Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av F3A-trainer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av F3A-trainer

    Hei alle sammen.
    Jeg skal kjøpe meg en .90 size F3A type fly type ARF. Jeg har en OS91FX som skal benyttes. Etter litt surfing har jeg sett 2 modeller som kan være aktuelle:
    Protech´s Tojeiro 90 og CMP´s Swallow. Noen som har erfaringer med disse eller er det andre fornuftige valg ??
    Jeg har ingen planer om å benytte flyet til 3D flyging.
    Hans Petter Ytterbø
    Trondheim

    RCRCM; Strega F3F
    RCRCM; E-Typhoon
    RCRCM; Predator V1 F3F
    Wildflug; MDM Fox
    CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
    Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
    ESM; Seafury m/ MVVS 40
    ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
    ESM Seafury m/ OS FT-300
    + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

  • #2
    Originally posted by Hans Petter
    Hei alle sammen.
    Jeg skal kjøpe meg en .90 size F3A type fly type ARF. Jeg har en OS91FX som skal benyttes. Etter litt surfing har jeg sett 2 modeller som kan være aktuelle:
    Protech´s Tojeiro 90 og CMP´s Swallow. Noen som har erfaringer med disse eller er det andre fornuftige valg ??
    Jeg har ingen planer om å benytte flyet til 3D flyging.
    Jeg har en tojeiro 90 som jeg har flydd en hel del , flyr den med en asp91 med bolly pipe ! Jeg vil si at du får utrolig mye for pengene . ut ifra mine erfaringer så er flyet veldig presist ,flyr lett selv om den er litt tung dvs 3900grm med mitt oppsett. Ellers så er det verdt å nevne at tyngdepunktet angitt fra produsent er veldig feil , den blir allt for nesetung ! Jeg har flyttet tyngdepunktet ca 20mm bakover i forhold til anbefalt . Sist men ikke minst så bør du se nøye på settet før du kjøper , at allt er rett osv ! Om ikke du har mulighet til det så får du be selger se nøye for deg .
    Mvh Andre`søhagen

    Comment


    • #3
      Takk for innspill ! Jeg stusser litt på det at settet nå sjekkes for skjevheter etc. Etter min mening så bør alle seriøse produsenter ha en kvalitetskontroll på delene før de sendes ut på markedet. Hvis det er sånn å forstå at settene fra Protech er som er parti frukt så har jeg mine tvil....
      Hans Petter Ytterbø
      Trondheim

      RCRCM; Strega F3F
      RCRCM; E-Typhoon
      RCRCM; Predator V1 F3F
      Wildflug; MDM Fox
      CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
      Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
      ESM; Seafury m/ MVVS 40
      ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
      ESM Seafury m/ OS FT-300
      + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

      Comment


      • #4
        Det med å sjekke for skjevheter o.l. gjelder alle arf.
        ikke bare protec.
        De lages på et slags menneselig samlebånd, og som med alt serieproduserte ting så kan det bli småfeil.
        eneste måte å være 100% sikker på at alt er rett er å se på hver del før du kjøper settet, eller bygge det selv (og da må man jo også under prosessen kontrollere at alt er rett.)
        Så det med å kontrollere det man kjøper er ikke noe særfenomen for protec.
        Men det er jo ikke noe problem dersom du kjøper i butikk, for da kan du sjekke alt selv FØR du betaler... og godkjenne om du synes settet er bra nok.
        Last edited by ChristianAustenå; 17-09-06, 07:39.

        Comment


        • #5
          Riktig det cristian sier her ! Skal du ha et ferdig sett som er helt 100 så snakker vi en helt annen prisklasse ,du kan jo feks se på Modèles d'avions radiocommandés destinés à la voltige pour la compétition et le sport . Ellers så vil jeg si at det ikke er noe problem å få et rimelig ferdigsett som er bra , du må bare sjekke nøye før du kjøper ! Gjerne ta med deg en digitalvekt og sammenlign vekt på vinge ,kropp osv !
          Mvh Andre`søhagen

          Comment


          • #6
            Alle ARF´s som jeg har kjøpt tidligere har vært av utmerket (god nok) kvalitet uten skjevheter o.l. Har også en Mini Katana fra Prescision Aerobatics som er av fantastisk kvalitet til en særdeles god pris. Jeg skal ta med meg tipset om kontroll av delene ved kjøp.
            Tilbake til valg av modell. Er det tips om andre OK ARF-modeller for F3A til .90 size totakt ?
            Hans Petter Ytterbø
            Trondheim

            RCRCM; Strega F3F
            RCRCM; E-Typhoon
            RCRCM; Predator V1 F3F
            Wildflug; MDM Fox
            CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
            Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
            ESM; Seafury m/ MVVS 40
            ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
            ESM Seafury m/ OS FT-300
            + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

            Comment


            • #7
              Hallo

              Ikke helt ARF, men CA Models Widebody eller Epsilon 90 er meget gode kandidater. Har selv en Widebody 60/90 med ST G90 motor og synes den er veldig bra, størrelsen tatt i betraktning.

