Announcement

Collapse
No announcement yet.

mitt første havari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mitt første havari

    min caliber 30 gikk kraftig på kjeften her om dagen.

    Jeg hadde satt på støttehjul og skulle trene litt på hovring. revva sakte opp og konstaterte at turtallet var litt høyt, men tenkte at jeg fikk justere pitchkurvene senere da.

    første gang jeg fikk den opp av asfalten rista det noe i understellet og helien drifta kraftig til venstre (motsatte side av halerotoren). jeg trodde dette skyldtes at bladene ikke hadde fått rettet seg helt ut og revva ned, før jeg revva opp igjen svæært sakte og gav litt cyclic mot der den drifta forrige gang.


    denne gangen ble helien airborn akkurat i det den begynte å vibrere igjen. i løpet av ett sekund rista den så jævli at et av bladene på en eller annen måte knakk, ene paddlen ble bøyd og pga vibrasjonene ble batteriet rista ut av sin plass og ene rotorbladet skar av ledningen til batteriet. Støttehjula fløy alle veier og det landa på sia. Relativt små skader, men jeg ble faen så overraska.

    skal nevnes at jeg har hatt det i lufta tidligere, da ble det justert av en kar med noe erfaring og da hovra det greit. men denne gangen gikk det helt i myra.

    Noen som har en ide om hva vibrasjonene ble forårsaket av? og evt hva jeg bør justere for å unngå dette? evt om det samme vil skje når jeg får satt på nye blader og padller?

    er en original caliber 30 med hitec eclipse.

    btw: jeg har video av hele greia hvis noen vil se.

    og sist skal det sies, selv om dette høres ut some flamebait er det bånn seriøst. trenger litt bistand.

  • #2
    Kan det ha vært for høy headspeed sammen med at du hadde "støttehjul"? Har ikke heli lett for å få store vibrasjoner da..? Cyclic er vel forøvrig bevegelsen du har på høyrestikka, slik jeg forstod deg så var det halen som dreide rundt, eller...?

    Du bør vel uansett sjekke at hovedaksling, spindel og flybar er uskadet etter en slik kræsj.

    Det er også greit å stripse fast batterier så de ikke har mulighet til å falle av... hva om den hadde økt rpm på motoren i stede for å stoppe.........en vet jo aldri hva som skjer når ting faller i bakken og servoene ikke har strøm...
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Det samme hadde jeg på R 50 min men han som testet det klarte og få satt det ned uten krasj gudsjelov. men bensin tanken spratt ut,og metall festene til canopyen knakk. Vet ikke hvordan du har festet støtte hjulene dine. mitt sett følgte det med strikker. Men det var årsaken på mitt, vi stripset fast understellet og da var vibrasjonene borte. strikken forsterker vibene
      Last edited by Harley; 15-07-06, 20:35.
      Big Boyz, Big Toyz

      Subaru Impreza landmax2
      Mad Force
      Nitro tracker
      Raptor 50
      JR 9x

      Comment


      • #4
        Jeg opplevde det Samme med Raptor 50 min det kom av for høyt rotorturtal og trenings understell . Jeg hovra raptoren fint i normal modus vippa over til idel1 fikk høyere turtall det begynte å riste så smalt det . Mitt forslag er kutt ut trenings understellet det jorde jeg. jeg hadde stripset fast mitt.Mye lettere å lande uten
        Last edited by amundrg; 15-07-06, 20:43.
        Amund Gårdhammer
        www.ringerikemfk.com

        Comment


        • #5
          Vil veldig gjerne se video. Ikke bare for å se et crash, men det er mye lettere å se hva som kan ha forårsaket dette om man ser hendelsesforløpet på video.

          Om du ikke har noe annet sted å legge den, kan du legge den hos meg. Bare send den til meg på mail. Om den blir for stor til å sende på mail så send meg en PM så sender jeg tilbake detaljer om hvordan du legger den hos meg.
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            takker for svar. jeg har en mistanke om at det kan være strikkene kanskje, ikke dumt det. eller så kan det være dårlig justering av ting.

            jeg justerte cyclic fordi hele helien drifta til ene sia. ikke roterte.

            aner ikke helt hvordan jeg skal sjekke om alt er ok. akslingen ser fin ut, paddlene (de tingene som er mellom rotorbladene i samme plan, heter ikke det paddlene) er bøyde. videre er jeg litt usikker på hvordan de skal monteres igjen når jeg får tak i nye.

            videre tror jeg at jeg trygt kan ta ned turtallet noe, det var jævli høyt. pitchkurvene skal være omtrent greie, justerte de med pitchmeter.

            det skal også nevnes at jeg ikke hadde canopyen på fordi jeg så på det som en testflyging og dermed fikk batteriet fritt spillerom etter at det først løsna.

            jeg kan prøve å laste opp videoen, men den er ca 120mb akkurat nå.

            Comment


            • #7
              Batteriet bør uansett ikke kunne falle av om copiten er på eller av. Strips det fast, skikkelig.

