Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

    I løpet av de siste årene må man nesten kunne si det har skjedd en liten revolusjon på helikopterfronten. Da Zoom ble lansert og senere T-Rex’en, hadde man endelig ett helikopter som faktisk flyr bra, har en brukbar størrelse og ikke koster skjorta. Gapet mellom MS Hornet og Raptor 50 ble fylt, og godt er det! I denne tråden hadde jeg tenkt å få samlet masse informasjon om T-Rex’en, hvilket utstyr du kan bruke i den, og ikke minst hvilke fallgruver du kan gå i.

    Som kjent selges Align T-Rex i tre versjoner i Norge for øyeblikket, det er T-Rex SEV2, T-Rex SE og T-Rex S. Det finnes også en del andre versjoner (X, XL CDE, XL HDE), men ingen av de selges i Norge lengre.

    Align T-Rex SE
    T-Rex SE er flaggskipet i 450-serien til Align. Det består for det meste av nydelige mørkeblåblå aluminiumsdeler og karbon. Helikopteret leveres med en kraftig børsteløs motor og tilhørende regulator. De har også spandert på oss et sett skikkelige karbonblader. Er ikke tvil om at dette helikopteret er beregnet for heftig 3d-flyging, men ikke la det skremme deg vekk, det er også et meget bra nybegynnerhelikopter. T-Rex SE kommer i to versjoner, vanlig og V2. Det vanligste er å kjøpe V2, men om du finner en vanlig SE billig er ikke et dårlig kjøp heller.

    V2 har endel fordeler i forhold til en vanlig SE:
    -Et stivere, smoothere rotorhode. Dette er oppnådd med 4mm spindle og thrustlagre i bladeholderne.
    -Medfølgende karbonblader og batteri
    -Ny, kraftigere motor
    -Sterkere, stivere ramme
    -Ny type hovedgir med enveislager skrudd på (enkelt å bytte gir)
    -Glassfibercanopy med høy kvalitet

    Specs (v2):
    Lengde: 660mm
    Høyde: 230mm
    Batterier: LiPo 3s
    Turtall: 2000 til 3000RPM
    Vekt RTF: ca 730g

    Align T-Rex S
    Align T-Rex S er en billigere versjon, men dette gjør det ikke til et dårlig helikopter, tvert imot.
    Helikopteret består av en ramme i aluminium eller karbon, og ett rotorhode bygd opp av plastdeler (hub i metall). Selve konstruksjonen er meget lik SE, med servoer satt opp med direktelinker til swashplate.
    For nybegynnere med et begrenset budsjett eller sports-flygere som ikke trenger det ypperste av 3d-ytelse er dette et godt valg. Flyegenskapene er meget gode, og kvaliteten på delene er høy. Vekten er også lavere enn en SE, og kombinert med et lett batteri får man et helikopter som flyr meget godt.

    Align T-Rex XL
    Align T-Rex XL er ett velfungerende helikopter som leveres med børsteløs motor og regulator.
    Den leveres i deler liggende i en fin aluminiumskoffert og det medfølger en børsteløs motor og regulator i tillegg til to par blader og en manual som forklarer deg gjennom byggeprosessen. Denne kommer igjen i to versjoner, CDE og HDE. CDE krever CCPM-miksing i radioen (som S og SE), mens dette gjøres mekanisk på HDE.

    Tester
    T-Rex SE v2: Choosing and Buying Clothes for Children
    T-Rex S: Choosing and Buying Clothes for Children
    T-Rex XL HDE: Choosing and Buying Clothes for Children

    Filmer
    Alan Szabo herjer med en 450 SE:
    Fyr hovrer opp-ned litt for nære vann:
    Hinderløype (går ikke særlig bra):
    Inverted auto:
    Last edited by Psyko-lefse; 21-08-08, 11:38.
    Morten Smøraas

  • #2
    Utstyr
    Selv om T-Rex er ett glimrende helikopter, er den bare så god som utstyret som sitter i den er.
    Dette feltet er litt for stort og alt for mange meninger om til å dekke alt, men tar og prøver meg allikevel.