              Du må bygge litt, men resultatet (og vekta.. min er ca 3 kg) blir trolig bedre enn de fleste ARF.

              Lykke til.

              MVH
              Øistein Hoelsæter
              hilsen

              ois

              Comment


              • #8
                Takker for innspill !!

                Valget falt på Epsilon 90 som er etterfølgeren til Widebody 60. Jeg har bestillt byggesettversjonen.
                403 Forbidden

                Byggesett ble bestillt her:
                404 Not Found

                Jeg gleder meg.

                mvh
                Hans Petter
                Hans Petter Ytterbø
                Trondheim

                RCRCM; Strega F3F
                RCRCM; E-Typhoon
                RCRCM; Predator V1 F3F
                Wildflug; MDM Fox
                CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                ESM; Seafury m/ MVVS 40
                ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                ESM Seafury m/ OS FT-300
                + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                Comment


                • #9
                  Hei. Jeg bygget Epsilon 90 byggesett-versjonen for en stund siden. Hva slags motor skal du ha i? Jeg har en 91FX med tuned pipe etc. Maatte bygge om firewallen etc. Jeg kan sende noen bilder hvis du er interessert....
                  Jeg installerte i tillegg en hydemount og laget en nesering innenfor cowlingen. (som ikke var festet i cowlingen) Det var mye jobb og jeg gidder ikke aa gjore det igjen. Da er det bedre aa forlenge kroppen og lage en permanent overdel slik man ser paa de fleste 2m pattern flyene. Cowlingen kan da kuttes i 2....
                  Jaran
                  Jaran

                  Comment


                  • #10
                    bygget du hydemounten selv eller får man kjøpt ferdige?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by JarKri
                      Hei. Jeg bygget Epsilon 90 byggesett-versjonen for en stund siden. Hva slags motor skal du ha i? Jeg har en 91FX med tuned pipe etc. Maatte bygge om firewallen etc. Jeg kan sende noen bilder hvis du er interessert....
                      Jeg installerte i tillegg en hydemount og laget en nesering innenfor cowlingen. (som ikke var festet i cowlingen) Det var mye jobb og jeg gidder ikke aa gjore det igjen. Da er det bedre aa forlenge kroppen og lage en permanent overdel slik man ser paa de fleste 2m pattern flyene. Cowlingen kan da kuttes i 2....
                      Jaran
                      Jeg skal ha i min gode 91FX med standard potte. Har ikke tenkt noe annet en "standard" motorfeste. Motoren planlegger jeg å montere slik at potta blir midt under kroppen. Se bilde.
                      Attached Files
                      Hans Petter Ytterbø
                      Trondheim

                      RCRCM; Strega F3F
                      RCRCM; E-Typhoon
                      RCRCM; Predator V1 F3F
                      Wildflug; MDM Fox
                      CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                      Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                      ESM; Seafury m/ MVVS 40
                      ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                      ESM Seafury m/ OS FT-300
                      + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                      Comment


                      • #12
                        Ang. tyngdepunkt på Epsilon 90

                        Jeg sitter nå å gransker byggeveiledning. Hva er erfaringen med tyngdepunktet på modellen ? Grunnen til at jeg spør er at jeg funderer på å putte høyde og siderorsservo bak i halen men ikke hvis modellen må utballanseres med masse bly i nesa.
                        Hans Petter Ytterbø
                        Trondheim

                        RCRCM; Strega F3F
                        RCRCM; E-Typhoon
                        RCRCM; Predator V1 F3F
                        Wildflug; MDM Fox
                        CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                        Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                        ESM; Seafury m/ MVVS 40
                        ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                        ESM Seafury m/ OS FT-300
                        + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                        Comment


                        • #13
                          Epsilon 90

                          Hvis jeg husker riktig saa er dette flyet haletungt nok som det er. Jeg ville ikke flyttet servoer bakover i kroppen. I hvert fall ikke hvis du skal bruker 91fx.
                          Jaran
                          Jaran

                          Comment


                          • #14
                            Takker for innspill. Jeg var inne på sidene dine og leste dine byggeerfaringer på Epsilon som var meget informativt. Jeg skal være enig i at byggeveilledingen er utrolig dårlig. Da hjelper det at man har bygget en del fly tidligere....
                            Stusser bl.a på feste av understell; Jeg forstår det slik at man må sage ut i kroppssidene for å få festet understellet og at man lager en boks/ deksel over skruene etterpå. Dette er ikke nevnt overhode.
                            Hans Petter Ytterbø
                            Trondheim

                            RCRCM; Strega F3F
                            RCRCM; E-Typhoon
                            RCRCM; Predator V1 F3F
                            Wildflug; MDM Fox
                            CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                            Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                            ESM; Seafury m/ MVVS 40
                            ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                            ESM Seafury m/ OS FT-300
                            + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                            Comment

                            Working...
                            X