Announcement

Collapse
No announcement yet.

Picolario Talk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Picolario Talk

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    flott artikkel Joo!
    veldig bra beskrivelse av flyging med picolario'en. fikk jammen lyst på en slik en jeg også!
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Takk william123!

      Er jo ikke meningen å friste folk over evne, men håper leserne får en liten idè om hvor mye både "nytte" og moro en vario på telemetri gir. Nytte i "" siden dette er en hobby og vi ikke kan sies å virkelig trenge slike gadgets, og i litt kontrast til esmel`s lille tråd om hvorvidt vi trenger alle slags duppeditter

      Denne gadgeten har for meg blitt svært viktig, og kompisene i klubben som har anskaffet seg slike er alle enige om at dette har vært et virkelig stort dytt i riktig retning når det gjelder å ha det moro med modellfly! (Det er vel derfor vi driver på?) I tillegg henger det svært høyt på lista over "må ha"-ting for dem som er seilflygere og ikke har investert ennå.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Fin og informativ artikkel!!

        Er jo ikke meningen å friste folk over evne
        Du klarte det allikevel
        Har alltid hatt sansen for nyttige duppedipper (og unyttige)

        Dette så ut som en spennende sak..
        Har aldri flydd termikk, men vurderer å skaffe meg en modell.

        Denne er jo tenkt til bruk på termikk flyging, men jeg har opplevd å fly hang på Vole, Vågå med min EGE der har jeg klart å fly så høyt med denne at jeg bare så vidt har sett modellen! Da er det vel mere termikk enn hang, eller? Hanget vil bare ha "virkning" en viss høyde over hanget, avhengig av hanget's utforming og vindretning.
        Mulig picolario'en kunne være til nytte her også.

        Vil bli enda mer interessant når gps funksjonen kommer, da kan en jo brukes i alle slags fly for å logge turen, måle hastigheter i motorfly osv osv..

        Kan denne utgave bygges ut med gps funksjon, eller må enn da ha en annen modell??

        Kjell Arne

        Comment


        • #5
          Yes when the GPS comes it will be modular and the Piccolario Talk can be built out...
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Finnes noen dato om når gps modul er klar til levering? evt. ca pris for denne?

            Kjell Arne

            Comment


            • #7
              GPS kan du enkelt få til allerede med rimelig PDA og GPS antenne.
              Jeg kjøpte mitt for €250 (IPAQ HP3970 m/ Blåtann GPS) og med ett passende seilflysoftware logger denne flyvningen. Dette kan i ettertid analyseres i 2D og 3D. Min primærfunksjon for dette er dog navigasjon/logging av egen seilfly flyvning, fullsize.

              Linker for software til PDA:
              SeeYou Mobile (lisens)
              WinPilot (lisens)
              XSoar (freeware)

              Analyse:
              SeeYou (Naviter.com – Enabling Pilot Excellence)
              Strepla

              Her er en link til resultatet etter jeg prøvde dette i min 1/4 K8 - http://forum.condorsoaring.com/viewtopic.php?t=3607
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #8
                Originally posted by Haldor
                GPS kan du enkelt få til allerede med rimelig PDA og GPS antenne.
                Men det har jo ikke noe med Picolario sitt system å gjøre i grunnen da... som dette handler om.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  ser på siden til griffin at det finnes en "light" version. noen som vet hva som er med iden pakken? (Joo, Ken)
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #10
                    The light version is purely the audio variometer without the bells and whistles - you don't get the sexy voice reporting height etc.
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

                    Comment


                    • #11
                      takk for info Ken! tror du at du kan PM meg med ca priser den blir å koste(er jo ikke lov å reklamere med priser )
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joo
                        Men det har jo ikke noe med Picolario sitt system å gjøre i grunnen da... som dette handler om.
                        Nei, men Picolario systemet (GPS-modul) er ikke tilgjengelig heller så da ville jeg bare nevne muligheten for de som ikke vil vente.

                        Jeg har selv Picolario ombord i min 1/4 K8 og liker den veldig godt. God artikkel!
                        Det er flere i klubben min som bruker Picolario og det har reddet minst en større modell i år pga spenningsvarselet.
                        Last edited by Haldor; 29-09-06, 06:23.
                        ----------------
                        Haldor
                        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Haldor
                          da ville jeg bare nevne muligheten for de som ikke vil vente.

                          Jeg har selv Picolario ombord i min 1/4 K8 og liker den veldig godt. Det er flere i klubben min som bruker Picolario og det har reddet minst en større modell i år pga spenningsvarselet.
                          Ja, men det betyr at man kanskje må ha to systemer... Nå tror jeg ikke det tar så lang tid før Renschler har GPS-opplegget sitt klart (Håper håper)!

                          Godt å høre at dere har gjort praktiske gode erfaringer med spenningsvakten. Eller: ikke godt egentlig siden det betyr at man opplever at batteriene ikke er så gode som antatt hele tiden, men akkurat det med å vite hva batteriene klarer i praksis er og blir jo et av de store faremomentene når vi flyr. Aktiv bruk av computerladere har i alle fall hjulpet meg mye, men spenningsvarselet i tillegg er genialt. Vi er jo ikke av dem som lander hvert kvarter og sjekker voltspyen heller vi som flyr store seilere...

                          Flott at du flyr skala "oldtimer". Vi er flere i klubben min som skal bygge 1/4-skala i vinter, alt av gammel årgang. Sannsynligvis ikke mindre enn 5-6 stykker...
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo
                            Godt å høre at dere har gjort praktiske gode erfaringer med spenningsvakten. Eller: ikke godt egentlig siden det betyr at man opplever at batteriene ikke er så gode som antatt hele tiden...
                            Celler kan feile uten forvarsel selv om det er sjelden de gjør det. Servoer kan og feile og dette kan trekke mye strøm ganske fort. Slike scenarioer klarer en ikke å forutse med VoltSpy e.l eller ved testing av kapasitet med computerladere osv. Sånn sett er Picolario sin spenningsvakt en slags god forsikring som kjøper oss tid til å lande før det er for sent.

                            Selv har jeg brukt Pico'en i en liten HLG til større 1/4 modeller, dens størrelse er glimrende og vekta er ubetydelig. Eneste jeg ikke har prøvd så langt er TEK-dyse da jeg ikke bestilte det i sin tid.
                            ----------------
                            Haldor
                            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                            Comment


                            • #15
                              Glitrende artikkel, Joo! Flygingen du beskriver er akkurat det som gjorde at jeg begynte med seilere i sin tid! Jeg har vært nær mange ganger, men ikke så stabilt som du beskriver det. Termikk er moro!

                              Nå har jeg delene til to strikker klar. Burde kunne klare å få tak i en 2-3 meters seiler med termikkegenskaper, med eller uten vario innen våren er over oss igjen! Da er det flyet, naturen og meg. Akkurat slik det skal være! Magisteren kan jo også brukes til opptrekk. Fremtiden er lys!!
                              Trygve M.
                              Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                              "Not within a thousand years will man ever fly!"
                              -- Wilbur Wright, 1901.

                              Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                              Comment

                              Working...
                              X