Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Psyko-lefse
    Batterier
    Batterier leverer blodet som strømmer i T-Rex’en din. Ett hjerte (i dette tilfellet motoren) fungerer dårlig hvis blodet flyter som olje. Den største feilen mange gjør er å sette for små batterier i helikopteret. Du BØR ha batterier som tåler i hvert fall rundt 30A, hvis ikke er det stor sannsynlighet for at batteriene ikke varer mer enn 20-30 flyturer. En av de vanligste størrelsene er 2100mah 3s 16C på rundt 150g. Ett slikt batteri tåler ca. 34A.
    Noen gode alternativer er:
    -Flightpower 1800mah 3s 20C
    -Align 2100mah 3s 16C
    -Helidirect Prolites 2100mah 3s 16C
    En FANTASTISK tråd Morten!! Nydelig!

    Jeg planlegger en Trex SE og skal kjøpe inn litt batterier. Regualtoren som følger med er 35AMP og du skriver batteriene bør kunne levere minimum 30AMP kontinuerlig. Hva da med Etec 1500 (20c) som kan levere 30AMP kontinuerlig og 45AMP burst? Til og med ETEC 1200 (20c) som leverer 24AMP kont, og 36AMP burst burde vel kunne brukes? Jeg er veeeldig opptatt av å spare vekt og synest det virker overkill å "drasse på" 2100mAh batterier.... Kortere flytid, selvsagt, men dog.

    Jeg har jo flydd ZOOM i årevis og har med skrekk og gru sett på alle de som har stappet inn både 1800 og 2100mAh batterier i den modellen. Så tunge batterier i ZOOM'en er helt på jordet, og unødvendig. Men klart - Trex'en er større og noe tyngre så man kan ikke sammenligne direkte, men så er det 10c 1200mAh batterier jeg har i ZOOM'en med STOR suksess. Man må jo huske på at motoren skal dra på batteriene også. Mere vekt er også = høyere belastning = høyere strøm uttak. Det er en ond sirkel som biter seg selv i halen...

    Noen som har forsøkt 1200mAh 20c batterier i Trex SE?

    Tips rundt 20c Etec batteriene i Trex?
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #17
      Nå kjenner ikke jeg Etec batteriene men det finnes en del på markedet som nok er overvurdert av leverandøren.

      Med den første 2800kv motoren så fløy jeg med 1800/12C batterier hvilket funker men de gir ingen "punch". Skal du ha skikkelig fres i greiene så motoren ikke bogger så skal du ha stor margin mellom behov og nominell kapasitet. Mine 1800 mah batterier har riktignok tapt seg ganske mye men med mine 2 Rexer med hhv 3200 og 3550 kv motorene og turtall rundt 2400-2600 så kommer jeg ikke en gang av bakken før Lipoalarmen uler fordi spenningen har falt under 9.6 volt.

      Å kjøre 430 motoren som kommer standard i SEn på 1200/20C batterier syns jeg du skal glemme da de batteriene neppe vil få særlig lang levetid. Vet flere som har forsøkt seg med gode 1500mah batterier også uten særlig suksess.

      I utgangspunktet er jeg enig i at lett er bra og jeg ville ha lettere batterier, derfor kjøpte jeg 1800ene i utgangspunktet da de var en del lettere enn de 2-2200 mah cellene mange kjørte på (+ at de hadde balanseplugg da). Den gangen var vel maks strømtrekk rundt 17-18A og dermed godt innenfor maksverdien for batteriene men likevel ikke bra nok. En 430 motor peaker vel over 30A så vidt jeg vet under hard belastning.

      Nå flyr jeg kun med Align sine 2100/16C batterier hvilket gir meg myyye mer punch og lengre flytid en 1800ene noensinne gjorde.
      Nå har jeg ikke sjekket vekten på 1500 mah batteriene men det dreier seg vel neppe om mye mer enn 30-40 gram maks og da er jeg overbevist om at det er verdt den ekstra vekten for å ha den ekstra punchen som større batterier gir - er også helt overbevist om at det er bedre langtidsøkonomi.

      Jeg tror også mange har kjøpt seg ny motor fordi de var misfornøyd med den de hadde i den tro at alt ble bedre bare for å bli skuffet fordi problemet ikke lå i motoren men vel så mye i batteriene.

