Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omtale av T-Rex 600

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Omtale av T-Rex 600

    !OPPDATERINGER PÅ FØLGENDE SIDER!

    PRODUKSJONSFEIL PÅ BLADHOLDERE (POST #55)


    Liten "flight report" fra jomfruturen #1

    Flight report #2, mer utfyllende



    Flere bilder
    Carbon Tech 600mm Yellow Design - Hovedrotorblader

    Canopy lakkert

    Castle Creations Phoenix 85 "High Voltage" ESC

    Motor - Z-Power RC Z50-600-10S


    Over til selve monteringen


    Byggingen starter
    Selve byggingen er grei for den som har bygd en T-Rex før, i bunn og grunn er 600 kun en større versjon av sin lillebror. Manualen er i kjent Align-stil; etter min mening helt grei. Dog vil jeg anbefale de som går til anskaffelse av en T-Rex 600 å ta en kikk på Bob Whites byggevideoer, da disse inneholder mange tips og triks for nybegynnere såvel som drevne helibyggere (mannen vet hva han snakker om og er svært nøyaktig i sitt arbeid).


    Esken helikopteret kommer levert i er relativt liten når man tenker på hvor stort helikopteret blir ferdigbygd (canopyen tar f.eks. halve esken)

    Legg også merke til rabattkupongen på 6S batteripakker:



    Alle byggetrinn har sine egne godt nummererte poser, dette gjør byggingen svært enkel siden du slipper å tenke på hva som hører til hvor. Selv om dette er verken nytt eller unikt for Align, ser jeg på dette som minst like viktig som en skikkelig manual. Få ting er værre en en stor dunge med deler der du må gjette deg til hva som passer sammen!

    Rotorhode



    Hodet er det første manualen vil bygge og tar ikke spesielt lang tid hvis du har montert heli før. Et lite tips er å vaske skruer som skal inn i metall med sprit før du locktiter disse fast da det ser ut til å være maskinolje på "maskinerte" deler (bolter for eksempel). Dette fikk jeg også bekreftet av Bob. Olje på deler var aldri et tema med SE'n min, så hvorfor dette henger igjen på delene vet jeg ikke (uansett ikke noe stort problem, men kjedelig om et blad løsner fordi loctiten ikke hadde satt seg).




    Noen som ser likheter?



    Noe jeg la merke til er hvor "lite" flybaren kan "vippes" i forhold til 450'en, om dette betyr mindre cyclic skal jeg ikke si.

    Hovedramme

    Byggingen går kjapt og enkelt; neste steg er å bygge rammen. Denne er holdt sammen av bunnplata, tre bearing blocks (til hovedmasta) og en "hexagonal bolt". Rammen på 600 slekter ikke særlig på 450 SE sin ramme design-messig, bortsett fra at de benytter samme material: karbon sideplater, plast bearing blocks og bunnplate.



    Understell og halegirboks montert:



    Legg merke til all monteringsplassen for radioutstyr, det skulle ikke by på store vanskeligheter å skille ting fra hverandre.
    Last edited by northwood; 17-11-06, 17:14.


  • #2
    Fortsetter:

    Hale

    Halen er i plast og egentlig lik 450's. En ting de har forandret pitch-styringen på halen. 450 hadde trailing edge control mot 600's leading edge. Dette ser ut til å gi mye mer pitch tilgjengelig på halen:






    Konklusjon

    Har lest diverse om mangler i kit, sprø plastikk i linkene med mere, men jeg har ikke opplevd noe av dette og gleder meg fælt til å begynne å fly denne maskinen.

    Alt i alt har dette vært en svært positiv erfaring, Align har steget mangen hakk fra tidligere allerede høye plassering hos meg. Jeg har virkelig sansen for denne maskinen og tror den blir en etterlengtet hop-up fra 450.

    Jeg kjøpte combo-versjonen da dette var den eneste tilgjengelige for tiden, det vil si at det fulgte med motor, ESC og separat BEC-løsning. Jeg kommer ikke til å benytte meg av dette.


    Kom gjerne med spørsmål eller kommentarer, det er garantert masse jeg har oversett!
    Attached Files
    Last edited by northwood; 08-12-06, 09:59.

    Comment


    • #3
      Hei. Jeg har også bygget min, men ikke fløyet den ennå...
      Jeg fant en link som var sprukket etter å ha gått over heliet, og er temmelig sikker på at den var hel når jeg satte hodet sammen. Det var ene bladholder linken som var sprukket.
      Jeg leste også om dårlige linker på rcgroups før jeg bygget min, så jeg var veldig forsiktig når jeg satte linkene på.
      Kommer nok til å bytte linker når jeg finner noen andre som passer...
      Ellers kommer jeg foreløpig til å kjøre 6S da jeg har en del fp pakker liggende, kansje jeg kjører 6s 3300mahx2 til å begynne med, i hvertfall til jeg får logget strømforbruket...
      Mvh
      Bjørn Tore Espevik

      Team Visa...