    Batterier
    Batterier leverer blodet som strømmer i T-Rex’en din. Ett hjerte (i dette tilfellet motoren) fungerer dårlig hvis blodet flyter som olje. Den største feilen mange gjør er å sette for små batterier i helikopteret. Du BØR ha batterier som tåler i hvert fall rundt 30A kontinuerlig, hvis ikke er det stor sannsynlighet for at batteriene ikke varer mer enn 20-30 flyturer.
    Noen gode alternativer er:
    -Outrage XP25 2200mah 3s
    -Flightpower EVO30 2000mah

    Radio/mottaker
    En T-Rex med dårlig radioutstyr er en knust T-Rex. Du har masse elektronisk utstyr innenfor ett lite område og all karbonen og metalldelene i SE’en hjelper heller ikke på. Derfor vil jeg anbefale deg å kjøpe en radio på 2,4GHz-båndet. Spektrum DX7 er et meget godt alternativ. Dette er en radio som har alle funksjoner som trengs til både fly og større helikopter. Har selv denne, og har aldri opplevd glitch. Bare pass på at mottakeren får stabil spenning fra ESC/BEC.

    Om du framdeles bruker 35MHz, trenger du en god mottaker:
    -Hyperion DSP 6ch PPM-mottaker- Denne har vært glitchfri hos meg, i en all-metal T-Rex.
    -JR-770S PCM, RS77S (synth)

    Servoer
    Gode servoer er alfa og omega. Er selv fan av Hitec sin micro-serie, selv om jeg bare har erfaringer med HS-50, HS-55 og HS-65. Det som kreves av en servo er at den er av micro-størrelse (rundt 9g), har ett godt girsett og er både kraftig og rask. Her stiller Hitec sterkt med sine servoer, men vet at mange har gode erfaringer med andre merker også, f. eks Waypoint.
    Noen gode alternativer for swash er:
    -Hitec HS-65HB
    -Hitec HS-65MG Anbefales!
    -Waypoint W-092SH

    Gyro
    På gyrosiden har det skjedd mye siden jeg skrev denne guiden. Men man må framdeles ha en god gyro for å få glede av en Trex 450. Her er det lansert flere alternativer til Futaba's GY401. GY401 er framdeles en meget god gyro, som selv bestemor kan sette opp. Logitech 2100T er et annet alternativ. Synes selv denne er bedre enn GY401, men regn med å bruke litt mer tid på å sette den opp. Den er også følsom for vibrasjoner, og kan ta skade av det. Vil du ha det råeste er Spartan DS760 et sikkert valg, selv om den koster. Husk også å kjøpe en skikkelig haleservo.

    Blader
    Bladene på Trexen er kanskje det valget som påvirker flyegenskapene mest. Gode blader gir ett godt helikopter, dårlige det motsatte.
    I kit'ene følger det med to par blader, ett par plastblader og ett par treblader. Plastbladene duger ikke til stort, ville holdt meg langt unna de. Da de er myke, seige og tunge forbedrer de ikke flyegenskapene akkurat. Trebladene som følger med er adskillig bedre, og disse duger for det meste (har sett en film der de flyr hard 3D med de med 3000RPM på rotoren, ikke å anbefale). I tilegg selger Align flere typer carbon/treblader o.l
    Setter opp en liste med blader basert på mine og andres erfaringer.
    -Align Pro Rotor Blade - Disse trebladene er "malt" med epoksy. Stivere og bedre enn de vanlige tre-bladene, og framdeles billig. Anbefales!
    -Align Carbon Rotor Blade - Ikke la deg lure av navnet, disse har kun en carbonstang inni bladet, resten er plast. Ble skuffet over disse.
    -Align Carbon Rotor Blade/3k - Ekte carbon-blader fra Align, flyr meget bra.
    -SAB Carbon blades - Har ikke erfaring med disse, men skal visstnok være de beste bladene man får til T-Rexen. Lette, stive og dyre.
    -Hyperion Diamond Carbon Blades- Disse skal også være bra, på nivå med SAB's, men litt billigere.
    -Mavrikk E-series - Meget gode blader.

    Potensielle problemer
    Selv om T-Rex-serien er meget bra har den noen problemer du bør se opp for før din siste tur.
    -Eldre T-Rex-motorer fra Align (bortsett fra 430-motoren med sølvender) er kjent for å falle fra hverandre. Sjekk at den sitter godt sammen, er du skikkelig paranoid, ta den fra hverandre og sett den sammen igjen med rød Loctite.
    -Alle swash-plater uten Align-merke på siden kan finne på å dele seg i luften. Sjekk om du klarer å presse toppdelen ut av bunndelen med fingrene (bruk masse makt). Går den fra hverandre, sett sammen igjen med Loctite.
    -Tail-hub i SE. Sølvskruene som holder bladeholdere fast i tailhub’en er kjent for å knekke ved høy HS (headspeed), bytt de ut med de svarte skruene fra Align. Er det svarte skruer i den, ingen problem

    Disse problemene er fikset i nye T-Rex'er.

