Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjente sekvenser 2007 er valgt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjente sekvenser 2007 er valgt

    Hei alle,

    De kjente sekvensene for 2007 er nå offentlige og kan lastes ned på Home

    ligger også ved her som pdf for Basic, Sportsmann og Intermidiate

    mvh
    Ketil Aagesen
    Attached Files

  • #2
    Spennende. Kan se ut som om vanskelighetsgraden på Sporsman er økt en del. Hva synes du om Intermediate, Ketil?
    Last edited by Supra25; 09-10-06, 08:58.
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Basicen er vel også forandret litt men syntes den så fin ut jeg... Har bare flydd basic på sim enda men den nye så kanskje litt bedre ut mtp. litt større variasjon, eller er det bare meg...?

      Syntes i hvert fall det er positivt at det er såpass utfordrende som det er. Da går en i hvert fall ikke lei like fort...

      Bar skyter inn et lite spørsmål/kommentar:
      Siden alle kan fly basic (er vel ingen størrelsesbegrensning?), blir det tatt hensyn til flystørrelse etc? Det er vel strengt tatt litt enklere å holde en 3metring stabilt enn det er å holde noe på halvanna meter stabilt før under og etter øvelsene spesielt om det er litt vind? Eller er ikke dette noen reel problemstilling?
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Sekvensene ligger også tilgjengelig på Imac Norge sine sider..

        Espen: Virker litt som om de har økt vanskelighetsgraden noe på alle de tre klassene, men ikke så mye at det er avskrekkende. Ser ut til å være bra utfordringer der for enhver. Kanskje hvis lysten spretter inn at en kan prøve å fly disse til helga.....blir jo litt som å fly unknowns det da..hehe

        Flystørrelse. Det blir ikke tatt hensyn til dette i noen av klassene. Du må gjerne stille med ei depronkjerre sålenge outline på modellen er innenfor skalakravene...men...det scores også (i tillegg til selve øvelsene) på presentasjon (ACS score) som er hva slags inntrykk dommerne sitter med av hvordan sekvensen ble plassert i boksen. I Imac er det jo ikke regler for hvor i boksen du skal fly de forskjellige øvelsene og det gis ikke trekk for om en øvelse som normalt sett gjøres i senter flys på en av sidene. Men slik forskyvinger kan ha innvirkning på totalinntrykket og gi en dårlig ACS score.

        Nå er ikke den mest avgjørende, men samtidig så vil en bedre presentasjon av øvelsene gi dommerne en bedre anledning til å se hvordan øvelsene flys. Så på bakgunn av dette kan man si at med en større modell blir det ikke like kritisk hvis man havner langt unna som med en mindre en siden modellen vil synes bedre i lufta. Eller man kan snu på det å si at med en mindre modell er det viktig å holde linja bra og ikke drifte for langt utover i boksen.

        Men bare for å ha det HELT klart...så lenge øvelsene flys bra og presentasjonen er bra så spiller det INGEN rolle fra et dommermessig standpunkt om modellen er stor eller liten. For pilotens del så kan det jo som du sier være enklere å ratte en større modell i litt ullent vær.
        Jeg synes det er veldig viktig å få fram at man ikke trenger å ha en stor 2.6m eller 3m doning for å være med i Imac. Det viktigste er at man møter opp på treff, samlinger og konkurranser med sitt blide åsyn og er med på morroa. Om du flyr en Cap på 1.4m eller Extra på 3m er oss rivende likegyldig. Ikke blir man sett ned på heller om man ikke har ei kjerre til 40 laken. Vi holder på med dette for å ha det gøy.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Hallo Odd,

          Intermidiate'en er ikke helt ille. Var noen værre som ukjente under NATS i år. Ser egentlig ganske fin ut.

          Det som krever mest er nok kombinasjonen av øvelse 5 (1 3/4 spinn exit crossbox) + øvelse 6 (stallturn med snap på vertkalen nedover) + øvelse 7 (1/4 rolling circle imot deg med en roll). Ikke det at 5 og 6 er så vanskelig men posisjoneringen er ganske utfordrende pga den siste 1/4 rolling circel'en. Denne siste krever ofte mere plass og er vanskeligere enn man tror. Man skal jo over i øvelse 8 som bør ligge ca midt i sektoren.

          Men, tror nok du fixer dette.....

          Ketil

          Comment


          • #6
            Er ingen som kan filme et komplett program med kommentarer til og spille det av sakte slik at man kan få med detaljene.
            Det råeste hadde vært om noen kunne hatt 2 kameraer, ett som filmer stikke bevegelsene, og det andre filmer flyet og programmet, deretter lagt stikka oppå filmen, hadde kunne sett hvordan det skulle gjøres og prøvd litt selv.
            Noen som tør å ta på seg dette? hehe..
            Med vennlig hilsen / Best Regards
            Freddy Ulvseth
            http://freddy.ulven.com/rc

            Comment


            • #7
              Hadde blitt fornøyd bare noen fløy programmet i simulator og recordet demo samtidig, jeg. sånn at man hadde forstått hva alle tegnene er fornoe.
              Dette tror jeg sannsynligvis kunne hjulpet til rekruttering til basic programmet også.
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

              Comment


              • #8
                Kato: Fixe det...joa..må jo det hvis oss skal klare å strippe deg for tittelen...hehe Det gjelder nok bare å trene, ja... Syns programmet så ganske greit ut med unntak av en del av den ene manøveren...men jeg sier ikke hvilken..

