Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helt nybegynner - hvordan komme igang?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helt nybegynner - hvordan komme igang?

    Hei,

    Jeg er helt grønn, men er gammel nok og vel så det..., og har et barnebarn på 13 som vil prøve å komme igang. Skal anskaffe simulator og det som hører til. Jeg så tegning til noe som het IXIR og det så jo ganske morsomt ut, men det er seilfly, og da lurer jeg bare på om det ikke kan være problematisk med glidere, kan det ikke være problematisk å få det til å fly motvinds, eller går det greitt når man har lært det?

    Neste steg er jo motorisert, og da lurer jeg bare på hvorledes man lettest og rimeligst kommer i gang. Det er selvfølgelig fint å bygge, men det er vel også mye brukt og få kjøpt?

    Hva kan anbefales?

    Ellers laster jeg ned nybegynnerstoff fra nettet, så vil vil vel etterhvert få litt peiling, men håper på et par gode råd...

    vennlig hilsen, RolfAA.
    Last edited by RolfAA; 25-06-06, 08:30. Reason: skrivefeil

  • #2
    her kan du laste ned gratis fms:
    Error 403 - Forbidden
    og du kan fine nye modeller. men du må ha radio sjøl og kabel.

    Comment


    • #3
      et råd; kjøp en god radio med en gang. å kjøpe en eller 2 radioer før en god radio er ikke lønnsomt.

      Simulator; Lurt.

      IXIR, er det en vinge?
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #4
        401 Authorization Required er en veldig bra side for nybegynnere

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jørgen123

          IXIR, er det en vinge?
          http://membres.lycos.fr/afstorm/foamie.htm
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #6
            Piper Cub

            Tror at et seilfly kanskje er vanskeligere en motoriserte modeller. mangler liksom fremdrift.

            Jeg ville ha satsa på en høyvinget elektro modell. med throtel, elevator og ror.
            Gjerne en modell der man bygge ut med aileron senere når ferdighetene tilsier det.
            Nå har jeg ikke så mye greie på fly da det er heli som fenger mest, men en piper cub park flyer tror jeg kan være et bra begynner fly.
            Som tidligere nevnt, så ville jeg ha spandert på meg en god radio fremfor og kjøpe noe billig. Modeller brukes og til slutt vrakes.....?? , radioen består.
            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
            Raptor 90se (solgt)
            Extra 300 . (kontainer mat)
            Mini funtana ( Peis varme )
            Protech Cessna 182

            Comment


            • #7
              Har flydd Kyosho Piper Cub El på min jomfrutur, og er veldig fornøyd. Den er så godt som ferdigbygd, og er svært lettflydd. Utrolig hva den tåler av chrash og harde landinger. Den kan ikke bygges ut, tror jeg. Alt du trenger følger med settet, bortsett fra batterier til radioen.
              Flysim anbefales på det sterkeste.
              Lykke til.
              Greger Engstrøm
              www.gregere.com

              Comment


              • #8
                Takk for mange gode svar!

                Det var mange fine råd, så vi skal bok komme godt videre. Men et par spørsmål:

                IXIR er en vinge laget av Depron. Mitt barnebarn sier at det også kan monteres motor på den, men det har jeg ikke funnet noe om. Er det noen som vet mere om dette?

                Han sier også at det benyttes forskjellige radioer til elektrisk kontra brensels-dreven motorer. Det høres jo litt plundrete ut for meg, men hvis det er slik så...?

                Mht. glidefly ble jeg vel ikke stort klokere, jeg vet at når det gjelder vanlig seilflyging benyter man seg gjerne av termikk, men det blri vel nødvendigvis en helt annen form for flyging enn det amn kan gjøre med en modell. Skulle kanskej ha lest litt om akkurat flyging av vinger/sveve modeller, noen tips på nettet?

                mvh, RolfAA

                Comment


                • #9
                  når det gjelder radio så hvis du kjøper en ok radio fra starten så kan den brukes på alt. De billigste radioene er vel ment til elektr/parkflyere og har begrenset rekkevidde. og eventuelle miksekuligheter

                  når det gjelder seilflyging kan du se litt her.
                  Seilfly – Høystart – Cirrus RC Flyklubb
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Angående radio så bruke eg kun ein radio til alle modellene mine.
                    Både el og fuel modeller..
                    Mvh:
                    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
                    www.folgefonnrc.ning.com

                    MA X-Cell Fury Extreme 90
                    Raptor 90 3D
                    Raptor 50 Titan SE
                    T-Rex500GF
                    T-Rex450SE V1
                    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

                    Comment


                    • #11
                      Nybegynner

                      Ta kontakt med nærmeste modellflyklubb.
                      Ikke begynn på egenhånd, det blir bare mye dyrere. ( mange crash)
                      De fleste klubbene har mulighet til opplæring.
                      Når det gjelder radio, lønner det seg å kjøpe en som har mulighet til
                      å kobes sammen med instruktørens. Hvis du kjøper en (vanlig) radio,
                      kan den brukes til alt. Spektrum egner seg bare til parkflyers, da den har
                      mindre rekkevidde. Lykke til.