      Comment


      • #18
        Valget handler vel mest om hvor mye penger man vil putte i dette og aller mest smak og behag, det har i alle fall ingen sammenheng med økonomi og fornuft
        Veldig fornuftig setning

        Poenget mitt var vel egentlig at plastdelene til Align bruker de samme lagrene som sine blå brødre og disse lagrene er ikke av beste kvalitet. Derfor tror jeg ikke det er noe å hente på å kjøpe Align sine blå mikserarmer isteden for de i plast. Deler som må tåle juling under flyging (f.eks. halerotor og senterstykke i hovedrotoren) fortjener å byttes ut med med blått. Plastikk swashen til Align har jo et litt frynsete rykte så den er kanskje også grei å bytte?

        En fordel med å ha litt plastdeler er jo faktisk at de knekker når man krasjer. Hvis f.eks. en mikserarm eller linken på hoved-blad holderen er så solid at den ikke knekker vil antageligvis et lager ryke isteden og den kraften som ellers hadde knekt plastbiten vil bli sendt til nestemann i rotorhodet

        Jooohooo - plast er bra!!

        Blei litt tørrprat dette her...

        Noen som har forsøkt 1200mAh 20c batterier i Trex SE?
        Det er noen som bruker 4S 1200 mah 20C batterier i trex, men tror 3S 1200 mah blir litt spinkelt. Det kan sikkert brukes til rolig flyging uten å dra for mye ampere ut av pakken, men den blir nok veldig bak-tung med ett så lett batteri. Hva slags flyging ønsker du å bruke trexen til?
        Hvor er lipoen din a?

        www.airheads.no
        www.bmk-rc.com/

        Comment


        • #19
          Originally posted by Lorents
          Veldig fornuftig setning

          Poenget mitt var vel egentlig at plastdelene til Align bruker de samme lagrene som sine blå brødre og disse lagrene er ikke av beste kvalitet. Derfor tror jeg ikke det er noe å hente på å kjøpe Align sine blå mikserarmer isteden for de i plast. Deler som må tåle juling under flyging (f.eks. halerotor og senterstykke i hovedrotoren) fortjener å byttes ut med med blått. Plastikk swashen til Align har jo et litt frynsete rykte så den er kanskje også grei å bytte?

          En fordel med å ha litt plastdeler er jo faktisk at de knekker når man krasjer. Hvis f.eks. en mikserarm eller linken på hoved-blad holderen er så solid at den ikke knekker vil antageligvis et lager ryke isteden og den kraften som ellers hadde knekt plastbiten vil bli sendt til nestemann i rotorhodet

          Jooohooo - plast er bra!!
          Dette høres fornuftig ut, og argumentasjonen tas godt imot av lommeboka
          Slik jeg leser dette høres det ut som at bladholdere av plast og resten av hodet i align/μH vil være den beste løsningen for en blingsugen stakkar..
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

          Comment


          • #20
            Originally posted by Lorents
            Det er noen som bruker 4S 1200 mah 20C batterier i trex, men tror 3S 1200 mah blir litt spinkelt. Det kan sikkert brukes til rolig flyging uten å dra for mye ampere ut av pakken, men den blir nok veldig bak-tung med ett så lett batteri. Hva slags flyging ønsker du å bruke trexen til?
            Det blir nok mye fintrening på hovring, en del sports flyging, og helt klart noe "herjing" ala flips ol. Sikkert ikke det som presser modeller mest, men ut fra Tintin's innlegg ligger jeg vel an til å prøve meg på Etec 1800 3s (20c). De skal levere (etter oppgitte specs) 36 amp kont. og 48 amp burst. Det burde gi Trex'en den kraften den trenger, iallefall til mitt bruk! Takker for hjelpen!
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #21
              Takk Anders
              Tror nok som Tintin sier at 1200/1500mah blir litt for lite for en Trex. Selv om mange produsenter oppgir sine batterier til 20C er det vel flere tester som har bevist at dette ikke er helt reellt, var bla. en tråd på Rcgroups om Flightpower sin Evo-serie der de kom fram til at batteriet heller er 15C enn 20C.