                TapZ og Ulven: Vi får se hva vi får til utover høsten og vinteren. Nå har programmene akkurat blitt lagt ut, og vi må få litt tid til å bli kjent med de først. Det beste er å legge turen til et treff og få litt realtime inputs!
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Sportsmann programmet så morsomt ut. Gleder meg til å begynne å fly det. Må bare klare opp i litt radioproblemer først ;-(

                  Som sagt, sportsman-programmet så greit ut, men hva i all verden har en flat 180° sving å gjøre i dette programmet (siste øvelse, nr.10)? Virket liksom litt malplassert.

                  OAK

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TapZ
                    Hadde blitt fornøyd bare noen fløy programmet i simulator og recordet demo samtidig, jeg. sånn at man hadde forstått hva alle tegnene er fornoe.
                    Dette tror jeg sannsynligvis kunne hjulpet til rekruttering til basic programmet også.
                    Ta en sveip innom IMAC sine sider. Der er (såvidt jeg husker) en beskrivelse av øvelsene i tillegg til selve programmet tegnet med Aresti-symboler. Teksten vil fort oppklare og forklare. Arestisymbolene har nok kommet for å bli, og en lesetur gjennom beskrivelsen sammen med mysing på figurene vil gjøre deg dus med sakene tenker jeg.
                    (Var vel Aresti det heter ... ? )
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by OAK
                      Som sagt, sportsman-programmet så greit ut, men hva i all verden har en flat 180° sving å gjøre i dette programmet (siste øvelse, nr.10)? Virket liksom litt malplassert.
                      Dette er en aerobatic turn og skal flys med en bank på 60 grader (hvis jeg ikke husker feil). Øvelsen virker kanskje noe simpel i Sportsman, men er vanskeligere å få til enn man tror. Kanskje de har kompensert litt for et noe økt nivå ellers i sekvensen...?

                      Joo: Ja, det er Aresti det heter.

                      Det vil etterhvert komme beskrivelser og tips til neste års sekvenser også, vi må bare få tid til å skrive de først...men en videogjennomgang også er en bra ide, og vi må se om vi ikke får til det.
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Sekvensene for 2007 kom for et par dager siden. Beskrivelse av disse vil komme på IMAC Norge sin hjemmeside etter hvert. I mellomtiden kan kan regelverket og en fullstendig beskrivelse av alle øvelser lastes ned fra Home Klikk på Rules og last neg IMAC Judgeing and flying guide. Der står ALT! ( 64 sider cirka)
                        mvh Rolf Meum

                        Comment


                        • #13
                          Regner med at ingen får lært seg de nye sekvensene før helga (eller??) men jeg tenkte å filme litt med kameraet til Karl H på Maarud nå på lørdag. Kanskje litt dumt å filme 06 sekvensene men... Vel vel.. nå veit dekk at det antagelig blir videodekkning av Maarudtreffet så da får vi nå se...

                          Det kommer vel uansett en videosnutt fra Maarud ila. høsten om ting går som planlagt så får vi se om det ikke kan bli en blanding av low and slow og flyging av sekvenser... Er opp tæll dekk pilota dæ

                          EDIT: Var litt rask på avtrekkeren og glemte litt info... Om dere går til http://www.teamflyingcirkus.com og registrerer dere og går på denne siden
                          http://www.teamflyingcirkus.com/newi...hp?page=Videos så kan dere laste ned video av 06 sekvensene hvis noen skulle lure på hvorden det hele fungerer...
                          Last edited by esmel; 10-10-06, 11:38.
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Hehe,

                            JEg vet at jeg ihvertfall skal trene på det nye programmet..så får vi se om det går greit eller ikke haha...

                            Så blir det vel litt freestyle flyging også...flott at du kan filme litt, vi mangler liksom litt av sånt i Norge...Kjekt å spre litt rundt seg sånt at det ikke bare ser ut som om det er amerikanerene som kan fly Samt at det er en flott måte å rekrutere nye folk på, sån at folk kan se hva det går ut på..og hvor kjekt vi har det...
                            Last edited by flypilot; 10-10-06, 12:32.
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Det blir nok litt av hvert Espen, men det er nok litt tidlig å filme sekvensene vil jeg tro..i hvert fall Intermediate. Basic og muligens Sportsman ville nok gått fint, men så har man det der med tid til å gjøre det også. Det later til å komme en del folk (hvilket er glimrende), og da må man utnytte den flytida man har.
                              Men low 'n slow og fast'n hard skal vi nok få til uansett.
                              Odd Sundet
                              http://www.imacnorge.no

                              Comment

                              Working...
                              X