Announcement

Collapse
No announcement yet.

CMP 1/6 skala P-40E - elektrisk selvfølgelig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Her snakker vi maskineri!

    Utvekslingen reduserer turtallet ved 1300 W fra 6700 rpm til 4160 rpm så jeg burde kunne snurre 20" prop'en.
    Attached Files

    Comment


    • #32
      Lekker!
      Gleder meg til å se den ferdig
      Morten Smøraas

      Comment


      • #33
        det med belteoverføring var en "ny" patent!
        stilig!
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #34
          blir jo bare mer og mer skala var vel kanskje nedgiring på fulsize også. vet det var noen warbirds som hadde det i hvertfall.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #35
            Nå er jeg borte vekk på ferie, men skulle egentlig helst vært hjemme og bygd.

            Jeg prøvekjørte utstyret før jeg reiste bort og det funker bra. Går helt fint og jevnt og lager lite lyd. Jeg tok den bare opp til 680 W med 8S batteri siden jeg var innendørs. Det er alvorlig med dreiemoment.

            Comment


            • #36
              Har ordna haleretract og dører nå. Det hele beveger seg faktisk lett for servoen etter at jeg fikset litt på retract-enheten som gikk litt tregt i utgangspunktet. Jeg har modifisert det litt. Jeg lagde en ny link for å gi lengre vandring og lagde ny legg/aksling. På full size P-40 så åpner dørene seg helt så de står rett ut til sidene og jeg fikk de til å stå ganske rett ut etter en del orging med geometrien. De lukker nesten perfekt, det er en liten glippe i bakkant. Når understellet er nede så låses det i retract-enheten, og når det er oppe så låses det ved at servoen sentrerer staget over skruen slik at det ikke er noen som helst dreiemoment på armen.


              Video:
              http://www.enrarot.net/videos/p40/tail.wmv
              Attached Files

              Comment


              • #37
                Jeg målte strømtrekket til servoen jeg bruker på haleretract og det var veldig positivt. Jeg bruker en hastighetsreduksjonskrets som dere ser i videoen. Servoen trekker 0,15 A når den opererer og det er bortimot tilsvarende ubelastet. Med andre ord så går mekanismen veldig lett og det kjennes lett ut når jeg beveger manuelt også. Når jeg holder igjen servoen med fingrene så trekker den 0,77 A. Jeg hadde tenkt å sette en sikring på + ledningen til servoen for å hindre at den belaster UBEC'en om det skulle skje noe med mekanikken, tror det blir en 0,5 A sikring. Det ser trangt ut i halen på bildet men ingen ting tar borti hverandre uansett posisjon. Jeg tenker jeg skal kle deler av kablene med krympestrømpe for å forhindre at de kan gnisse borti hverandre når retracten er oppe og de er slakke.

                Alle komponentene til hovedretracten er også installert, og etter litt om og men med justering og løsning og stramming av diverse skruer så fungerer det bra, men det er ikke lett for disse retractene å dra opp de tunge hjula. Hele anlegget er montert i vingene for å unngå å måtte koble luftslanger når jeg skal montere vingen, noe jeg ikke liker med Spitfire'n min.

                Ellers har jeg prøvekjørt motorsystemet og propelleren. Jeg har funnet en bra pitch-innstilling som ga et strømtrekk på 47 A. Uheldigvis så opplevde jeg at prop-adapteren jeg brukte feilet katastrofalt. Den klemte ikke godt nok på akslingen pga en konstruksjonsfeil og dermed fløy den dyre Soloprop'en min av mens jeg drev og testet. Hadde ikke fått varmet batteriet en gang. Heldigvis er jeg forsiktig nok under motortest at jeg hadde pekt flyet i sikker retning både til siden og fremover, så den bare føyk inn i buskene foran etter å ha slått borti grusen et par ganger på vei bort. Nye blader er bestilt og adapteren er modifisert med låseskruer så det er dobbel sikring. Bladene blir ikke ferdiglaget før om flere dager så jeg skal prøve å få flydd med 17x10 og direktedrift først slik som jeg gjorde med Spitfire'n.

                I det ene bildet under ser dere feilen. Konet på adapteren har ikke spor innerst og dermed stopper hylsen som går over før den får strammet skikkelig. Etterpå prøvde jeg å skru den sammen uten aksling inni og den ville ikke la seg stramme nok til å klemme sporet sammen. Jeg modifiserte først med å sage et spor som gikk langt dypere, men så boret og gjenget jeg hull i hver side for settskruer og jeg skal i tillegg skal slipe spor i akslingen.
                Attached Files

                Comment


                • #38
                  Nesten klar til test nå. Har satt på 17x10 APC Pattern N prop i direktedrift. Jeg har veid flyet og flyklar med det store batteriet på 4000 mAh så veier det rett under 5490 g. Det er ikke verst! et halvt kilo lettere enn Spitfire'n min. Da gjenstår det bare å montere et batteribrett. Beltedrift-kassa veier 120 g.

                  Jeg har kjøpt hus og driver og forbereder på flytting så det skjer lite på modellflyfronten her for tida.

                  Comment


                  • #39
                    Nå har jeg endelig begynt på batteribrettet. Det er utrolig hvor lang tid jeg klarer å bruke på en ARF.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      ja, men nå gjør du mye mer ut av flyet enn det er opprinnelig, og det er flott! hvis du ikke hadde gjort noe mer med flyet enn det det står i tegningen hadde fu sikkert ikke brukt så lang tid
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                      Comment


                      • #41
                        Gleder meg som vanlig til å se ett ferdig produkt fra dine hender Tor Arne det er utrolig hva du får til.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #42
                          Nesten klar for test nå, men på langt nær helt ferdig.

                          Det som gjenstår før jeg kan fly er å legge ledninger til vingeservoene, koble balanserorservoene til rorene, og lime noen borrelåsbiter på batteribrettet for å støtte endene på batteriene. I dag monterte jeg all elektronikken i nesa og lagde en støttebjelke til pitchstaget i halen.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #43
                            I morra er dagen for jomfrutur bare været er godt. Håper den står rekkeviddesjekk! Det eneste som gjenstår nå er å lodde en Y-kable til balanserorservoene, kappestyrepinnene til vingene i fremkant og å surre linkene på halehjuldørene med kobbertråd. Den ser ut til å balansere perfekt med det største batteriet liggende bakerst i batterivugga, eller med det minste fremst i vugga.

                            Comment


                            • #44
                              lykke til, og prøv å få tatt en video av det
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • #45
                                Skulle ut og teste motoren men den gikk feil vei så jeg tok bare noen bilder i stedet. Jeg har ikke snudd retningen i regulatoren siden jeg testet med beltedrift.
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X