    -Plasten på bladrotene bør pusses ned litt for å passe i metall bladeholderne.
    -Servohornene kommer borti canopyen på XL CDE om man ikke velger Align-servoer., snur servoene eller montererer fra baksiden.

    Diverse
    Diverse smått som gjør din Trex-hverdag litt lettere:
    - Pitch-måler
    - Gratis pitch-måler
    - Blade-balancer
    - Trex-håndkle
    - Unbraco-sett
    - Tang
    - Borrelås
    - Lipoalarm
    - BEC

    Nyttige sider
    Choosing and Buying Clothes for Children – Side dedikert til testing av forskjellige upgrades til T-Rex, masse info
    helifreaks.com - Domain Name For Sale | Dan.com – Glimrende forum fullt av folk med masse kunnskap om T-Rex
    Trex 450 SE and general build videos are here - HeliFreak – Byggevideoer av Bob (White) (Finless). Disse er gull verdt, her dekkes alt fra oppsett til pinions.
    T-rex cutoff/statisk nok en gang - (MFN) ModellflyNytt.no - T-Rex cutoff/statisk-tråden, masse god info om problemet med glitching.
    (MFN) ModellflyNytt.no – Anmeldelse av T-Rex XL
    http://piggy.myweb.hinet.net/TREX450SEalan02.wmv - Rå film med Trex SE flydd av Alan Szabo

    Butikker
    Elefun radiostyrt, hobby & fritid
    HeliDirect - Your #1 Sources for R/C Helicopters, FPV, Jets and More.
    Rotordisc'en
    Tech Model Products RC Hobbies Home

    Håper dette hjalp deg, og ikke ble for kjedelig. Ta gjerne og send forslag til endringer, nyttige linker jeg bør ha med, ting jeg har oversett o.l., da denne tråden kommer til å være i konstant oppdatering.

    En stor takk til Explorer og Tintin for tips/rettelser

    Siste endring:
    5/6- La til litt info om blader.
    5/6- Info om flyegenskaper, takk for tipset spitmk16
    5/6- Begynt å legge inn linker på alle produktene som er nevnt.
    7/6- La til litt diverse utstyr som er kjekt å ha.
    1/8- Skrev om uoffisiell SE v2, takker Tintin.
    23/2- Lagt til info om Trex SE v2 (den offisielle)
    20/8-08: Oppdatert
    Last edited by Psyko-lefse; 21-08-08, 11:38.
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Flott!

      Takk for flott tråd Morten! Endelig en NORSK utfyllende tråd om T-Rexen.. Så da er det vel bare å handle seg en slik da.. Hehe!
      Align T-Rex 550e 3GX
      Align T-Rex 450 Sport

      Comment


      • #4
        Heia Morten.. Har lest igjen det. var bra det..
        Du fikk med det meste

        Bra Innlegg.. . .!
        M.V.H
        Kim-Andrè
        Kimvag@hotmail.com

        Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

        Comment


        • #5
          Takktakk
          Kan si jeg har hatt litt for lite å gjøre på skolen i det siste, har hatt god tid til å skrive denne

          Skal fortsette å redigere denne, så hvis dere har noe dere vil ha med, skrik ut
          Morten Smøraas

          Comment


          • #6
            Flott Trex FAQ; åsså på norsk da gitt. Bra jobba!!
            www.thorbob.com

            Comment


            • #7
              Fine greier Morten.

              Forresten så har Align også CF blader av CF duk som vel er det som regnes som ordentlige CF blader.

              De har 315 mm og 325 mm, har ikke prøvd disse. De første riktige CF bladene Align slapp var ikke gode. De delaminerte i festehullet.

              325 sort/gul: http://www.align.com.tw/shop/product...71&language=en
              315 sort/gul: http://www.align.com.tw/shop/product...92&language=en
              315 sort/hvit: http://www.align.com.tw/shop/product...91&language=en

              I tillegg får disse svært god omtale og er min favoritt ene og alene pga dekoren. Når jeg går over til CF så må det bli disse



              Selvom de vel er støpte og ikke av duk

              Comment


              • #8
                Takker, skal legge de til Du har vel ikke link til de Mavrikk-bladene?
                Morten Smøraas

                Comment


                • #9
                  heliproz.com - heliproz Ressurser og informasjon

                  Comment


                  • #10
                    Bruker Align sine 315 karbonblader og de fungerer veldig bra.

