Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Eller så er det bare fordi du treffer resonans frekvensen til halefinnen.
    Om alle blader er balansert, alle aksler rette, lagere tighte og bommen rett så hadde jeg bare endret throttle %. Alle ting har sin resonansfrekvens som f.eks. Tacoma Bridge http://www.enm.bris.ac.uk/research/n...ma/tacnarr.mpg

    Brua hadde ingen vibrasjoner i utgangspunktet med settes i svingninger av vinden og raser til slutt. Turtallet på halerotor eller hovedrotor kan gjøre det samme med halefinnen uten at det nødvendigvis har en årsak som kan fjernes.

    Comment


    • #47
      Takk for alle gode svar..

      Jeg er enig med Lorents i inverted hover trimmen, skal dobbeltsjekke at cg er der det skal.
      Det er interessant når du sier at de klatrer bedre på ryggen ved samme pitch. Jeg har målt pitchutslag begge veier(på bakken) og det er nøyaktig +/- 11 grader. Det er derfor jeg undrer på om det kan være servoene som ikke klarer påkjenningen ved negativ pitch..
      Tintin: jeg har forstått det slik at du også bruker W084; har du merket noe til dette problemet?

      Jeg har som nevnt i første innlegget sett finless/bob white videoen om ccpm interactions, og har også sjekket det på helikopteret. Det så ut til å være helt på stell uten noen endepunktsendringer. Er dere helt sikre på at dette bare vil erkes ved raske pitchendringer? I mitt hode vil vel eventuelle ujevntheter i servobevegelsene for de tre servoene være det samme uavhengig av om det er raske endringer eller om jeg flyr med relativt jevn pitchbruk. Selv om endepunktene og midtposisjon for pitchutslaget er på stell, vil vel et misforhold på feks 75% stikkeutslag være konstant hele tiden mens stikken er i den posisjonen? Derfor lurer jeg litt på om det er i pitchregisteret mellom 0 og 50 og 50 og 100 at det kan være et misforhold som gjør dette. Jeg hovrer og flyr med ulikt stikkeutslag. kan subtrim forårsake dette? Når finless sier at bruk av frie mikser i radioen kan brukes til å glatte over interactions gjenom hele registeret er komplisert tar jeg meg selv i å tro på han, og sjekke alt annet før jeg evetuelt begynner å bale med det

      Takk igjen
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #48
        Ja jeg har 084er i XLen men jeg har ikke merket noe til at de ikke jobber likt.
        Nå driver ikke jeg med noe særlig inverted hverken hover eller climb men har for så vidt samme "problemet" når jeg hovrer nose in. Den kan være perfekt trimmet for hovring med halen inn med av en eller annen grunn så har den utrolig mye lettere for å "skli" avgårde i nose in hover.
        Jeg syns faktisk den gamle X'en er stødigere men har bare tilskrevet det at Xlen er litt mer følsom på stikka.

        Comment


        • #49
          Var ute å prøvde Trex'en en rask tur nå. Problemet ser ut til å være vekke av en eller annen merkelig grunn :S

          Men, nok om det. Noen som har prøvd MH sin tail-pitch slider? Fikk denne i posten igår. FY FAAAAEN, den var rå! Halen har aldri vært så låst som den er nå, det blåste rimelig friskt ute, og jeg pitchen opp og ned så hardt som mulig, men halen ville ikke slippe. Tror dette er de beste 30 dollarene jeg har brukt

          GY401 + HS-81 + MH-slider= Lykkerus
          Morten Smøraas

          Comment


          • #50
            Originally posted by Psyko-lefse
            Var ute å prøvde Trex'en en rask tur nå. Problemet ser ut til å være vekke av en eller annen merkelig grunn :S

            Men, nok om det. Noen som har prøvd MH sin tail-pitch slider? Fikk denne i posten igår. FY FAAAAEN, den var rå! Halen har aldri vært så låst som den er nå, det blåste rimelig friskt ute, og jeg pitchen opp og ned så hardt som mulig, men halen ville ikke slippe. Tror dette er de beste 30 dollarene jeg har brukt

            GY401 + HS-81 + MH-slider= Lykkerus
            Takk for tipset Skal jamen ha meg en slik.
            Et lite tips angående servovalg til halen: Jeg har valgt Waypoint 060PB, grunnet hastighet 0.09 sek. Det er imidlertid et problem med disse servoene; kulelageret ligger temmelig løst i toppen av servohuset og dette medfører en del slark. Problemet kan løses med å bygge ut kulelageret med litt superlim, men greit å være klar over før man kjøper denne servoen..

            JoE
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #51
              Har ikke merket det på noen av mine, får dobbeltsjekke.

              Comment


              • #52
                Både min og den til en kompis (de to 060PB jeg har sett har det samme problemet)..
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #53
                  Det du kan gjøre for å se hva du har av interaksjon er å ta av bladene og sette ESC på ett eller annet turtall som gjør at ikke ting roterer sinnsvakt fort (f.eks. 30-40%) og dra i gang hovedrotoren. Når du da gjør pitchendringer med stikka kan du observere hvordan paddlene som roterer oppfører seg. På min holder paddledisken seg stabil og fin ved rolige pitchendringer, mens kjappe endringer gjør at paddledisken svinger litt hit og dit. Bare pass på at du ikke får en paddel i øyet Hvis swashplata ligger helt stabilt ved pitchendringer skal ikke paddledisken bevege på seg.

                  Ellers kan jeg anbefale HDS 877 servo på halen. Den har funket kjempebra, men den har av en eller annen grunn blitt svakere og svakere og nå slipper halen i kjipe øvelser...
                  Hvor er lipoen din a?

                  www.airheads.no
                  www.bmk-rc.com/

                  Comment


                  • #54
                    Takk for tipset Lorents!

                    Skal ta en sjekk etter middagsluren
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #55
                      Er du så ung eller så gammel at du trenger middagslur ?

                      Comment


                      • #56
                        Heheh.. Er vel et halvgammalt skinn som nærmer seg de 30..
                        Middagslur er en sjelden sak, men akkurat i dag skal den bli helt fantastisk!
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #57
                          Trodde det bare var for de under 6 og de over 60 jeg

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Lorents
                            ...
                            Ellers kan jeg anbefale HDS 877 servo på halen. Den har funket kjempebra, men den har av en eller annen grunn blitt svakere og svakere og nå slipper halen i kjipe øvelser...
                            Hvem selger denne servoen ?
                            - Erik -

                            ------------------------------------------
                            Logo 600SX + 6003D
                            Logo 400SE

                            Futaba 18MZ

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Tintin
                              Trodde det bare var for de under 6 og de over 60 jeg
                              Huff av meg, har jeg blitt så gammelmodig...

                              Sorry for off topic Psyko-Lefse; skal skjerpe meg!
                              Mvh
                              JoE
                              Agder Modellflyklubb

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by ehaga
                                Hvem selger denne servoen ?
                                Mener jeg kjøpte min her:
                                410 Gone

                                Utrolig treg site de har, men servicen er veldig god og de har mye ting&tang som ikke så mange andre har.
                                Hvor er lipoen din a?

                                www.airheads.no
                                www.bmk-rc.com/

                                Comment

                                Working...
                                X