Announcement

Collapse
No announcement yet.

Limbo Dancer oppsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Limbo Dancer oppsett

    Hei

    Har planer om å gå til annskaffelse av en Limbo dancer fra ripmax ( The page cannot be found )
    Å lurer i den anledning på et par ting:

    1 Motor: 2 eller 4 takt? har vurdert enten OS LA 46 2T Eller ASP 61 4T.
    4T er vel generelt bedre til 3D men det er vel noe bedre guff i 2T en 4T...
    noen som har noen anbefalinger?

    2 servoer: Her er det masse å velge i... etter mye elektro erfaring vet jeg hvor viktig vekt er i et 3D oppsett, å siden jeg skal ha 5 servoer er dette en fin plass å spare litt på gassen blir det sansynligvis HS 55 siden jag har et fjell av disse liggende. Ingen motforestilninger?
    På rorene tenkte jeg på noe ala HS 81. men blir dette for svakt? en HS 81 veier ca 35g mindre en en std. servo, noe som gir en besparelse på 140g + gassservo (ca 40g) Og hva med Waypoint 150? de er endel billigere, men er de også brukendes? bør jeg evt. satse på Metall Gear versjoner av servoene? andre ting eg må ta hensyn til eller tenke på?

    Hvis noen har en limbo Danser som flyr bra kunne jeg tenke meg å få vite litt hvordan oppset dere bruker, hva flyet veier osv.

    På forhånd takk
    Sigve Haugsnes

    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


    sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

  • #2
    Jeg hadde Limbo Dancer for noen år siden.
    Jeg brukte OS 46LA, std. Futaba servoer og 600Mah pakke. Dette oppsettet var mer enn bra nokk.
    Med standarservoer slipper du mye ombygging for å få de til å passe.
    OS 46LA er en fantastisk motor. De bare går og går, og er veldig ukritisk på innstilling. Den er ikke av de sprekeste 2T men den er mer enn bra nokk for Limbo Dancer.

    Mitt forslag er å gå for det enkleste. Bruk de servoene du har, eller kjøp noen billige standarservoer, og 46LA fungerte for meg.

    Originally posted by sigve
    på gassen blir det sansynligvis HS 55 siden jag har et fjell av disse liggende. Ingen motforestilninger?
    Personlig så er jeg litt skeptisk til bruk av så små servoer på fuel fly. Jeg tenker da på om de tåler vibrasjoner over tid. (Det kan hende jeg tar feil her?)

    Til slutt vil jeg bare si at med Limbo Dancer så får du et veldig morsomt fly. Bare hust å bruke nokk vingestrikk
    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

    Comment


    • #3
      Glem standardservoer hvis du kjøper nye til en sånn en. Fem standardservoer veier ca 220g, 5 stykk GWS Park HPX BB (4.1kg, 0.10s, 18g) veier 90g, altså 130g mindre. Nøyaktigheten på de er nok mindre enn en god standardservo fra Futaba eller JR, men de er mye raskere og lettere. Prisen er omtrent den samme. (180,-). Det tar hellet ikke lang tid å lime inn noen lister å skru dem i, så ombyggingsargumentet syns jeg er litt tynt med mindre man teller minutter.

      Vet heller ikke om de aller minste minisakene varer så lenge på throttle, ser for meg at vibrasjonene sliter den fort ut, men hva vet jeg. Har brukt en Futaba S3107 (8g) på throttle på et fly og den klarte seg bra en sesong uten å utvikle slark eller dødgang, men det er vel for lite til å si at det går i lengden.
      Last edited by mailman13; 01-07-06, 22:43.

      Comment


      • #4
        Hei, du må for all del ikke putte de små servoene inn i den maskina, det går på sikkerheten løs..... HS-55 og den str. der, er beregnet på små park-flyere og seilfly. Gå for standard servoer, det duger i massevis og vektforskjellen er minimal i forhold til flystørrelsen. 46 LA er midt i blinken for dette flyet, ville ikke tenkt på noe annet valg.

