Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brukererfaringer elektro-oppsett.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brukererfaringer elektro-oppsett.

    Starter en tråd der forumbrukerne inviteres til å fylle på med egne erfaringer med elektro-modeller og hvordan dem har fungert med den motoren og oppsettet ellers man har valgt. Dette vil være verdifullt for alle, og hvis man selv har brukt et annet oppsett i en modell som allerede er omtalt er det bare å legge det inn som nytt innlegg selvsagt.

    Tanken er at tråden kun skal bestå av slik informasjon og være helt fri for spørsmål og diskusjoner. Slikt får man ta enten i en ny tråd eller eventuelt PM med den som har lagt inn det man lurer på. Dette vil bli moderert så strengt at alle slike "off-topic" innlegg blir slettet fortløpende.

    For at informasjonen skal være lettere søkbar bør man lage en overskrift som består av modellnavn og motorbetegnelse.

    Informasjonen bør være kort og lettlest. Her er et eksempel på mal for data som bør være med, når du vil legge inn din modell kan du klippe den ut og lime inn i ditt innlegg og deretter fyller du inn dataene på modellen:

    Modell:
    Vingespenn:
    Vekt flyklar:
    Motor:
    Batteri:
    ESC:
    Propell:
    Strømtrekk:
    Watt/kg:
    Flytid:

    Performance:

    Problemer med montasjen:


    Mangler du data som strømtrekk etc utelater du bare det osv osv.

    Verdt å nevne er også alle de gode motordataene som er lagt ut på sidene til MFT, sjekk 404 Not Found. Trykk på "Testdata" for den aktuelle motoren. Takk til Esmel som minnet meg på det!
    Last edited by joo; 18-07-06, 10:24.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Formosa med AXI2808/20

    Modell: Formosa GWS
    Vingespenn: 900mm
    Vekt flyklar: 520gram
    Motor: AXI 2808/20
    Batteri: Apogee 3S1660 LiPo
    ESC: Castle Phoenix 30
    Propell: APC 8x4E
    Strømtrekk: 18A
    Watt/kg: 305

    Performance: Meget god performance for acroflyving. Med denne propellen tar jeg bare ut ca. 60-70% av det motoren er i stand til å levere. Dette siden jeg ikke har behov for mer effekt til min type flyging. Ved rolig acroflyging får jeg flytider på over 15 minutter.

    Problemer med montasjen: Siden modellen er forberedt for stick-montasje av børstemotor og gear må man lage et festesystem til AXI`en selv. Jeg lagde et finèrspant som også ble forankret i stickmounten som igjen ble kuttet flush med spantet. Så brukte jeg bakmontasje til motoren mot spantet.
    Man må huske å lage hull til utluft både til motor og ESC.
    Anbefaler å bruke to balanseror-servoer hvis man vil fly rettlinjet siden originalopplegget har for mye slakk.
    Attached Files
    Last edited by joo; 17-07-06, 12:41.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Modell: E-Flite minifuntana
      Vingespenn: 94cm
      Vekt flyklar: ca.650g
      Motor: Nippy Black 1812/100
      Batteri: BBP 1600mah (ca. 115g)
      ESC: Jeti 18A
      Propell: APC 10x4,7 (sf) / APC 10x5E
      Strømtrekk: ?
      Watt/kg: 370W/kg

      Performance: Hovret på ca. halv throttel med 10x4.7 propellen. Fløy som en rakett vertikalt med 11x4.7 GWS SF men dersom en hovret og fløy mye belastende øvelser etter hverandre kunne esc'en kutte, antagelig pga. overbelastning av esc/varme. Den propellen var også for myk. 10x6 propp er oppgitt som maks på motoren iflg. manualen (send meg en PM om jeg tar feil da jeg ikke har manualen lenger så skal jeg rette det opp). For enda råere ytelser ville jeg anbefalt Nippy Black 2510/114 men 1812/100 holder også til 3D flyging bare så det er sagt. Flytid på BBP batteriet var ganske nøyaktig 12min med ganske hard flyging.