      Comment


      • #4
        Har ikke hatt noen problemer med linker forellpig, har gjennomgått maskinen 2-3 ganger etter å ha lest stadig flere med dette problemet. Etter mitt skjønn burde en sprukket link være ganske enkel å se også?

        Comment


        • #5
          Nei, det er ikke så lett å se, om du kjenner på linkene så vil en sprukket være veldig løs, og sprekken er så og si alltid på motsatt side av gjengestangen. Hvis du tar av linken og vrir veldig forsiktig på "øyet" i linken så ser du det ganske lett.
          Irriterende at Align ikke kunne brukt littegranne mykere plast i linkene sine.... At det er for sprø plast merket jeg når jeg skulle kutte av 1 mm av pushpull linkene inni ramma, brukte en exactokniv og kom halvveis gjennom linken da resten sprakk. Ellers har jeg ingenting å si på 600'n selv om den nok ikke kan måle seg med kvaliteten på roxxterene mine, men pris og kvalitet tatt i betraktning så er jeg fornøyd jeg..
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

          Team Visa...

          Comment


          • #6
            Vel, hos meg representerer tyskerne det aller fineste innen heli, men ikke det råeste.

            Jeg filte bort den ene millimeteren som skulle til for å få linkene korte nok.

            Virker som om halerotorakslingen er litt tykkere inne ved girkassen, så overføringen blir litt tight ved maks pitch.

            Har du begynt å montere elektronikk? Hvis ja, har du bilder? Kunne vært interessant å sett hvordan du løser det og hørt hvilket utstyr du planglegger å bruke.

            Comment


            • #7
              Originally posted by northwood
              Vel, hos meg representerer tyskerne det aller fineste innen heli, men ikke det råeste.

              Jeg filte bort den ene millimeteren som skulle til for å få linkene korte nok.

              Virker som om halerotorakslingen er litt tykkere inne ved girkassen, så overføringen blir litt tight ved maks pitch.

              Har du begynt å montere elektronikk? Hvis ja, har du bilder? Kunne vært interessant å sett hvordan du løser det og hørt hvilket utstyr du planglegger å bruke.
              Hmmm.. http://www.lf-technik.de/deutsch/movies/mha_mk06.wmv
              Går det an at det blir noe særlig råere enn det?
              Jeg har ikke begynt å montere elektronikken enda, men kommer til å bruke HS-6965 på cyclic/pitch og 9254 på halen. Enten med csm560 eller 401.
              Mottakerbatteriet kommer jeg muligens til å bytte med et litt større selv om det sikkert holder lenge nok til at jeg får brukt opp drivbatteriene..
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #8
                Jeg har også en liten tanke binding på halen med full pitch, men det er ikke så mye at det bekymrer meg, det vil nok løse seg opp etter kort tids bruk...
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

                Team Visa...

                Comment


                • #9
                  Hvor mye koster selve helikopter kitet? Regner med at det kanskje dukker opp noen pakkepriser om ikke så lenge....?!?!

                  Gleder meg til å høre litt om prestanda etc. Det kunne jo vært nyttig å få høre hvordan det fungerer med 6S oppsett også, siden det vel er det align har hatt som utgangspunkt samt at det jo er et betydelig billigere oppsett sammenlignet med 10s. Fint om dere hadde hatt mulighet til å besvart spørsmål ala "fungerer 6s oppsett for de som ikke flyr hard 3D?"
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Hei.

                    Hva slags klasse stiller den i egentlig? Rotor diameter, lengde, høyde osv???

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #11
                      Length:1200mm(47.25 in)
                      Height:388/405mm(15.25 in/16 in)
                      Main Rotor Diameter:1350mm(53.15 in)
                      Tail Rotor:240mm(9.45 in)
                      Motor Drive Gear:10T(11T optional)
                      Main Drive Gear:170T
                      Autorotation Tail Drive Gear:180T
                      Tail Drive Gear:40T
                      Main Gear Ratio:17.0:1(15.45:1)
                      Tail Rotor Ratio:4.5:1
                      Weight(w/o main blade):1340g
                      Flying Weight:Approx 3000g(6.6 lbs)
                      Dette skulle vel tilsi 50 klassen. Faktisk er både lengde, rotordiameter og høyde større enn på raptor 50, ikke mye men litt.... Til og med vekta er litt høyere...men det kommer nok an på oppsett også...

