Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Å ikke balansere etter tp blir litt som ikke å sentrere flybaren. Du kan godt ha paddlerne akkurat like langt fra hodet, men fordi den ene vil ha mer av flybare er tp forskjøvet...

    Comment


    • For meg høres dette ut som en selvmotsigelse.
      Hvorfor?
      Jo forde man bruker små vekter for å avbalansere store roterende ting og metoden fungerer hver gang selv om delene designmessig ikke er like, f.eks. skinkene på en veivaksling og råden med stempel som er koblet til denne.
      Hvorfor ikke for balansering av helikopter rotorblader?

      Jeg er ikke interesert i å krangle men vil heller til buns i dette.
      Trex 450 blandingsrase 4S
      Logo 500
      Blade mCPX

      Comment


      • En veiv burde vel også være avbalansert for tp.

        Om du ikke avbalanserer for tp først så er du slett ikke sikker på om bladene veier like mye når du etterpå avbalanserer dem for lik vekt om du gjør dette med vippe og ikke en vekt.

        Et 150 gr blad med tp 20 cm fra roten vil balansere med et 75 gr blad med tp 40 cm fra roten.

        Comment


        • Originally posted by Tintin View Post
          En veiv burde vel også være avbalansert for tp.

          Om du ikke avbalanserer for tp først så er du slett ikke sikker på om bladene veier like mye når du etterpå avbalanserer dem for lik vekt om du gjør dette med vippe og ikke en vekt.

          Et 150 gr blad med tp 20 cm fra roten vil balansere med et 75 gr blad med tp 40 cm fra roten.
          Men vil det ha noen praktisk betydning? Hvis de er like på vippen, så vil de vel føles like for hodet også, eller?
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • Det var poenget mitt også i grunnen.
            At så lenge det hele var balansert så spilte det ingen rolle om det var 1 kg på den ene siden og 10kg på den andre siden så lenge den ene kiloen var plassert så langt på akslingen at de sto på vippen.
            Når man da snurrer det hele rundt vil det ene kiloet få en mye større sentrifugalkraft en de 10 kiloene som var mye lengere inn på motsatt side.
            Dette forutsetter selvsagt at kraften som utøves på hver side øker parralelt hele veien i turtallsområdet.
            Gjør det ikke det blir det trøbbel.
            Men nå er vi inne på fysikk som jeg ikke har noe faglig kompetanse på.
            Trex 450 blandingsrase 4S
            Logo 500
            Blade mCPX

            Comment


            • Forsåvidt vil de det ved null pitch. Men når de begynner å produsere løft er det ikke lengre uvesentlig. Hvorvidt det er et stort problem på modeller kan sikkert diskuteres. Jeg har ikke forsøkt å regne på det, men det er klart at et blad med TP langt ute vil bøyes mindre opp enn ett med TP langt inne. Gir ulik tracking, som igjen gir ulik løft.

              Comment


              • Takker for den.
                Virker som en logisk forklaring det ettersom feil bladtrackiung fører med seg unødvendige vibrasjoner.
                Trex 450 blandingsrase 4S
                Logo 500
                Blade mCPX

                Comment


                • Virker som det er selve hodeblokka som ikke er i balanse. Jeg merker litt vibrasjoner med skruhjernmetoden. :/ Går det ann da?
                  varta

                  Comment


                  • Ja blokka kan være skjev.
                    Ville også ha sjekka akslingen om den ikke er ny.
                    Min fikk en form som en banan etter en invertert krasj.
                    Så avhengig av smellen hodeblokka har vært gjennom kan den bøyes.
                    En annen ting som kan gjøre dette er om ikke jesusbolten er dratt skikkelig til.
                    Det er jo den som klemmer hodeblokka fast i akslingen.
                    Trex 450 blandingsrase 4S
                    Logo 500
                    Blade mCPX

                    Comment


                    • Det som er litt rart, er at jeg ikke har vært i nærheten av noe kræsj. Noen harde landinger, me ikke ødelagt noe. Akslingen prøvde jeg å skifte, samme greia. Bolten er jo dradd til, skal jo ikke strammes så veldi. Produksjonsfeil?
                      varta