      Problemer med montasjen
      : Det fulgte ikke med feste til nippy motoren, kun stickmount. Laget et selv. Vet ikke om det er lagt ved et feste til axi / nippy og lignende motorer i dag.
      Last edited by esmel; 17-07-06, 15:58.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Effektmodell X-Rock, himax C2812-1200

        Modell: Effektmodell X-rock
        Vingespenn: 100 cm
        Vekt flyklar: 500 gram
        Motor: Himax C2812-1200
        Batteri: Apogee 3S 1660
        ESC: CC thunderbird 18
        Propell: 11x4,7

        Performance: flyet fly fint. hovrer og torquroller enkelt. spinner fint, men jeg har litt problemer med å få det til å slowrolle fint, det vil liksom bare til siden når jeg gir sideror. for å få nok power til at det skal bli artig å fly flyet må jeg fly det i ca 3-4 min for så å ta en liten pause på 2 min. etter at det er gjort har pakken blitt lunken og flyet hovrer på ca 40% gass. vertikalen er ubeskrivelig! flyet flyr ikke hlet rett, men det kan ha noe med at servoene kanskje ikke sentrerer helt. kommer sakte å fint uten wingrocking i high alpha

        Problemer med montasjen: ingen problemer med montasjen
        Last edited by william123; 17-07-06, 16:05.
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          The World Models Velox Rev II

          Modell: The World Models Velox Rev II
          Vingespenn: 165 cm
          Vekt flyklar: 3600-3800 g
          Motor: Axi 4130/20
          Batteri: Poly Quest XP 8S 2500 mAh / Poly Quest 8S 4000 mAh / Hyperion 8S 3300 mAh
          ESC: Hacker Master Opto 77
          Propell: APC Pattern N 17x10
          Strømtrekk: ~47 A
          Watt/kg: ~340-350 W/kg avhengig av batterivekt

          Performance:
          Uendelig vertikal ytelse og bredt hastighetsområde. Kan fly veldig sakte men også fort om nødvendig. Det er ganske lite kobling i knife-edge og det tracker fint syns jeg. Folk pleier å kommentere at det flyr veldig fint.

          Problemer med montasjen:
          I og med at det er et fly beregnet på glow-motor må man lage batterifeste og motorfeste selv. Min motor var montert med radial prop-adapter. Batterifestet mitt endte opp slik at det store batteriet kan plasseres rett foran vingebjelken, og det lille batteriet kan monteres helt fremst i motorboksen.

          Takk til Svein (Aviator) for bildet han tok av flyet mitt.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            ESM Spitfire XIV 1:6 skala

            Modell: ESM Spitfire XIV
            Vingespenn: 183 cm
            Vekt flyklar: 5970 g (6400 g med lydanlegg)
            Motor: Axi 4130/20
            Batteri: Poly Quest 8S 4000 mAh / Hyperion 8S 3300 mAh
            ESC: Hacker Master Opto 77
            Propell: APCE 17x10
            Strømtrekk: ~47 A
            Watt/kg: ~215 W/kg

            Performance:
            Flyr som en Spitfire skal. Flyr i skalafart fra takeoff til landing. Dette viser at en relativt liten motor kan drive store fly overbevisende.

            Problemer med montasjen:
            I og med at det er et fly beregnet på glow-motor må man lage batterifeste og motorfeste selv. Min motor var montert med radial prop-adapter og gummifester for å redusere resonans. Servoer og batterier bør monteres så langt frem som overhodet mulig. Selv med batteriet helt fremst i nesa så måtte jeg ha ca 700 g med nesevekt for å balansere flyet.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              MPX magister - Apache

              Modell: Multiplex Magister
              Vingespenn: 163 cm
              Vekt flyklar: ca 2100 gram
              Motor: Apache APXL 30-14
              Batteri: Flight Power EVO 20 4S 3700
              ESC: Hyperion 50 OPTO
              Propell: APC E 13*8
              Strømtrekk: underkant av 40
              Watt/kg: ca 260

              Performance: flyet tar av fra gress på halv gass og går vertikalt. på bånn pine går flyet med brukbar hastighet. flyet flyr fint og jeg vil kalle den "Den Ultimate Traineren" flyr akkurat som en trainer skal, men man kan ha mye morro med f.eks slepekoblingen. flytid ligger på 20-25 min.

              Problemer med montasjen: montasjen her, er det heller ingen problemer med. enesta modifikasjon en trenger å gjøre er å borre fire hull i firewall slik at man får festet motoren. kan også monteres med glowmotor for den som måtte ønske det.
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Blade XL med Hyperion 3025-10

                Modell: Blade XL fra FreeAir
                Vingespenn: 140cm
                Vekt flyklar: 1630 gram
                Motor: Hyperion 3025-10
                Batteri: TP 4S4000 ProLite
                ESC: Jeti 77
                Propell: APC 13x4e
                Strømtrekk: 54A
                Watt/kg: 450
                Flytid: 12 min +

                Performance: Helt super performance til 3D. Selv om den faller til siden kan den rettes opp med et gass-burst og sideror. Henger på halv gass. Mye motstand i flyet gjør at det ikke flyr styggfort, men det er ikke meninga heller.