        Comment


        • #5
          HS-81 er ikke en servo som minner om HS-55, som forøvrig duger fint til throttle, såfremt den ikke er utsatt for vibrasjoner. Jeg hadde brukt HS-81 med metallgir, ev. en lignende servo fra GWS eller Waypoint. Vekt har alt å si i disse flyene, jo lettere jo bedre. Og når HS-81 kan dra 2.6kg (til sammenligning kan vanlige standarservoer dra rundt 3kg) burde det holde for ett saktegående 3d-fly. Bare husk å kjøp MG-versjonen av HS-81 hvis du går for den, har hørt at plastgirene tåler lite.

          Ev. kan du jo gå for HS-65HB, veier endel mindre enn HS-81, sterkere gir, men kan "bare" dra 1.8kg.
          Last edited by Psyko-lefse; 02-07-06, 00:42.
          Morten Smøraas

          Comment


          • #6
            Takk for masse fine svar

            Hvor mye kom vekten på hos dere som brukte std. sevoer?
            er det ingen som har erfaring med 4T på denne modellen?
            Hvordan er 4T vs. 2T på trust, er 61 tilsvarende 46?

            regner ikke med at HS 55 servoen på gassen lever i en evighet..men tror fortsatt det er verdt det..å har som sakt ganske mange til overs...
            Sigve Haugsnes

            Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


            sigve.haugsnes.net
            www.youtube.com/bergenflyer

            Comment


            • #7
              Jeg har ikke hatt Limbo`en, men i klubben min er vi en del piloter som har/har hatt storebroren XtremeLite. Dermed vet jeg litt om hva som har fungert av motorer, og for å si det enkelt: en lett 2-takter har gitt de bestflygende modellene! Jeg hadde 60-motor (2-takter) i min og den fløy svært mye dårligere enn med den lettere Irvine 53-motoren. Så anbefalingene om en lett 2-takter som trives uten for mye turtall (OS 46LA, evt Irvine 40/46) høres svært fornuftige ut!

              Balanserorene klarer seg nok med HS-81 servoer hvis du ikke skal bruke brutale flaperon-settinger i kombinasjon med highspeed-walls. Høyde/sideror bør kanskje ha noe sterkere servoer.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Psyko-lefse
                HS-81 er ikke en servo som minner om HS-55, som forøvrig duger fint til throttle, såfremt den ikke er utsatt for vibrasjoner. Jeg hadde brukt HS-81 med metallgir, ev. en lignende servo fra GWS eller Waypoint. Vekt har alt å si i disse flyene, jo lettere jo bedre. Og når HS-81 kan dra 2.6kg (til sammenligning kan vanlige standarservoer dra rundt 3kg) burde det holde for ett saktegående 3d-fly. Bare husk å kjøp MG-versjonen av HS-81 hvis du går for den, har hørt at plastgirene tåler lite.

                Ev. kan du jo gå for HS-65HB, veier endel mindre enn HS-81, sterkere gir, men kan "bare" dra 1.8kg.
                Kan du garantere dette???? Mulig jeg flyr 3D på en helt annen måte, for meg er det faktisk viktigere at utstyret jeg bruker holder enn at jeg sparer 100g vekt. Jeg har prøvd dette før med en 3D sak på en meter vingespenn og en 36 to-takter. HS-85mg rund baut for å spare vekt. Det var andre turen med det flyet i en hårete knive-edge loop at sideror servoen takka for seg, flyet blei da historie. Det blir altfor mye vibrasjoner og med de rorflatene blir det store påkjenninger på servoene. En 46 LA har da heller ikke noe problemer med å dra på den "ekstra" vekten.

                Comment


                • #9
                  Halloen Sigve!

                  Som jeg også nevnte forleden - jeg tror HS55 blit for puslete. Jeg har GWS HPX-F i min og de er ekstremt kjappe og sterk nok til denne modellen. Motoren er en OS 46 LA. Den gir ikke noe hav av krefter, men den drar modellen akkurat greit ut av hover.