                      Mvh Karl H.
                      Karl Hans Glommen.
                      Mjøsa Modellflyklubb

                      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                      Comment


                      • #12
                        Kjøp en god radio så har du alle muligheter åpne. Kjøpte selv Futaba 7C for et år siden og har ikke angret på det. Ville nok valgt 9C skulle jeg kjøpt i dag.

                        Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis blir dyrt å starte uten "profesjonell" opplæring via en modellflyklubb. Det kan være lurt å trene litt på simulator kanskje, men ikke engang det er et must.

                        Det viktigste er å kjøpe en lettflydd nybegynnermodell som ikke koster skjorta. Et eksempel kan være en e-starter. Dette flyet lærte jeg selv å fly med helt alene og uten simulator. Jeg snappet selvfølgelig opp mye tips fra dette forumet før jeg startet så det var i bunn og grunn min opplæring. Opplevde aldri noe krasj med e-starteren før etter maaaange timer i lufta, men det var pga at jeg begynte å bli så trygg at jeg ble dumdristig og ba om det selv..
                        Alf Surdal
                        Hovsherad

                        Comment


                        • #13
                          Valg av radio

                          Futaba 9c og jr 9x2 er radioer du ikke vokser fra med det første. koster rundt 5000,- De dekker både fly, glidefly og heli. hvis man har planer om og fortsette med rc framover ville jeg ha kjøpt en slik. Hitec eclipse er en billigere radio, men er meget god. den koster ca 2500,- litt lite kanaler hvis man skal satse på heli og trenger ekstra kanaler governor.
                          Hvis tanken er bare og teste om denne hobbyen er noe som passer så holder det med en billigradio. Kanskje kjøpe et sett der radioen følger med.
                          Følg med på Ute av drift der selges mye bra utstyr.

                          Tenkte bare nevne i forbifarten at jeg kræsja med raptoren i dag.

                          Mvh Ullteppet
                          T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                          Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                          Raptor 90se (solgt)
                          Extra 300 . (kontainer mat)
                          Mini funtana ( Peis varme )
                          Protech Cessna 182

                          Comment


                          • #14
                            Kan også varmt anbefale GWS tigermoth. Denne dobelt dekkeren er utrolig lett-flydd og kan flys på mindre områder som f. eks en liten fotballbane (eller en stor en på tvers) Den er ikke så vanskelig ålappe sammen igjen etter krasj, og flyr UTROLIG sakte. Jeg har faktisk løpt under den og landet den på hodet..(touch and go fra pannen) Dette er en elektro modell. ikke så dyr heller. en er enda lettere å fly en GWS E-starte og tar minder plass.

                            Ulempen er at den er lett og litt ømfindelig for vind.
                            Joachim

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by RolfAA
                              Hei,

                              Jeg er helt grønn, men er gammel nok og vel så det..., og har et barnebarn på 13 som vil prøve å komme igang. Skal anskaffe simulator og det som hører til. Jeg så tegning til noe som het IXIR og det så jo ganske morsomt ut, men det er seilfly, og da lurer jeg bare på om det ikke kan være problematisk med glidere, kan det ikke være problematisk å få det til å fly motvinds, eller går det greitt når man har lært det?

                              Neste steg er jo motorisert, og da lurer jeg bare på hvorledes man lettest og rimeligst kommer i gang. Det er selvfølgelig fint å bygge, men det er vel også mye brukt og få kjøpt?

                              Hva kan anbefales?

                              Ellers laster jeg ned nybegynnerstoff fra nettet, så vil vil vel etterhvert få litt peiling, men håper på et par gode råd...

                              vennlig hilsen, RolfAA.
                              Jeg kan ikke få fullrost GWS sin E-starter nok. Det var mitt første ordenlige nybegynnerfly og før det hadde jeg sammenlagt 2 minutter i lufta med ett annet fly (som var langt over min erfaring på det tidspunkt)

                              Mine krav til nybegynnerfly er at det er stabilt, lettflydd og lett å reparere.

                              Estarter tåler mye lim, og mye reperasjoner før det er klar for pensjonisttilværelsen og da har man som regel lært å fly. Mitt har tålt ca 5-6 hodestups ned i bakken, et par skogsturer, inn i vegger osv.

                              Stabilt som få i luften og lett for en nybegynner å begynne med. Kan fly inverted med det, men det er litt vanskelig.

                              Men kjøp børsteløs som først som sist. Prismessig over tid er børsteløs omtrent samme som børste. Mitt veier nå ca 670 gram og det er vel ca 150 gram mere enn hva som det veide når det var nytt og det sier litt om liming og fiksing-)
                              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                              Comment

                              Working...
                              X