                Problemer med montasjen: Svært lett å montere, motoren står helt fritt og er knapt lunken selv etter en flight på varme sommerdager.
                Attached Files
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Fliton Extra 330 Freestyle

                  Modell: Fliton Extra 330 Freestyle
                  Vingespenn:152cm
                  Vekt flyklar:2,4kg
                  Motor:Hyperion Z4025
                  Batteri:Flightpower 5S 3700mah 20C
                  ESC:Castle Creation Phoenix 60A
                  Propell:14x7
                  Strømtrekk:40-45A
                  Watt/kg:Ca 300
                  Flytid:7min

                  Performance:
                  Uendelig vertikal og høy pitch-speed. (Har sett folk bruke 17" propell på dette flyet og de har masse thrust, men flyet går ikke framover)
                  Kjappe servoer og mye utslag gir grei performance i 3D, skulle hatt en kjappere servo på sideroret dog.
                  Kan kaste flyet rundt i snap-roll eller tumble og det retter seg opp av seg selv.
                  Knife-edge er heller ikke noe problem.
                  Jeg er litt forsiktig med å belaste vingene, har hørt om flere som har opplevd at vingene svikter i luften. Leste også at begge vingeboltene røyk i en snap-roll og vingene for hver sin retning mens kroppen fortsatte i en pen bue mot moder jord.

                  Flytiden er et problem, blir fort overrasket når motoren takker for seg. Deadsticklande en extra er ikke lett!


                  Problemer med montasjen:
                  Hadde ikke noen store problemer med monteringen, det som var mest irriterende var vel luka på kroppen. Ingen festemekanismer og instruksjonen sa bare noe sånnt som "sitte fast nå". Brukte tre skruer og en bøyle på hver side som holder luka nede.

                  Klippe canopy... *grøss*

                  Understellet av aluminium tåler ikke harde landinger, erstatning i carbon er under produksjon i USA.
                  Attached Files
                  Last edited by erlend; 24-07-06, 00:36.
                  Run, live to fly, fly to live, aces high!
                  Erlend Larssen

                  Comment


                  • #10
                    GWS A10 med CD-ROM motorer

                    Modell: GWS A10 m/EDF50
                    Vingespenn: 968mm
                    Vekt flyklar: 520g
                    Motor: 2x 20mm CD-ROM (GoBrushless): 11 Turn 0,5mm tråd, 6 magnetpoler
                    Batteri: 3S Apogee 2480
                    ESC: Castle Creation Phoenix 25
                    Propell: EDF2030X5
                    Strømtrekk: 15A
                    Watt/kg: 300
                    Flytid: ca. 10 min (?)

                    Performance:
                    Total thrust er ca. 430g statisk. Det er mer enn nok for vanlig flyging. Flyr meget rolig og stabilt over et stort fartsregister. Ser da bort fra at første turen ble preget av mye glitch og enkelte vindkast. Litt opptrim nødvendig på høyderoret for å motvirke momentet fra de høyt plasserte viftene.

                    Problemer med montasjen:
                    Det er stor avstand mellom batteripakke og motorene. Det er derfor relativt lange kabler mellom motor og ESC. Det var nødvendig å lage cockpiten avtagbar (hengslet) for å få en fornuftig adkomst til batteri og kontakter.
                    Bruk av kun en ESC har så langt fungert utmerket.
                    Last edited by flarssen; 26-07-06, 08:48.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Multiplex Magister, AXI 2820/12

                      Modell: Multiplex Magister
                      Vingespenn: 163 cm
                      Vekt flyklar: ca 2100 gram
                      Motor: AXI 2820/12
                      Batteri: Flight Power EVO 20 4S 3700
                      ESC: Hyperion 50 OPTO
                      Propell: APC E 11x7
                      Strømtrekk: 30-35A
                      Watt/kg: ca 260

                      Performance: flyet tar av fra gress på halv gass og går vertikalt. på bånn pine går flyet med brukbar hastighet. flyet flyr fint og jeg vil kalle den "Den Ultimate Traineren" flyr akkurat som en trainer skal, men man kan ha mye morro med f.eks slepekoblingen. flytid ligger på 20-25 min.

