Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    En viktig ting. Sjekk at alle skruene i rotorhodet er satt inn med låselim. På min halv-ferdige SE manglet: Jesus, + den øvre rotorakselskruen samt linkene til bladholdere. Gikk nesten galt...

    De andre skruene sitter som bare f.

    Comment


    • #32
      Originally posted by Psyko-lefse
      Anbefaler deg uansett å ta fra hverandre SE’en når du får den og sett den sammen igjen. Dette gir deg kunnskaper om helikopteret og du får rettet feil/slurv Align kan ha gjort. Og husk, Loctite der hvor metallskruer går i metallgjenger!

      Det er vel akkurat det Morten har tenkt på med dette avsnittet.

      Comment


      • #33
        Originally posted by Tintin
        Det er vel akkurat det Morten har tenkt på med dette avsnittet.
        Ikke helt enig at det er lurt å skru fra hverandre alt. Mange skruer sitter altfor godt og man risikerer å skru de i filler... Ellers må man bruke varme. Hva slags låselim Align bruker vet jeg ikke. Det sitter forferdelig godt. De leser tydeligvis ikke egne byggeveiledninger

        Hva er egentlig vitsen med ferdigbygget når jeg må skru det opp igjen uansett?

        Comment


        • #34
          Personlig hadde jeg ikke skrudd ut de som satt men jeg hadde gått over og sjekket alt før jeg sendte den i lufta.

          Comment


          • #35
            Tar å fikser litt på det avsnittet jeg

            Forresten, å fly inntil en husvegg er ikke alltid det lureste
            Drev på å flydde med Trex #2 (plast-X'en) igår, prøvde meg på noe som minner om Tic-tocs. Endte uansett opp over hustaket, der jeg ikke ser den. Neste jeg hører er ett brak, så kommer det pulveriserte blader flygende ut fra taket

            Ramma, main hub, understell, canopy og de armene på toppen røk. Har det meste liggende, endte på 200 kroner i deler. Herlig hobby vi har
            Morten Smøraas

            Comment


            • #36
              Jeg har funnet en plass der jeg unngår slikt. En som produserer ferdigplen holder till 5 min fra der jeg bor. Er litt småfrekk og bruker plenen til å fly fra. Nesten alltid nyklipt og fint da jeg tror han mest lager golfgress så det er jo bare fint om man hjelper ham å trampe det til litt. der slipper jeg all slik problemtikk. Fotballbaner som jeg pleide å fly på har gjerne lysmaster etc som la begrensninger. Her er det bare litt trær og en høyspentlinje som man kan få så langt unna man gidder å gå...

              Comment


              • #37
                Kiwi

                Med så mange T-rex'er i lufta etterhvert, må da snart KIWI, JOKER, COOP PRIX, ICA etc begynne å ta inn de mest vanlige reservedelene )
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment


                • #38
                  Hadde en 'morsom' opplevelse under flyging i går. Det blåste som bare f. rett i mot rullebanan. Jeg tenkte derfor at det kunne være greit å fly på tvers. Men der stod pinnen til vindpølsa.... Et plutselig smell!

                  Lite skader, heldigvis. Carbonblader, rotoraksel, spindel og ett ben i understell. Ikke så ille for en så liten modell!

                  Comment


                  • #39
                    Inverted climbrate

                    Hei folkens..
                    Tenkte dette måtte være tråden for å lufte et par "småproblemer" med rexen min.

                    Jeg har align 3550 Kv og kjører 11 grader pitch begge veier. Climb outs "rett vei" går så det griner, men når jeg gjør det samme inverted er den heller slapp i frasparket. Noen som har noen idé om hva dette kan være? Bruker W080 servoer, kan det være de ikke klarer brasene?

                    En annen ting jeg har merket meg er at i hover har den en tendens til å kreve venstre trim, men i FF vil den ha høyre trim på roll-axis. Når den er trimmet inn fint i vanlig hover har den en tendens til å droppe halen i inverted hover. Det betyr at det er noe muffens med både roll og nick axisene. Jeg har sjekket CCPM interaction som vist i videoene til Finless, og det så helt fint ut ved endepunktene, men den tipper litt på vei opp og ned langs throttlestikka; spørs om det må legges inn frie mixer for å bli kvitt dette? Forhåpentligvis er det en enklere løsning som jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #40
                      Hei,

                      For meg høres det ut som om du ikke har nok negativ pitch. Vanligvis så klatrer helikopterene bedre på ryggen enn de gjør i normal hvis de har samme positiv og negativ pitch.

