Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett par Pattern relaterte spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ett par Pattern relaterte spørsmål

    Flyr med ei 90 størrelse pattern kjerre og er stort sett veldig fornøyd med den.
    Men har ett par småting som irriterer en smule.

    Flyet trenger 3-4 knepp opp på høyderoret i forhold til nøytralt, noe jeg får igjen på downlines. den tenderer til og trekke ut en smule fra vertikale downlines. Ser det veldig tydelig hvis jeg gjør feks en Stallturn med kvartroller rett foran meg. Flyet er IKKE nesetungt. Den ligger omtrent på bakre anbefalt. Trenger forøvrig veldig lite høyderors kompensasjon inverted. I KE derimot så trekker den ørlite mot hjulene....finner dette selvmotsigende.
    Flyr uten hjulkåper grunnet gress stripe....kan dette være årsaken ?
    Kan virkelig drag fra de små svampgummi hjulene gjøre dette?

    Stusset litt når jeg monterte modellen, det var bygd inn myyyye nedtrekk på motoren i det fabrikkmonterte motorfestet. Jeg fjernet mesteparten av dette men ikke alt (ligger vel nå på ca 1/2- 3/4 grad). Hvordan vil og sette motoren i null innvirke på denne tendensen. Må gjøre litt jobb på neseringen om jeg skal få satt den i null og tenkte jeg skulle fiske litt etter friske meninger først
    Har sett meg alldeles blind på hele greia og trenger innput
    mvh MM

  • #2
    Har ikke noe direkte forslag for å rette problemet sånn rent aerodynamisk (som selvsagt er det beste), men du kan jo legge inn en downline-mix. Dvs. ørlite dykkror når du har throttle nær tomgang. Dette er hvertfall ganske vanlig på IMAC-modeller.

    Comment


    • #3
      Hei
      Skal forsøke meg på å forklare/trøste litt. De effektene du beskriver har ingen enkel forklaring og/eller årsaksammenheng. Det er ikke nevnt hva slags modell det gjelder, men ut fra hva som skrives er det trolig et byggesett.
      Det nevnes at tyngdepunktet er langt bak i henhold til produsentens anbefaling, dette er ganske vanlig. Produsentene (spesielt volum-produsenter) er stort sett veldig konservative når de oppgir tyngdepunktet på slike modeller (ferre som krasjer en modell med tyngdepunktet langt fremme). Finjustering av tyngdepunktet gjør jeg stort sett ved å føle på hvordan modellen oppfører seg i diverse øvelser, hvordan den staller inn i spin, hvordan den stuper når du trekker av gassen fra full fart i horisontal flukt, hvordan den holder 45° linjer opp og ned etc.
      Det at du må trimme opp tyder på at tyngdepunktet er for langt fremme, eller at vinklene mellom vinge og stab er feil (for liten).
      Motortrekket påvirker i første rekke om modellen går rett opp, feil motortrekk merkes enklest ved liten flyfart og mye motorkraft. For å teste, trekk opp i vertikalen (eksakt!) fra lav fart, gi på gass mykt og fint, og se hva som skjer.
      Mange modeller har en tendens til å ville rette opp fra vertikale stup, dersom det er lite er det vanlig å bruke en miks fra trottle til nedoverror, påse at miksen virker kun helt nede på tomgang. Er det behov for mere enn en 2-3% blir de sekundære effektene ofte for markerte (trimmendring ved ovegang fra tomgang tilt mere pådrag).
      Det er også mange F3A modeller som har en tendens til å trekke mot hjula i knife-edge, dette har neppe sin årsak i at hjulkåpene ikke er montert. Tenk at du lager mere drag i hjulene, du vil da måtte trimme opp i horisontal flyving, noe som trolig vil føre til at den går mindre mot hjulene i KE. Ofte er dette relatert til flyets design, på flere modeller har effekten blitt mindre når man har flyttet stab'en lengre ned på kroppen. Kort sagt en effekt som få (om noen) har full oversikt og kontroll på. Løsningen er å sette opp en mikser fra sideror til høyderor, det vil fungere helt fint når det er små problemer som skal fikses.
      Om din radio har kurvemiksere vil jeg anbefale å bruke dem, da kan du justere til forskjellig miksebidrag ved forskjellige rorutslag, ikke alle disse effektene er lineære med utslagene.
      Dette var ikke noe fasitsvar, men håper det om ikke annet kan være til trøst.

      Ola Fremming

      PS : På min Oxalys 2x2 har jeg :
      miks fra side til høyde, fra side til balanse og fra trottle til høyderor (som beskrevet over). Nå flyr den ganske fint syntes jeg
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        Takker for klargjørende og utfyllende svar.
        Godt og høre at dette er godt kjente problemstillinger også blant topp end piloter og ditto 2x2 maskiner.

        Modellen er en Fliton Infinity 90. Mao en volum modell pr def, selv om den ble produsert i ganske begrenset opplag. Den får jevnt over bra kritikker.

        For meg og basic pattern trening passer den yppelig. Den er helt klart mye mer kapabel enn piloten.
        Så slik sett er den sikkert grei nok slik den er, men er ett element av læring i dette også, som kommer til nytte på senere modeller.

        Da skal det jongleres litt pent med CG før jeg gjør noen andre sprell.
        Selv om CG er det mest nærliggende, hadde jeg av en eller annen grunn nærmest faset ut den muligheten. Sikkert pga at jeg jobbet endel for og få kompensert CG for lett 2 takts motor og en tuned pipe som bidrar netto med vekt på halesiden av CG (modellen er beregnet på 4 takt/elektro)

        Hjelper ikke det så får jeg prøve meg fram litt forsiktig med vingevinklene.
        Få vekk uttrekket i downlines er pri 1, det irriterer.
        Vil forsøke og optimalisere best mulig før jeg legger inn miks.
        KE mot hjulene får komme i andre rekke, slik det er nå er det marginalt
        mvh MM

        Comment

        Working...
        X