                    Et annet triks som virkelig gjorde susen er å stive opp dempingen i hodet. Det var Hydrox på 3Dheli.no som fant ut at de kobberforingene som er i den originale plastvogga i hodet på trexen passer inn på spindelen:

                    www.3dheli.no is parked

                    Dersom noen skal fly 3D og har 3S celler som tåler 15-20C kontinuerlig anbefaler jeg også motoren som heter Medusa MR-028-032-3400 på 13t pinjong. Det er litt røfft for pakkene men DU verden og det flyr

                    Hvis man ønsker å "Blinge" Trexen er det ikke nødvendigvis Align sine blå-deler som er best - de er ofte ganske slarkete og ikke stort bedre enn sine plastbrødre. Kjøpte noen mixerarmer fra Duzi, og de var veldig tighte og fine (og dyre) - må være den strammeste delen på hele trexen nå
                    Attached Files
                    Last edited by Lorents; 06-06-06, 08:10.
                    Hvor er lipoen din a?

                    www.airheads.no
                    www.bmk-rc.com/

                    Comment


                    • #11
                      Om jeg husker rett så passer også de foringene som sitter i de eldre plast og tre Alignbladene perfekt for de som har/har hatt slike, de har i allefall blitt brukt der en god stund av enkelte.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Lorents
                        Bruker Align sine 315 karbonblader og de fungerer veldig bra.

                        Et annet triks som virkelig gjorde susen er å stive opp dempingen i hodet. Det var Hydrox på 3Dheli.no som fant ut at de kobberforingene som er i den originale plastvogga i hodet på trexen passer inn på spindelen:
                        Gjorde denne modden i går kveld, og de passet perfekt. Har ikke fått testflydd enda, men merker at det er mindre slark

                        Originally posted by Lorents
                        Hvis man ønsker å "Blinge" Trexen er det ikke nødvendigvis Align sine blå-deler som er best - de er ofte ganske slarkete og ikke stort bedre enn sine plastbrødre. Kjøpte noen mixerarmer fra Duzi, og de var veldig tighte og fine (og dyre) - må være den strammeste delen på hele trexen nå
                        Jeg sjekket ut disse duzi delene her og de er helt klart kostbare Noen som har erfaringer med Microheli option parts til T-rex? Jeg står på trappene for en omfattende blinging av fuggelen min, men ble litt betenkt til kommentarene om at Align sine blå-deler er slarkete Skal få bestilt i løpet av noen dager, så alle tips mottas med takk
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Har hørt litt av hvert om Microheli, noen elsker merket, andre hater det. Virker som de spess. sliter med at metallet bøyer seg lett i krasj.
                          Kjenner meg ikke igjen at Align-delene er slarkete, opplever de som ganske fine nøyaktige deler, og Align sliter ihvertfall ikke med at delene ryker i en krasj
                          Morten Smøraas

                          Comment


                          • #14
                            Det kommer sikkert litt an på hvilke belastninger man utsetter greiene for, uten å gjette for mye så antar jeg Lorents belaster greiene relativt hardt.
                            Jeg flyr snilt og har ikke merket slark annet enn litt begynnende i den eldste swashen som er av de første blå Align alu swashene.

                            Vel dessuten anta at dette problemet vil avta for det er gjort flere forbedringer på en del av Align blinget siden de begynte. Men det er som med det meste annet, man får det man betaler for. Align er vel fortsatt blant de billigste på bling og da kan man ikke alltid forvente samme kvalitet som på ting som koster mye mer selvom de sikkert lager et betydelig større volum enn de fleste andre. Dette forklarer nok også mye av at det er fler feilmeldinger når det gjelder Align bling enn annet men både μH og Duzi swasher har falt fra hverandre og det har vært problemer med begge merkers halerotor deler.

                            Valget handler vel mest om hvor mye penger man vil putte i dette og aller mest smak og behag, det har i alle fall ingen sammenheng med økonomi og fornuft

                            Comment


                            • #15
                              Takker for svar..

                              Regner med det blir Align da, siden μH og Duzi er en del dyrere.
                              Jeg flyr vel nokså snillt foreløpig, men regner definitivt med at det hårer seg opp ganske etterhvert.
                              Det hadde vel nesten lønnet seg å kjøpe en SE med en gang, men nå er jeg så godt i gang og fuggelen flyr fint


                              Originally posted by tintin
                              Valget handler vel mest om hvor mye penger man vil putte i dette og aller mest smak og behag, det har i alle fall ingen sammenheng med økonomi og fornuft
                              Hehe, det er så sant som det er sagt

                              Vil gjerne takke Psyko-lefse for en glimrende tråd, et strålende tiltak!
                              Du kan forresten gjerne legge til Der Blattschmied blader til t-rex, de er fine
                              Last edited by sjaa; 07-06-06, 11:32.
                              Mvh
                              JoE
                              Agder Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X