? Antennekoblinger kan bli slitt, elektronikken til frekvensmodul slites, er krystallene i orden etc...
                        ----------------
                        Haldor
                        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Haldor
                          Lurer på hvor mange av de som "sliter" med glitching sjekker radioen sin? Antennekoblinger kan bli slitt, elektronikken til frekvensmodul slites, er krystallene i orden etc...
                          Takker først og fremst for mange gode svar!

                          Radioutstyret mitt er relativt nytt, omtrent 3 måneder gammel radio, mottakrene jeg bruker nå er enda nyere enn det, og fungerer uproblematisk andre steder enn Sviland. Vet 1/3 Wilgaen har hatt noe forstyrrelse, samt noen andre fly og, men jeg husker ikke mer spesifikt i farta.

                          Har bestemt meg for å prøve en Webra om rs-hobbyimport har dem inne, sendte mail tidligere i dag men har ikke fått svar enda. Virker som det beste kjøpet mtp pris og fleksibilitet, spesielt da planene og er å gå til innkjøp av synth radio med tiden.

                          Igjen, tusen takk for hjelpen!
                          Audun

                          Comment


                          • #14
                            Rs-hobbyimport kan være litt sen til å svare noen ganger, pga at eier jobber i nordsjøen om jeg ikke husker helt feil. Så smør deg med litt tålmodighet.
                            Runar Isaksen
                            risaksen@bluezone.no

                            Comment


                            • #15
                              Sant som Isak sier, kan drøye i blant fra RS, men han er dønn pålitelig.

                              Når du nevner glitch dukket det til slutt opp en kommentar Remi kom med fra helga jeg var på Sviland bak i memoryen min: "Der var det en glitch på Wilgaen"...
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X