                      Interaksjon vil du merke ved at den "drar" skeivt når du gjør pitchendringer - juster endepunktene på de tre eCCPM servoene slik at den klatrer rett i normal og på rygg. Har servoene forskjellig hastighet vil du kanskje merke litt ved hurtige pitchendringer - da er det bare å korrigere med tomlene.

                      Sjekk også om balansepunktet (CG) på helikopteret ditt er rundt masta. Kan hende den er litt ute av balanse, og når du da trimmer den for normal hovering så blir det feil på ryggen - også lurt å ha riktig CG før du justerer endepunktene på servoene
                      Last edited by Lorents; 13-06-06, 09:12.
                      Hvor er lipoen din a?

                      www.airheads.no
                      www.bmk-rc.com/

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by sjaa
                        Hei folkens..
                        Tenkte dette måtte være tråden for å lufte et par "småproblemer" med rexen min.

                        Jeg har align 3550 Kv og kjører 11 grader pitch begge veier. Climb outs "rett vei" går så det griner, men når jeg gjør det samme inverted er den heller slapp i frasparket. Noen som har noen idé om hva dette kan være? Bruker W080 servoer, kan det være de ikke klarer brasene?

                        En annen ting jeg har merket meg er at i hover har den en tendens til å kreve venstre trim, men i FF vil den ha høyre trim på roll-axis. Når den er trimmet inn fint i vanlig hover har den en tendens til å droppe halen i inverted hover. Det betyr at det er noe muffens med både roll og nick axisene. Jeg har sjekket CCPM interaction som vist i videoene til Finless, og det så helt fint ut ved endepunktene, men den tipper litt på vei opp og ned langs throttlestikka; spørs om det må legges inn frie mixer for å bli kvitt dette? Forhåpentligvis er det en enklere løsning som jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med
                        Må starte med å si at jeg ikke er på samme nivå som deg. Men det høres ut som om servoene dine tar litt forskjellig. Jeg har lastet ned en video fra en kar på RunRyder som tar for seg dette. Jeg skal prøve å finne igjen hvor jeg fant den.
                        - Erik -

                        ------------------------------------------
                        Logo 600SX + 6003D
                        Logo 400SE

                        Futaba 18MZ

                        Comment


                        • #42
                          Det er sikkert en av Finless/Bob White sine videoer og de er fjernet fra RR.
                          Han er å finne med eget tech forum på Helifreak.com.

                          Comment


                          • #43
                            Ligger link til Bob's videoer på første side i tråden. Tror ikke det er så mye du kan gjøre med interactions mellom endepunktene, hvis ikke radioen din har mulighet for å fjerne de med mikser. Virker som det er servoene dine som går med forskjellige hastigheter.

                            Har selv ett lite problem jeg kunne trengt litt hjelp til, vibrasjoner. Ved ett visst turtall (ikke under oppstarten, men ved rundt 80%) begynner halefinnen å vibrere voldsomt, derettet begynner beltet å slå i bommen (det er stramt nok).
                            Har balansert hovedbladene skikkelig, og selv om det hjalp litt er det framdeles litt vibrasjoner igjen. Kan det være halen som må balanseres?
                            Morten Smøraas

                            Comment


                            • #44
                              Hei, det kan være bladene som må balanseres, eller kanskje halerotor akslingen som er skeiv. Kjører du heftig turtall har jeg hørt at plastbladene kan forårsake vibrasjoner.
                              Hvor er lipoen din a?

                              www.airheads.no
                              www.bmk-rc.com/

                              Comment


                              • #45
                                Har de carbon-injected halebladene, og ny haleaksling (ser ikke ut som den vibrerer), så tror ikke det er de som foresaker problemer. Ser ut som jeg må balansere hele halepartiet (hub og blader).
                                Morten Smøraas

                                Comment

                                Working...
                                X