Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omtale av T-Rex 600

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Da har'n vært i lufta....2 små runder á 5 min. Bortsett fra at jeg må justere ned pitchen litt og måle turtall så var det bare helt suveremt, tror dette blir min favoritt maskin. Batteriene klarte seg fint i første omgang, bare 40 grader etter 5 min lett flyving....dette er en fin maskin....

    Comment


    • #62
      Var jo absolutt ikke en alt for gale pris hos Elefun
      Eneste var at det var aluminiumsramme, og som kjent er jo ikke det noe bra for oss blingere
      Morten Smøraas

      Comment


      • #63
        Nei har man CF dilla så....men de får sikkert flere i CF om ikke så lenge.
        Ja prisen så bra ut med tanke på at motor/esc/bec/rx batteri er med. Men man havner fort på 10 lapper med gode servoer, gyro og rx + blader.

        Jeg må bare si at så langt er jeg svært fornøyd. Har selvsagt ikke fått testet noen ytelse da de 2 første rundene bare ble litt hovring og noen 8-tall, måtte følge med på batterier/esc/motor for å se om de gikk varme. Motor/esc var egentlig ganske varme, opp i mot 60 grader, men om denne escen/motoren er som de små så liker de ikke for lav throttle og jeg var alt for lav der, regner i alle fall ikke med at det blir verre med litt høyere turtall. Dessverre regner det så jeg får benytte sjansen til å justere pitchen så den blir rett og flytte turtellern fra R50n så jeg får målt etterhvert. Om det fortsatt regner når det er klart så får jeg snekre ferdig transportkassa...

        Comment


        • #64
          Originally posted by Tintin
          Motor/esc var egentlig ganske varme, opp i mot 60 grader, men om denne escen/motoren er som de små så liker de ikke for lav throttle og jeg var alt for lav der, regner i alle fall ikke med at det blir verre med litt høyere turtall.
          Gratulerer med de første turene!

          Blir ESC'en varmere på lavere turtall? Motoren burde ikke bli varmere - i alle fall gjør ikke min det på T-Rex 450'en. Men jeg burde kanskje vente med å uttale meg til jeg får en digital temp måler

          Hvilke servoer/gyro bruker du? Og hvilket batteri bruker du?
          Are Barstad

          Comment


          • #65
            Jeg ser forresten at Flight Power endelig kom ut med de nye 4900mAh pakkene... 6S1P 4900mAh - 20C cont (ca 70 grader C), 30C sustained, 50C burst. Dette er good news - også for min Fliton Extra

            Jeg har ikke mål/vekt på det her nu, men batteriet blir nå solgt i pakke med Trex 600 så jeg regner med at det passer.

            edit: målene er 60mm/44mm/143mm 752g
            Are Barstad

            Comment


            • #66
              De passer helt ypperlig, jeg har to som jeg bruker i 600'n.
              Jeg har også to align 4200 pakker som jeg bruker og er vel egentlig positivt overasket over de, De funker helt greit til rolig "sportsflyving" hvis en holder seg rundt 6-7minutter. Da er det som regel brukt 3500-3600 mah. Hvis jeg skal herje litt mer så bruker jeg fp 4900...
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #67
                Originally posted by canuck
                Gratulerer med de første turene!

                Blir ESC'en varmere på lavere turtall? Motoren burde ikke bli varmere - i alle fall gjør ikke min det på T-Rex 450'en. Men jeg burde kanskje vente med å uttale meg til jeg får en digital temp måler

                Hvilke servoer/gyro bruker du? Og hvilket batteri bruker du?
                Takk.
                Nå kommer det an på hvilken throttle% du er på i utgangspunktet. Første turen her gikk nok på rundt 60% throttle da jeg hadde alt for mye pitch.
                Min erfaring med 450n er at 60% er alt for lavt selv for hovring. Det lave turtallet må da kompenseres med mer pitch, mer pitch = tungt å svinge rotoren.

                Vi har en 12V elektrisk vannpumpe på hytta. For et par år siden hadde vi litt dårlig spenning på batteriene så kraften den leverte falt litt og den slet derfor skikkelig før trykkbryteren stoppet den. Normalt går den med godt turtall helt til bryteren stenger. Det endte med at børsteholderne som er av plast, rett og slett smeltet. Det blir litt samme prinsippet her, mye pitch holder igjen rotorbladene.

                Jeg får i allefall mye hyggeligere temperatur på 450ene når jeg legger mg på 85% throttle og opp. Da kan jeg fly på varme sommerdager og likevel kunne holde fingern på motorens eller escens ribber så lenge jeg vil.

                På 600n har jeg samme oppsettet i prinsipp som på R50n. 9252 på cyclic og GY401/9254 til halen.
                Jeg gjorde jo et eBay "kupp" på denne og fikk heli + 2 batterier for det heliet vanligvis koster. Trodde det skulle være Align sine 4200/16C men det var det ikke oppdaget jeg. Det er 2 merkeløse av samme kapasitet/ytelse (sier selger) som angivelig skal være bedre. En ting er praktisk og det er at i stedet for 1 6S balansekontakt så har de 2 3S kontakter så jeg kan lade med mitt utstyr for T-Rexen. (Error Page | eBay)

                Jeg satser på å skaffe meg 2 FP 4900 batterier etterhvert + en ny lader men det får drøye litt for etter å ha kjøpt både en R50 og 600n i sommer så har jeg vel kanskje svidd nok på RC for en liten stund...

