Announcement

Collapse
No announcement yet.

DA50 og propellvalg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DA50 og propellvalg

    Da venter jeg inn en DA50 hvert øyeblikk ( Den skulle passe i wildhare28% extra), så må få en propell i hus for testing og innkjøring.

    Noen som har erfaring med denne motoren og kan komme med tips om hvilke propell som passer best? det hadde vært fint med en allroud prop, som kan brukes både til innkjøring og påfølgende flyvning, bør man velge carbon eller tre?
    Kan feks en 24/10 passe? synes modellen fortjener en STOR propell, tar seg i allefall fint ut på en stor modell

    Kunne også trengt noen råd og tips, eventuellt bilder om montering av canister poptte på denne modellen, synes ikke det er allverden med plass i den.??
    Så dersom noen har en lignende modell med samme oppsett hadde det vært fint å få se noen bilder...

    Mvh Geir
    ------------------

    PA Bad Boy med ASP46
    H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
    E-Flite Taylorcraft
    T-rex 450Sport
    Cessna Cardinal on floates (EPP)

  • #2
    Jeg har en DA-50 som nå har forbrent ca. 20liter Apen 2T siden 1April.
    Jeg har brukt Mejzlik 23X8 2 bladet Carbon på den hele tiden og er kjempefornøyd med det.
    Terje Fagermoen
    Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
    Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

    Comment


    • #3
      Hei,

      Jeg lurer på om ikke Ola Wiker (han er her på forumet..nicket er OWIKER eller WIKER tror jeg) har akkurat den kombo'n.

      Uansett så blir 24x10 for stort. DA anbefaler Mejzlik 23x8, men Engel 22x10 3-blader går visstnok også bra. Alternativt 21x11.5 fra Mejzlik (fortsatt 3-blader)
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Her er jeg

        Jeg kjører fremdeles Menz 22X10 og handler Mejzlik 23x8 når noen får den inn igjen her på berget. WH Extra SP flyter som et seilfly og det kan være kjekt med mindre pitch for å korte ned innflygingen.

        Kjør ikke inn DA-50 med 24X10. Det er alt for stort.
        De anbefaler faktisk 22x8 til innkjøring.

        Dersom du skal ha stor prop kan 24X8 være et alternativ. Har nettopp kjøpt en selv og skal teste den når kjærra har passert 10 liter og kan regnes som innkjørt.
        Søk på RC universe, RCgroups eller DOD og du kan lese om dette til øyet blir stort og vått.

        Til slutt...
        Dette er en kombo du blir glad i. Smiler bredt hver gang jeg flyr min .

        mvh
        Ola
        Ola
        Elverum Flyklubb Modell
        www.efkm.org

        Comment


        • #5
          DA 50 Prop

          Som importør av både DA motorer og WH (SBS) modellene kan vi anbefale Menz 22x10, APC 22x10W eller hvorfor ikke en "hot" karbonpropell (kfr. Q. Somenzini bl.a.) fra tsjekkiske PT i 22x12?
          Til innkjøring på DA 50 er 22x8 uansett å anbefale. Propellvalg avhenger jo også av flytype (vekt) og flystil (ren IMAC, ren 3D eller en kombinasjon.) Og propellvalg er jo også litt smak og behag..
          mvh
          Richard Blindheim
          RCFLIGHT
          http://www.rc-flight.com
          Last edited by Outlaw; 07-06-06, 16:57.

          Comment


          • #6
            Jeg har en Wild Hare Extra Special med MVVS 45, og har bygget inn canister.
            Det var igrunn en enkel sak, jeg måtte løfte tankgulvet slik at tanken ligger øverst i flykroppen. Jeg la også tynn balsa kledt med aluminiumsfolie under tankgulvet for å isolere litt mot potten. Så er det bare å skjære bort nok av de to første spantene til å få inn canisteren, det er ganske solid der framme så det burde ikke være noen sak.
            Problemet på MVVS canisteren var at utløpet er så langt bak at det kommer bak firewall og dermed måtte jeg flytte understellet litt bakover og lage hull i buken til utløpet. Jeg åpnet også opp buken bak understellet for å få ut kjøleluften fra motor og potte, cowlingen har dermed bare en utsparing for sylindertoppen og er ellers hel.
            Skal se om jeg kan få opp litt bilder av installasjonen etterhvert, legger ihvertfall inn et par linker som kan hjelpe:

            downonthedeck.com

            Loading...

            Støtter forøvrig propell valget 22x10 trepropell (3W, Menz, bambula e.l)

            Jarle
            It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

            Comment


            • #7
              Prøver på litt bilder, de er ikke gode men viser ihvertfall prinsippet.
              Du må selvsagt lage et eller annet oppheng på canisteren men det kommer jo an på hvilken du bruker
              Attached Files
              Last edited by jarle; 07-06-06, 18:07.
              It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

              Comment


              • #8
                Takker for svar

                Da blir det nok en 23/8 og en 22/10 propell iførste omgang, får prøve meg litt frem.

                Er man nødt for å ha hel åpning under flyet der potta ligger? Tenkte bare jeg skulle ha luftekanaler inn og ut, men kanskje dette ikke er godt nok, kroppen blir jo ganske åpen i bunn, ikke det at det betyr allt for mye.

                Takker for gode bilder og tips, jeg har i hvertfall en formening om hvordan jeg skal arrangere potta i kroppen.

                Geir
                ------------------

                PA Bad Boy med ASP46
                H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                E-Flite Taylorcraft
                T-rex 450Sport
                Cessna Cardinal on floates (EPP)

                Comment


                • #9
                  Canister (potta) blir ganske varm og etter at du har landet har du ingen luftgjennomstrømning. Potta avgir MYE varme de første minuttene etter at du har stoppet motoren. Jeg hadde først et lufte hull under kroppen men lagde ganske raskt et til (se vedlagte bilde).
                  Attached Files
                  Terje Fagermoen
                  Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
                  Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

                  Comment

                  Working...
                  X