                      Problemer med montasjen: montasjen her, er det heller ingen problemer med. enesta modifikasjon en trenger å gjøre er å borre fire hull i firewall slik at man får festet motoren. kan også monteres med glowmotor for den som måtte ønske det.

                      her er en tråd med bilder og en del info om flyet, samt en filmsnutt;
                      video av magister - (MFN) ModellflyNytt.no

                      spørsmål kan rettes dit
                      __________________
                      Last edited by jørgen123; 24-07-06, 17:29.
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                      Comment


                      • #12
                        Modell: E-flite Ultimate EP 3D Profile ARF
                        Vingespenn: 711mm
                        Vekt flyklar: 355-410g (vekt oppgitt fra produsent)
                        Motor: SJ 2827MS
                        Batteri: RCS 860mah 3s1p
                        ESC: E-pro SP20A
                        Propell: APC SF 9x3.8
                        Flytid: ca. 7 min (= ca. 520mah ved hovring, acro med innslag av koseflyging). Fløy 9 min på ei lading, da startet pakka å miste litt futt.

                        Performance
                        Hovrer på ca. halv throttel. Akslererer bra ut av hover, drar vertikalt så lenge du gidder. Litt tyngre enn enkelte andre depronkjærrer da det er benyttet 5mm depron samt noe større motor/esc/batteri oppsett enn hos lettere depron modeller. Mener likevel at det skal være fullt mulig å fly innendørs med denne med god margin til tross for noe høyere fart enn hos f.eks de letteste shockflyerene. Den oppleves stabil selv i lave hastigheter.

                        Problemer med montasjen
                        Flyet leveres med en 370 børstemotor, gir, propell og en liten spinner. Til denne følger det med motorfeste (stickmount). E-flite har egne børsteløse motorer som kan erstatte børstemotoren noe som da tilsier at du kan få børsteløs i denne modellen uten å lage noe selv eller kjøpe noe ekstra. Min motor derimot hadde feste ala axi så jeg måtte lage et eget feste. Dette ble gjort ved å skjære spor til kroppen i ei finerplate, tre denne inn på kroppen og lime den fast samt forsterke med to balsalister bak firewallen som ble limt til firewallen og kroppen som avstiver. Dette resulterte i et ganske lett og stødig feste for motoren.

                        Skryt til E-Flite for god manual (som vanlig). Manualen tar for seg alt fra bygging, oppsett og flyging.
                        Attached Files
                        Last edited by esmel; 26-07-06, 20:09.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Modell: Formosa GWS
                          Vingespenn: 900mm
                          Vekt flyklar: 450g
                          Motor: Apache børsteløs AP300 m/GWS-gir 63g
                          Batteri: 3S1250 LiPo
                          ESC: E-flite
                          Propell: 9x7
                          Strømtrekk: ??
                          Watt/kg: ??

                          Performance: Har ikke fått prøvd den enda så jeg vet ikke hvordan den flyr.

                          Problemer med oppsett: Ble litt skjev her og der. Syns og propeller virker litt vell myk og tynn, føles som sånn skje bakpå duo yoghurt. Har en haug med propeller fra kyosho til en piper som jeg tror skal gå fint å bruke.
                          Pål Hodne

                          Comment


                          • #14
                            Modell: T3D Wild Beast
                            Vingespenn: 812 mm
                            Vekt flyklar: ~ 350 gram
                            Motor: STmodel RC 2212 / KV1000
                            Regulator: Hyperion titan 10A
                            Batteri: Div 3S lipo, alle på ~1200 mAh
                            Propell: GWS 9x5


                            Performance:
                            Dette flyet har fått leve lengre enn forventet. Har vert helt nede i søppelbøtta minst to ganger, men ble reddet opp igjen. Av dette fører endel reparasjoner, og vekt. Flyet i seg selv er vimsete/upresist, og flyr som ei "lørve". Motoroppsettet derimot er helt supert. Thrust nok til hover på halv gass, drar ut av hover og det på en vanlig 8/10C pakke. Fløy lenge med den originale 370 motoren, og må si overgangen er stor.

                            Problemer med oppsett:
                            Nei, ikke nevneverdig. Motoren lager en markant "plystrelyd" når den går, men det blir man vant til Har ikke hørt lignende i noen andre motorer jeg har.
                            Hyperionregulatoren er noe komplisert å programmere uten datakabel, men man venner seg til det også. (dessuten gjør man det kun én gang)

                            Comment


                            • #15
                              Modell: Alfa hayate
                              Vingespenn: x
                              Vekt flyklar: x
                              Motor: STmodel RC 2212 / KV1000
                              Regulator: St modell 25A
                              Batteri: 3S lipo, 1800 mAh
                              Propell: GWS 9x5 og apc 9x6E

                              Mer en nok power. kastet igang flyet på halv trottle.
                              Last edited by tyor; 03-10-06, 19:27.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X