Announcement

Collapse
No announcement yet.

CMP 1/6 skala P-40E - elektrisk selvfølgelig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CMP 1/6 skala P-40E - elektrisk selvfølgelig

    Har kjøpt en sånn fra Øgrey Hobby nå. Der heter det forresten at den kommer fra Jamara, men det er CMP som lager de. Det står CMP flere steder på flyet. Den kom etter flere uker med venting og hadde en fraktpris på over 600 kroner på grunn av den enorme eska.

    Førsteinntrykket var veldig bra. Alt var pakket godt og uskadet etter reisen fra kina via tyskland og Øgrey. Jeg ble overrasket over hvor lette delene er. Vingene er litt lettere enn til min ESM Spitfire, og kroppen kjennes mye lettere. Ellers er finishen veldig fin og jevn. Merkene er overlakket med klarlakk og det byr sikkert på noen problemer om man skal lakke en annen farge. Jeg har ikke tenkt å forandre fargen enda men vurderer å lage dne om til engelsk merking.

    Flyet har noen store skalafeil som jeg skal rette på. Understellet er montert alt for langt fra hverandre for å gjøre den lettere å styre på bakken, men det er jeg allerede nesten ferdig med å rette på. Hvert festepunkt er forandret fra 26 cm til 17,7 cm fra senter. Haka har litt feil form og klaffene i bakkant er montert under fremkant av vingen på modellen. De skal jeg kape bort og så skal jeg skjære til bakkanten av haka litt og lage nye klaffer på en plass som er nært skala. Motvektene på høyderorene har helt feil form på modellen. Det er fort gjort å rette på. Ellers ser den ganske bra ut. Ryggraden bak canopy'en kunne vørt litt kurvet og buken bak vingen kunne vært litt mer oppover men det er ikke så farlig. Ingen merker det om de ikke sammenligner direkte med en 3-view.

    Jeg tror det kan bli en ganske fin modell når den er ferdig. Understellet tror jeg vil gjøre mye for utseendet. De andre jeg har sett på RCUniverse ser rare ut med understellet så langt ute.

    Vingen er tykk og helt symmetrisk med litt washout i tippene. Jeg skal måle incidence over alt når jeg kommer så langt. Vingearealet er omtrent samme som på min ESM Spitfire XIV så om jeg klarer å holde vekten lavere enn Spit'n så vil den sikkert fly veldig bra. Det er ikke flaps på modellen, men jeg har tenkt å lage til split-flaps på et vis. Det går en bjelke i vingen på en logisk plass så jeg tror ikke det byr på store problemer.


    Foreløpig skal jeg montere en AXI 4130/20 motor og 8S 4000/3300 mAh batteri. Det er en tre-bladers Soloprop på vei til meg i posten fra USA og det blir interressant å prøve.
    Attached Files

  • #2
    Mye plass inni nesa på flyet for utstyr. Kunne montert minst 12 cm høyttaler i bakveggen der om jeg ville.

    Flyet har to-delt ving og horisontal-stabilisator. Dette er et stort pluss for meg. Jeg skal lage sideroret avtagbart også.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      ser flott ut det der!
      jeg blir og følge spent med på byggingen.
      spessielt stilig nese på flyet!
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        nydelig ser frem til og følge byggingen.ser du har 4blader på spitten!flyr du med den propellen?
        med hilsen Arvid

        Comment


        • #5
          Blir nok bra det der..
          Du må holde oss opptatert med den der..
          M.V.H
          Kim-Andrè
          Kimvag@hotmail.com

          Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

          Comment


          • #6
            Originally posted by EL-Corazon
            nydelig ser frem til og følge byggingen.ser du har 4blader på spitten!flyr du med den propellen?
            Jeg har flydd med den propelleren på en "The World Models Velox Rev II" med en motor jeg har viklet selv. Propelleren er laget av to 18x12 APCE som er limt sammen med flere lag karbonfiberduk på hver side av hub'en. Turtallet er bare 5000 rpm statisk. Den hovrer Velox'en og har veldig bra ytelse. Neste tur med Spitfire'n blir med den propelleren.


            I dag har jeg limt fast de nye bjelkene til understellet.
            Attached Files
            Last edited by tahustvedt; 25-05-06, 21:10.

            Comment


            • #7
              Hvis jeg forstår det riktig, så har du flyttet understellet i forhold til den opprinnelige plasseringen. Hva gjør du med de opprinnelige utsparingene til understellet? Hvordan får du det pent i en ferdig trukket vinge?
              http://www.phoenix-rc.org/
              http://www.glamdalrck.net
              http://www.scalewarbird.org/
              ---------------------------------------------------
              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

              Comment


              • #8
                Jeg rører ikke den oprinnelige plassen, det er trekk over nå. Jeg satser på å ikke skade betrekningen utenfor der jeg skal skjære og det har gått bra hittil. Nå er de nye bjelkene limt og det ble helt rett og plant. Retract'ene går lett og leggene står parallellt begge veier når det er nede. Det gjenstår bare å lime litt forsterkinger der jeg har skjørt ut, og ved understellsbjelkene. Jobben med å flytte understellet var enklere enn jeg hadde trodd.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Det passer og beveger seg lett.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    vrir hjulene seg 90 grader når man trekker dem opp?
                    stilig!
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #11
                      Ja. Funker bra nå. Håper det funker bra med trykk og i lufta. De burde i hvertfall komme ned lett, men det er ingen lås som holder de oppe.

                      Comment


                      • #12
                        er det sånne spring air du har. slik at hvis lufttrykket blir borte så er det en fjær som trekker de ned så du kan lande
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Nei det er Robart og de bruker ikke fjær. Luft både opp og ned. Har fjærer i sylindrene på Spit'n og det er en fin backup men det sløser en del luft tror jeg og gjør det umulig å justere hastighet. Er spent på hvordan Robartene vil fungere.

                          Planlegger hvordan jeg skal kappe haka. Jeg har kappa bort originalklaffene som var i fremkant av vingedekselet og skal kappe ut nye i haka. Jeg må tenke litt på det før jeg tar Dremelen fatt så jeg ikke gjør noe feil.
                          Attached Files
                          Last edited by tahustvedt; 26-05-06, 19:57.

                          Comment


                          • #14
                            Hjuldører. Kommer sikkert til å angre på det når de detter av.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              http://www.enrarot.net/videos/p40/test.wmv

                              Comment

                              Working...
                              X