Announcement

Collapse
No announcement yet.

mitt første møte med "litt større" elektro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mitt første møte med "litt større" elektro

    Kom nettopp inn etter en prøvetur med en ouya aerobatic med en pjs 3d 2500 motor. og må si dette ga mersmak. for det første nå som høsten har kommet og det ligger kjølig fuktig dis over trøndelag. så deilig å slippe å søle med fuel og bli våt og enda kaldere på fingrene. Heller ikke behøve bruke alle kreftene på å slå igang en vrang fuelmotor. Var litt eller rettere sagt veldig spent på hvordan dette ville bli. hadde jo prøvd å kjøre motoren samtidig som jeg holdt i flyt og viste at nok krefter skulle det være. Nå bor jeg langt borti skogen og har da en asvalt vei rett fordi som det meget sjelden kommer bil på. ligger store jorder på hver side av veien. så da ble det bestemt veien til take off slik at jeg skulle få nok fart i hvertfall (alltid skeptisk til slike nymotens greier) og jordet til en forhåpentlig god landing. taxet litt rundt på veien og tok en god avstands sjekk både med og uten motor. ingen bil eller traktor å hverken høre eller se så da var det ingen vei tilbake. gi gass og håpe på det beste. Joda ouya´n fløy fint som den pleier den. egentlig enda bedre. sikkert en kombinasjon av mindre total vekt og tyngdepunktet lengre bak en jeg noen gang har turt å ha det før fløy forholdsvis rolig den første turen, stort sett rundt på halv gass for å trimme det inn best mulig. Og krefter var det bra med. har fløyet flyet med to forskjellige fuel motorer. en sc.40 og en asp53 vil si det effektmessig lå mellom disse. kunne ta store fine looper og dra det ganske høyt rett opp før det stoppet. selve flygingen var ikke så veldig anderledes en med fuel. bortsett fra to ting. behagelig med lite støy og ingen nerver for at motoren skulle stoppe. Ikke en gang hesten til naboen som gikk på jordet ved siden av ble skremt. Han stod bare intill gjerdet nysgjerrig og tittet på. Den største forskjellen var kanskje landingen. er jo vant med å slå helt ned på tomgang med fuel motor på dette flyet, men da bremser propellen såpass at jeg faktisk måtte lande på nesten 1/4 trottle. er vel bare greit å vende seg til slikt uansett. Planen er at denne motoren skal inn i en .40 size spitfire da ouyan egentlig er moden for pensjonering. men greit å ha no å teste oppsettet på tror det vil bli passe med motor på den.

    kan jo kommentere resten av utstyret. regulatoren er en hyperion titan 50 opto og batteriet jeg bruker er 2stk wanma 2s 4000mah som er seriekoblet til 4s. propellen er en APC 13x6.5E anbefalt på motoren er 14x6E men det blir vel kanskje ikke så stor forskjell. Merket etter en stund at batteriet ga seg litt. det ble liksom ikke noen forskjell på 3/4 gass og oppover. men det er jo første ladinga på pakken også så det blir kanskje litt mere futt etterhvert. lader den på 0.5c nå og kommer til å fortsette med det så lenge jeg har tid til det. Når jeg landet så var både batteri og motor såvidt lunkne så det skulle ikke være noen fare der i hvertfall. regulatoren var helt kald.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Gratulerer Tyor! Artig å lese og du påpeker en del interessante momenter mht til å søle og fryse ja


    Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

    Comment


    • #3
      Hei Gisle. er jo en av de store fordelene det
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        har nå satt motoren over på en black horse spitfire. og prøvde den i formiddag. fløy helt ok. kort take off er masse thrust i denne motoren. og det jeg vil kalle passe fart til flyet. men det gikk ikke så bra når jeg skulle lande. jordet var vist litt mere humpete en jeg trodde så selv om jeg tok den sakte og pent ned så endte med at jeg reiv løs begge understellene og så sprakk kroppen litt der vingen er skrudd fast. ikke noe som ikke lett kan reapareres med litt epoxy; men kjedelig for det.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Synd Tyor. Slikt er så kjedelig, selv om det kan repareres. Denne hobbyen er liksom ikke feilfri. Glad hver gang jeg kommer hjem uten noe tull
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

          Comment


          • #6
            Bruker du ikke nylonbolter til å feste vingen?
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              yepp bruker nylonbolter. men det hjelper ikke så mye. har foresten aldrig vært ute for at de har brekt på noe fly tror jeg.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              Working...
              X