              En annen ting er jo at Trex'en er som oftest bra balansert med en 2100mah-pakke på rundt 150g, min er faktisk litt baktung. Også flytid da, holder den i 12 minutter med 420-motoren og en 2100mah Prolite-pakke, ca. 9 med en 1800mah 20C-pakke. Tipper du merker ganske stor forskjell i både ytelse og flytid med en stor pakke over en liten. Så selv om en 1500mah 20C-pakken på papiret er ett bedre valg enn en større pakke er nok virkeligheten er en annen
              Morten Smøraas

              Comment


              • #22
                Slik jeg leser dette høres det ut som at bladholdere av plast og resten av hodet i align/μH vil være den beste løsningen for en blingsugen stakkar..
                Hehe, det funker sikkert bra

                Syntes egentlig blå-deler er kult selv, men det er greit å få frem hva som er fordeler/ulemper med blått/plast så kan jo den enkelte kose seg med oppgraderinger som det passer.

                Sikkert ikke det som presser modeller mest, men ut fra Tintin's innlegg ligger jeg vel an til å prøve meg på Etec 1800 3s (20c).
                Helt enig - tror det kommer til å fungere bedre enn de små pakkene. Lykke til!
                Hvor er lipoen din a?

                www.airheads.no
                www.bmk-rc.com/

                Comment


                • #23
                  Har lest litt på rconline. Noen anbefaler ekstern bec. Er dette nødvendig eller bare ekstra sikkerhet? Har 4x Hitec 56HB og 401 gyro

                  Comment


                  • #24
                    Virker som det er bare ekstra sikkerhet, de fleste har nok ett lignende oppsett som deg uten bruk av BEC, meg inkludert. En fordel med ekstern BEC er at du kan få spenningen på servoer opp til 6V (og øke tourqe/speed deretter) men bortsett fra det ser jeg den som unødvendig ekstra vekt...
                    Last edited by Psyko-lefse; 07-06-06, 18:45.
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #25
                      Monterte nylig en Park bec da jeg trodde det var sviktende bec som ga Rexen min epilepsi men det viste seg å bare være pinjongen som spiste en ledning.
                      Da jeg hadde fått det fikset var det ingen forskjell å merke med eller uten.
                      Om den funker uten så ser jeg ingen grunn til ekstern bec om du ikke evt skal opp på 4S.

                      Comment


                      • #26
                        Tenkte jeg skulle skrive opp litt nyttig utstyr på førstesiden som kan være kjekt å ha med tanke på Trex'en, noen forslag?
                        Pitchmåler, bladebalancer, lipoalarm o.l
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #27
                          Det er bra.
                          Jeg har både Aligns pitch måler og blade balancer, billig og bra.
                          Kjekt å ha er også ball link tang, resizer om man vil.

                          Tang: Siden finnes ikke
                          Jeg liker den med bøyd tupp bedre selv, lettere å komme til innbiller jeg meg.

                          Resizer: http://www.helizone.no/Bilder%20Tilb.../jrp960219.jpg

                          Unbraco: http://www.align.com.tw/shop/product...09&language=en

                          Lipoalarm: Custom Idea Ltd
                          Bec: ParkBEC switching BEC powers multiple servos from high voltage batteries

                          Det finns en gratis pitch måler papir mal som skal være ganske bra et eller annet sted på rcgroups.com
                          T-skjorte: http://www.align.com.tw/shop/product...09&language=en
                          Cap: http://www.align.com.tw/shop/product...09&language=en
                          Håndkle: http://www.align.com.tw/shop/product...46&language=en

                          Pitchmeter: http://www.align.com.tw/shop/product...03&language=en
                          Balancer: http://www.align.com.tw/shop/product...50&language=en
                          Last edited by Tintin; 07-06-06, 19:28.

                          Comment


                          • #28
                            Takker Tintin, skal legge de til
                            Det håndkle er forresten genialt, har utrolig nok en funksjon bortsett fra å se kult ut, hindrer skruer o.l og stikke av når man mekker på Trex'en.
                            Morten Smøraas

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Tintin
                              Monterte nylig en Park bec da jeg trodde det var sviktende bec som ga Rexen min epilepsi men det viste seg å bare være pinjongen som spiste en ledning.
                              Da jeg hadde fått det fikset var det ingen forskjell å merke med eller uten.
                              Om den funker uten så ser jeg ingen grunn til ekstern bec om du ikke evt skal opp på 4S.
                              Når en snakker om spising av ledninger Kantene på SE Carbon-rammene er utrolig skarpe! Prøver på beskytte de med ledningssamler.

                              Comment


                              • #30
                                Et tips til lednings-beskyttelse: Siden finnes ikke
                                Nils

                                Comment

                                Working...
                                X