                  Husk at Ripmax har hullet ut veggene fra vingen og frem til motoren. Det er sikkert for å gjøre den lettere, men det ble nok litt i meste laget. Den brekker lett akkurat der og jeg anbefaler å lime på et balsaplate på innsiden på begge sider for å fortserke dette litt. Med CA og ikke for tykk balsa burde det ikke gjøre for mye med vekten.
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by andersh
                    Som jeg også nevnte forleden - jeg tror HS55 blit for puslete. Jeg har GWS HPX-F i min og de er ekstremt kjappe og sterk nok til denne modellen. Motoren er en OS 46 LA. Den gir ikke noe hav av krefter, men den drar modellen akkurat greit ut av hover.
                    HS 55 skal bare brukes på gassen...er den for puslete for den å?

                    Har litt lyst på 4T, men er det et veldig dårlig valg til 3D (trust vs. vekt) ?
                    Sigve Haugsnes

                    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                    sigve.haugsnes.net
                    www.youtube.com/bergenflyer

                    Comment


                    • #11
                      Jeg tror jeg ville tenkt meg om før jeg brukte en HS55 på gassen også, men det går gjerne bra. Eneste er jo vibrasjoner. Den tåler liiiiiiiiiite den servoen... Kanskje en WP-084, eller kanskje en WP-150MG? Men for all del - det går sikkert greit med en HS55 på gassen.

                      Når det gjelder motor er det vel opplest og vedtatt at du får mer igjen fra en 2-takt. Litt kjipere lyd, men mer krefter. Gå for en OS 46LA. Billig, lett, og vi vet at det funker..
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Christen
                        Kan du garantere dette???? Mulig jeg flyr 3D på en helt annen måte, for meg er det faktisk viktigere at utstyret jeg bruker holder enn at jeg sparer 100g vekt. Jeg har prøvd dette før med en 3D sak på en meter vingespenn og en 36 to-takter. HS-85mg rund baut for å spare vekt. Det var andre turen med det flyet i en hårete knive-edge loop at sideror servoen takka for seg, flyet blei da historie. Det blir altfor mye vibrasjoner og med de rorflatene blir det store påkjenninger på servoene. En 46 LA har da heller ikke noe problemer med å dra på den "ekstra" vekten.
                        Eneste jeg garanterer for i R/C-verden er Futaba GY401

                        Sparer du inn ett par hundre gram får du ett fly som flyr mye bedre, og som gir mindre belastning på servoene. Er rimelig sikker på at HS-81MG holder ihvertfall for balanserorene på en limbodancer, kanskje gå opp til 85 på høyde/sideror. Vet ikke hva som gjorde at servoen din røk, brukte du de svarte putene for vibrasjonsdemping?

                        Så to identiske Flip3d'er på Stend for noen dager siden, den ene var "tungt" utstyrt med standardservoer og OS46LA, den andre var lett utstyrt med HS-81 og en 36-motor. Liten tvil om hvilken av de som fløy best, og begge kom seg hjem utenfor bæreposen, og ikke inni
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Psyko-lefse
                          Så to identiske Flip3d'er på Stend for noen dager siden, den ene var "tungt" utstyrt med standardservoer og OS46LA, den andre var lett utstyrt med HS-81 og en 36-motor. Liten tvil om hvilken av de som fløy best, og begge kom seg hjem utenfor bæreposen, og ikke inni

                          vektforskjellen på de to flyene var 300g tror det var 1200 og 1500g...forskjellen var mildt sakt ekstrem, derfor jeg lurer på å bruke så lett utstyr...
                          Sigve Haugsnes

                          Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                          sigve.haugsnes.net
                          www.youtube.com/bergenflyer

                          Comment


                          • #14
                            hva med waypoint 150 power?
                            trekker 4 kg og veier 15 gram
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment


                            • #15
                              Vil fraråde å bruke Hitec HS81 i glowfly med motorer opp i .40 størrelse. Har selv sett at de ikke er noe videre glade i vibrasjoner, og etter en tid gir potmetrene opp.
                              Og bare så det er sagt, før noen peprer tilbake:
                              Ja, de var riktig montert med gummidempere

                              Ikke ment som noen anti-hitec kampanje altså, har bare hatt dårlige erfaringer med akkurat den servoen til den bruken det snakkes om her

                              Comment

                              Working...
                              X