                      Her er forøvrig dimensjonene til raptor 50v2 til sammenligning:
                      Full length of fuselage: 1150mm(46.9")
                      Full width of fuselage: 110mm(4.35")
                      Total height: 400mm(15.7")
                      Main rotor dia: 1345mm(52.9")
                      Tail rotor dia: 230mm(9")
                      Gear ratio: 1:8.5:4.56
                      Full Equipped weight: 2920g (6.4 lbs)
                      Last edited by esmel; 17-07-06, 04:12.
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Heliman
                        Jeg har også en liten tanke binding på halen med full pitch, men det er ikke så mye at det bekymrer meg, det vil nok løse seg opp etter kort tids bruk...
                        juster oppsettet ditt. servoer dør pga binding nettopp i halen, dette slite MYE på potmetere og motorer i haleservoer.
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ThomasB
                          juster oppsettet ditt. servoer dør pga binding nettopp i halen, dette slite MYE på potmetere og motorer i haleservoer.
                          Det som er saken er at det virker som om akslingen er biiiiitte-litt tykkere innerst og dette lager liiiitt tregere overføring på maks utslag. En annen ting er, hva skal man gjøre når akslingen er av hardeste type stål? Sette i gang å pusse slik at den ruster etterhvert? Ikke vet jeg, men den kunne godt vært litt mykere.


                          Originally posted by esmel
                          Hvor mye koster selve helikopter kitet? Regner med at det kanskje dukker opp noen pakkepriser om ikke så lenge....?!?!

                          Gleder meg til å høre litt om prestanda etc. Det kunne jo vært nyttig å få høre hvordan det fungerer med 6S oppsett også, siden det vel er det align har hatt som utgangspunkt samt at det jo er et betydelig billigere oppsett sammenlignet med 10s. Fint om dere hadde hatt mulighet til å besvart spørsmål ala "fungerer 6s oppsett for de som ikke flyr hard 3D?"
                          Vet ikke hva heliman betalte, men mitt kom på akkurat under 3800 med shipping fra Hong Kong. X-Flight som jeg bestilte fra hintet til at de senere angret at de hadde gitt så god pris når andre kit gjerne gikk for en 1000-lapp mer.

                          Flere sponsede piloter som flyr T-Rex 600 sier at 6S setupen fungerer fin-fint, og det er ikke det at jeg tviler så mye på 6S, men heller det at jeg fikk et veldig godt tilbud på 10S setup som burde sparke enda hardere.

                          Dessuten går det rykter om at Align holder på med 8S til 600, sannsynligvis pga. av litt press med tanke på hvor lenge batteriene tåler å bli kjørt på relativt høye strømtrekk.

                          6S var jo ment for å dekke alle typer piloter, både de med slank lommebok og de med skikkelig stick banging flytype.


                          EDIT: etter det jeg har hørt om priser for CF Combo-kitet i norge, kommer den til å ligge på ca 5000 kroner, men ikke skyt dersom det ikke skulle stemme.
                          Last edited by northwood; 30-07-06, 16:26.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by ThomasB
                            juster oppsettet ditt. servoer dør pga binding nettopp i halen, dette slite MYE på potmetere og motorer i haleservoer.
                            Det har ikke med oppsettet å gjøre. Satt et bar minutter og rikslet frem og tilbake med halen, og nå er den merkbart løsere. Bare bittelittegrann tregere helt innerst med ca40-45 grader pitch.
                            Jeg havnet vel noenlunde på samme pris som northwood, og synes vel egentlig det er latterlig billig når du tenker på at det følger med motor,speedcontroller,regulator, og 5volt stepdownregulator og mottakerbatt.....
                            Det er jo faktisk billigere enn en 450SE i Norge....
                            Mvh
                            Bjørn Tore Espevik

                            Team Visa...

                            Comment


                            • #15
                              Er det skråskjært (helical) hoveddrev på 600-en?

                              Har prøvd både 6S og 10S på min Logo 14 som er ca. samme størrelse som trexen, men kanskje litt lettere og mitt inntrykk er:

                              6S - funker greit for "sportsflyging" (FFF, looper, roller etc). Det oppsettet jeg hadde gikk på 6S3P ThunderPower celler og motor (Hacker uten vifte), ESC og lipoer ble litt varmere enn jeg liker. I vanlig flyging dro den ca. 28 amp i hover og målte den i 70+ i climbouts. Brukte også dette oppsettet til å løfte kamerastativ og et videokamera, men da ble ESC for varm og kuttet

                              10S - mere krefter og bogger mindre. Funker bra til 3d flyging. Bruker samme ESC og den blir ikke varm i det hele tatt selv om jeg kan fly mye hardere. Den er nå giret ganske snillt slik at motor og lipoer ikke blir varme - har ca. tilsvarende krefter som en raptor 50. Den drar ca. 14 amp i hover og 45 i climbouts.

                              Med andre ord så gir 10S mer krefter og er mye snillere mot ESC og pakker
                              Last edited by Lorents; 17-07-06, 11:59.
                              Hvor er lipoen din a?

                              www.airheads.no
                              www.bmk-rc.com/

                              Comment

                              Working...
                              X