Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hano Pretner Calypso 60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hano Pretner Calypso 60

    Dette er Modeltech utgave av Hanno's Calypso 60. Jeg kjøpte byggesettet på rcmarked.no og er godt fornøyd med settets innhold og kvalitet.

    Det eneste som mangler er en byggeveiledning. De fleste delene klarer jeg resonere meg fram til, men for å være å den sikre siden hadde en byggeveiledning vært kjekt å ha. Modellen har ikke blitt produsert på lenge, før internett sin tid, så er det noen som kan bidra med noe setter jeg stor pris på dette.
    Last edited by hvala; 14-08-06, 18:34. Reason: Skrivefeil
    Haagen Valanes

    Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

  • #2
    Send en PM til Jon Wold! Han har bygget en slik, og kjenner jeg han rett, så har han sikkert laminert og rammet inn tegningen ;o)
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

    Comment


    • #3
      Manual er allerede sendt i .pdf-format Så jeg håper limflaska er i bruk i Tromsø!

      Men Jon er jo knall hjelpsom, det har jeg erfart før

      Regner forresten med at mitt steingamle review av saken er studert...: (MFN) ModellflyNytt.no
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Saken er løst

        Jeg har mottatt manual i pdf-format så saken er løst.

        Jeg lest artikkelen, og vurdere å bygge Calypsoen med fast understell. Jeg har en Rubin 30 fra EZ med opptrekkbart understell, men det blir litt plunder med mekanikk i tillegg til ekstra vekt.

        Når det gjelder motor ser jeg på rcmarked.no og på hva som er tilgjengelig. Akkurat nå ser vurderer jeg en OS 46AX med Hatori pipe og ben, opp mot en OS 70 Ultimate. Noen tanker rundt dette?

        Forøvrig takker jeg for alle tilbakemeldingene.
        Haagen Valanes

        Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

        Comment


        • #5
          Hei
          Gratulerer med et flott fly!
          Jeg hadde en OS 91 4t m/pumpe. Den veide da ca 3,2 kg.
          Fløy som en drøm!!! Ville nok ikke gått under 61 2t eller 91 4t.
          Jeg laget et fast underestell for å slippe trøbbel med opptrekk,
          syns også at det stod litt langt bak for bruk på gress.

          Happy Landig

          RS
          Ronny Sundbye
          Young man, was that a landing or were you shot down?

          Comment


          • #6
            Jo, en god og lett .61 er nok det ideelle, men en 70 Ultimate gir pent drag og mindre vekt enn .90 4-takt eller et tungt pipe-oppsett på 2-takt...
            Men jeg har da sett RS sin fly godt med stor 4-takter i nesa

            Håper du får mange fine flighter på Breivikeidet sammen med Per Johnny, Voffsen og Mainne og de andre gærne Tromsø-gutta!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by hvala
              Når det gjelder motor ser jeg på rcmarked.no og på hva som er tilgjengelig. Akkurat nå ser vurderer jeg en OS 46AX med Hatori pipe og ben, opp mot en OS 70 Ultimate. Noen tanker rundt dette?

              Forøvrig takker jeg for alle tilbakemeldingene.
              Det kan være litt risikabelt å kjøpe brukt motor som har gått flere timer og blitt utslitt eller hatt dårlig behandling osv, osv.., om reservedeler er tilgjengelig..

              Heller kjøp en hel ny motor som du slipper å få problemer senere..

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Håper du får mange fine flighter på Breivikeidet sammen med Per Johnny, Voffsen og Mainne og de andre gærne Tromsø-gutta!
                I motsetning til de "andre gærne Tromsø-gutta" så tilhører jeg den "normale" delen.........

                Fra spøk til alvor, vi har hatt mange fine flighter, både på stripa, Lofoten og i diverse treningshaller.

                Når det gjelder valg av motor har jeg hatt stor glede av å lese på forumet
                ModelTech Calypso 60 er klar! - (MFN) ModellflyNytt.no
                vedrørende diskusjon av samme modell. Der er det en som har brukt en OS61FP med 12*6 propell og god erfaring med dette.

                Det som vil være avgjørende er helheten for modellens vekt og balansepunkt. Jeg vurderer å montere servoer i halen for kort overføring til ror, og på grunn av dette kan det være fordelaktig med en tyngre 4-takter i nesa.

                I tillegg tenker jeg på at modellen er utviklet på begynnelsen av 80 tallet med anbefalt motorstørrelse 40-75 2 takt, 60-90 4 takt. På 20 år skulle jeg tro at motorutviklingen har gått framover, slik at i dag får vi mer kraft i forhold til motorens størrelse og egenvekt.

                Time will show
                Haagen Valanes

                Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Motorboy
                  Det kan være litt risikabelt å kjøpe brukt motor som har gått flere timer og blitt utslitt eller hatt dårlig behandling osv, osv.., om reservedeler er tilgjengelig..

                  Heller kjøp en hel ny motor som du slipper å få problemer senere..
                  Jeg er litt forsiktig i så måte. For øvrig er en ene kun kjørt to tanker og selges i nabolaget (20 mil unna). Den andre er ny i eske så der er det liten risk.
                  Haagen Valanes

                  Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

                  Comment


                  • #10
                    Huuuuu - det var meg han kjøpte flyet av. Bedre at en iverig får settet opp av esken enn at det blir liggene.

                    Comment

                    Working...
                    X