                      Comment


                      • Om akslingen er grei og du ikke har har hatt selve rotorhodet i grusen så må vi kunne konkludere med at det er produksjonsfeil.
                        Etter å ha bytta blokka mi til en ny Align blokk kjøpt i sommer var det vibrasjonfritt her for min del.
                        Trex 450 blandingsrase 4S
                        Logo 500
                        Blade mCPX

                        Comment


                        • Ok. Da skal jeg prøve dette jeg også. Prisen på noe sånt er da?
                          varta

                          Comment


                          • Helihobby tar 249.- for den http://www.helihobby.no/product_info...roducts_id=226 og elefun 255 Siden finnes ikke og begge sender små pakker som brev om ønskelig.
                            Trex 450 blandingsrase 4S
                            Logo 500
                            Blade mCPX

                            Comment


                            • Mistenker at ESC'en (Align BL35X) min har fått en smell den ikke har tålt. Kan ikke se at noen ledninger er løse uten å ta av krympestrømpen, men ytelsen er betydelig redusert etter siste uhell med bakken, da blandt annet batteriet føyk ganske langt, og må ha nappet litt hardt i esc'en.

                              Tror ikke det er batteriene, for jeg er utrolig snill mot dem, lader dem ikke ut noe høyere enn 60-70%, og lader ikke høyere enn 1c.

                              Det jeg mener med dårlig ytelse, er at det er såvidt jeg unngår å smelle i bakken dersom jeg lar heliet falle 3-4m mot bakken med 0 pitch. Climbout er altså temmelig dårlig for å si det sånn. Har +-11pitch og selv med trottlekurve på 100-97,5-95-97,5-100 så er det betydelig dårligere futt i det enn for en ukes tid siden. Må nevne at grunnen til sist kræsj var nettopp at heliet plutselig, midt i en batteripakke, begynte å "fuske" og gikk rett ned med understellet først selv om jeg med tilnærmet full stikke prøvde å stoppe to meter over bakken. Det har gått helt fint før.

                              Etter hvert uhell går jeg over og bytter absolutt alle lager, og passer på at alt glir så glatt det er mulig å få det.

                              Edit, jeg har re-programmert ESC, og prøvd både mid og high timings, samt throttle responce.


                              Dersom det kan være på tide med ny ESC, så lurer jeg på om noen har erfaring med HobbyWing Pentium 40A?
                              Last edited by lacappuchino; 02-10-08, 22:53. Reason: lagt til info.
                              Honeybee CP 2

                              Comment


                              • Originally posted by lacappuchino View Post
                                Mistenker at ESC'en (Align BL35X) min har fått en smell den ikke har tålt. Kan ikke se at noen ledninger er løse uten å ta av krympestrømpen, men ytelsen er betydelig redusert etter siste uhell med bakken, da blandt annet batteriet føyk ganske langt, og må ha nappet litt hardt i esc'en.

                                Det jeg mener med dårlig ytelse, er at det er såvidt jeg unngår å smelle i bakken dersom jeg lar heliet falle 3-4m mot bakken med 0 pitch. Climbout er altså temmelig dårlig for å si det sånn. Har +-11pitch og selv med trottlekurve på 100-97,5-95-97,5-100 så er det betydelig dårligere futt i det enn for en ukes tid siden.

                                Edit, jeg har re-programmert ESC, og prøvd både mid og high timings, samt throttle responce.

                                Dersom det kan være på tide med ny ESC, så lurer jeg på om noen har erfaring med HobbyWing Pentium 40A?
                                Hei jeg har akkurat samme problem med min 450, ikke noe "futt" lenger! Jeg ahr flydd med FP1750 pakker tidligere, jeg byttet til noen med 2150mA og dette resulterte i mye mer head speed. men etter 1-1,5min begynner maskinen å "fuske" som du sier. Allt går super smooth og burde ikke være det som er problemet. Jeg lurer på om det kan være ESC'en eller motoren som kan være årsaken? Kan ikke kjenne noe på lagrene til motoren så jeg antar at de gamle ESC'ene ikke tåler strømmtrekket?

                                ..... var lei av å leite etter feil på den gamle XL'en min så nå har jeg har kjøpt 500....
                                JAH@
                                \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
                                T-Rex 450XL
                                T-Rex 500CF
                                Styrker

                                Comment

                                Working...
                                X