              Du ser ikke på akslingen om den er bøyd, den må ut og da kan du f.eks rulle den på ei glassplate. Først da får du en indikasjon på om den er bøyd. Flybaren er den stanga som går i mellom paddlerene. Den må også sjekkes mtp. om den er bøyd. Spindelen er den som går igjennom rotohodet ditt og holder bladholderene til hovedrotoren. Den bør også tas ut og sjekkes for kast. Har du kast her får du to stk. hovedrotorblader som ikke tracker, dvs. går i samme spor, dvs. at det ene går høyere enn det andre.

              Last ned eller skaff manualen på annen måte, evnt. få hjelp av noen i nærheten av der du bor, hvis noen der har erfaring med caliber.
              Det er ingen lettvinte løsninger i denne hobbyen.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                En hjelpende hand

                Hei.
                Hvor i landet er det du holder til?
                Jeg har Caliber 30. Og er godt fornøyd med den!
                Kan godt hjelpe deg med oppsett,
                Hvis du vil? Og bor i nærheten av Hønefoss.
                Mulig jeg skal fly i morra ettermiddag.

                Mvh
                Odd Arne
                OAF
                Caliber 30FT MiniTitan
                Div Fly
                Radio Hitec Aurora 9
                www.ringerikemfk.com
                http://modelsport.no/

                Comment


                • #9
                  Hei dere.

                  Jeg har også en caliber 30. Syns det er et kjempefint helikopter. Hadde et crash for en stund tilbake og har i ettertid ikke fått noe greie på halen. Den logrer pluss at den er alt for fintfølende på sideroret. Det er nesten så jeg bare ser litt hardt på siderorsstikka så snurrer det rundt. Har analog servo sammen med 401 gyroen... Skal fåmeg endigital når lommeboka er klar igen.

                  Noen som veit hva dette kan være?

                  Har prøvd å stille masse på delay og sensitiviteten i radioprogrammet uten å lykkes...

                  Jeg har foressten også noe vibrasjoner. Hadde så utrolig flaks for litt siden da krystallet faktisk rista løs og helikopteret landa helt fint forde...Utrolig.. Tips: Teip noen runder rundt krystallet!!!

                  Mvh Peter
                  Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
                  Caliber 5 med OS 50 hyper
                  Futaba 9c

                  www.bmfk.org

                  Comment


                  • #10
                    Samme har skjedd hos meg.. har en raptor 50 titan. det er på grunn av alt for høyt turtall.. så bare still ned turtallet. og still opp blad vinkelen.. slik at du klarer å lette på lavt turtall. så skal d gå bra.. har en simulator i tillegg jeg.. kjempegreier å trene på .. så dropp trenings understell så fort som mulig.. vis du tør.. heh.. er ikke så enkelt bestandig. men fortere. desto bedre..
                    ~Futaba 10C~


                    ~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                    ~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~


                    ~Trondheim Modellflyklubb~

                    Comment


                    • #11
                      Hei igjen og takk for mange svar og kommentarer!

                      Først til esmel: takk for mange gode momenter. Det var visst flybar den stanga het ja. batteriet var festet med borrelåsband, etter anbefaling fra en annen flyger som for noen år siden hjalp meg med å sette opp helien. Etter alt jeg kan se er spindelen ganske så hel, det samme med rotorakslingen. Jeg påstar dette også fordi selve krasjet ikke var så kraftig. Du kan selv se her:
                      Error 404 (Not Found)!!1

                      Odd Arne - jeg bor i fredrikstad, det er kanskje et lite stykke unna. har tatt kontakt med lederen av den lokale klubben, men det var ikke så mange som drev med heli her nede forstod jeg.

                      Men jeg trenger nok litt hjelp til å sjekke hva som må byttes. for meg er det åpenbart at rotorbladene og flybaren må byttes men resten "Ser" som sagt ok ut.

                      Comment


                      • #12
                        Høres ut som headspeeden er høy ja!
                        Flyr du med trebladene??
                        Disse tåler ikke veldig rask rotorhastighet!
                        Philip
                        www.airheads.no
                        Hobby24.no

                        Comment


                        • #13
                          Ja, jeg også reagerte på at hastigheten på rotoren høres veldig høy ut... Jeg stusset også på om det kunne vere en av treningsleggene som går opp i rotoren?
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            Det er ganske vanskelig å se hva som skjer vha videoen, men jeg kan fortelle at det ene rotorbladet er brukket rett ved der metallforsterkningen slutter. Dvs ca. 15 cm fra enden av rotorbladet. Og ja, det er tre.

                            Ser ut til at jeg bør ordne throttlekurvene.

                            Noen som kan hjelpe meg å få de nye delene rett på? er veldi usikker på hvordan flybarene, paddlene og staga fra swashen opp til paddlene skal festes mht vinkel.

                            bor i fredrikstad

                            Comment


                            • #15
                              i første omgang har jeg bruk for et tips til hvor jeg får originaldeler til kyosho caliber 30

                              samtidig tror jeg at jeg skal prøve meg på noen karbonblader denne gangen, siden dere mener at de orignale trebladene kan være litt sketchy. trenger tips!

                              Comment

                              Working...
                              X