                Comment


                • #68
                  Takk for forklaringen ang. temperaturer - det høres fornuftig ut. Jeg skal sjekke throttle setting på 450'n min men er ganske sikker på at det er mer enn 60%. Går du da ut ifra at du regner ut 60% turtall fra max turtall.

                  Skal en tur til Houston, TX på onsdag og blir der til 1 sep. Hadde tenkt å kjøpe en 600 da men bestemte meg i går for å mestre 450'n bedre først - i alle fall godt nok til at jeg blir safe - både for meg selv og omgivelsene

                  Men noe bling, og ekstra batterier blir det nok når jeg først er der!
                  Are Barstad

                  Comment


                  • #69
                    Nei jeg mener bare settingen på radioen. Det er også et poeng at man en gang faktisk har kjørt igjennom setup på escen med radioen man bruker så escen faktisk vet hva 0 og 100% throttle er. Mange gjør ikke dette og finner at de får mer throttle ved å øke ATV/EPA. Om escen er programmert så er dette meningsløst. Om man ikke har programmert så kan det man tror er 60% like godt være 50.
                    En normal kurve på f.eks. 0-40-80-90-100 er ok og så 100-85-100 eller 100-90-100 i idle.

                    600n er en helt annen verden å fly enn 450n. Selvom jeg anser mine 450er for å være ganske stabile så er de jo ikke noe i nærheten av hva 600n er. Den bare henger der om man vil, selvom det er et drag i luften, sånn omtrent.

                    Om man har muligheten til å kjøpe en 600 mva fritt som du vil få så hadde ikke jeg vært i tvil

                    Comment


                    • #70
                      En standard T-Rex 600...

                      Comment


                      • #71
                        TinTin, du som har både en .50 nitro og elektro og har mulighet til direkte sammenligning. Hvordan synes du 600'n føles powermessig på Aligns oppsett mot det nøye utprøvde OS50 Hyper i en Titan føles?

                        Jeg vet at min klatrer oppimot noe ganske heftig ihvertfall, men jeg har ikke noe direkte sammenligningsgrunnlag likevel. Den orginale TT50-motoren ga ikke særlig inntrykk.

                        Comment


                        • #72
                          Det er litt tidlig å svare, jeg har overhode ikke presset 600n noe da jeg fortsatt er snill med batteriene og Titanen er det jo ikke så lett å få flydd nok for nitro maskiner bråker hvilket begrenser hvor man kan fly dem, som kjent.

                          Det er likevel ganske ulik følelse å fly disse, kanskje litt urettferdig for Titanen har treblader så langt og kjennes vel litt ekstra tung pga det. Fikk kjøpt inn litt CF fredag, egentlig til 600n som har hatt Titanens MS CFblader så langt, men tror 600n får beholde MS bladene da SAB bladene jeg kjøpte er nesten 20 gram tyngre per blad.
                          Titanen er ganske mye "stødigere" enn Rexen kjennes det som, mulig jeg bare skal slenge på litt dual/expo så lenge. Jeg har en følelse av at jeg ikke er helt overbegeistret for CCPM riktig enda. Må innrømme at jeg faktisk liker å fly den gamle 450Xen bedre en XLen med CF ramme.

                          Du får gi meg litt tid så skal jeg heller komme tilbake med litt mer info. Nå er ikke jeg noen avansert pilot heller så jeg er nok ikke den beste til å bedømme de tingene egentlig men jeg vet en som er sugen på å prøve en 600 så når batteriene er godt kjørt inn så får jeg kanskje slippe ham løs på begge for en sammenligning.

                          Comment


                          • #73
                            Flott bilde Tintin! Det hadde forresten vært veldig morro å sammenlignet drag i raptor, trex 600, logo 14 og logo 10 en dag

                            Alle helikopterene går jo uansett mer enn bra nok så det er jo mest bare en smakssak hva man liker å fly

                            Har forresten fått satt meg opp på venteliste for Vbar systemet til Mikado (elektronikk for å erstatte flybar) - koster riktignok like mye som en trex 600 med ett batteri men allikevel uimotståelig for meg
                            Last edited by Lorents; 28-08-06, 09:13.
                            Hvor er lipoen din a?

                            www.airheads.no
                            www.bmk-rc.com/

                            Comment


                            • #74
                              Vi får nok få ordnet det etterhvert ja. Godt å høre at det er de som er verre enn meg. Fruen er ikke overbevist.
                              Er forresten hun som har tatt bildet, fikk lurt henne ut tidlig lørdag formiddag så klemte hun raskt drøyt 500 bilder mens jeg fløy Yaken, 450n og 600n. Minnekortet var fullt før jeg fyra Titanen

                              Comment


                              • #75
                                Jeg går ut fra at northwoods oppsett matcher sånn noenlunde det jeg har på roxxter 55'n min, og da tror jeg nok at northwoods oppsett er litt hissigerer enn en hyper på en raptor. Standard oppsettet til 600'n vil jeg tro er sånn ca lik eller litt bedre enn en tt50, i hvertfall om batteriene skal ha noe levetid. FP4900 pakkene mine gir bedre ytelse enn en tt50, men align 4200 pakkene gir nokså lik ytelse ettersom de ikke klarer å holde spenningen godt nok (for lite C...)
                                Mvh
                                Bjørn Tore Espevik

                                Team Visa...

                                Comment

                                Working...
                                X